Katalog Ewa Wosińska- Stelter, 2016-04-13 Gdańsk Edukacja regionalna, Program nauczania Śladami legend, tradycji i kultury„ŚLADAMI LEGEND, TRADYCJI I KULTURY” - POZNAWANIE PRZEZ PODRÓŻOWANIE Modyfikacja programu Marzeny Kędry „Doświadczanie świata” Edukacja wczesnoszkolna. Program nauczania dla I etapu kształcenia. MEN, Warszawa 2014r. Ewa Wosińska- Stelter Gdańsk 2015 SPIS TREŚCI WSTĘP 3 1. CELE EDUKACYJNE 5 2. CELE EDUKACJI TURYSTYCZNO-REGIONALNEJ, PATRIOTYCZNEJ, ŚRODOWISKOWO-EKOLOGICZNEJ I EDUKACJI DO BEZPIECZEŃSTWA 6 3. PROPOZYCJE INNOWACYJNYCH ZAJĘĆ W SZKOLE I W TERENIE 7 A.KLASA I 7 B. Klasa II 27 4. UWAGI O REALIZACJI 39 BIBIOGRAFIA: 40 WSTĘP „Powiedz mi , a zapomnę. Pokaz mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” ( Konfucjusz) W dzisiejszym, zabieganym świecie brakuje czasu na dostrzeżenie piękna roztaczającego się wokół, na czerpanie z mądrości naszych przodków, na sięganie do korzeni i odkrywaniu na nowo tego co już znane, na poszukiwanie siebie – swojego miejsca w tym wielkim nieznanym świecie. Nauczyciel winien być przewodnikiem uczącym miłości do otaczającej przyrody, bogactw kulturalnych a przede wszystkim do ludzi – poszanowania siebie. „…oczy są ślepe. Szukać należy sercem.” ( A. de Saint- Exupery). Dziecko powinno dostrzec zależności i zrozumieć, że życie człowieka zależy od różnych czynników. Dzięki mądremu przewodnictwu powinno wyrobić w sobie poczucie, że jego działania, wybory jakich dokonuje wpływają na środowisko w którym żyje i tym samym odbijają się na jego dalszym losie. To czego człowiek nauczy się jako dziecko będzie mu towarzyszyć w dorosłym życiu. Dlatego tylko wczesne kształcenie właściwych nawyków i postaw może zaowocować w przyszłości. Najważniejsze w procesie nauczania jest nauczanie myślenia. Tylko człowiek kierujący się rozumem, myślący, analizujący, potrafiący wyciągnąć wnioski , uczący się na błędach jest w stanie sprostać oczekiwaniom współczesnego świata. Program ten jest efektem długoletnich przemyśleń i obserwacji autorki. We współczesnej edukacji brakuje miejsca na spontaniczność, naturalne zaspokajanie ciekawości dzieci… Szkolnictwo poszło w stronę schematycznego, odtwórczego nauczania a przecież człowiek myślący poradzi sobie z rozwiązaniem każdego testu. Nauczanie poprzez działanie osadza dziecko w realnym świecie, przygotowuje do życia. W terenie nauczyciel kierujący procesem kształcenia może z łatwością dobrać materiał, metody i formy zajęć tak, aby uczeń podejmował rolę badacza odkrywającego zjawiska, prawa, region w którym mieszka, swoją ojczyznę małą i dużą. Uczenie poprzez podróżowanie, działanie, odkrywanie rozwija samoświadomość, umiejętność praktycznego zastosowania posiadanych umiejętności i odpowiedzialności za wynik tego działania. Takie nauczanie jest bardzo bliskie małym dzieciom. Zważywszy na fakt obniżenia wieku szkolnego odejście od systemu klasowo- lekcyjnego, wyjście poza ramy ławek i sal dydaktycznych w plener wydaje się jedyną słuszną drogą w procesie nowej –XXIw. –edukacji. Edukacja w terenie, w drodze rozwija zdolność myślenia i wyciągania wniosków oraz pobudza do aktywnego uczestnictwa w działaniach dzieci na rożnym poziomie rozwoju. W edukacji obok kształcenia formalnego ważne jest kultywowanie pewnych wartości, do których należy zaliczyć wartości ponadczasowe związane z poszanowaniem zwyczajów, tradycji, rodziny i ojczyzny. Pozytywne i pełne zaangażowanie uczniów w działania na rzecz tych wartości można osiągnąć poprzez edukację w drodze. Odwołanie do podań, legend i baśni jest niezbędne do odnalezienia ducha magicznych miejsc, w których bywa młody człowiek. W klasach I-III treści programowe nie zawierają podziału na działy i poszczególne przedmioty. Głównym celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka i przygotowanie go do życia we współczesnym świecie, do radzenia sobie w codziennych sytuacjach. Nauczyciel- przewodnik ma przygotować emocjonalnie uczniów do realizacji programu w klasie IV poprzez rozwijanie wyobraźni, wyrabianie właściwych nawyków i poznawanie otaczającej rzeczywistości. Do realizacji tych celów można wykorzystać wspaniałą polską literaturę, bogatą w legendy i przedstawiającą historię, z której dziecko może czerpać nauki. Program ten ma ukazać uczniowi scalony obraz świata poprzez analizowanie różnych faktów, wydarzeń a także zaspokojenie wielostronnych potrzeb rozwojowych dziecka, takich jak potrzeba bezpieczeństwa, aktywności poznawczej i ruchowej, uznania, szacunku i ekspresji. Taki kierunek edukacji wybrałam ze względu na położenie szkoły w pobliżu Starówki miasta Gdańska, którego – jak wynika z moich obserwacji-dzieci 5-6 letnie, rozpoczynające edukację nie znają oraz blisko przepięknego parku oruńskiego owianego wieloma legendami. Szkoła, w której pracuję znajduje się też w sercu niezwykle malowniczych Kaszub a bogactwo infrastruktury komunikacyjnej stanowi okno na świat dla miłośników podróżowania. Podstawę prezentowanego programu stanowią cele i treści kształcenia oraz przewidywane osiągnięcia ucznia. Większość treści całego programu stanowi podstawa programowa, która została dokładnie przeanalizowana przez autorkę. Proponowane wyjścia i zielone wyprawy będą sprzyjać integracji dzieci umożliwiając im poznanie literatury polskiej, piękna ojczyzny małej (miasto, region) i dużej (ojczyzna), wyrobieniu aktywnej postawy wobec otaczającego środowiska, zachęcać do aktywnego wypoczynku i uprawiania turystyki. Realizacja treści opiera się na metodach czynnościowych i obserwacyjnych przez co dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci na etapie kształcenia wczesnoszkolnego, dla którego stworzono ten program. 1. CELE EDUKACYJNE Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, tak by był przygotowany w miarę swoich możliwości do życia w społeczeństwie informacyjnym i potrafił żyć w zgodzie z obowiązującymi normami w szeroko pojętym tego słowa znaczeniu. Do najważniejszych celów należą: 1. Kształtowanie umiejętności służących zdobywaniu wiedzy, zwłaszcza rozwijanie słownictwa i kształtowanie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie ale także umiejętności matematycznych potrzebnych w sytuacjach życiowych i niezbędnych do rozwiązywania różnego rodzaju sytuacji problemowych. 2. Kształtowanie umiejętności komunikowania się w formie bezpośredniej ( poprzez mówienie, słuchanie, mimikę i gest) oraz pośredniej (poprzez czytanie, pisanie, matematyzowanie, liczenie, śpiewanie i malowanie) a co za tym idzie umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych. 3. Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny i ojczyzny- zarówno małej ( region, miasto) jak i dużej. 4. Rozbudzanie ciekawości poznawania i potrzeby poszukiwania wiedzy, odwoływania się do korzeni, historii własnej (rodziny) i kraju, obcowania z przyrodą oraz kształcenie współodpowiedzialności za otaczającą rzeczywistość. 5. Rozbudzanie i wskazywanie aktywnych form spędzania czasu wolnego, preferujących zdrowy styl życia. 2. CELE EDUKACJI TURYSTYCZNO-REGIONALNEJ, PATRIOTYCZNEJ, ŚRODOWISKOWO-EKOLOGICZNEJ I EDUKACJI DO BEZPIECZEŃSTWA Celem edukacji turystyczno- regionalnej i patriotycznej jest przede wszystkim rozbudzenie ciekawości uczniów i skierowanie jej na piękno otaczającej ich rzeczywistości- okolicy domu, miasta, regionu i kraju. Umiejscowienie dzieci w historii miejsca, w którym mieszkają, wyrobienie poczucia przynależności do rodziny i kraju, wykształcenie patriotyzmu. Działania te są nieodłącznie związane z edukacją środowiskowo- ekologiczną uczącą odpowiedzialności za otaczającą dzieci przyrodę i edukacją do bezpieczeństwa. Poznawać świat można tylko z uwzględnieniem bezpieczeństwa szeroko rozumianego (w domu, szkole, na ulicy, bezpieczeństwa teleinformatycznego, energetycznego i ekologicznego)., Taka edukacja uczy dzieci świadomego i odpowiedzialnego postępowania w różnych sytuacjach życia codziennego. Niniejsze opracowanie koncentruje się w szczególności na: 1. Dogłębnym poznawaniu i rozumieniu otaczającego świata poprzez systematyczne działania. 2. Poznawaniu własnego regionu (Kaszuby) i miasta ( Gdańsk) ale także wskazywanie najpiękniejszych zakątków Polski. 3. Wyrabianie postawy patriotycznej, poszanowania kultury i tradycji. 4. Poszerzenie słownictwa w oparciu o legendy. 5. Kształcenie poczucia odpowiedzialności i wrażliwości na potrzeby środowiska i ojczyzny. 6. Wpajanie poczucia silnego związku ze środowiskiem lokalnym i przyrodą. 7. Wskazanie możliwości podejmowania własnych działań proekologicznych. 