Katalog

Małgorzata Ostrowska, 2016-01-14
Białystok

Język polski, Sprawdziany i testy

Kartkówka Słowa na czasie środki stylistyczne/dramat.

- n +

KARTKÓWKA KLASA I GRUPA A
I. W podanym fragmencie wiersza nazwij podkreślone środki poetyckie
Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary? – ...................................................
Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary? –.................................................
Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie: – .......................................................
I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie. – ....................................................

II. Zaznacz właściwą odpowiedź:
1 Podmiotem lirycznym w pieśni Czego chcesz... Kochanowskiego jest Bóg P F
2 Pieśń Kochanowskiego ma charakter modlitwy P F
3 Wiersz sylabiczny ma jednakową liczbę sylab w każdym wersie P F
4 Jan Kochanowski to poeta epoki średniowiecza P F

III. Jaką funkcję w wierszu Jana Kochanowskiego pełni metafora Tyś niebo zbudował/ I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował ?
.....................................................................................................................................

IV. Wymień 2 cechy hymnu jako gatunku literackiego:
– ................................................................................................................................
– ................................................................................................................................

V. Wstaw brakujące słowa:
1.Jan Kochanowski żył i tworzył w ................ wieku. Jest autorem pierwszego polskiego ............................... nowożytnego Odprawa ............................ greckich.
2.Nowy Testament powstawał w ........ połowie ................ wieku n.e.
3.Przekład Biblii na łacinę to ....................................... .
4.Biblijne księgi: Rodzaju, Wyjścia, Liczb, Kapłańska i Powtórzonego Prawa tworzą tzw. ........................................... .

VI. Wymień 2 różnice pomiędzy treścią tekstu Osiem dni stworzenia a oryginałem, do którego nawiązuje.
– ..................................................................................................................................
– ..................................................................................................................................

VII. Zaznacz właściwą odpowiedź. Cechy dramatu jako rodzaju literackiego to:
1. narrator, akty i sceny, podmiot liryczny,
2. dialogi i monologi, akty i sceny, didaskalia,
3. didaskalia, akty i sceny, puenta,
4. tekst główny, tekst poboczny, bohater liryczny.

KARTKÓWKA KLASA I GRUPA B
I. W podanym fragmencie wiersza nazwij podkreślone środki poetyckie
Tyś Pan wszytkiego świata. Tyś niebo zbudował – ....................................................
I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował. – ...............................................................
Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi – ................................................................
I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi. – ...............................................................

II. Zaznacz właściwą odpowiedź:
1 Podmiotem lirycznym w pieśni Czego chcesz... Kochanowskiego jest człowiek P F
2 Pieśń Kochanowskiego ma charakter pochwalny P F
3 Ze względu na układ rymy dzielimy na: parzyste, żeńskie, okalające P F
4 Przenośnia to inaczej metafora P F

III. Jaką funkcję w wierszu Jana Kochanowskiego pełni zastosowanie inwersji w zdaniu Tobie k’woli rozliczne kwiat Wiosna rodzi ?
.....................................................................................................................................

IV. Wymień 2 cechy pieśni jako gatunku literackiego:
– ................................................................................................................................
– ................................................................................................................................

V. Wstaw brakujące słowa:
1.Jan Kochanowski żył i tworzył w epoce ............................................................. Po śmierci córki Orszuli napisał cykl XIX ................................................. .
2.Stary Testament napisany był w języku greckim, ..............................................
i ........................................................ .
3.Septuaginta to tłumaczenie Biblii na język ......................................... .
4. Biblia dosłownie oznacza ............................................. .

VI. Wymień 2 różnice pomiędzy treścią tekstu Osiem dni stworzenia a oryginałem, do którego nawiązuje.
– ..................................................................................................................................
– ..................................................................................................................................

VII. Zaznacz właściwą odpowiedź. Cechy dramatu jako rodzaju literackiego to:
1. tekst główny, tekst poboczny, bohater liryczny,
2. narrator, akty i sceny, podmiot liryczny,
3. didaskalia, akty i sceny, puenta,
4. dialogi i monologi, akty i sceny, didaskalia.

ODPOWIEDZI GRUPA A

I. (0-4p.)
apostrofa
pytanie retoryczne
archaizm
wyliczenie

II. (0-4p.)
1. F
2. P
3. P
4. F

III. (0-1p.) np.
podkreślenie artyzmu twórcy
nazwanie Boga artystą
uplastycznienie obrazu poetyckiego

IV. (0-2p.) np.
pieśń pochwalna
sławiący bóstwo, czyny bohaterskie, wartości
uroczysty, podniosły charakter

V. (0-6p.)
1. XVI // dramatu // posłów
2. II // I
3. Wulgata
4. Pięcioksiąg

VI. (0-2p.) np.
osiem dni stworzenia
inna kolejność stwarzania
siódmego dnia Bóg odpoczywał/ przerwa
dzień 8 - teatr, deficyt, nuda, koniec świata
imiona zwierząt: Pies Fafik, Osioł Porfirion

VII. (0-1p.)
Odp. 2


ODPOWIEDZI GRUPA B

I. (0-4p.)
archaizm
metafora/przenośnia
anafora
epitet

II. (0-4p.)
1. P
2. P
3. F
4. P

III. (0-1p.) np.
nadanie podniosłego charakteru
podkreślenie roli wiosny

IV.(0-2p.) np.
przeznaczona do wykonywania z muzyką
zwrotki i refren
rytm i melodia
różnorodna tematyka

V. (0-6p.)
1. renesansu/odrodzenia // trenów
2. hebrajskim // aramejskim
3. grecki
4. księgi

VI. (0-2p.) np.
osiem dni stworzenia
inna kolejność stwarzania
siódmego dnia Bóg odpoczywał/ przerwa
dzień 8 - teatr, deficyt, nuda, koniec świata
imiona zwierząt: Pies Fafik, Osioł Porfirion

VII. (0-1p.)
Odp. 4


Opracowała: Małgorzata Ostrowska
Wyświetleń: 244


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.