Katalog

Małgorzata Mazur, 2016-04-01
Opole

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Po co ludziom potrzebny jest zegar ?

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ I TECHNICZNEJ KL.I

Autor: Małgorzata Mazur

Temat: Po co ludziom potrzebny jest zegar ?

Cele:
Uczeń:
- potrafi rozwiązać zagadki
- rozpoznaje różne rodzaje zegarów
- rozpoznaje zegary po wydawanych dźwiękach
- odczytuje nazwy zegarów
- rozwija umiejętność słuchania ze zrozumieniem
- rozumie potrzebę poszanowania czasu swojego i innych
- potrafi zinterpretować ruchem piosenkę
- reaguje poprawnie ruchem na zmiany w muzyce dotyczące rytmu i dynamiki
- potrafi wykonać model zegara
- potrafi ciąć po linii prostej i krzywej
- pokazuje za pomocą wskazówek pełne godziny zegarowe na tarczy zegarowej z cyframi arabskimi i rzymskimi
- odczytuje pełne godziny na zegarze w systemie 12- godzinnym
- zapisuje pełną godzinę
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami
- potrafi wycinać i przekłuwać papier

Metody:
słowna- rozmowa kierowana, praca z tekstem
oglądowa- pokaz, obserwacja
praktycznego działania

Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne: zegarowe puzzle, „tajemniczy worek”, różne zegarki ( zegarek na rękę, budzik, zegar ścienny, minutnik, stoper, klepsydra, zegarek elektroniczny ), zegary przyniesione przez dzieci, modele zegarów, ilustracje przedstawiające zegary, kartoniki z nazwami zegarów, szablony zegarów do wycięcia dla każdego ucznia, klej, nożyczki, korek, pinezka, laptop, rzutnik, płyta z piosenką oraz z nagranymi dźwiękami wydawanymi przez różne zegary np. budzik, zegar z kukułką, zegar z kurantem, zegar wahadłowy, zegar ratuszowy ), instrumenty perkusyjne (tamburyno, talerze, trójkąt), karty pracy dla uczniów


Przebieg zajęć

Dzieci siedzą na dywanie
1. Wprowadzenie do tematu zajęć
- Rozwiązywanie zagadek czytanych przez nauczyciela

2. Układanie zegarowych puzzli na czas.
Podział dzieci na dwuosobowe grupy.

3. Projekcja filmów pt. „ Zegary dawniej i dziś”, „Zegar antyczny gabinetowy”, „ Zegary z kukułką”-„ Jumping Deer cuckoo clock”, „ Zegary z kurantem”

4. Rozmowa kierowana na temat zegarów oglądanych na filmach

• Wiadomości o rodzajach zegarów.
– Pierwszym zegarem, jakim posługiwali się ludzie, był zegar słoneczny.
– Kto wie, jak działał taki zegar? (Jeśli nie będzie dziecka, które objaśni zasadę działania , robi to nauczyciel).
– Jakie były wady takiego zegara?
– Do pomiaru czasu wykorzystywano też klepsydry.
– Jakie były wady takiego sposobu mierzenia czasu?
– Później pojawiły się zegary przypominające współczesne zegary wskazówkowe.
– Pojawiły się również zegary bez wskazówek.

Informacje dodatkowe
Zegar to przyrząd służący do ciągłego pomiaru czasu. Zegary można podzielić na wskazówkowe i cyfrowe. W zegarach powszechnego użytku wskazania obejmują najczęściej godziny, minuty i sekundy. W niektórych zegarach i zegarkach stosowany jest także system kalendarzowy, do wskazywania dni tygodnia, dat, faz księżyca itp. W zegarach specjalistycznych stosuje się bardzo precyzyjne mechanizmy skazywania i rejestracji czasu z dokładnością do ułamków sekundy. Ze względu na metodę pomiaru czasu można podzielić zegary na: słoneczne, księżycowe, wodne,
piaskowe (klepsydra), ogniowe (świeca), oliwne, mechaniczne (wahadłowe, balansowe), elektryczne, elektroniczne, kwarcowe, atomowe. Zegary są wykorzystywane do mierzenia i wskazywania czasu w różnych celach: w astronomii
(zegary astronomiczne i zegary atomowe), jako zegary domowe, budziki, minutniki, zegarki naręczne, zegary dworcowe, w sporcie (stopery, zegary szachowe), w nawigacji (chronometry), w urządzeniach samoczynnych (zegary systemowe komputerów, programatory pralek itp.), do ochrony sejfów (zamek czasowy).
Źródło: Wikipedia

5. Tajemniczy worek – rozpoznawanie po kształtach i odgadywanie nazw zegarów wyjmowanych przez dzieci z tajemniczego worka

6. Oglądanie zegarów przyniesionych przez dzieci

Praca przy stolikach
7. Uzupełnianie kart pracy – wycinanie nazw zegarów i naklejanie pod odpowiednimi ilustracjami przedstawiającymi zegary

8. Uzupełnianie podpisów pod ilustracjami zegarów na tablicy

9. Słuchanie piosenki pt. „Zegar”- zabawa ruchowa do piosenki.

10. Słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke „ Zegarowe wskazówki”

„Zegarowe wskazówki”

Pewna dziewczynka dostała w prezencie śliczny, kolorowy zegarek. Ledwo zdążyła nałożyć go na rękę, już wskazówki zegarka pokłóciły się o to, która z nich najbardziej przypadnie dziewczynce do gustu. – Na mnie naprawdę możesz polegać – zapewniała wskazówka godzinowa. – Nie jestem w gorącej wodzie kąpana, czego, niestety, nie można powiedzieć o moich koleżankach. Zanim zrobię choć jeden krok, dobrze się namyślę. Być może jestem rzeczywiście otyła, ale to tylko dlatego, że mam za mało ruchu – ruszam się średnio raz na godzinę…

– Co to znaczy, że ktoś jest w gorącej wodzie kąpany?

– Klaszczcie za mną w rytmie, w jakim porusza się wskazówka godzinowa. (Nauczyciel klaszcze w rytmie półnutowym). – Poruszajcie się po obwodzie koła w klaskanym przeze mnie rytmie, tak jak porusza się wskazówka godzinowa. – Na którym instrumencie zagralibyście rytm, w którym porusza się wskazówka godzinowa? – Kto wybierze ten instrument i zagra na nim?

– Za to ja – wpadła jej w słowo wskazówka minutowa – jestem w sam raz: ani za gruba, ani za chuda. Śmiem twierdzić, że moja godzinowa koleżanka jest nieco ociężała, a wskazówka sekundowa zachowuje się jak niepoważny podlotek… Czy musisz tak biegać? – zwróciła się, rozdrażniona, do przebiegającej obok wskazówki sekundowej .

– Klaszczcie za mną w rytmie, w jakim porusza się wskazówka minutowa. (Nauczyciel klaszcze w rytmie ćwierćnutowym).
– Biegnijcie po obwodzie koła w klaskanym przeze mnie rytmie, tak jak porusza się wskazówka minutowa.
– Na którym instrumencie zagralibyście rytm, w którym porusza się wskazówka minutowa?
– Kto wybierze ten instrument i zagra na nim?

– Ja to lubię… – wysapała wskazówka sekundowa. Była bardzo chuda, ale nic w tym dziwnego – spróbujcie tak biegać przez całe życie!

– Klaszczcie za mną w rytmie, w jakim porusza się wskazówka sekundowa. (Nauczyciel klaszcze w rytmie ósemkowym).
– Biegnijcie po obwodzie koła w klaskanym przeze mnie rytmie, tak jak porusza się wskazówka sekundowa.
– Na którym instrumencie zagralibyście rytm, w którym porusza się wskazówka minutowa? – Kto wybierze ten instrument i zagra na nim?

– Ona się nie liczy… – wzruszyła ramionami wskazówka minutowa. Ale dziewczynka przyjrzała się zegarkowi i powiedziała tak:
– Najbardziej podoba mi się właśnie wskazówka sekundowa. Jest wesoła, przeskakuje z sekundy na sekundę jak z kwiatka na kwiatek i widać, że dobrze się przy tym bawi…
– Skąd wiesz, że dobrze się bawi?! – zdenerwowała się wskazówka godzinowa.
– Bo gdy przykładam ucho do zegarka, to słyszę, jak pokrzykuje wesoło: tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak.

– Naśladujcie głos wskazówki sekundowej zgodnie z wyklaskiwanym przeze mnie rytmem (ósemkowym).
– Wymyślcie dźwięk, jaki wydaje wskazówka minutowa (np. bim-bam, bim-bam).
– Naśladujcie głos wskazówki minutowej zgodnie z wyklaskiwanym przeze mnie rytmem (ćwierćnutowym).
– Wymyślcie dźwięk, jaki wydaje wskazówka godzinowa (np. bum, bum).
– Naśladujcie głos wskazówki godzinowej zgodnie z wyklaskiwanym przeze mnie rytmem (pół- nutowym).

• Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy.
Każda grupa ma naśladować dźwięki innej wskazówki. Na znak nauczyciela i wyklaskiwany przez niego rytm śpiewają wskazane grupy dzieci. Na znak nauczyciela śpiewają grupy wskazówek: godzinowej i minutowej, minutowej i sekundowej, godzinowej i sekundowej, wszystkie razem.

• Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy.
Każda grupa ma naśladować rytm innej wskazówki, grając go na wybranym instrumencie. Na znak nauczyciela i wyklaskiwany przez niego rytm grają wskazane grupy dzieci.
Na znak nauczyciela grają grupy wskazówek: godzinowej i minutowej, minutowej i sekundowej, godzinowej i sekundowej, wszystkie razem.



11. Oglądanie modelu zegara

– Kto z was ma zegarek?
– Jak nauczyliście się odczytywać wskazania zegarka?

12. Przypomnienie budowy zegara.
Nauczyciel prezentuje duży model zegara.
– Ile wskazówek ma zegar?
– Czym się różnią te wskazówki?
– Co wskazuje grubsza i krótsza wskazówka?
– Jak się ona nazywa? (To wskazówka godzinowa).
– Co wskazuje cieńsza i dłuższa wskazówka?
– Jak się ona nazywa? (To wskazówka minutowa).
– Na tle czego obracają się wskazówki? (Tarczy, cyferblatu).
– Co znajduje się na cyferblacie?
– W którym miejscu znajduje się wskazówka minutowa, kiedy zegar wskazuje pełne godziny.


13. Wykonanie modelu zegara z dwustronną tarczą zegarową

14. Odczytywanie i wskazywanie pełnych godzin zegarowych na wykonanych zegarach

15. Podsumowanie zajęć

- wypowiedzi uczniów na temat „ Po co ludziom potrzebny jest zegar?” oraz „ Dlaczego należy szanować czas własny i innych?”
Wyświetleń: 23


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.