8. Kształcenie umiejętności troszczenia się o bezpieczeństwo swoje i innych, uwrażliwienie na potrzeby osób niepełnosprawnych i potrzebujących, wyrabianie empatii. 9. Kształceniu właściwego, zdrowego i aktywnego stylu spędzania czasu wolnego. 3. PROPOZYCJE ZAJĘĆ W SZKOLE I W TERENIE A. Klasa I WITAJ W SZKOLE- WESOŁO I BEZPIECZNIE Wariant I: Wycieczka do Miasteczka Plenerowego EduFun w starym garnizonie w Gdańsku Wrzeszczczu. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Integracja grupy. • Bezpieczne podróżowanie środkami komunikacji miejskiej. • Wyrabianie orientacji w schemacie swojego ciała. • Odkrywanie świata poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Bezpieczna droga do szkoły • Znajomość adresu szkoły i domu. • Rodzaje dróg, sposoby przechodzenia przez jezdnię. • Znaki drogowe. Bezpieczne podróżowanie środkami komunikacji miejskiej • Zasady bezpiecznego i kulturalnego podróżowania środkami komunikacji miejskiej. • Niebezpieczeństwa na drodze i w jej pobliżu. • Zna swój adres zamieszkania. • Opisuje najkrótszą i bezpieczną drogę do szkoły. • Zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. • Rozpoznaje podstawowe znaki drogowe. • Potrafi właściwie zachować się w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach. • Potrafi odczytywać rozkład jazdy. Program: 8:15- zbiórka pod szkołą. Sprawdzenie obecności, przypomnienie zasad bezpiecznego i kulturalnego podróżowania środkami komunikacji miejskiej. 8:30-9:30- przejazd do Gdańska – Wrzeszcza ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa. Wyszukiwanie poznanych znaków drogowych, nauka odczytywania rozkładu jazdy autobusów i tramwajów. 9:45- spotkanie z animatorami w Miasteczku Plenerowym EduFun 10:00-11:00- zabawy ruchowe w strefie zabawy 11:00-12:30-doświadczenia chemiczne i fizyczne. 12:30-12:50-drugie śniadanie 12:50-13:45- zabawy ruchowe równoważne i w gabinecie krzywych luster. Ok.15:00-powrót do szkoły. Wariant II: Wycieczka do Świata labiryntów w Blizinach. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Integracja grupy. • Kształcenie umiejętności posługiwania się mapą i określania kierunku położenia. • Poznanie cyklu rozwoju motyla. • Poznanie cyklu rozwojowego kukurydzy. • Wyrabianie sprawności fizycznej i przełamywanie strachu. • Bezpieczne i kulturalne podróżowanie. Bezpieczna droga do szkoły • Znajomość adresu szkoły i domu. • Rodzaje dróg, sposoby przechodzenia przez jezdnię. • Znaki drogowe. Bezpieczne podróżowanie • Zasady bezpiecznego i kulturalnego podróżowania • Niebezpieczeństwa na drodze i w jej pobliżu. • Zna swój adres zamieszkania. • Opisuje najkrótszą i bezpieczną drogę do szkoły. • Zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. • Rozpoznaje podstawowe znaki drogowe. • Potrafi właściwie zachować się podróży. • Potrafi posługiwać się uproszczoną mapą, określić swoje położenie na niej. • Zna cykl rozwojowy motyla. • Rozpoznaje kukurydzę i potrafi wyróżnić jej części. Program: 8:00-zbiórka przed szkołą, sprawdzenie obecności, przypomnienie zasad kulturalnego i bezpiecznego podróżowania. 8:15-9:00- przejazd autokarem do Blizin. 9:05-9:15- podział grupy na drużyny, przydział zadań i map. Nauka odczytywania mapy. 9:15-10:00- zabawa w małych labiryntach, nauka odnajdywania punktów orientacyjnych, przełamywanie barier lękowych. 10:00-11:30- wykonywanie zadań w labiryncie z kukurydzy. Posługiwanie się mapą. Zwrócenie uwagi na budowę tej rośliny. Wyłonienie zwycięskiej drużyny. 11:30-12:15- zabawy zręcznościowe, zawody drużynowe. 12:15-12:40-drugie śniadanie 12:40-13:30- zajęcia w motylarni, poznanie cyklu rozwojowego motyla. Ok.14:30-powrót do szkoły. Wariant III: Wycieczka do klubu morskiego Zejman i spacer po starówce Gdańska. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Integracja grupy. • Bezpieczne podróżowanie środkami komunikacji miejskiej. • Poznanie starego miasta Gdańska. Szukanie 3 Neptunów. • Poznanie legendy „Noc na Wyspie Spichrzów”. • Poznanie szant i opowieści morskich, zdobywanie sprawności wilka morskiego Bezpieczna droga do szkoły • Znajomość adresu szkoły i domu. • Rodzaje dróg, sposoby przechodzenia przez jezdnię. • Znaki drogowe. Bezpieczne podróżowanie środkami komunikacji miejskiej • Zasady bezpiecznego i kulturalnego podróżowania środkami komunikacji miejskiej. • Niebezpieczeństwa na drodze i w jej pobliżu. Moje miasto Gdańsk. • Nazwa miejscowości i jej pochodzenie. • Historia i zabytki. Legendy związane z moją miejscowością. • Walory turystyczne miejscowości. • Folklor regionu i krajobraz naturalny i kulturowy. • Zna swój adres zamieszkania. • Opisuje najkrótszą i bezpieczną drogę do szkoły. • Zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. • Rozpoznaje podstawowe znaki drogowe. • Potrafi właściwie zachować się w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach. • Potrafi odczytywać rozkład jazdy. • Posługuje się pojęciami: miasto, wieś, miejscowość, osiedle, dzielnica. • Zna podstawowe zabytki i historię miasta. • Rozróżnia podstawowe krajobrazy. • Zna wybrane legendy miasta. • Opisuje wybrane zawody. • Zna prawa i obowiązki turysty. • Zna elementy folkloru swojego regionu. • Rozumie dlaczego należy przechowywać pamiątki z przeszłości. Program: 8:15- zbiórka, sprawdzenie obecności, przypomnienie zasad bezpiecznego podróżowania środkami komunikacji miejskiej. 8:30-9:00- przejazd do Gdańska Głównego. Szukanie herbu miasta na Bramie Wyżynnej. Rozdanie dzieciom mapek miasta uwzględniających trasę spaceru ( zaznaczone gł. zabytki miasta), zwrócenie uwagi dzieci na fakt, że kiedyś w miejscu ulicy była fosa okalająca miasto. 9:00-9:45- spacer ulicą Długą i Długim Targiem, wyjaśnienie etymologii tych nazw- opowieści o dawnym życiu. Odnalezienie miejsca, z którego widać 3 Neptunów. Legenda o Neptunie. 9:45-12:00- opowieści morskie i zabawy w klubie morskim Zejman. Zdobywanie sprawności wilka morskiego. Praca drużynowa na okrętach. Nauka szant. 1200-12;20- drugie śniadanie. 12:20-13:00- tajemnice klubu zaklęte w kamienicy- legendy morskie. 13:00-13:30- oglądanie eksponatów zgromadzonych w klubie. 13:30-13:50- zajęcia plastyczne- ilustracja wybranego eksponatu. Ok. 14:40 powrót do szkoły. Miasteczko drogowe- Autochodzik. Spotkanie ze Strażą Miejską i Policją. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie zasad ruchu drogowego i podstawowych znaków. • Nabycie umiejętności właściwego zachowania i poruszania po rożnych drogach i ulicach. • Nauka bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. • Włączanie rodziców w działania na rzecz bezpieczeństwa dzieci. • Umiejętność wykorzystywania odpadów w celu tworzenia makiety drogowej i pojazdów.- Uwrażliwienie na ochronę środowiska. Bezpieczna droga do szkoły • Znajomość adresu szkoły i domu. • Rodzaje dróg, sposoby przechodzenia przez jezdnię. • Znaki drogowe. Bezpieczne podróżowanie środkami komunikacji miejskiej • Zasady bezpiecznego i kulturalnego podróżowania środkami komunikacji miejskiej. • Niebezpieczeństwa na drodze i w jej pobliżu. • Zna swój adres zamieszkania. • Opisuje najkrótszą i bezpieczną drogę do szkoły. • Zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drodze. Jest świadomym uczestnikiem ruchu drogowego. • Rozpoznaje podstawowe znaki drogowe. • Potrafi właściwie zachować się w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach. • Zna pracę i rolę Straży Miejskiej i Policji. • Potrafi wykonać. pracę plastyczno- tech. z odpadów LITERA A – ALBUM CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Wyrabianie nawyku korzystania z dziedzictwa narodowego i umiejętności odbierania sztuki. • Poznanie wybitnych dzieł malarskich i ich autorów. Wycieczka do Muzeum Narodowego- lekcja pt:” W pracowni artysty” • Praca artysty malarza i rzeźbiarza. • Dzieła wybitnych malarzy i rzeźbiarzy. Moje miasto Gdańsk. • Nazwa miejscowości i jej pochodzenie. • Historia i zabytki. Legendy związane z moją miejscowością. • Walory turystyczne miejscowości. • Folklor regionu i krajobraz naturalny i kulturowy. • Rozumie dlaczego należy przechowywać pamiątki z przeszłości. • Rozumie znaczenie dziedzictwa kulturalnego. • Rozpoznaje wybitne dzieła malarstwa europejskiego będące w Muz. Narodowym w Gdańsku- „Sąd ostateczny” H. Memlinga. • Zna pojęcia związane z pracą artysty malarza i rzeźbiarza. • Potrafi wykonać portret wybraną techniką. • Zna wybrane legendy miasta. • Opisuje wybrane zawody. POZNAJĘ ŚWIAT- NARZĄDY ZMYSŁÓW CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Bezpieczne podróżowanie środkami komunikacji miejskiej. • Poznanie zmysłów i narządów im odpowiadającym oraz odkrycie do czego służą. • Poznawanie przez eksperymentowanie. • Poznanie rekordzistów w świecie zwierząt i budowy oka muchy. Wycieczka do Edu Parku w Gdańsku- lekcja pt. „Pomysły na zmysły” • Zmysły i narządy im odpowiadające. • Eksperymentowanie. • Rekordziści w świecie zwierząt. • Budowa oka muchy, obraz widziany jej oczami. • Zna 5 zmysłów i narządy im odpowiadające. • Potrafi poznawać świat za pomocą zmysłów. • Potrafi eksperymentować. • Zna zwierzęta najlepiej widzące i słyszące. • Zna budowę oka muchy. Warsztaty mydlarskie- zajęcia prowadzone przez Muzeum Historii Brudu i Mydła z Bydgoszczy. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Wyrabianie nawyku dbania o higienę osobistą i ubierania się stosownie do pogody i rodzaju aktywności. • Wykorzystanie różnych narządów zmysłu do rozpoznawania składników. • Poznanie techniki tworzenia mydła i historii prania. • Poznanie dawnych przyrządów służących do prania. • Wyrabianie umiejętności precyzyjnego odmierzania i wykonywania poleceń. Dbam o zdrowie o każdej porze roku. • Higiena osobista- czystość ciała, ubrania, obuwia a stan zdrowia. • Przybory do utrzymania higieny osobistej. • Zależność ubioru od pory roku i form aktywności. • Powstawanie mydła. • Historia brudu i prania. • Zna 5 zmysłów i narządy im odpowiadające. • Potrafi poznawać świat za pomocą zmysłów. • Opisuje, jak należy dbać o higienę osobistą. • Wymienia przybory higieniczne i zna ich przeznaczenie. • Podaje, jak należy dostosować ubiór do pogody. • Wyjaśnia zależność między zdrowiem a higienicznym trybem życia. • Precyzyjnie odmierza składniki wg instrukcji. Warsztaty gliniarskie- zajęcia z p. Moniką Wieczorkiewicz. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie pracy garncarza. • Wykorzystanie zmysłu dotyku i wzroku do formowania określonych kształtów na kole garncarskim. • Kształcenie umiejętności posługiwania się kołem garncarskim. • Wyrabianie precyzji ruchu i sprawności manualnej. • Poznanie historii powstawania naczyń. Poznajemy zawody. • Zawody dawniej i dziś. • Zakłady usługowe i użyteczności publicznej. • Zawody rodziców. • Rozumie, co to są zanikające zawody. • Opisuje pracę swoich rodziców i zna ich zawody. • Zna najbliższe instytucje użyteczności publicznej. • Wie kim jest garncarz. • Potrafi wykonać proste naczynie na kole garncarskim. KIEDY SŁOŃCE I KSIĘŻYC NA NIEBIE CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie tajników galaktyki i pracy astronauty. • Poznawanie za pomocą różnych zmysłów. • Poznanie budowy mikroskopu i obserwacja odłamków meteorytów. • Bezpieczne podróżowanie i kulturalne zachowanie w miejscach Wycieczka do Hewelianum • Poznanie literatury dziecięcej J.Brzechwy w Akademii Pana Kleksa. • Doświadczenia fizyczne. Integracja grupy. • Zabawy interaktywne. Poznanie opowieści o Janie Heweliuszu. • Astronomia i astronom- pojęcia. • Układ słoneczny. • Zna wybrane utwory J. Brzechwy. • Potrafi aktywnie uczestniczyć w zajęciach warsztatowych i wykonywać doświadczenia. • Zna pojęcia: astronomia, astronom, NASA, statek kosmiczny, galaktyka, układ słoneczny. • Potrafi posługiwać się mikroskopem. Wycieczka do Torunia. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie Układu Słonecznego i gwiazdozbiorów. • Poznanie pracy astronauty. • Przybliżenie sylwetki M. Kopernika, wprowadzenie pojęć związanych z astronomią. • Zapoznanie z przyrządami astronomicznymi. • Poznanie historii miasta i legend toruńskich. • Bezpieczne podróżowanie i kulturalne zachowanie w miejscach publicznych. Nasza planeta • Miejsce Ziemi w kosmosie. • Astronomia i astronom- pojęcia. • Układ Słoneczny. • Ruch Ziemi dookoła własnej osi. • Oświetlenie Ziemi przez Słońce. • Gwiazdozbiory. • Główne kierunki widnokręgu. • Zjawiska astronomiczne towarzyszące porom roku. • Legendy toruńskie. • Mikołaj Kopernik- wybitny astronom. • Zna wybrane legendy toruńskie. • Wie, że Ziemia krąży wokół Słońca i własnej osi. • Rozumie pojęcia: kula ziemska i globus. • Posługuje się globusem, wskazuje położenie swojego kraju i miasta. • Zna pojęcia : astronomia, astronom, NASA, statek kosmiczny, galaktyka, układ słoneczny, gwiazdozbiór. • Potrafi wskazać linię widnokręgu. • Wie, do czego służy kompas. • Wie, kiedy rozpoczynają się i kończą poszczególne pory roku. • Rozumie znaczenie ekologii dla Ziemi. Program: 7:30-wyjazd autokarem spod szkoły. 9:00-9:45 pokaz w Planetarium pt „ Cudowna podróż” 10:00:11:30-zabawa na wystawie interaktywnej w Orbitarium 11:40-12:00- drugie śniadanie 12:15-13:40- zajęcia w Domu Legend Toruńskich 14:00- obiad 14:30-16:00- zwiedzanie starówki i domu Mikołaja Kopernika 16:00-17:00- pieczenie pierników w Domu Mikołaja Kopernika 17:15-17:40- zakup pamiątek, pierników toruńskich. Ok.19:30- powrót do szkoły. DARY JESIENI CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznawanie własnej okolicy. • Kształcenie sprawności ruchowej na ścieżce zdrowia. • Odnajdywanie śladów jesieni- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. • Wykonywanie zielonych zadań przygotowanych przez nauczyciela. • Zebranie materiału przyrodniczego do zajęć przyrodniczo- technicznych. • Poznanie flory i fauny parku. • Porównywanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią w parku i w lesie. • Zbieranie materiału przyrodniczego. • Aktywne wypoczywanie. • Integracja rodzin i klasy. • Poznawanie własnego regionu. • Poznanie legendy o Otominie „ Miłość i zdrada”. • Poznanie flory i fauny okolicy jeziora otomińskiego. • Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią. Zwrócenie uwagi na fakt, że las jest domem zwierząt- poszanowanie tego miejsca. Spacer do pobliskiego lasu. • Moja okolica. Cechy charakterystyczne lasu. • Wygląd lasu jesienią- dary jesieni. • Drzewa leśne i rodzaje lasu. • Zjawiska towarzyszące tej porze roku. Wycieczka do Parku Oruńskiego. • Moja okolica. Poznanie historii i legend „Góra Pięciu Braci” i „ Piękna Radunica”. • Cechy charakterystyczne parku. Ochrona przyrody. • Drzewa i krzewy parkowe- rozpoznawanie po owocach i liściach. Sobotni rajd z rodzicami po Otominie. • Moja okolica. Cechy charakterystyczne lasu. • Wygląd lasu jesienią- dary jesieni. • Drzewa leśne i rodzaje lasu. • Zjawiska towarzyszące tej porze roku. • Flora i fauna okolicy jeziora otomińskiego. • Legendy gdańskie- o Otominie. • Zna swój region i okolice. • Zna zjawiska pogodowe towarzyszące jesieni, potrafi odczytywać temperaturę. • Opisuje zjawiska przyrodnicze obserwowane jesienią. • Rozpoznaje drzewa po liściach, owocach i korze. • Zna rodzaje lasów. • Wie, że las jest domem roślin i zwierząt, czuje się za niego odpowiedzialny. • Zna zwierzęta leśne i dary . • Rozpoznaje podstawowe grzyby, wie , że dzielą się na jadalne i trujące. • Klasyfikuje dary jesieni, tworzy zbiory, przelicza elementy. • Głoskuje, wyróżnia głoski w nagłosie i wygłosie- wyszukuje dary jesieni na podane głoski. • Chroni przyrodę, wie czym jest park. • Opisuje zjawiska przyrodnicze w parku jesienią. • Rozpoznaje drzewa i krzewy parkowe po liściach i owocach. • Gromadzi materiał przyrodniczy i potrafi wykonać album drzew. • Zna legendy związane z Parkiem oruńskim. • Rozumie istotę aktywnego spędzania czasu wolnego. • Czerpie przyjemność z obcowania z naturą i swoimi bliskimi, ma szacunek do rodziców i przyrody. • Zna swój region i okolicę. • Zna legendę o Otominie. • Zna florę i faunę jeziora otomińskiego. JESIEŃ W SADZIE I OGRODZIE CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie wartości odżywczych warzyw i owoców oraz ich miejsca w jadłospisie. • Higiena spożywania posiłków i przygotowywanie zdrowych potraw. • Poznanie domowych sposobów robienia przetworów. • Odgrywanie scenek dramowych • Wyrabianie właściwych nawyków żywieniowych. • Poznanie roślin warzywnych i ich budowy. Zwrócenie uwagi na części jadalne. • Zmiany w przyrodzie w różnych porach roku. • Tworzenie zbiorów z materiału przyrodniczego, klasyfikowanie wg podanych cech. • Kształcenie właściwych nawyków żywieniowych- wykonywanie sałatek jarzynowych. • Poznanie budowy drzew i krzewów owocowych. • Etapy rozwoju drzewa owocowego. • Rodzaje owoców i ich wykorzystanie. • Poznanie słowa ekologia- ekologiczny sad. • Wartości odżywcze owoców i ich miejsce w jadłospisie. • Sposoby naturalnego przechowywania owoców i warzyw. Drugie śniadanie daje moc. • Owoce i warzywa polskie i zagraniczne. • Piramida żywieniowa. • Przetwory domowe i sposoby przechowywania żywności. • Drama jako środek wyrazu. Rośliny warzywne- przygotowanie roślin i zwierząt do zimy. • Rośliny warzywne, ich budowa. Części jadalne. • Odgrywanie scenek dramowych z wykorzystaniem wiersza „Na straganie”. • Uprawa roślin warzywnych w ogródkach domowych i na szerszą skalę. • Ochrona zwierząt żyjących w glebie. Od pestki do jabłka. • Budowa drzew i krzewów. Etapy rozwoju. • Rodzaje owoców i ich wykorzystanie. • Ekologia i ekologiczny sad. • Przechowywanie owoców. • Zna różne warzywa i owoce oraz ich wartość odżywczą. Zna piramidę żywieniową, potrafi układać zdrowe menu. • Zna znaczenie higieny w życiu człowieka i jej wpływ na zdrowie. • Potrafi robić proste przetwory ( soki), wie jak przechowywać produkty w sposób naturalny. • Zna różne warzywa i ich budowę. Rozpoznaje je po smaku i zapachu. Wie, jakie są ich walory i części jadalne. • Potrafi przygotować scenkę z wykorzystaniem wiersza. • Wie jak uprawia się rośliny warzywne w ogródkach i na szerszą skale. Zna zagrożenia związane z nawożeniem. • Wie, jak chronić zwierzęta żyjące w glebie, jest świadomy roli jaką odgrywają w ekosystemie. • Jest świadomy właściwych nawyków żywieniowych. • Zna budowę drzew i krzewów oraz etapy ich rozwoju. • Zna rożne rodzaje owoców, klasyfikuje je wg podanej cech, tworzy zbiory. • Zna i rozumie pojęcie ekologia i ekologiczny sad. • Zna sposoby przechowywania i przetwarzania owoców. MÓJ DOM CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie życia, narzędzi , mebli i strojów dawnych Gdańszczan • Poznanie zabaw dawnych gdańskich dzieci- zawody drużynowe • Poznanie sylwetki Uphagena. • Porównywanie domów dzisiejszych z dawnymi. • Praca z mapą Gdańska- zaznaczanie trasy spaceru, zwrócenie uwagi na Katownię i Złotą Bramę. • Poznanie drzewa genealogicznego i struktury rodziny. • Poznanie praw i obowiązków każdego członka rodziny.- Zwrócenie uwagi na prawa dziecka. • Kształcenie szacunku do osób starszych i przywiązania do rodziny. • Uwrażliwienie na potrzebę racjonalnego i bezpiecznego używania energii elektrycznej. • Poznawanie swojego miasta, jego historii i herbu. • Wyrabianie poczucia przynależności do swojego miasta i ojczyzny. Wycieczka do Domu Uphagena • Uphagen- przykład dawnego mieszczanina. • Domy dawniej i dziś- budowa. • Sposoby oświetlania domu dawniej i dziś. • Plan miasta. Posługiwanie się mapą. • Zabytki Gdańska. • Rodzina. Miejsce i rola dziecka w rodzinie. • Struktura rodziny. Więzi rodzinne. • Tradycje rodzinne, historie, pamiątki. Dom- miejsce pracy i wypoczynku. • Pomieszczenia domu i ich przeznaczenie. • Meble i urządzenia techniczne. Energia –edukacja. • Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektrycznych. • Oszczędne gospodarowanie energią. • Ekologiczny dom. Bezpieczeństwo teleinformatyczne. • Ochrona domu przed zagrożeniem. • Bezpieczny Internet. • Niebezpieczny kontakt z anonimowymi osobami. Gdańsk- moje miasto, mój dom. „Herb Gdańska”- wycieczka do Ratusza Gł. Miasta Gdańska. • Zna sylwetkę Uphagena. Wie, kto to mieszczanin. • Zna budowę domu, dostrzega różnice między kamienicą a domem współczesnym. Zna rożne rodzaje domów. • Potrafi określić swoje położenie na mapie. Posługuje się planem miasta. • Zna podstawowe zabytki Gdańska. • Tworzy makietę kamienicy z różnych materiałów. • Rozumie pojęcia: rodzina, rodzice. Zna stopnie pokrewieństwa między innymi członkami rodziny. • Zna swoje obowiązki w rodzinie. • Umie określić strukturę rodziny i wiek jej członków. • Darzy szacunkiem osoby starsze. • Zna pomieszczenia w domu i zna ich przeznaczenie. • Rozumie konieczność zachowania ostrożności podczas korzystania z urządzeń elektrycznych. • Zna sposoby oświetlania domu dawniej i dziś. • Poszukuje form oszczędzania ciepła i energii. • Uzasadnia konieczność oszczędzania energii. • Zna zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń teleinformatycznych. • Potrafi posługiwać się programami antywirusowymi. • Ma świadomość istnienia wirusów komputerowych. • Wskazuje niebezpieczeństwa związane z kontaktowaniem się z osobami anonimowymi. • Zna historię, zabytki miasta i legendy z nim związane. • Zna herb miasta i jego historię. • Potrafi opowiadać ciekawostki o mieście. Lubi spacerować po nim i odnajdywać ślady legend i opowieści na zabytkach. MOJE ZABAWY I ZABAWKI CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie historii zabawek. • Dostrzeżenie różnic między zabawkami dziadków a współczesnymi. • Poznanie historii bajek filmowych. • Wyrabianie nawyku poszanowania dla różnych przedmiotów, w tym zabawek. • Poznanie legendy o Stolemach- „Stolemowe dary” przy okazji zwiedzania Kościoła Mariackiego oraz opowieści o zegarze astronomicznym i mistrzu Diiringerze. • Posługiwanie się mapą Gdańska- zaznaczanie trasy spaceru. • Poznawanie własnego miasta i jego zabytków. • Poznanie wybranych legend gdańskich. • Poznanie pracy portowca i marynarza. Wycieczka do Galerii Starych Zabawek w Gdańsku oraz Kościoła Mariackiego. • Zabawki naszych dziadków.- historia zabawek i bajek filmowych. • Legendy gdańskie. • Zabytki Gdańska. • Mapa miasta. Wycieczka do Muzeum Morskiego- wystawa interaktywna. • Różne zawody. • Porty i statki. • Różne rodzaje transportu. • Legendy gdańskie. • Zabytki Gdańska. • Zna historię zabawek, dostrzega różnice miedzy zabawkami dawniej a dziś. Rozumie, że należy szanować przedmioty, w tym zabawki. • Zna wybrane legendy gdańskie. • Zna wybrane zabytki Gdańska oraz ich walory turystyczne. • Potrafi posługiwać się mapą. • Zna różne zawody, wie czym się charakteryzują. Opisuje zawody swoich rodziców. • Zna różne rodzaje transportu: lądowy, morski, powietrzny. • Zna różne rodzaje statków. • Wie, co to horyzont. • Zna swoje miasto i zabytki. • Zna niektóre legendy gdańskie. ZWIERZĘTA DOMOWE CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Nauka bezpiecznego obcowania ze zwierzętami i opieki nad nimi. • Przybieranie pozycji bezpiecznej w kontakcie z agresywnym zwierzęciem. • Poznanie budowy psa i jego upodobań. • Poznanie roli ptaków w przyrodzie. • Poznanie różnych gatunków ptaków. • Przełamanie barier lękowych. Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za zwierzęta. • Wyrabianie właściwych nawyków w obcowaniu ze zwierzętami. Zajęcia warsztatowe z psem Melonem ze stowarzyszenia Pozytywka. • Ssaki. • Pies przyjacielem człowieka. • Bezpieczny kontakt ze zwierzętami. Zielona lekcja z ptakami- edukacja przyrodnicza na żywo. • Ptaki. • Bezpieczny kontakt ze zwierzętami. Z wizytą u weterynarza. • Poznajemy zawody. • W królestwie zwierząt. • Mój pupil. • Wie, co to ssak. Zna budowę ssaków i ich cechy. Dostrzega różnice miedzy ssakami a innymi zwierzętami. • Potrafi przybrać pozycję obronną w kontakcie z agresywnym zwierzęciem. • Wie, jak należy opiekować się zwierzętami i czego nie należy z nimi robić. • Wie czym charakteryzują się ptaki. Dostrzega różnice miedzy ptakami a innymi zwierzętami. • Dzieli ptaki na drapieżne i domowe. • Potrafi właściwie obcować ze zwierzętami. • Szanuje pracę innych, wie kim jest weterynarz. • Rozumie potrzebę opieki nad zwierzętami. • Klasyfikuje zwierzęta ze względu na ich budowę, środowisko życia. ANDRZEJKI I KATARZYNKI CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie zwyczajów i tradycji polskich. • Kultywowanie tradycji, sięganie do korzeni. • Poznawanie legend staropolskich związanych ze świętami. • Poznanie dawnych wierzeń i wróżb. • Integracja grupy. Opowieści o polskiej tradycji i kulturze. Zabawy i wróżby . • Polskie tradycje ludowe. • Legendy staropolskie. • Zna polskie tradycje ludowe, szanuje je. • Zna wybrane legendy staropolskie. • Zna historię Andrzejek i Katarzynek. Dostrzega różnice między tymi świętami. • Współpracuje w zespole. NIESPODZIANKI NA GRUDNIOWE WIECZORY I PORANKI CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Kulturalne zachowanie się w miejscu publicznym. • Nauka właściwego odbioru muzyki poważnej. • Kształcenie świadomego odbiorcy muzyki. • Poznanie instrumentów muzycznych oraz różnych rodzajów tańca. • Kulturalne zachowanie się w miejscu publicznym. • Nauka właściwego odbioru musicalu. • Poznanie nowego rodzaju sztuki. • Zwrócenie uwagi na budowę teatru, rolę aktora i orkiestry w nim. Wycieczka do Filharmonii Bałtyckiej na koncert mikołajkowy koncert edukacyjny. • Filharmonia i orkiestra- miejsce instrumentów. • Z kulturą na co dzień. • Tradycje świąteczne. Wycieczka do Teatru Muzycznego w Gdynii • W świecie sztuki. • Teatr. • Z kulturą na co dzień. • Zna zasady kulturalnego zachowania i odbioru muzyki poważnej. • Wie co to Filharmonia i pojęcia z nią związane • Zna tradycje świąteczne, związane z Mikołajkami. • Zna różne rodzaje sztuki. • Wie czym charakteryzuje się musical. • Zna zasady kulturalnego zachowania w teatrze. A CZAS PŁYNIE. