Katalog

Anna Chmielewska, 2016-02-12
Kielce

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Tik –tak to było tak, czyli o sposobach mierzenia czasu - SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO Z UDZIAŁEM RODZICÓW.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO Z UDZIAŁEM RODZICÓW
PRZEPROWADZONEGO W DNIU 08.01.2016 r.
W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 25 W KIELCACH
W GRUPIE III
Temat: Tik –tak to było tak, czyli o sposobach mierzenia czasu.

Prowadząca: Anna Chmielewska

Cel główny:
Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami mierzenia czasu.

Cele ogólne:
dziecko:
-poznaje i opisuje zegary pod względem wyglądu i przeznaczenia,
- wie, do czego służą zegary,
- wie, jak wygląda zegar słoneczny, wodny, ogniowy, piaskowy i mechaniczny,
- zna budowę zegara,
- wie, że rok ma 12 miesięcy,
- zna i potrafi wymienić pory roku i miesiące,
- potrafi wyjaśnić skąd się wzięła nazwa miesiąca styczeń,
- wykazuje się pomysłowością podczas naśladowania zegarów za pomocą ekspresji ruchowej,
- rozwija poczucie rytmu,
- rozumie konieczność mierzenia czasu,
-potrafi posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi,
- dostrzega wpływ postępu technicznego na sposoby mierzenia i wskazywania czasu,
- potrafi dokonać analizy i syntezy sylabowej wyrazów
- próbuje dokonać analizy i syntezy fonemowej wyrazów

Metody:
słowne: opowiadanie, opis, rozmowa, objaśnienia, polecenia,
czynne: zadania stawiane do wykonania, metoda samodzielnych doświadczeń, ćwiczenia manualne,
oglądowe: pokaz, obserwacja, bajka.

Formy:
zbiorowa i indywidualna.

Środki wspomagające działania:
zegary, ilustracje zegarów, plansza z porami roku, ilustracje przedstawiające różne sposoby mierzenia czasu, chusta animacyjna, płyta z nagraniem zabawy ruchowej, talerzyki papierowe, plastelina, słomki, piłeczka, obrazki: zebry, ekranu, gitary, aparatu, roweru i zegara, trójkąt, bajka edukacyjna, laptop, rzutnik .
Przebieg zajęć

1. Powitanie rodziców i pani dyrektor na zajęciach otwartych.
Powitanie dzieci przez nauczyciela. Nauczyciel recytuje wiersz: „Każdy imię swoje ma, każdy imię swoje zna. Grzecznie dzisiaj tu siedzimy, swoje imię podzielimy”. Dzieci siedzą w kręgu, kolejno wymieniają swoje imię, dzieląc je na sylaby.
2. Rozwiązywanie rebusu fonetycznego: „Podanie tematu zajęć”. Dzieci dzielą na sylaby nazwy przedmiotów przedstawionych na obrazkach, różnicują pierwsza głoskę, dokonują syntezy wymienionych przez nauczyciela poszczególnych głosek i podają, jaki jest temat zajęcia: zebra, ekran, gitara, aparat, rower - zegar.
3. „Mamy Nowy Rok”- przypomnienie, że każdy rok ma cztery pory roku oraz z ile ma miesięcy, wymienienie ich w prawidłowej kolejności. Zaznaczenie jaki mamy obecnie miesiąc i wyjaśnienie przez nauczyciela jego nazwy. Wyjaśnienie, że każdy miesiąc składa się z dni, a 7 dni to tydzień. Każdy dzień składa się z 24 godzin.
4. Nazywanie przez nauczyciela zgromadzonych zegarów. Ogólny opis budowy zegara (tarcza, wskazówki), wyjaśnienie pojęcia godzina, minuta i sekunda – i pokazanie wskazówek odpowiedzialnych za ich odmierzanie.
5. „Zegar” – zabawa muzyczno- ruchowa z elementami ortofonicznymi. Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w zegar. Będą one reagować na zmianę tempa muzycznego i naśladować wybijanie godziny, minuty i sekundy z jednoczesnym pokazywaniem i wymawianiem. Kiedy słyszą dźwięk charakterystyczny dla godziny- dzieci wołają bim- bam, przenosząc ciężar ciała z boku na bok. Kiedy słyszą dźwięk charakterystyczny dla minuty– dzieci wołają tik-tak, poruszając na boki samą głową. Na sygnał sekundy- dzieci truchtają w miejscu wołając: cyk -cyk.
6. Opowiadanie nauczyciela pt. „Profesor Ciekawska zapoznaje dzieci z różnymi sposobami mierzenia czasu”.
Opowiadanie pt. „Profesor Ciekawska zapoznaje dzieci z różnymi sposobami mierzenia czasu”.
Ledwo zdążyłem na spotkanie z Wami! Noszę zegarek, ciągle się spieszę, ale nigdy nie mogę zdążyć! Czy ludzie zawsze mierzyli czas i tak strasznie się spóźniali... Chyba nie. A jak to było kiedyś? Posłuchajcie. Już od bardzo dawna, ludzie zdawali sobie sprawę z upływającego czasu. Wcale go nie mierzyli, ale wiedzieli, że po nocy wstaje dzień, a potem znowu nadchodzi pora snu i odpoczynku, czyli noc. W ciągu dnia także zauważali upływ godzin, bo co jakiś czas odczuwali głód. Później, kiedy człowiek przestał wędrować z miejsca na miejsce i zaczął uprawiać ziemię, zaobserwował, że z upływem czasu są związane duże, powtarzające się zmiany w przyrodzie. My nazywamy je dzisiaj porami roku. Każda pora roku wymaga innych prac na polach. Zanim zbudowano pierwszy zegar, taki, jaki znamy dziś, wymyślano przeróżne sposoby mierzenia czasu.
Najdawniejszym sposobem mierzenia czasu było wykorzystanie cienia, jaki rzucały nieruchome przedmioty oświetlone promieniami słońca. Mógł to być cień drzewa, drąga lub nawet stojącego człowieka. Długość cienia przedmiotu lub człowieka stojącego w tym samym miejscu zmienia się w zależności od pory dnia. Mniej więcej 4—5 tysięcy lat temu pojawiły się w Egipcie, Babilonii, Chinach i Indiach pierwsze gnomony. Były to wysokie słupy lub pręty ustawione na równym, płaskim terenie. Ich cień przesuwający się w ciągu dnia po ziemi spełniał rolę dzisiejszych wskazówek zegara.
W Egipcie rolę gnomona pełniły obeliski. Byty to wysokie, zwężające się ku górze kolumny wykute z jednego kamiennego bloku. Ozdabiano je napisami w języku egipskim — hieroglifami. Wszystkie te zegary nazywamy słonecznymi, gdyż działały tylko wtedy, gdy świeciło słońce. Wszyscy jednak wiemy, że bywają pochmurne dni, kiedy to żaden zegar słoneczny nie pokaże godziny. Podobnie w nocy. Dlatego wymyślano coraz to inne zegary.

Wreszcie wynaleziono zegary mechaniczne, poruszane za pomocą nakręcanej sprężyny. Początkowo byty one bardzo duże i bardzo cenne. Umieszczano je na wieżach zamków lub ratuszów. Przez wiele setek lat w większości miast znajdował się jeden taki zegar. Dzięki rozwojowi techniki każdy może dziś mieć własny zegarek i nosić go przy sobie, bo waży on już tylko kilka gramów, a nie kilkaset ton, jak to było z obeliskami w starożytnym Egipcie.
7. „Co było wcześniej” - układanie chronologicznie obrazków przedstawiających różne sposoby mierzenia czasu – posługiwanie się liczebnikami porządkowymi (ilustracje przedstawiające 4 pory roku, zegar słoneczny, wodny, ogniowy, piaskowy zw. klepsydrą i mechaniczny).
8. „Która godzina?” – dzieci siedzą kole i po kolei podają sobie trójkąt z pałeczką. Kiedy dziecko trzyma instrument muzyczny nauczyciel na ucho mówi mu godzinę, którą ma wybić. Pozostałe dzieci nasłuchują liczby uderzeń w instrument i ją podają, która godzina została wygrana na instrumencie.
9. Zabawa z chustą animacyjną „Czas start”. Zadaniem dzieci jest jak najwięcej trafień piłeczką do dziurki w chuście w ciągu 3 minut. Jeżeli piłka spadnie z chusty punkt dla nauczyciela, jeżeli do dziurki punkt dla dzieci. Wygrywa ten, kto zbierze jak najwięcej punktów.
10. „Płynący czas”- zabawa ruchowa z chustą animacyjną. Na słowa N: Czas płynie wolno – dzieci poruszają chustą jakby w zwolnionym tempie, na hasło Czas płynie szybko – dzieci szybko falują chustą.
11. Ewaluacja zajęć.
- W jaki sposób człowiek dawniej mierzył czas?
- Jak wynaleziono zegar słoneczny?
- Jak wyglądał zegar wodny i ogniowy? Na czym polegało ich działanie?
- Co to jest klepsydra?
- Czym mierzono czas później?
- Czym teraz mierzymy czas?
- Co by się stało gdyby nie było zegarów?
12. „Zegar” – praca plastyczno – techniczna z wykorzystaniem talerzyków papierowych, plasteliny i słomek.
13*. Obejrzenie bajki z serii Byli sobie wynalazcy – „Jak mierzono czas” z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych .
14.Zakończenie. Omówienie prac. Podziękowanie wszystkim za wspólną zabawę.

*W przypadku braku czasu, bajkę dzieci obejrzą po obiedzie.

Wyświetleń: 37


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.