Katalog

Ewa Prajwowska, 2016-02-12
Jerzykowo

Język polski, Scenariusze

W świecie reklamy- M. Ende "Momo".

- n +

Temat: W świecie reklamy.
Materiały: fragment książki M.Endo "Momo", reklamy prasowe.
Cele:
Uczeń:
- wie, gdzie pojawia się reklama i w jaki sposób działa na odbiorcę,
-rozróżnia środki językowe , za pomocą których reklamodawcy manipulują konsumentem,
-odróżnia zabawki pobudzające wyobraźnię od tych, które ją ograniczają i nakłaniają do kupowania coraz większej ilości rzeczy,
-wyciąga wnioski z przeczytanego tekstu, poszukuje podobnych zjawisk w rzeczywistości.
Metody: pogadanka, drama, praca w grupach, praca z tekstem " Lalka doskonała"

Przegieg zajęć:
1 Pogadanka
- Czy macie swoje ukochane zabawki?
-Czy lubicie je prawie tak, jak żywą istotę?
- W jaki sposób opiekujecie się i dbacie o swoją zabawkę?
- Czy zamienilibyście swoją zabawkę na" lalkę doskonałą" z opowiadania Endo?
2. Przypomnienie treści opowiadania "Lalka doskonała" M. Endo
3. Drama
Nauczyciel prosi na środek klasy dwie chętne uczennice.
Jedna z nich odgrywa lalkę Bibi, powtarzając słodkim głosem ciągle te same trzy zdania:
"Dzień dobry. Jestem Bibi, lalka doskonała"
"Należę do ciebie. Wszyscy zazdroszczą ci mnie"
"Chciałabym mieć jeszcze więcej rzeczy"
Druga jest sobą i próbuje się bawić lalką, rozmawiać z nią , czesać jej włosy, poruszać rękoma, ustawiać w różnych pozach.
Po odegraniu dramy uczennica, która bawiła się lalką, opowiada, jakie uczucia przeżywała w trakcie "rozmowy" z lalką Bibi.
Nawiązujemy do tekstu opowiadania: Jak Momo reaguje na lalkę i dlaczego?
4. Czy lalka Bibi przypomina wam jakieś prawdziwe zabawki spotykane w polskich sklepach?
5. W jaki sposób niektórzy producenci zabawek nakłaniają nas do kupowania coraz większej ilości ich wyrobów?
6. Co to znaczy manipulować kimś? Czy reklama manipuluje klientem?
7.Gdzie pojawia się reklama? ( telewizja, radio, prasa, plakaty na ulicach, ulotki)
8.Jakie zadanie ma spełniać reklama? (zachęta do nabycia danego produktu)
9. Praca w grupach. ( 5 grup)
Za pomocą jakich środków językowych reklama osiąga swój cel?
Nauczyciel przekazuje uczniom teksty reklam.
I- Farba do włosów o włos lepsza od innych!
Żadna inna pasta do zębów nie walczy lepiej z próchnicą!
Cukierek ma tylko dwie kalorie!
(nadawca chwali sie przed swoimi potencjalnymi klientami)
II- Towar dla klientów o wyszukanych gustach .
Dla tych którzy troszczą się o rodzinę.
(nadawca chwali klienta)
III- Taka brzydka plama ,tylko nasz produkt może może ją usunąć ,nie niszcząc tkaniny.
( zachęta, propozycja, rada)
IV- Jeśli chcesz pozbyć się łupieżu, zastosuj nasz rewelacyjny szampon do włosów!
(zdania rozkazujące)
V- Nasz proszek wypierze wszystko, oprócz kieszeni. Pranie będzie czyste jak łza!
( gwarancja, obietnica)
10. Jakie części mowy są kluczowe dla reklamy?
Nauczyciel odczytuje propozycje:
Dobry jak nigdy, dobry na wszystko.
Podaj to, co najlepsze.
Najwyższa jakość, najniższa cena,wspaniały efekt.
Szybko, tanio i bezpiecznie.
(kluczowe części mowy dla reklamy to przymiotniki i przysłówki
11. Praca w grupach. Podział uczniów na 5 grup.
Uczniowie otrzymują reklamy prasowe i je omawiają. Zwracają uwagę na język reklamy i obraz.
12. Uczniowie wklejają do zeszytu przekazane przez nauczyciela materiały.

Praca domowa
Zredaguj antyreklamę dowolnego produktu.


Materiały dla poszczególnych grup:

I- Farba do włosów o włos lepsza od innych!
Żadna inna pasta do zębów nie walczy lepiej z próchnicą!
Cukierek ma tylko dwie kalorie!

II- Towar dla klientów o wyszukanych gustach .
Dla tych którzy troszczą się o rodzinę
III- Taka brzydka plama ,tylko nasz produkt może może ją usunąć ,nie niszcząc tkaniny.

IV- Jeśli chcesz pozbyć się łupieżu, zastosuj nasz rewelacyjny szampon do włosów!

V- Nasz proszek wypierze wszystko, oprócz kieszeni. Pranie będzie czyste jak łza!

Notatka ucznia:

Środki językowe wykorzystywane przez reklamę:
- nadawca chwali się przed swoimi potencjalnymi klientami,
- nadawca chwali klienta,
- zachęta, propozycja, rada,
- nieraz reklama posługuje się zdaniami rozkazującymi,
- reklamodawca udziela gwarancji i daje obietnice,
-części mowy kluczowe dla reklamy to : przymiotniki i przysłówki.

Praca domowa:
Zredaguj antyreklamę dowolnego produktu.


Środki językowe wykorzystywane przez reklamę:
- nadawca chwali się przed swoimi potencjalnymi klientami,
- nadawca chwali klienta,
- zachęta, propozycja, rada,
- nieraz reklama posługuje się zdaniami rozkazującymi,
- reklamodawca udziela gwarancji i daje obietnice,
-części mowy kluczowe dla reklamy to : przymiotniki i przysłówki.

Praca domowa:
Zredaguj antyreklamę dowolnego produktu.

Wyświetleń: 122


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.