Katalog Joanna Bętkowska, 2016-03-17 Zarszyn Historia, Konspekty Państwo pierwszych Piastów. - konspektKONSPEKT LEKCJI HISTORII I SPOŁECZEŃSTWA W KLASIE IV. Temat: Państwo pierwszych Piastów. 1. Odniesienie do podstawy programowej: Moja ojczyzna. Wydarzenia i osoby o zasadniczym znaczeniu dla losów narodu i państwa polskiego. 2.. Cele lekcji. Po zakończeniu lekcji uczeń: a) pamięta: - pojęcia: drużyna, osady służebne - postacie: Mieszko I, Dobrawa b) rozumie: - wyżej wymienione pojęcia - jaką role miało przyjęcie chrztu dla Polski c) potrafi: - prawidłowo uzupełnić drzewko decyzyjne - posługiwać się różnymi źródłami wiedzy - wymienić skutki przyjęcia chrztu - wskazać na mapie obszar państwa polskiego w X wieku W trakcie lekcji uczeń kształci umiejętność: - korzystania z różnych źródeł wiedzy - pracy z tekstem źródłowym - pracy z mapą, książką i atlasem - współpracy w grupie Środki dydaktyczne: - podręcznik Moja Historia 4, - zeszyt przedmiotowy - zeszyt ćwiczeń 4 - mapa ścienna - atlasy - tekst źródłowy - inscenizacja - drzewko decyzyjne Metody dydaktyczne: - elementy rozmowy nauczającej w oparciu o wiedzę uczniów oraz informacje z podręcznika i mapy - praca z mapą i atlasem, tekstem źródłowym - praca w parach - drzewko decyzyjne Czas: 1 godzina lekcyjna PRZEBIEG LEKCJI: I) CZYNNOŚCI WSTĘPNE. - sprawdzenie obecności - wpis tematu do dziennika 1 II) REKAPITULACJA WTÓRNA: - kartkówka z wiadomości z ostatniej lekcji - rozdanie kartek 8- 10 MINUT III) NAWIAZANIE DO TEMATU LEKCJI: - Przypomnienie nazw plemion słowiańskich zamieszkujących ziemie polskie -skąd wzięła sie nazwa Gniezno - uczeń pokazuje na mapie wymienianie plemiona - nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy, a uczniowie w zeszycie: Temat: Państwo pierwszych Piastów. IV) CZĘŚĆ GŁÓWNA: Zagadnienia: 1.Drużyna Mieszka I i osady służebne. 2.Mieszko I władcą państwa. 3.Czy Mieszko I powinien przyjąć chrzest? Nauczyciel w oparciu o ilustrację z podręcznika i z atlasy i mapy ściennej wyjaśnia uczniom czym były osady służebne oraz co to jest drużyna. Wykonanie zadania 1 z ćwiczeń w ramach utrwalenia wiedzy!!! Tekst źródłowy o przyjęciu chrztu - Rozdanie tekstu inscenizacji dla 4 uczniów odczytanie jej na głos. Podział klasy na 4 grupy , każda z grup otrzymuje 1 część drzewa decyzyjnego do uzupełnienia –Czy Mieszko I powinien przyjąć chrzest? Praca w grupach. Następnie przedstawienie wyników i umieszczenie ich na tablicy. V) REKAPITULACJA PIERWOTNA - odbywa się w czasie lekcji w formie cząstkowej. VI) ZADANIE: Przypomnienie o zadaniu zadanym tydzień temu i zadanie 4 w ćwiczeniach ze strony 45. VI) OCENA PRACY UCZNIÓW: wpisanie + za aktywność Tekst Źródłowy: fragment z Anonim tzw. Gall Kronika Polska przełożył Roman Gródecki, Wrocław 1982 Joanna Bętkowska Wyświetleń: 25
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |