Katalog Małgorzata Ostrowska, 2016-01-14 Białystok Język polski, Sprawdziany i testy Kartkówka Słowa na czasie środki stylistyczne/dramat.KARTKÓWKA KLASA I GRUPA A I. W podanym fragmencie wiersza nazwij podkreślone środki poetyckie Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary? – ................................................... Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary? –................................................. Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie: – ....................................................... I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie. – .................................................... II. Zaznacz właściwą odpowiedź: 1 Podmiotem lirycznym w pieśni Czego chcesz... Kochanowskiego jest Bóg P F 2 Pieśń Kochanowskiego ma charakter modlitwy P F 3 Wiersz sylabiczny ma jednakową liczbę sylab w każdym wersie P F 4 Jan Kochanowski to poeta epoki średniowiecza P F III. Jaką funkcję w wierszu Jana Kochanowskiego pełni metafora Tyś niebo zbudował/ I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował ? ..................................................................................................................................... IV. Wymień 2 cechy hymnu jako gatunku literackiego: – ................................................................................................................................ – ................................................................................................................................ V. Wstaw brakujące słowa: 1.Jan Kochanowski żył i tworzył w ................ wieku. Jest autorem pierwszego polskiego ............................... nowożytnego Odprawa ............................ greckich. 2.Nowy Testament powstawał w ........ połowie ................ wieku n.e. 3.Przekład Biblii na łacinę to ....................................... . 4.Biblijne księgi: Rodzaju, Wyjścia, Liczb, Kapłańska i Powtórzonego Prawa tworzą tzw. ........................................... . VI. Wymień 2 różnice pomiędzy treścią tekstu Osiem dni stworzenia a oryginałem, do którego nawiązuje. – .................................................................................................................................. – .................................................................................................................................. VII. Zaznacz właściwą odpowiedź. Cechy dramatu jako rodzaju literackiego to: 1. narrator, akty i sceny, podmiot liryczny, 2. dialogi i monologi, akty i sceny, didaskalia, 3. didaskalia, akty i sceny, puenta, 4. tekst główny, tekst poboczny, bohater liryczny. KARTKÓWKA KLASA I GRUPA B I. W podanym fragmencie wiersza nazwij podkreślone środki poetyckie Tyś Pan wszytkiego świata. Tyś niebo zbudował – .................................................... I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował. – ............................................................... Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi – ................................................................ I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi. – ............................................................... II. Zaznacz właściwą odpowiedź: 1 Podmiotem lirycznym w pieśni Czego chcesz... Kochanowskiego jest człowiek P F 2 Pieśń Kochanowskiego ma charakter pochwalny P F 3 Ze względu na układ rymy dzielimy na: parzyste, żeńskie, okalające P F 4 Przenośnia to inaczej metafora P F III. Jaką funkcję w wierszu Jana Kochanowskiego pełni zastosowanie inwersji w zdaniu Tobie k’woli rozliczne kwiat Wiosna rodzi ? ..................................................................................................................................... IV. Wymień 2 cechy pieśni jako gatunku literackiego: – ................................................................................................................................ – ................................................................................................................................ V. Wstaw brakujące słowa: 1.Jan Kochanowski żył i tworzył w epoce ............................................................. Po śmierci córki Orszuli napisał cykl XIX ................................................. . 2.Stary Testament napisany był w języku greckim, .............................................. i ........................................................ . 3.Septuaginta to tłumaczenie Biblii na język ......................................... . 4. Biblia dosłownie oznacza ............................................. . VI. Wymień 2 różnice pomiędzy treścią tekstu Osiem dni stworzenia a oryginałem, do którego nawiązuje. – .................................................................................................................................. – .................................................................................................................................. VII. Zaznacz właściwą odpowiedź. Cechy dramatu jako rodzaju literackiego to: 1. tekst główny, tekst poboczny, bohater liryczny, 2. narrator, akty i sceny, podmiot liryczny, 3. didaskalia, akty i sceny, puenta, 4. dialogi i monologi, akty i sceny, didaskalia. ODPOWIEDZI GRUPA A I. (0-4p.) apostrofa pytanie retoryczne archaizm wyliczenie II. (0-4p.) 1. F 2. P 3. P 4. F III. (0-1p.) np. podkreślenie artyzmu twórcy nazwanie Boga artystą uplastycznienie obrazu poetyckiego IV. (0-2p.) np. pieśń pochwalna sławiący bóstwo, czyny bohaterskie, wartości uroczysty, podniosły charakter V. (0-6p.) 1. XVI // dramatu // posłów 2. II // I 3. Wulgata 4. Pięcioksiąg VI. (0-2p.) np. osiem dni stworzenia inna kolejność stwarzania siódmego dnia Bóg odpoczywał/ przerwa dzień 8 - teatr, deficyt, nuda, koniec świata imiona zwierząt: Pies Fafik, Osioł Porfirion VII. (0-1p.) Odp. 2 ODPOWIEDZI GRUPA B I. (0-4p.) archaizm metafora/przenośnia anafora epitet II. (0-4p.) 1. P 2. P 3. F 4. P III. (0-1p.) np. nadanie podniosłego charakteru podkreślenie roli wiosny IV.(0-2p.) np. przeznaczona do wykonywania z muzyką zwrotki i refren rytm i melodia różnorodna tematyka V. (0-6p.) 1. renesansu/odrodzenia // trenów 2. hebrajskim // aramejskim 3. grecki 4. księgi VI. (0-2p.) np. osiem dni stworzenia inna kolejność stwarzania siódmego dnia Bóg odpoczywał/ przerwa dzień 8 - teatr, deficyt, nuda, koniec świata imiona zwierząt: Pies Fafik, Osioł Porfirion VII. (0-1p.) Odp. 4 Opracowała: Małgorzata Ostrowska Wyświetleń: 244
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |