Katalog

Joanna Mruk, 2016-03-17
Kraków

Matematyka, Konspekty

Pole trójkąta - klasa 5 szkoły podstawowej.

- n +

Temat: Pole trójkąta.

Cele lekcji:
• odkrycie wzoru na pole trójkąta, wykorzystując wzór na pole równoległoboku,
• obliczanie pola trójkąta,
Kryterium sukcesu:
• odkryję wzór na pole trójkąta,
• potrafię stosować wzór na pole trójkąta,
Pytanie kluczowe:
• Ile potrzebuję trójkątów, aby zbudować równoległobok?

Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy kryterium sukcesu. Uczniowie zapisują kryterium do zeszytu.
2. Uczniowie przypominają jak oblicza się pole równoległoboku. Nauczyciel zadając pytanie daje uczniom kilka sekund na zastanowienie się, następnie losuje ucznia za pomocą patyczków, który na zadane pytanie udzieli odpowiedzi.
3. Nauczyciel zadaje pytanie kluczowe: ile trójkątów potrzeba, aby zbudować równoległobok?
Wylosowany uczeń z patyczków podchodzi do tablicy i z przygotowanych przez nauczyciela trójkątów buduję równoległobok. Uczniowie dochodzą do wzoru na pole trójkąta wykorzystując wzór na pole równoległoboku.
Zapisują wzór.
4. Nauczyciel rysuje trójkąt na tablicy i prosi o obliczenie jego pola. Wylosowany uczeń za pomocą patyczków oblicza wzór.
5. Nauczyciel pyta się czy pierwsze kryterium sukcesu zostało zrealizowane? Uczniowie udzielają informacji zwrotnej, pokazując jedną z trzech kartek: zielona- zrozumiałem, żółta- średnio, czerwona- nie zrozumiałem.
6. Praca w parach: nauczyciel rozdaje każdej parze dwa zadania na obliczanie pola trójkąta. Podana podstawa i wysokość trójkąta mają inne jednostki. Każdy uczeń rozwiązuje jedno zadanie, po jego rozwiązaniu daje swojemu koledze swoją pracę do poprawy. Każdy z uczniów zapisuje co kolega zrobił dobrze, potem co zrobił żle, następnie udziela wskazówki jak prace ma poprawić.
Nauczyciel podchodzi do każdej z par przyglądają się pracy- udziela wskazówek.
7. Nauczyciel pyta się czy drugie kryterium sukcesu zostało zrealizowane? Uczniowie udzielają informacji zwrotnej, pokazując jedną z trzech kartek: zielona- zrozumiałem, żółta- średnio, czerwona- nie zrozumiałem.
8. Podsumowanie:
Nauczyciel udaje nieobecnego ucznia na dzisiejszej lekcji matematyki, który dzwoni do jednego z ucznia klasy.
„ Halo, cześć………..proszę powiedz mi co dzisiaj robiliście na matematyce?” Wylosowany uczeń za pomocą patyczków odpowiada czego dowiedział się na dzisiejszej lekcji.
9. Nauczyciel zadaje zadanie domowe na obliczenie pola trójkąta z podręcznika.
Wyświetleń: 10


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.