Katalog

Agnieszka Baśko, 2016-01-21
Pabianice

Małgorzata Borowiec
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Pies przyjaciel i przewodnik" - spotkanie ze Strażą Miejską w PM Nr 11.

- n +


SCENARIUSZ SPOTKANIA
Z FUNKCJONARIUSZAMI STRAŻY MIEJSKIEJ W PABIANICACH
W RAMACH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
DOTYCZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWA DZIECI
W KONTAKTACH ZE ZWIERZĘTMI
ORAZ REALIZACJI PROGRAMU ZAJĘĆ DODATKOWYCH
PT. „BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK – MĄDRY PRZEDSZKOLAK”.

1. TYTUŁ SPOTKANIA: „PIES PRZYJACIEL I PRZEWODNIK”.
2. TERMIN: 18 I 19. 01. 2016 R.
3. MIEJSCE: JADALNIA PRZEDSZKOLNA.
4. ADRESACI: DZIECI ZE WSZYSTKICH GRUP Z PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 11 Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
W PABIANICACH.
5. ORGANIZATOR/GOSPODARZ: NAUCZYCIELKI Z GRUPY
I INTEGRACYJNEJ „WESOŁE KACZORKI” – MAŁGORZATA BOROWIEC ORAZ Z GRUPY VII „KOTKI” – AGNIESZKA BAŚKO.
6. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ORGANIZACJĘ I PRZEBIEG SPOTKANIA: AGNIESZKA BAŚKO I MAŁGORZATA BOROWIEC.
7. CELE SPOTKANIA:
• Integracja środowiska przedszkolnego ze Strażą Miejską poprzez
przybliżenie ich znaczenia w zapewnianiu bezpieczeństwa dorosłym
i dzieciom.
• Niwelowanie lęków i napięć wynikających z kontaktu ze zwierzętami
poprzez kształtowanie właściwego stosunku do nich i wyrobienie
odpowiednich postaw.
• Ukazanie znaczenia psa w życiu człowieka oraz budzenie potrzeby
niesienia bezinteresownej pomocy potrzebującym zwierzętom.

Etap I – PRZYGOTOWANIA POPRZEDZAJĄCE SPOTKANIE:

1. Nawiązanie współpracy z funkcjonariuszami Straży Miejskiej w Pabianicach poprzez zaproszenie ich do udziału w spotkaniu z przedszkolakami.
2. Ustalenie terminu i przebiegu spotkania.
3. Opracowanie i wydrukowanie dokumentów i pomocy dydaktycznych, m.in. scenariusza spotkania, malowanek dla dzieci, zdjęć i ilustracji tematycznych oraz podziękowania dla gości.
4. Przygotowanie plakatu zawierającego informację dla rodziców o planowanym spotkaniu oraz krótkiej notatki do gazetki przedszkolnej „Figielek”, lokalnej prasy
i kroniki przedszkolnej.
5. Wykonanie projektu „Kodeksu zachowania przyjaciela psa” przeznaczonego do uzupełnienia przez wypowiedzi dzieci.
6. Przygotowanie oprawy muzycznej oraz fotograficznej – magnetofon, płyta z muzyką, aparat fotograficzny oraz sprzęt nagłaśniający.

Etap II – PRZEBIEG SPOTKANIA:

1. Powitanie zebranych przedszkolaków, przedstawienie zaproszonych gości.
2. Wprowadzenie w tematykę spotkania oraz podanie jego celu poprzez prezentację wiersza pt. „Gość w przedszkolu” (załącznik 1).
3. „W jaki sposób należy dbać o bezpieczeństwo i kto może czuwać nad bezpieczeństwem dzieci i dorosłych?” – rozmowa z funkcjonariuszami Straży Miejskiej, zapoznanie z numerem alarmowym do Straży Miejskiej oraz sytuacjami,
w jakich należy ich powiadamiać, przybliżenie zadań, jakie wykonują, oglądanie
i omawianie munduru oraz sprzętu wykorzystywanego w ich codziennej pracy, przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących dzieci między innymi podczas poruszania się po drogach, w kontaktach z osobami nieznajomymi oraz w trakcie zabaw na śniegu i lodzie.
4. „Wesoły i groźny pies” – zabawa dźwiękonaśladowcza. Dzieci próbują przedstawić głosem emocje, jakie towarzyszą psom, kiedy się cieszą oraz kiedy są złe.
5. „Co lubią dzieci i zwierzęta” – wypowiedzi chętnych dzieci dotyczące określania sytuacji, w których dzieci i zwierzęta są radosne, wesołe oraz tych, w których czują się źle i są smutne.
6. „Kiedy pies nie jest naszym przyjacielem” – wysłuchanie wskazówek dotyczących właściwego zachowania się ludzi w stosunku do zwierząt, a zwłaszcza psów, udzielanych przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej, prezentowanie „pozycji żółwia” oraz „pozycji równoważnej-stojącej” wykorzystywanych podczas ataku nieznajomego psa.
7. „Każdy człowiek dobrze wie, że po piesku sprząta się” – prezentacja przyborów służących do sprzątania odpadów psich, zwrócenie dzieciom uwagi na konieczność sprzątania po swoich pupilach. Wdrażanie dzieci do przestrzegania tej zasady
i uświadomienie im, dlaczego jest to tak ważne.
8. „Popatrzcie na jamniczka” – zabawa ruchowa przy piosence.
9. „Funkcje psów w życiu człowieka” – rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowych dotyczących zadań, jakie wykonują niektóre rasy psów (załącznik 2 – zagadki).
10. „Kiedy piesek nie ma domu…” – zwrócenie uwagi na konieczność pomagania bezdomnym zwierzętom oraz otaczanie ich opieką i możliwym wsparciem. Odwołanie się do akcji charytatywnej „Przytul zwierzaka” mającej miejsce na terenie naszego przedszkola i polegającej na zbiórce potrzebnych rzeczy dla naszego podopiecznego - wirtualnie zaadoptowanego pieska ze Schroniska dla Zwierząt w Pabianicach.
11. „Kodeks zachowania przyjaciela psa” – wspólne ustalenie zachowań, jakich należy unikać w kontaktach z psami, aby być ich przyjacielem, przypinanie gotowych propozycji na przygotowanym projekcie kodeksu. Ekspozycja wykonanego kodeksu
w holu głównym przedszkola (propozycje do kodeksu załącznik 3).
12. Wręczenie każdej grupie zestawu kolorowanek z Reksiem oraz zasad zachowania w stosunku do zwierząt.
13. Podziękowanie za udział w spotkaniu zaproszonym gościom oraz wszystkim przedszkolakom, pożegnanie przy piosence pt. „Pies na medal”.

Pabianice, dn. 19. 01. 2016 r.
O p r a c o w a n i e:
……………………………………….
……………………………………….
Wyświetleń: 132


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.