Katalog

Ryszard Wolny, 2016-04-01
Radlin

Język polski, Konspekty

Stanisław Wyspiański: Wesele Wątek symboliczny dramatu. Konspekt lekcji w kl. III technikum Ryszard Wolny

- n +

KONSPEKT LEKCJI Z JĘZYKA POLSKIEGO
Klasa III technikum

Czas trwania lekcji: 45min.

TEMAT LEKCJI : Stanisław Wyspiański: Wesele Wątek symboliczny dramatu.

( Lekcja 1 z 2 obejmujących realizację tematu )

Cele lekcji:

Uczeń:
 charakteryzuje przeżycia wewnętrzne bohaterów Wesela,
 przytacza odpowiednie cytaty dramatu Wyspiańskiego,
 interpretuje sceny również na płaszczyźnie symbolicznej,
 utrwala w pamięci związek pomiędzy tekstem sztuki a wykorzystanymi fragmentami filmu i malarstwem ( korespondencja sztuk ).


Metody:

 praca w grupach
 praca z tekstem
 rozmowa kierowana
 wizualizacja - pokaz multimedialny
 dyskusja


Środki dydaktyczne:

 St. Wyspiański : Wesele.
 przygotowane fragmenty filmu A. Wajdy ilustrujące wątek fantastyczny dramatu, ( przygotowane za pomocą programu Movie Maker ), przykłady malarstwa związanego z dramatem ( St. Wyspiański: Chochoły, J. Matejko: Stańczyk, Wernyhora portret Jakuba Szeli, fotografia Rydlówki w Bronowicach ).

Przebieg lekcji:

1. Wybrany uczeń przypomina relacje inteligencko – chłopskie w Weselu, wyjaśnia pojęcie chłopomanii.
2. Nauczyciel podaje temat lekcji oraz jej cele.
3. Uczeń pytany przez nauczyciel objaśnia czym różnią się akty I i II Wesela? Jakie postaci pojawiają się w obu częściach?
4. Kto prowokuje pojawienie się widm w II akcie?
5. Nauczyciel prosi o połączenie w pary Osób i Osób dramatu.
6. Czym są ukazujące się weselnikom widziadła? Odszukaj odpowiedni cytat ilustrujący odpowiedź.
Co się w duszy komu gra,
Co kto w swoich widzi snach:
Czy to grzech,
Czy to śmiech,
Czy to kapcan, czy to pan,
Na Wesele przyjdzie w tan.

7. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, które przygotowują interpretacje poszczególnych scen aktu II:
Isia - Chochoł
Marysia – Widmo
Dziennikarz – Stańczyk
Poeta – Rycerz
Pan młody – Hetman
Dziad – Upiór
Gospodarz –Wernyhora

8. Uczniowie omawiają i interpretują kolejne sceny. Przed każdym omówieniem nauczyciel prezentuje krótki fragment filmu lub obraz. Nauczyciel steruje rozmową, bądź pomaga interpretować trudniejsze fragmenty dramatu.
9. Która z Osób dramatu wydaje nam się najciekawsza i ważna dla dalszego przebiegu akcji? Zakładając, że uczniowie wskażą Wernyhorę, nauczyciel dopowiada informacje o legendarnym lirniku oraz miejscu tej postaci w świadomości Polaków zamieszkujących dawne ziemie Rzeczpospolitej. ( Prezentacja obrazu J. Matejki ).

Podsumowanie

10. Nauczyciel prosi, by uczniowie dokończyli zdania podsumowujące.

Zaciekawiło mnie to, że...
Nauczyłam się...

11. Nauczyciel zadaje zadanie domowe:

Co się w duszy komu gra,
Co kto w swoich widzi snach…
Spróbuj przedstawić lęki i kompleksy współczesnych Polaków za pomocą wymyślonych przez siebie widm.


Uwaga
Wątek Wernyhory, Chochoła oraz symboli pojawiających się w dramacie rozwijamy na drugiej lekcji obejmującej temat.

Wyświetleń: 25


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.