Katalog Ryszard Wolny, 2016-04-01 Radlin Język polski, Konspekty Stanisław Wyspiański: Wesele Wątek symboliczny dramatu. Konspekt lekcji w kl. III technikum Ryszard WolnyKONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO Klasa III technikum Czas trwania lekcji: 45min. TEMAT LEKCJI : Stanisław Wyspiański: Wesele Wątek symboliczny dramatu. ( Lekcja 1 z 2 obejmujących realizację tematu ) Cele lekcji: Uczeń: charakteryzuje przeżycia wewnętrzne bohaterów Wesela, przytacza odpowiednie cytaty dramatu Wyspiańskiego, interpretuje sceny również na płaszczyźnie symbolicznej, utrwala w pamięci związek pomiędzy tekstem sztuki a wykorzystanymi fragmentami filmu i malarstwem ( korespondencja sztuk ). Metody: praca w grupach praca z tekstem rozmowa kierowana wizualizacja - pokaz multimedialny dyskusja Środki dydaktyczne: St. Wyspiański : Wesele. przygotowane fragmenty filmu A. Wajdy ilustrujące wątek fantastyczny dramatu, ( przygotowane za pomocą programu Movie Maker ), przykłady malarstwa związanego z dramatem ( St. Wyspiański: Chochoły, J. Matejko: Stańczyk, Wernyhora portret Jakuba Szeli, fotografia Rydlówki w Bronowicach ). Przebieg lekcji: 1. Wybrany uczeń przypomina relacje inteligencko – chłopskie w Weselu, wyjaśnia pojęcie chłopomanii. 2. Nauczyciel podaje temat lekcji oraz jej cele. 3. Uczeń pytany przez nauczyciel objaśnia czym różnią się akty I i II Wesela? Jakie postaci pojawiają się w obu częściach? 4. Kto prowokuje pojawienie się widm w II akcie? 5. Nauczyciel prosi o połączenie w pary Osób i Osób dramatu. 6. Czym są ukazujące się weselnikom widziadła? Odszukaj odpowiedni cytat ilustrujący odpowiedź. Co się w duszy komu gra, Co kto w swoich widzi snach: Czy to grzech, Czy to śmiech, Czy to kapcan, czy to pan, Na Wesele przyjdzie w tan. 7. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które przygotowują interpretacje poszczególnych scen aktu II: Isia - Chochoł Marysia – Widmo Dziennikarz – Stańczyk Poeta – Rycerz Pan młody – Hetman Dziad – Upiór Gospodarz –Wernyhora 8. Uczniowie omawiają i interpretują kolejne sceny. Przed każdym omówieniem nauczyciel prezentuje krótki fragment filmu lub obraz. Nauczyciel steruje rozmową, bądź pomaga interpretować trudniejsze fragmenty dramatu. 9. Która z Osób dramatu wydaje nam się najciekawsza i ważna dla dalszego przebiegu akcji? Zakładając, że uczniowie wskażą Wernyhorę, nauczyciel dopowiada informacje o legendarnym lirniku oraz miejscu tej postaci w świadomości Polaków zamieszkujących dawne ziemie Rzeczpospolitej. ( Prezentacja obrazu J. Matejki ). Podsumowanie 10. Nauczyciel prosi, by uczniowie dokończyli zdania podsumowujące. Zaciekawiło mnie to, że... Nauczyłam się... 11. Nauczyciel zadaje zadanie domowe: Co się w duszy komu gra, Co kto w swoich widzi snach… Spróbuj przedstawić lęki i kompleksy współczesnych Polaków za pomocą wymyślonych przez siebie widm. Uwaga Wątek Wernyhory, Chochoła oraz symboli pojawiających się w dramacie rozwijamy na drugiej lekcji obejmującej temat. Wyświetleń: 25
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |