Katalog

Marta Kaszowska, 2016-04-22
Gliwice

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz zajęć socjoterapeutycznych

- n +

Scenariusz zajęć socjoterapeutycznych

1. Przedmiot: Zajęcia socjoterapeutyczne
2. Temat: Mówię o uczuciach.
3. Cele operacyjne:
Uczeń:
- nawiązuje bliski kontakt z innymi dziećmi,
- nazywa poszczególne stany emocjonalne,
- rozładowuje negatywne emocje,
- potrafi określić swoje aktualne samopoczucie

4. Metody:
- metody ćwiczebne,
- metody waloryzacyjne: ekspresja,
5. Formy pracy: grupowa, indywidualna
6. Pomoce dydaktyczne: płyta z muzyką relaksacyjną, kartki, farby, klej, nożyczki, ilustracje odzwierciedlające uczucia
7. Czas pracy: 60 minut


Przebieg zajęć:

1. Przywitanie się z dziećmi poprzez iskierkę przyjaźni. Wszystkie dzieci wraz z opiekunem stoją w kręgu chwytają się za ręce i prowadzący puszcza iskierkę wypowiadając następujące słowa „ Iskierkę radości, uśmiechu, przyjaźni puszczam w krąg niechaj powróci do moich rąk”

2. „Imię i nastrój”- Uczestnicy mówią lub wykrzykują swoje imiona w nastroju radosnym, potem smutny.

3. Określanie swojego samopoczucia- Każde dziecko określa swoje samopoczucie na papierowym termometrze uczuć ( przygotowanym przez nauczyciela)

4. Przypomnienie zasad pracy na zajęciach- rozmowa z dziećmi.

5. Oglądanie ilustracji duszków, nazywanie poszczególnych stanów emocjonalnych- dobieranie właściwych napisów do poszczególnych ilustracji

6. „Lusterko”- w parach robimy na przemian groźne lub wesołe miny - partner nas naśladuje.


7. „ Napinanie –rozluźnianie”- ćwiczenia relaksacyjne przy muzyce
Uczestnicy stoją w kręgu i kolejno napinają poszczególne partie ciała przez około 10 sekund, po czym powoli rozluźniają. Najpierw zaciskają pięści, potem mięśnie pośladków , na końcu palce u stóp.

8. Wycinanie z kolorowych czasopism ilustracji odzwierciedlających różne stany emocjonalne. Uczniowie wycinają zdjęcia, przykleją je na duży arkusz papieru. – praca plastyczna w grupie

9. Prezentacja plakatu –pogadanka na temat uczuć pozytywnych i negatywnych , kiedy nam towarzyszą?

10. Uzupełnianie zdań,
nauczyciel rozpoczyna zdanie, uczeń kończy

Czuję się zadowolony , gdy …..,
Czuję się nieszczęśliwy, gdy….,
Jestem zły, gdy ……
Boję się, gdy ………….
Jestem zdziwiony, gdy…..

11. Zabawa „ Krążący uśmiech”- Wszystkie osoby leżą w kręgu na plecach. Każdy trzyma swoją rękę na brzuchu partnera, pierwsza osoba zaczyna się śmiać, inne osoby zaczynają się śmiać, gdy poczują drgania brzucha u swojego partnera. Śmiech krąży.

12. Ćwiczenie relaksacyjne- „ Strzepywanie emocji”

Każdy z uczestników stoi w kręgu, ręce ma opuszczone swobodnie wzdłuż ciała, potrząsa dłońmi, kręci szyją, ramionami, całym tułowiem, unosi w górę prawą nogę- potrząsa, to samo wykonuje lewą nogą.

13. Odpoczynek i wyciszenie przy muzyce relaksacyjnej. Leżenie na plecach, głębokie oddychanie i odprężenie.

14. Podziękowanie i zakończenie zajęć.

Bibliografia
pod red. K. Sawicka, Socjoterapia, Centrum Metodyczne Pomocy -Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji NArodowej, Warszawa 1999

A. Kołodziejczyk, Ewa Czemierowska, Spójrz inaczej, wyd. Educatio, Kraków 1993

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.