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie historii zegarów wieżowych i różnych ich rodzajów. Wycieczka do Muzeum Zegarów Wieżowych w Kościele Św. Katarzyny w Gdańsku. • Zegary- historia, różne rodzaje. • Słynni Gdańszczanie- J. Heweliusz. • Zna historię zegarów. Potrafi odczytywać pełne godziny. • Wie co to zegar słoneczny i karyliony. • Wie kim był J. Heweliusz. WKRÓTCE BOŻE NARODZENIE CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Wyrabianie poszanowania do tradycji i wartości ponadczasowych. • Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami w różnych regionach Polski i na świecie w oparciu o literaturę. • Przygotowywanie tradycyjnych potraw wigilijnych- wypiekanie pierników. • Dekorowanie stołu wigilijnego, zwrócenie uwagi na miejsce dla gościa. • Kształcenie umiejętności odgrywania scenek tematycznych oraz nauka układania i składania życzeń świątecznych. • Nauka gry na dzwonkach chromatycznych- wybrane kolędy polskie. Tradycje i zwyczaje Bożonarodzeniowe. • Tradycje i zwyczaje Bożonarodzeniowe. • Stół wigilijny. • Redagowanie życzeń. Wycieczka do Wioski św. Mikołaja w Drzewinie Wycieczka do Fabryki zabawek św. Mikołaja • Świąteczne podarunki. • Życie w Laponii. • Mikołaj. • Zna i szanuje tradycje Bożonarodzeniowe. • Potrafi nakryć stół wigilijny, zna potrawy świąteczne. • Wskazuje różnice między Świętami Bożego Narodzenia a Wielkanocą. • Redaguje życzenia świąteczne. • Zna zwierzęta w Laponii. • Wie, kim był Mikołaj i skąd zrodziła się tradycja obdarowywania. • Zna legendę o Św. Mikołaju, Opowieść wigilijną i Legendę o choince. • Wykonuje wybrane Kolędy polskie na dzwonkach chromatycznych. HU, HU, HA…ZIMA ZŁA! CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Integracja klasy i rodziców uczniów. • Poznawanie własnego regionu. Aktywny wypoczynek. • Kształcenie sprawności ruchowej i hartowanie organizmu. Klasowo- rodzinny kulig integracyjny w Szymbarku. • Mój region- Kaszuby. • Dbamy o zdrowie. Sobotni rajd z latarkami- Gdańsk Oliwa (Osowa- Borodziej) • Moja okolica. • Dbamy o zdrowie. • Zna swój region, jego folklor. • Aktywnie spędza czas wolny. DUŻO WIEM, DUŻO UMIEM CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie różnych roślin hodowlanych, ich budowy i potrzeb hodowlanych. • Poznanie tradycji i zwyczajów Świąt Wielkanocnych. • Poznanie różnych sposobów uczenia się matematyki- nauka poprzez zabawę i dramę. • Poznanie uczelni wyższych jako „świątyni wiedzy” • Poznanie ciekawych zakątków miasta. • Rozwijanie różnych talentów. Budowa i hodowla roślin- uwaga na zanieczyszczenia. • Hodowla rzeżuchy.- warunki potrzebne do życia roślin. • Substancje szkodliwe dla roślin. Wielkanoc tuż, tuż… • Tradycje świąteczne. Wielkanoc a Boże Narodzenie. Ogródek matematyczny- matematyka inaczej. • Łamigłówki matematyczne, tangramy, roszady, zabawy rachunkowe, matematyczny teatr- zajęcia na UG lub PG Zajęcia interaktywne w Pałacu Młodzieży. • Różne techniki plastyczne. • Komputer do zadań specjalnych. • Nieznane instrumenty. • Mój region, moje miasto. • Potrafi hodować rośliny i odpowiednio opiekować się nimi. Wie czego potrzebują rośliny do życia. • Zna wpływ substancji szkodliwych dla roślin i zwierząt. Zna oznaczenia substancji szkodliwych. • Zna tradycje i zwyczaje Wielkanocne. Kultywuje je w rodzinie. • Wie, czym jest uczelnia wyższa, do czego służy. • Rozwiązuje różne zadania matematyczne czerpiąc przy tym radość. • Zna ciekawe zakątki miasta. Wie, czym jest Pałac Młodzieży (Pałac Kultury) • Czerpie przyjemność z obcowania ze sztuką. • Eksperymentuje, tworzy, muzykuje… DBAMY O ZDROWIE CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie zasad bezpiecznego wypoczynku w domu, w różnych rejonach Polski i za granicą. • Poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy. • Poznanie zasad bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami. Spotkanie ze stomatologiem lub lekarzem. • Higiena ciała i jamy ustnej. • Zdrowe odżywianie. • Ruch to zdrowie. Dawne sposoby leczenia ludzi. • Rośliny zielne i ich znaczenie lecznicze. • Ul i pszczoły Bezpieczne ferie. Bezpieczne wakacje. Lekcja z WOPR. • Bezpieczeństwo nad wodą. • Telefony alarmowe. Zajęcia z udzielania pierwszej pomocy. • Jest świadomy roli higieny dla zdrowia człowieka. Wie, jak dbać o zdrowie. • Zna zasady racjonalnego odżywiania. • Zna telefony alarmowe, potrafi wezwać pomoc do potrzebującego. Zna swój adres zamieszkania. • Rozumie i przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas organizowania i spędzania czasu wolnego. • Potrafi udzielić pierwszej pomocy potrzebującemu. • Zna zasady postępowania ze zwierzętami, potrafi przyjmować bezpieczną pozycję. • Zna rolę pszczół i potrafi wykorzystać ich dary. Zna ich walory lecznicze. • Rozpoznaje i nazywa rośliny zielne. Zna walory lecznicze niektórych ziół. • Zna zasady przyjmowania leków i przestrzega ich. • Zna zagrożenia związane z żywiołami. PODRÓŻE DUŻE I MAŁE.WKRÓTCE WAKACJE. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznawanie swojego miasta. • Poznanie roślin parkowych i tropikalnych. • Poznanie wybranych legend gdańskich. • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną. Wycieczka do Parku Oliwskiego. • Moje miasto. • Legendy gdańskie. • Park wiosną- rośliny parkowe. • Rośliny tropikalne- Palmiarnia. • Jest związany ze swoim miastem, docenia jego walory. • Zna fragmenty historii i legendy związane z odwiedzanymi miejscami. • Dostrzega i opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie w poszczególnych porach roku. • Zna, rozpoznaje i opisuje wybrane rośliny parkowe i tropikalne. Zna ich naturalne środowisko życia. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie piękna Kaszub i ich zabytków. • Poznanie historii Polski związanej z Zakonem Krzyżackim i Zamkiem w Malborku. • Bezpieczne podróżowanie pociągiem. Wycieczka do Malborka • Piękno Kaszub. • Zakon Krzyżacki i historia Polski. • Pociąg jako środek transportu. • Wie, gdzie leżą Kaszuby i jakie miasta obejmują. • Opisuje fragmenty historii dotyczące Zakonu Krzyżackiego. • Opisuje wygląd zamku i jego okolice. Podaje różnice między zamkiem a innym budynkiem mieszkalnym. • Potrafi bezpiecznie podróżować pociągiem. Umie odczytywać rozkład jazdy pociągów i znajdować właściwy peron. • Zna różne rodzaje pociągów. • Zna legendy kaszubskie i wybrane opowieści historyczne dotyczące tego regionu. Program: 8:15- zbiórka pod szkołą, sprawdzenie obecności, przypomnienie zasad podróżowania środkami komunikacji miejskiej i pociągiem. 8:45-9:20- Zajęcia na dworcu kolejowym. Odebranie biletów na pociąg i sprawdzenie godziny i nr pociągu. Odczytywanie rozkładu jazdy pociągów, odszukiwanie peronu właściwego dla grupy. Odnajdywanie rozkładu pociągu mówiącego o przyjazdach powrotnych. Sprawdzenie na nim, o której wrócimy do Gdańska- wg biletów. Przypomnienie zasad zachowania szczególnej ostrożności przy wjeżdżaniu pociągu na peron i przy wsiadaniu do niego. Oglądanie i nazywanie różnych rodzajów pociągów. 9:21- odjazd do Malborka. Spotkanie z konduktorem i pracownikiem WARS. Wyjaśnienie dzieciom roli jaką odgrywają w pociągu. 10:00-14:50-zwiedzanie Zamku w Malborku- ścieżka edukacyjna z przewodnikiem. Wykonywanie wcześniej przygotowanych zadań. 15:00-15:30-obiad 16:20- powrót pociągiem do Gdańska Gł. 17:30- powrót do szkoły CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznawanie swojego regionu. • Uwrażliwienie na piękno terenów objętych ochroną i wykształcenie potrzeby troszczenia się o to dziedzictwo. • Poznawanie legend nadmorskich. Wycieczka do Sowińskiego Parku Narodowego i Sea Parku w Sarbsku. • Mój region. • Narodowy Park Krajobrazowy. • Wydmy. • Wiatr jako ruch powietrza. Kierunek i rodzaje. Wykorzystanie wiatru do pozyskiwania energii. • Nadmorska fauna i flora. • Rozumie pojęcia: rezerwat przyrody, Park Krajobrazowy. • Rozumie potrzebę ochrony cudów natury. • Rozumie, na czym polega niszcząca i budująca działalność fal morskich. • Wie, co to wydma i jak powstaje. Wie, dlaczego wydmy się przesuwają i jak należy je wzmacniać. • Potrafi określić kierunek wiatru. • Zna różne rodzaje wiatru. • Potrafi podać przykłady wykorzystania wiatru. • Rozpoznaje i nazywa przedstawicieli nadmorskiej flory i fauny. • Wie, do czego służy latarnia morska. • Zna alfabet morse’a. Program: 7:30-zbiórka pod szkołą i odjazd autokarem do Sarbska. 9:50-12:30-zajecia w Sea Parku. Karmienie kotików południowoamerykańskich i fok szarych. Zwiedzanie Muzeum Marynistycznego, Oceanarium Prehistorycznego i Parku Miniatur Latarni Morskich. Zabawa w terenie. Wykonywanie wcześniej przygotowanych przez nauczyciela zadań. 12:30-13:00-obiad 13:00- przejazd do Łeby. 13:15-16:00-ścieżka edukacyjna w Sowińskim Parku Narodowym i spacer po wydmach nad morze. 16:00-powrót do autokaru meleksami- zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony środowiska i sposób napędzania tych pojazdów. Ok.19:00- powrót do szkoły. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie historii hymnu Polskiego i orła białego. • Poznanie historii rodziny J. Wybickiego. • Poznanie sposobu hodowania strusi afrykańskich i rozbijania strusiego jaja. • Poznanie historii kolejnictwa. • Poznanie folkloru kaszubskiego. • Poznanie krajobrazu kaszubskiego i wybranych legend kaszubskich. Będomin-Garczyn-Kościerzyna- Stara Kiszewa- Szymbark- Wieżyca ( 2 dni) • Polskie symbole narodowe. • Historia hymnu Polski. • Struś- ptak, który nie lata. • Historia kolejnictwa. • Język kaszubski- alfabet. • Folklor i strój kaszubski- symbolika kolorów; muzyka- rodzaje instrumentów. • Krajobraz Kaszub. • Legendy kaszubskie. • Określa położenie Polski na mapie Europy i położenie swojego miasta na mapie Polski. • Podaje fakty z historii swojego kraju i miejscowości. • Wskazuje miejsca najbardziej atrakcyjne krajobrazowo i te zdewastowane. • Zna położenie geograficzne Kaszub, miasta do nich należące, stolicę i herb. • Rozumie pojęcia: krajobraz, elementy krajobrazu, rodzaje krajobrazu. • Rozumie, że ukształtowanie terenu rzutuje na roślinność i zwierzęta tam mieszkające. • Zdaje sobie sprawę z zagrożeń ekologicznych. • Zna alfabet kaszubski i znaczenie kolorów w hafcie kaszubskim. Wymienia elementy stroju kaszubskiego i cechy folkloru. • Opowiada wybrane legendy kaszubskie. • Zna rożne rodzaje transportu i pociągów. Program: 08:40 podstawienie autokaru przed szkołą 09:00 – 10:00 przejazd z Gdańska do Będomina 10:00 – 11:00 ZWIEDZANIE MUZEUM HYMNU W BĘDOMINIE 11:00 – 11:30 przejazd z Będomina do Garczyna 11:30 – 13:30 WIZYTA NA FARMIE STRUSI AFRYKAŃSKICH W GARCZYNIE DEGUSTACJA STRUSIEGO JAJA – JAJECZNICA 13:30 – 14:00 przejazd z Garczyna do Kościerzyny 14:00 – 15:00 WIZYTA W MUZEUM KOLEJNICTWA W KOŚCIERZYNIE 15:00 – 15:30 przejazd z Kościerzyny do Starej Kiszewy ok. 15:45 zakwaterowanie: HOTEL WROTA KASZUB ok.16:15 Spotkanie z myśliwym. 17:00 – 18:00 obiadokolacja od 18:00 20:00 zajęcia dydaktyczne – rozwiązywanie zielonych zadań przygotowanych przez nauczyciela, zakładanie Dziennika Podróżnika; 20:00-21:30- ognisko- pieczenie ziemniaków, zabawy przy ognisku, 22:00- toaleta wieczorna 22:30- piżama party z legendami kaszubskimi 23:00- nocleg. DZIEŃ 2 08:00 śniadanie, wykwaterowanie 09:00 – 10:00 przejazd ze Starej Kiszewy do Szymbarka 10:00 – 12:45 ZWIEDZANIE CENTRUM EDUKACJI I PROMOCJI REGIONU W SZYMBARKU • Centrum Edukacji i Promocji Regionu • Kaszubski Świat Bajek 12:45 – 13:15 obiad 13:20-14:00- rozwiązywanie zielonych zadań wcześniej przygotowanych przez nauczyciela. 14:00 – 16:00 WIZYTA W PARKU LINOWYM 16:00 – 17:00 WIEŻYCA- WIEŻA WIDOKOWA, SPOTKANIE Z ORKIESTRĄ KASZUBSKĄ. 17:00-18:00- przejazd ze Szymbarka do Gdańska B. Klasa II WAKACYJNE WSPOMNIENIA CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznawanie swojego kraju i miasta. • Kształcenie umiejętności opisywania krajobrazu miejsca spędzania wakacji. • Poznawanie wybranych legend polskich i gdańskich (Bursztynowe legendy: o Faetonie, o Juracie, o Ambrelli, o kaczeńcach, o Aniele z Kaszub i Gryfie, o chciwym przeorze, o królewskich zaślubinach, o żywcem zamurowanym, o Okrutniku z Gradowej Góry). • Poznanie historii i rodzajów bursztynu. • Rozbudzanie zainteresowania poznawaniem nieznanych lądów. • Poszerzanie słownictwa i wiedzy. • Poznawanie swojego miasta i ciekawych turystycznie miejsc. • Poznawanie legend. • Poznawanie życia dawnych Gdańszczan i rycerzy. • Poznawanie najważniejszych zabytków i miejsc charakterystycznych dla stolic świata. • Poznawanie owadów i zwierząt oraz ich warunków życia i rozwoju. Wycieczka do Muzeum Bursztynu w Gdańsku. • Moja miejscowość. • Adres miejscowości ( gmina, województwo). • Krajobraz okolicy, ukształtowanie terenu, roślinność, zwierzęta, woda. • Polska w Europie. • Mapa. • Dary natury. • Bursztyn. Podróże pana Kleksa- Wycieczka do Centrum Hewelianum. • Kula ziemska. • Kontynenty. • Cechy lądów. Wycieczka do Dworu Artusa- Rycerze na wakacjach lub Śladami Króla Artura. Wycieczka do Parku Miniatur i Gigantów w Stryszej Budzie. • Znane miejsca na świecie. • Mapa Europy. Określanie położenia geograficznego wybranych miast. • Owady i zwierzęta.- Warunki życia i rozwoju. • Ochrona przyrody. • Potrafi wskazać na mapie wybrane miasta i regiony. • Wymienia cechy charakterystyczne danego regionu. Opisuje miejsce swojego pobytu. • Określa położenie geograficzne swojej miejscowości. • Samodzielnie zapisuje pełen adres. • Rozumie pojęcia: krajobraz, elementy krajobrazu. • Jest świadomy zagrożeń ekologicznych w swojej miejscowości. • Potrafi klasyfikować pamiątki i je opisywać. • Zna wybrane legendy. • Wie, skąd się bierze bursztyn i zna jego rodzaje oraz zastosowanie. • Rozumie pojęcie: kula ziemska. • Zna kontynenty. Potrafi wskazać je na mapie. • Zna utwory J. Brzechwy. • Zna zabytki swojego miasta i jest świadomy wartości kulturalnej i historycznej swojego miasta. • Zna wybrane legendy swojego miasta i kraju. • Zna życie dawnych i dzisiejszych Gdańszczan oraz rycerstwa. • Zna wybrane stolice świata, potrafi wskazać je na mapie świata lub Europy. • Rozpoznaje i nazywa charakterystyczne budowle ze świata. Wie, w jakim kraju można je zobaczyć. • Zna cechy budowy owadów, ptaków i ssaków. JESTEM W DRUGIEJ KLASIE CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie swojego regionu. • Poznanie dawnych i współczesnych warunków życia na wsi i zależności między wsią a miastem. • Przypomnienie zasad ruchu drogowego. • Przypomnienie praw i obowiązków ucznia. Wycieczka do Skansenu we Wdzydzach Kiszewskich. • Szkoła dawniej i dziś. • Zasady w szkole i poza szkołą. • Prawa i obowiązki ucznia. • Drogi w mojej miejscowości i okolicy. • Zasady poruszania się po drogach w mieście i na wsi. • Wieś a miasto. • Znaki drogowe. • Potrafi podać adres swojej szkoły. • Opisuje wygląd szkoły i jej wszystkie pomieszczenia. Wymienia pracowników, wie czym się zajmują. • Zna prawa i obowiązki ucznia. • Dostrzega różnice miedzy szkołą dzisiejszą a dawną. Opisuje dawne przybory szkolne. • Posługuje się pojęciami: wieś, miasto i wskazuje ich cechy. • Porównuje krajobrazy wsi i miasta. Zna wpływ człowieka na krajobraz. • Wymienia urzędy administracyjne wsi i miasta. • Rozumie społeczną wartość pracy mieszkańców wsi i miasta. • Objaśnia sezonowość pracy rolnika. Rozróżnia dawne i współczesne narzędzia rolnicze. • Podaje wzajemne zależności wsi i miasta. • Posługuje się pojęciami: drogi lokalne, drogi utwardzone, jedno- i wielokierunkowe. Rozróżnia je. Program: 8:00-wyjazd autokarem spod szkoły. 9:30-13:30- zwiedzanie Skansenu we Wdzydzach Kiszewskich ( zagrody chłopskie i szlacheckie, chałupy i dworki, karczmę, kościół oraz wiatraki, kuźnię i tartak.) 