Katalog Małgorzata Mazur, 2016-04-01 Opole Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Po co ludziom potrzebny jest zegar ?SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z EDUKACJI POLONISTYCZNEJ I TECHNICZNEJ KL.I Autor: Małgorzata Mazur Temat: Po co ludziom potrzebny jest zegar ? Cele: Uczeń: - potrafi rozwiązać zagadki - rozpoznaje różne rodzaje zegarów - rozpoznaje zegary po wydawanych dźwiękach - odczytuje nazwy zegarów - rozwija umiejętność słuchania ze zrozumieniem - rozumie potrzebę poszanowania czasu swojego i innych - potrafi zinterpretować ruchem piosenkę - reaguje poprawnie ruchem na zmiany w muzyce dotyczące rytmu i dynamiki - potrafi wykonać model zegara - potrafi ciąć po linii prostej i krzywej - pokazuje za pomocą wskazówek pełne godziny zegarowe na tarczy zegarowej z cyframi arabskimi i rzymskimi - odczytuje pełne godziny na zegarze w systemie 12- godzinnym - zapisuje pełną godzinę - przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas posługiwania się nożyczkami - potrafi wycinać i przekłuwać papier Metody: słowna- rozmowa kierowana, praca z tekstem oglądowa- pokaz, obserwacja praktycznego działania Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa Środki dydaktyczne: zegarowe puzzle, „tajemniczy worek”, różne zegarki ( zegarek na rękę, budzik, zegar ścienny, minutnik, stoper, klepsydra, zegarek elektroniczny ), zegary przyniesione przez dzieci, modele zegarów, ilustracje przedstawiające zegary, kartoniki z nazwami zegarów, szablony zegarów do wycięcia dla każdego ucznia, klej, nożyczki, korek, pinezka, laptop, rzutnik, płyta z piosenką oraz z nagranymi dźwiękami wydawanymi przez różne zegary np. budzik, zegar z kukułką, zegar z kurantem, zegar wahadłowy, zegar ratuszowy ), instrumenty perkusyjne (tamburyno, talerze, trójkąt), karty pracy dla uczniów Przebieg zajęć Dzieci siedzą na dywanie 1. Wprowadzenie do tematu zajęć - Rozwiązywanie zagadek czytanych przez nauczyciela 2. Układanie zegarowych puzzli na czas. Podział dzieci na dwuosobowe grupy. 3. Projekcja filmów pt. „ Zegary dawniej i dziś”, „Zegar antyczny gabinetowy”, „ Zegary z kukułką”-„ Jumping Deer cuckoo clock”, „ Zegary z kurantem” 4. Rozmowa kierowana na temat zegarów oglądanych na filmach • Wiadomości o rodzajach zegarów. – Pierwszym zegarem, jakim posługiwali się ludzie, był zegar słoneczny. – Kto wie, jak działał taki zegar? (Jeśli nie będzie dziecka, które objaśni zasadę działania , robi to nauczyciel). – Jakie były wady takiego zegara? – Do pomiaru czasu wykorzystywano też klepsydry. – Jakie były wady takiego sposobu mierzenia czasu? – Później pojawiły się zegary przypominające współczesne zegary wskazówkowe. – Pojawiły się również zegary bez wskazówek. Informacje dodatkowe Zegar to przyrząd służący do ciągłego pomiaru czasu. Zegary można podzielić na wskazówkowe i cyfrowe. W zegarach powszechnego użytku wskazania obejmują najczęściej godziny, minuty i sekundy. W niektórych zegarach i zegarkach stosowany jest także system kalendarzowy, do wskazywania dni tygodnia, dat, faz księżyca itp. W zegarach specjalistycznych stosuje się bardzo precyzyjne mechanizmy skazywania i rejestracji czasu z dokładnością do ułamków sekundy. Ze względu na metodę pomiaru czasu można podzielić zegary na: słoneczne, księżycowe, wodne, piaskowe (klepsydra), ogniowe (świeca), oliwne, mechaniczne (wahadłowe, balansowe), elektryczne, elektroniczne, kwarcowe, atomowe. Zegary są wykorzystywane do mierzenia i wskazywania czasu w różnych celach: w astronomii (zegary astronomiczne i zegary atomowe), jako zegary domowe, budziki, minutniki, zegarki naręczne, zegary dworcowe, w sporcie (stopery, zegary szachowe), w nawigacji (chronometry), w urządzeniach samoczynnych (zegary systemowe komputerów, programatory pralek itp.), do ochrony sejfów (zamek czasowy). Źródło: Wikipedia 5. Tajemniczy worek – rozpoznawanie po kształtach i odgadywanie nazw zegarów wyjmowanych przez dzieci z tajemniczego worka 6. Oglądanie zegarów przyniesionych przez dzieci Praca przy stolikach 7. Uzupełnianie kart pracy – wycinanie nazw zegarów i naklejanie pod odpowiednimi ilustracjami przedstawiającymi zegary 8. Uzupełnianie podpisów pod ilustracjami zegarów na tablicy 9. Słuchanie piosenki pt. „Zegar”- zabawa ruchowa do piosenki. 10. Słuchanie opowiadania Grzegorza Kasdepke „ Zegarowe wskazówki” „Zegarowe wskazówki” Pewna dziewczynka dostała w prezencie śliczny, kolorowy zegarek. Ledwo zdążyła nałożyć go na rękę, już wskazówki zegarka pokłóciły się o to, która z nich najbardziej przypadnie dziewczynce do gustu. – Na mnie naprawdę możesz polegać – zapewniała wskazówka godzinowa. – Nie jestem w gorącej wodzie kąpana, czego, niestety, nie można powiedzieć o moich koleżankach. Zanim zrobię choć jeden krok, dobrze się namyślę. Być może jestem rzeczywiście otyła, ale to tylko dlatego, że mam za mało ruchu – ruszam się średnio raz na godzinę… – Co to znaczy, że ktoś jest w gorącej wodzie kąpany? – Klaszczcie za mną w rytmie, w jakim porusza się wskazówka godzinowa. (Nauczyciel klaszcze w rytmie półnutowym). – Poruszajcie się po obwodzie koła w klaskanym przeze mnie rytmie, tak jak porusza się wskazówka godzinowa. – Na którym instrumencie zagralibyście rytm, w którym porusza się wskazówka godzinowa? – Kto wybierze ten instrument i zagra na nim? – Za to ja – wpadła jej w słowo wskazówka minutowa – jestem w sam raz: ani za gruba, ani za chuda. Śmiem twierdzić, że moja godzinowa koleżanka jest nieco ociężała, a wskazówka sekundowa zachowuje się jak niepoważny podlotek… Czy musisz tak biegać? – zwróciła się, rozdrażniona, do przebiegającej obok wskazówki sekundowej . – Klaszczcie za mną w rytmie, w jakim porusza się wskazówka minutowa. (Nauczyciel klaszcze w rytmie ćwierćnutowym). – Biegnijcie po obwodzie koła w klaskanym przeze mnie rytmie, tak jak porusza się wskazówka minutowa. – Na którym instrumencie zagralibyście rytm, w którym porusza się wskazówka minutowa? – Kto wybierze ten instrument i zagra na nim? – Ja to lubię… – wysapała wskazówka sekundowa. Była bardzo chuda, ale nic w tym dziwnego – spróbujcie tak biegać przez całe życie! – Klaszczcie za mną w rytmie, w jakim porusza się wskazówka sekundowa. (Nauczyciel klaszcze w rytmie ósemkowym). – Biegnijcie po obwodzie koła w klaskanym przeze mnie rytmie, tak jak porusza się wskazówka sekundowa. – Na którym instrumencie zagralibyście rytm, w którym porusza się wskazówka minutowa? – Kto wybierze ten instrument i zagra na nim? – Ona się nie liczy… – wzruszyła ramionami wskazówka minutowa. Ale dziewczynka przyjrzała się zegarkowi i powiedziała tak: – Najbardziej podoba mi się właśnie wskazówka sekundowa. Jest wesoła, przeskakuje z sekundy na sekundę jak z kwiatka na kwiatek i widać, że dobrze się przy tym bawi… – Skąd wiesz, że dobrze się bawi?! – zdenerwowała się wskazówka godzinowa. – Bo gdy przykładam ucho do zegarka, to słyszę, jak pokrzykuje wesoło: tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak. – Naśladujcie głos wskazówki sekundowej zgodnie z wyklaskiwanym przeze mnie rytmem (ósemkowym). – Wymyślcie dźwięk, jaki wydaje wskazówka minutowa (np. bim-bam, bim-bam). – Naśladujcie głos wskazówki minutowej zgodnie z wyklaskiwanym przeze mnie rytmem (ćwierćnutowym). – Wymyślcie dźwięk, jaki wydaje wskazówka godzinowa (np. bum, bum). – Naśladujcie głos wskazówki godzinowej zgodnie z wyklaskiwanym przeze mnie rytmem (pół- nutowym). • Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy. Każda grupa ma naśladować dźwięki innej wskazówki. Na znak nauczyciela i wyklaskiwany przez niego rytm śpiewają wskazane grupy dzieci. Na znak nauczyciela śpiewają grupy wskazówek: godzinowej i minutowej, minutowej i sekundowej, godzinowej i sekundowej, wszystkie razem. • Nauczyciel dzieli dzieci na trzy grupy. Każda grupa ma naśladować rytm innej wskazówki, grając go na wybranym instrumencie. Na znak nauczyciela i wyklaskiwany przez niego rytm grają wskazane grupy dzieci. Na znak nauczyciela grają grupy wskazówek: godzinowej i minutowej, minutowej i sekundowej, godzinowej i sekundowej, wszystkie razem. 11. Oglądanie modelu zegara – Kto z was ma zegarek? – Jak nauczyliście się odczytywać wskazania zegarka? 12. Przypomnienie budowy zegara. Nauczyciel prezentuje duży model zegara. – Ile wskazówek ma zegar? – Czym się różnią te wskazówki? – Co wskazuje grubsza i krótsza wskazówka? – Jak się ona nazywa? (To wskazówka godzinowa). – Co wskazuje cieńsza i dłuższa wskazówka? – Jak się ona nazywa? (To wskazówka minutowa). – Na tle czego obracają się wskazówki? (Tarczy, cyferblatu). – Co znajduje się na cyferblacie? – W którym miejscu znajduje się wskazówka minutowa, kiedy zegar wskazuje pełne godziny. 13. Wykonanie modelu zegara z dwustronną tarczą zegarową 14. Odczytywanie i wskazywanie pełnych godzin zegarowych na wykonanych zegarach 15. Podsumowanie zajęć - wypowiedzi uczniów na temat „ Po co ludziom potrzebny jest zegar?” oraz „ Dlaczego należy szanować czas własny i innych?” Wyświetleń: 23
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |