Katalog

Ewa Maj, 2016-01-19
Piaseczno

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji na temat Bożego Narodzenia kl.6.

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego prowadzonej w klasie szóstej
TEMAT: Szukamy elementów tradycyjnych i nowoczesnych w obchodach bożonarodzeniowych.
A. Domańska „Figurki w szopce”, J. Twardowski „Mamusia”, artykuł „Dziękuję, żeście mnie znaleźli”
1. Materiał programowy
Kształcenie literackie;
2. Cel główny
Uczeń potrafi wypowiedzieć się na temat zwyczajów związanych z Bożym Narodzeniem;
3. Cele operacyjne
Uczń potrafi:
wyjaśnić, czym jest tradycja i nowocześność;
korzystać ze słownika języka polskiego;
odszukiwać odpowiednie informacje w tekście;
dobierać odpowiednie argumenty;
uczestniczyć w dyskusji;
współpracować z kolegami;
4. Cele sformułowane w języku ucznia:
wymienisz elementy związane z obchodami Bożego Narodzenia;
poćwiczysz umiejętność korzystania ze słownika języka polskiego;
wskażesz odpowiednie fragmenty w tekstach;
5. NaCoBeZu
Będę zwracała uwagę, czy:
znasz tradycje bożonarodzeniowe obchodzone w domu;
potrafisz wkazać tadycyjne i nowoczesne elementy obchodów tych świąt;
potrafisz odszukać definicje słów tradycja i nowoczesność;
podajesz odpowiednie argumenty w dyskusji;
korzystach z właściwych fragmentów w omawianych tekstach;
4. Metoda
Poszukująca;
Dyskusja;
Mapa skojarzeń;
Burza mózgów;
5. Formy pracy
Indywidualna,
Grupowa,
Zbiorowa;
6. Środki
Słownik języka polskiego;
Podręcznik do literatury „Słowa na start!”;
Arkusze szarego papieru, flamastry;
7. Jednostka metodyczna
45 minut

Tok lekcji:
1. Nauczyciel sprawdza listę obecności, przedstawia temet lekcji (jeden z uczniów zapisuje go na tablicy) oraz jej cele, omawia NaCoBeZu.
2. Uczniowie uzupełniają mapę skojarzeń związanych ze sformuł0waniem „Święta Bożego Narodzenia” (np. szopka, kolęda, opłatek, choinka, karp, wigligia, życzenia, Trzej Królowie, tradycje)
3. Jeden z uczniów odczytuje tekst A. Domańskiej „Figurki w szopce”, a następnie uczniowie rozwiązują ćw. 3 s. 72, nazywając uczucia bohatera związane z szopką bożonarodzeniową.
4. Chętny uczeń odczytuje tekst J. Twardowskiego „Mamusia”.­
5. Uczniowie wyjaśniają zwrot załamać ręce oraz opisują uczucia postaci występujących w utworze- ćw.4 str.74.
6. Jeden z uczniów odczytuje artykuł Dziękuję, żeście mnie znaleźli.
7. Uczniowie rozwiązują ćw. 5 str. 76, wyjaśniając znaczenie słów bohatera
8. Uczniowie podzieleni na dwie grupy wyjaśniają, czym jest tradycja i nowoczesność, korzystając ze Słownika języka polskiego i zapisują na kartkach elementy tradycyjne i nowoczesne w obchodach bożonarodzeniowych. Lider zespołu odczytuje zapisane propozycje.
9. Chętni uczniowie opowiadają o zwyczajach kultywowanych w ich domach i dyskutują, czy lepsze są tradycyjne formy obchodów świąt, czy nowoczesne.
10. Podsumowując lekcję, uczniowie dokańczają zdania:
Z dzisiejszej lekcji chcę zapamiętać......
Świetnie, że dzisiaj.......
Szkoda, że........
13. Praca domowa: ćw. 7 s.76.
Wyświetleń: 121


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.