13:40- obiad 14:15- zajęcia w dawnej szkole ( pisanie gęsim piórem, alfabet kaszubski, zwyczaje szkolne) 15:00- lepienie figurek z gliny 16:00- widok z wieży widokowej na panoramę jezior wdzydzkich. Ok. 18:00- powrót do szkoły. SMACZNIE, ZDROWO, KOLOROWO CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Odnajdywanie śladów jesieni- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. • Nauka posługiwania się termometrem. • Kształcenie nawyku troszczenia się o swoje zdrowie. • Utrwalenie budowy drzew i krzewów. • Poznanie wartości odżywczych warzyw i owoców oraz ich miejsca w jadłospisie. • Higiena spożywania posiłków i przygotowywanie zdrowych potraw. • Poznanie domowych sposobów robienia przetworów. • Wyrabianie właściwych nawyków żywieniowych. • Układanie scenariusza reportażu. • Poznawanie zwierząt egzotycznych. • Kształcenie umiejętności przeliczania jednostek wagi. • Kształcenie właściwych nawyków żywieniowych. • Kształcenie nawyku opiekowania się zwierzętami. Wycieczka do pobliskiego lasu lub Lasu otomińskiego. • Kalendarzowa jesień- zjawiska towarzyszące tej porze roku. • Przygotowanie zwierząt i roślin do zimy. • Drzewa i krzewy- budowa i gatunki. • Leśna stołówka. • Praca leśnika. Drugie śniadanie daje moc- konkurs na reportaż. Wycieczka do ZOO w Gdańsku- Oliwie. • Przygotowania zwierząt do zimy. • Zdrowa żywność dla zwierząt- przeliczanie i układanie menu dla słonia i innych zwierząt. • Zna i opisuje zjawiska pogodowe i przyrodnicze towarzyszące jesieni. • Potrafi odczytać wskazania temperatury. • Rozumie komunikaty zawarte w pogodzie. • Ubiera się stosownie do pogody. Rozumie konieczność ochrony zdrowia. • Zna budowę drzew i krzewów oraz ich gatunki. • Zna podział lasów ze względu na rodzaj rosnących w nim drzew. • Zna zwierzęta zasypiające na zimę. • Zna ptaki odlatujące i te, które pozostają na zimę w Polsce. • Zna różne warzywa i owoce oraz ich wartość odżywczą. Zna piramidę żywieniową, potrafi układać zdrowe menu. • Zna znaczenie higieny w życiu człowieka i jej wpływ na zdrowie. • Potrafi robić proste przetwory (soki), wie jak przechowywać produkty w sposób naturalny. • Wie, co to scenariusz, tworzy go w zespole. • Potrafi przygotować bogaty w witaminy i wartościowy posiłek. • Wymienia i opisuje różne gatunki zwierząt, zna ich środowisko naturalne. • Przelicza jednostki wagi, układa zdrowe menu dla słonia lub innego zwierzęcia. • Zna zależność między światem zwierząt a człowiekiem. • Wyjaśnia , jak zwierzęta przygotowują się do zmieniających się warunków pogodowych. • Wyjaśnia, jak przygotowują się ssaki i ptaki do zimy. • Zna zwierzęta zasypiające na zimę. • Zna mapę świata i nazwy kontynentów. Potrafi je wskazać na mapie. W DOMU. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Kształcenie przynależności do rodziny i kraju. • Wyrabianie odpowiedzialności za swoje czyny. • Kształcenie patriotyzmu. • Poznawanie wybranych miejsc swojego miasta i legend z nim związanych. • Kształcenie poczucia przynależności do rodziny. • Wyrabianie empatii i wrażliwości. • Kształcenie nawyku opiekowania się grobami. • Poznawanie świąt nie tylko państwowych. • Podążanie śladami J. Wybickiego. Wycieczka do Domu Uphagena- Kim, ty jesteś? Jaki znak twój? • Dom- miejsce, w którym mieszkam. • Bezpieczne użytkowanie sprzętów domowych. • Herb. • Drzewo rodowe. Rodzina wyrazów. Wycieczka na pobliski cmentarz- Pamiętajmy o tych, którzy odeszli. Śladami J. Wybickiego- Kolegiata Jezuicka w Gdańsku- Oruni. • Jesienne święta. • Sposoby na jesienną nudę. • Tradycje polskie. • Kult zmarłych. • Rozumie znaczenie słowa: rodzina i ojczyzna. • Ma poczucie przynależności i odpowiedzialności za dom i kraj, w którym mieszka. • Wie, czym jest herb. Tworzy herb swojej rodziny. • Zna soje prawa i obowiązki jako członka rodziny. • Potrafi bezpiecznie korzystać z urządzeń domowych. • Jest odpowiedzialny za swoich bliskich. • Wykazuje empatię i wrażliwość. Jest gotowy nieść bezinteresowną pomoc. • Zna różne święta obchodzone w Polsce. Zna tradycje związane z nimi. • Ma szacunek do zmarłych. • Zna historię swojego regionu i znanych ludzi związanych z nim. Wie, kim był J. Wybicki i gdzie się uczył. SPOSOBY NA JESIENNĄ NUDĘ. W KRAINIE FANTAZJI. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie teatru od kulis. • Kształcenie nawyku czerpania przyjemności z obcowania ze sztuką w różnej postaci. • Wzbogacanie słownictwa. • Kulturalne zachowanie w miejscu publicznym. • Dostrzeganie walorów dużego miasta. • Rozbudzanie zainteresowania nauką. • Poznawanie swojego miasta. • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych. • Rozwijanie logicznego myślenia i zainteresowania naukami ścisłymi. • Rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej. Wycieczka do Teatru Miniatura lub Teatru Wybrzeże. • Spotkanie ze sztuką. • Teatr od kulis. • Różne rodzaje przedstawień. Wycieczka do Multikina. • Spotkanie ze sztuką filmową. • Kino i jego zakamarki. Zajęcia na wyższej uczelni w ramach projektu Akademia Polskich Dzieci. • Moje zainteresowania, uzdolnienia i pasje. • Miasto wielkich możliwości. Wyjście do pobliskiej Biblioteki Miejskiej lub Domu Kultury- spotkanie z pisarzem. • Sposób na nudę. • Książka moim przyjacielem. • Źródła informacji. • Zajęcia z robotyki- Edu Robot. • W świecie techniki. • Komputery zmieniają świat. • Bezpieczny Internet. • Bezpieczne korzystanie z urządzeń teleinformatycznych. • Potrafi kulturalnie odbierać przedstawienie teatralne, czerpie z tego przyjemność. • Zna różne pomieszczenia w teatrze, wie do czego one służą. • Zna pracowników teatru, wie czym się zajmują. • • Zna pracowników kina, wie czym się zajmują. • Jest świadomy ogromnego wachlarza możliwości, jaki daje duże miasto przy rozwijaniu swoich pasji i uzdolnień. • Zna ciekawe miejsca w swoim mieście. • Odczuwa potrzebę sięgania po książkę w celu zaspokojenia wiedzy i ciekawości. • Wie , gdzie szukać informacji na dany temat. Zna różne rodzaje książek. • Zna drogę książki od autora- pisarza, do księgarza. • Potrafi programować wg instrukcji. • Jest zainteresowany naukami ścisłymi, poszukuje nowych rozwiązań. Myśli niestereotypowo. POLSKA MOIM DOMEM CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie legend polskich. • Poznanie początków państwa polskiego. • Poznawanie symboli narodowych. • Poznanie historii kraju i stolic. • Poznanie zabytków obecnej stolicy i dawnej. • Rozbudzanie ciekawości i zainteresowania własnym krajem. Wycieczka do Biskupina i Gniezna. • Historia Polski. • Legendy Polskie. • Mapa- rodzaje map, znaki i barwy na mapie. • Polska na mapie Europy. • Położenie geograficzne dawnych i obecnej stolicy kraju oraz własnej miejscowości. • Władze gminne, wojewódzkie, centralne. • Cechy charakterystyczne miejscowości i okolicy. • Krajobraz i jego elementy. Wycieczka do Warszawy. • Historia Polski. • Legendy Polskie. • Polska na mapie Europy. • Położenie geograficzne dawnych i obecnej stolicy kraju oraz własnej miejscowości. • Władze gminne, wojewódzkie, centralne. • Stolica Polski. • Fryderyk Chopin- wybitny Polak • Zna symbole narodowe. • Określa położenie Polski na mapie Europy. • Zna najstarsze miasta w Polsce. • Określa położenie dawnych i obecnej stolicy Polski na mapie kraju. • Zna województwa sąsiednie. • Zna historię początków państwa polskiego oraz wybrane fragmenty dotyczące utraty i odzyskania niepodległości. • Wskazuje miejsca najbardziej atrakcyjne turystycznie. • Zna zabytki stolicy. • Wskazuje na mapie warszawę jako stolicę i siedzibę władz. • Zna główne obiekty przemysłowe, kulturalne i naukowe warszawy. • Zna wybrane legendy polskie i te o Warszawie. • Zna sylwetkę i wybrane utwory F. Chopina. Wie, gdzie się urodził. Program wycieczki 1 dniowej do Biskupina: 8:00-wyjazd spod szkoły. 10:00-10:40-przejazd kolejką wąskotorową ze Żnina do Biskupina. 10:50-14:00 zwiedzanie osady w Biskupinie- lekcja muzealna (lepienie naczyń, wyrób paciorków przędzenie, tkanie, strzelanie z łuku) 14:00-14:30- obiad 14:45-przejazd do Gniezna 15:30-17:00- zwiedzanie Katedry gnieźnieńskiej i starówki miasta. Ok. 19:00- powrót do szkoły. Program wycieczki 2 dniowej do Biskupina: Dzień 1: 8:00- wyjazd autokarem spod szkoły 10:00-10:40- przejazd kolejką wąskotorowa ze Żnina do Biskupina. 10:50-14:00- zwiedzanie osady w Biskupinie- lekcja muzealna (lepienie naczyń, wyrób paciorków przędzenie, tkanie, strzelanie z łuku) 14:00-14:30- obiad 14:45- przejazd do Solca Kujawskiego 15:30-19:00- zwiedzanie Parku Dinozaurów. 19:30- zakwaterowanie w hotelu i kolacja 20:00-21:00-zajecia dydaktyczne, rozwiązywanie zielonych zadań wcześniej przygotowanych przez nauczyciela. 21:00-22:00-ognisko 23:00-cisza nocna Dzień 2: 8:00-8:30- toaleta poranna, pakowanie 8:30-9:00- śniadanie i wykwaterowanie 9:15- przejazd do Gniezna 11:40-14:00- zwiedzanie Gniezna- Katedra i Drzwi Gnieźnieńskie oraz Starówka miasta. 14:00-14:30- obiad 14:30- przejazd do miasteczka westernowego Silverado City 15:15- 17:00- zabawy w miasteczku westernowym Ok.19:00-powrot do szkoły. Program wycieczki do Warszawy ( 2 dni): Dzień 1: 7:00- wyjazd spod szkoły 11:00-15:00- zwiedzanie z przewodnikiem: Placu Zamkowego z Kolumną Zygmunta, Zamku Królewskiego (z zewnątrz), Bazyliki archikatedralnej św. Jana Chrzciciela - jednego z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski; Rynku Starego Miasta z kolorowymi kamienicami, Barbakanu i murów miejskich; Krakowskiego Przedmieścia - jednej z najpiękniejszych ulic Warszawy; Pomnika Adama Mickiewicza, Pałacu Namiestnikowskiego - siedziby prezydenta, Uniwersytetu Warszawskiego, Bazyliki Świętego Krzyża, w której filarach wmurowane są urny z sercami Fryderyka Chopina oraz Władysława Reymonta; Placu Piłsudskiego z Grobem Nieznanego Żołnierza, Teatru Wielkiego (z zewnątrz); 15;00- obiad 15:00-16:30- zwiedzanie Muzeum techniki w Pałacu Kultury i Nauki i oglądanie panoramy miasta z tarasu na 30 piętrze 17:00- film w Cinema City na Bemowie lub przedstawienie w Teatrze Roma. Ok.19:00- zakwaterowanie w hotelu Dzień 2: 8:00-8:30- toaleta poranna, pakowanie 8:30-9:00- śniadanie 9:30-14:00- Wizyta w Centrum Nauki Kopernik 14:00-14:30- obiad 14:30- spacer po Łazienkach Królewskich Ok.16:00- zwiedzanie Stadionu Narodowego. Ok. 22:00-powrót do szkoły. DBAMY O ŚRODOWISKO CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Uświadomienie powszechnego braku dostępu do wody pitnej w różnych zakątkach świata. • Uświadomienie i wykształcenie nawyku oszczędzania wody i dbania o jej czystość. • Uwrażliwienie na potrzebę ochrony środowiska. • Wzbogacenie słownictwa dzieci. Warsztaty z Edu Fun • Woda źródłem życia. • Czystość wód. • Stany skupienia wody. Wycieczka do Pracowni Reenergii w Centrum Hewelianum. („Zielono mi”) • Ochrona środowiska. • Recykling. Z ekologią na ty- wycieczka do Akwarium Gdyńskiego. • Rola wody w życiu organizmów żywych i jako nośnika zanieczyszczeń. • Recykling. • Wie, że SA miejsca pozbawione wody pitnej. • Rozumie konieczność racjonalnego korzystania z wody i troski o jej czystość. • Dowodzi, że zanieczyszczenia wody, kłusownictwo i hałas płoszą i niszczą zwierzęta. • Rozumie zależność między czystością wód a życiem i zdrowiem człowieka. • Jest świadomy konieczności ograniczania emisji dwutlenku węgla. • Potrafi segregować śmieci. • Wie, co to jest efekt cieplarniany i recykling. • Racjonalnie gospodaruje wodą. Rozumie potrzebę jej oszczędzania i dbania o jej czystość. WIOSNA WOKÓŁ NAS. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznanie różnych rodzajów zbóż. • Poznanie etapów powstawania chleba. • Poznanie pracy rolnika i piekarza. • Zna legendy kaszubskie i gdańskie. • Poznanie ptaków chronionych. Wyrabianie nawyku opiekowania się zwierzętami. • Poznanie pracy ornitologa. Wycieczka do najbliższego gospodarstwa ( Kaszuby)- lekcja od ziarenka do bochenka i od pestki do jabłka. • Na wsi. Praca rolnika. Rośliny uprawne. • Zboża. • Droga chleba od ziarenka do bochenka. • Przedwiośnie. • Wiosenne zmiany w przyrodzie. • Powstawanie owocu.- udział owadów w powstawaniu owoców. • Ekologia na wsi. Historia gdańskiego precelka.- Wycieczka do piekarni. Wycieczka do Rezerwatu Ptasi Raj na Wyspie Sobieszewskiej- zajęcia w stacji ornitologicznej. • Ptaki. Ptaki chronione w Polsce. • Opisuje i rozumie znaczenie pracy rolnika. • Rozpoznaje rożne gatunki zbóż. • Opisuje różne prace polowe. Zna narzędzia służące do uprawy pola. • Rozróznia pąki kwiatowe i liściowe na gałęziach. • Opisuje pokroj obserwowanego, kwitnącego drzewa. • Opisuje owady w sadzie. • Posługuje się lupą w obserwacjach. • Zna budowę kwiatów. • Rozumie potrzebę ochrony owadów. • Opisuje budowę ptaka. Rozróżnia niektóre gatunki. • Wie kim jest ornitolog. • Wie, co zrobić z chorym zaobrączkowanym ptakiem. ZIELONA SZKOŁA- DUŻO WIEM I POTRAFIĘ. CELE KSZTAŁCENIA TREŚCI KSZTAŁCENIA OSIĄGNIĘCIA UCZNIA • Poznawanie swojego regionu. • Poznawanie krajobrazu nadmorskiego. • Poznawanie flory i fauny nadmorskiej. • Poznawanie portów rybackich. • Szlakiem latarni morskich. • Poznawanie legend związanych z regionem. Wycieczka 3 dniowa: Rzucewo- Jurata-Jastarnia- Władysławowo- Hel. • Mój region. • Latarnie morskie. • Krajobraz nadmorski. • Porty rybackie. • Zasoby Bałtyku. • Zna swój region. Opisuje jego krajobraz i folklor. • Wskazuje na mapie poszczególne miejscowości nadmorskie. Potrafi podać ich położenie geograficzne. • Opisuje działanie i rolę latarni morskiej dla bezpieczeństwa żeglugi morskiej. • Opisuje florę i faunę Morza Bałtyckiego. • Opowiada wybrane legendy dotyczące regionu. Program ( 3 dni): Dzień 1: 8:00- wyjazd autokarem spod szkoły. 10:00-11:00- zwiedzanie pałacu w Rzucewie z najokazalszą aleją lipową w Polsce. 12:00-12:40- zakwaterowanie w Juracie ( pensjonat) 13:00- obiad 14:00-17:00- zwiedzanie Juraty z przewodnikiem, zajęcia dydaktyczne w terenie ( rozwiązywanie zielonych zadań przygotowanych wcześniej przez nauczyciela) 17:15-19:00- zakładanie dziennika Podróżnika, poznanie legendy o Juracie i odtwarzanie scenek legendy 19:00- kolacja 19:30-20:30- praca w zespołach: plener malarski nad morzem; grupa poszukiwaczy bursztynu 21:00-22:30- piżama party- czytanie legend związanych z regionem. Dzień 2: 8:00-8:30- toaleta poranna 8:30-9:00- śniadanie 9:15-12:30- przejazd do Jastarni, spacer po okolicy, zwiedzanie latarni morskiej. Zajęcia dydaktyczne ( las jako ekosystem, bieg na orientacje z kompasem; redagowanie pozdrowień do rodziców) 14:00-14:30- obiad 15:00-17:30-zwiedzanie Oceanarium we Władysławowie 17:30-19:00-zabawy w parku linowym” Tarzan Park” we Władysławowie 19:30- kolacja 20:00-21:00- spacer brzegiem morza. 21:15-22:00- piżama party. Podsumowanie dnia. Dzień 3: 7:30-8:00- toaleta poranna, pakowanie i sprzątanie pokoi. 8:00-8:30- śniadanie 9:20-13:00- zwiedzanie Helu (Fokarium, Muzeum Rybołówstwa, port, panorama półwyspu z wieży kościoła,) 13:00-13:30- obiad 13:30-15:00- zajęcia dydaktyczne z Dziennikiem podróżnika. 15:15-16:30- zwiedzanie Muzeum Obrony Wybrzeża. Przybliżenie historii II wojny światowej. 16:30-17:30-zabawy terenowe. Ok. 20- powrót do szkoły. 4. UWAGI O REALIZACJI Przedstawione propozycje są integralną częścią programu nauczania wczesnoszkolnego. Przy realizacji tego programu należy stosować zasadę integracji- całościowego ujmowania poznawanej rzeczywistości. Kolejność realizacji poszczególnych zamierzeń, działów, tematów i zakres godzin może być dowolna, zależy od decyzji nauczyciela i możliwości grupy. Poszczególne treści programowe maja charakter interdyscyplinarny i powinny być realizowane w korelacji z innymi edukacjami: polonistyczna, matematyczną, muzyczna, plastyczną itp. Realizacja treści opiera się na metodach czynnościowych i obserwacyjnych przez co dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci na etapie kształcenia wczesnoszkolnego. Nauczanie oparte na działaniu daje szanse osiągnięcia sukcesu wszystkim dzieciom, również tym o obniżonych możliwościach intelektualnych i z deficytami rozwojowymi.- Maja tu szansę wykazać się poprzez aktywne działanie. Na realizacje programu oprócz wymaganego podstawowego wymiaru godzin w klasach I-II proponuje się przynajmniej 2 godziny dodatkowe z przeznaczeniem na realizacje wycieczek i obserwacje terenowe. Zadania mogą być tez realizowane w ramach koła turystycznego. Przy realizacji programu niezbędne jest gromadzenie prac uczniów (Dziennik Podróżnika, karty zielonych zadań, rysunki itp.) jako metody ewaluacji i dokumentacji wyników kształcenia. Realizacja programu wymaga dużego zaangażowania ze strony rodziców choćby ze względu na wsparcie finansowe związane z organizacją wycieczek i wyjść. Ze strony nauczyciela wymagana jest kreatywność, pomysłowość i otwarcie na nawiązywanie współpracy z podmiotami zewnętrznymi mogącymi wpłynąć na uatrakcyjnienie i organizację zajęć. Obowiązkowym podręcznikiem w zakresie różnych edukacji jest proponowany przez MEN- „Nasz Elementarz” kl. I i „ Nasza szkoła” kl. II, M. Lorek, M. Zatorska. Do optymalnych warunków realizacji programunależą: • Liczba uczniów nie przekraczająca 20 osób • Duża sala z wykładziną • Brak dzwonków na przerwę • Meble na gromadzenie zbiorów i wytworów uczniów • Dostęp do biblioteki • Dostęp do środków multimedialnych • Dostęp do ksero. BIBIOGRAFIA: 1. Braun K. (red.), Zapisane w pamięci. Opowieści o polskiej kulturze ludowej; wyd. DIDASCO 2. Friedrich J., Pękalski A., Gdańsk dla małych podróżników, wyd. Posadzka M., Agencja Reklamowa 02, Gdańsk 2005 3. Jarocka M.; Wędrówki po Polsce z baśnią i legendą; wyd. Ibis; 2011 4. J. Memelski; Legendy kaszubskie; wyd. Region; Gdynia 2004 5. Oppman A., Legendy warszawskie; wyd. Siedmiogród, 2012 6. Oprac. zbiorowe, Legendy toruńskie; wyd. Literat, 2009 7. Podstawa Programowa- MEN; http://men.gov.pl/wp-content/uploads/2014/08/zalacznik_2.pdf 8. Samp J., Legendy Gdańskie; wyd. OSKAR, Gdańsk 2000 9. Schramke G.J., Struck R.; Legendy rybackie; wyd. Region; Gdynia 2004 10. Soida. D., Kotynia T.; Edukacja środowiskowa w terenie; Regionalny Ośrodek Edukacji Ekologicznej; Kraków 1994 11. Soida D.; Zasady i techniki edukacji ekologicznej. Organizujemy Zieloną szkołę; ROEE- Ojcowski Park Narodowy; Kraków- Ojców 1994 12. Tomaszewska J., Kołyszko W., Co zbroiła zbrojownia, czyli zwariowany przewodnik po Gdańsku, wyd. UMG Biuro Prezydenta Gdańska ds. Promocji Miasta Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |