Katalog

Agnieszka Sowińska, 2016-01-14
Kalisz

Język angielski, Scenariusze

Lekcja otwarta z języka angielskiego (Trapped in the net).

- n +


Scenariusz lekcji otwartej z języka angielskiego
dla uczniów gimnazjum
Szkoła: Zespół Szkół nr 7 w Kaliszu
Przedmiot: język angielski
Nauczyciel: mgr Agnieszka Sowińska
Klasa: II c,d
Podręcznik: English Plus 3
Data: 29 listopada 2013r.
Czas trwania: 45 minut
Temat: Uwięziony w sieci (Trapped in the net)

Cel strategiczny lekcji: przedstawienie zagrożeń płynących z korzystania z Internetu, sposobów zapobiegania im i reagowania.

Cele dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie słownictwa związanego z komputerem,
- rozwijanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- kształtowanie umiejętności krytycznego spojrzenia na Internet,
- uświadomienie pozytywnych i negatywnych aspektów korzystania z Internetu,
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu.
CELE OPERACYJNE
Uczeń:
Zna:
- słownictwo dotyczące pracy z komputerem i Internetem,
- konstrukcje używane do opisania doświadczeń dot. korzystania z komputera i Internetu,
- pozytywne i negatywne strony korzystania z Internetu,
- podstawowe zasady bezpiecznego użytkowania Internetu;
Rozumie:
- zagrożenia związane z użyciem Internetu,
- konieczność przestrzegania zasad bezpiecznego korzystania z Internetu;
Potrafi:
- używać właściwego słownictwa związanego z komputerem,
- odpowiedzieć na pytania kluczowe: Why do you use the Internet? What is so interesting about the Internet? What are the dangers of the Internet? How to use the Internet sensibly? (Dlaczego używasz Internetu? Co jest takiego fascynującego w Internecie? Jakie niebezpieczeństwa czyhają w sieci? Jak rozsądnie korzystać z Internetu?
- wskazać korzyści i zagrożenia związane z użyciem Internetu,
- sformułować kilka ,,złotych zasad” bezpiecznego korzystania z Internetu,
- znaleźć informacje w tekście potrzebne do dyskusji i wypowiedzi ustnych lub pisemnych,
- określić główną myśl tekstu po wysłuchaniu i przeczytaniu go.

Cele w języku ucznia:
- utrwalimy słownictwo dotyczące komputerów i Internetu,
- omówimy wady i zalety korzystania z Internetu,
- określimy podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
Nacobezu do lekcji (Co uczniowie będą potrafili po lekcji):
- uzupełnię zdania i mapę słowną wyrazami związanymi z komputerami i Internetem,
- podam kilka przykładów form pracy z komputerem i Internetem,
- przeanalizuję informacje i opiszę zdjęcia zaprezentowane przez nauczyciela,
- wyrażę swoją opinię na temat korzystania z Internetu i komputera,
- odpowiem na kilka pytań ankietowych i dokonam posumowania ankiety,
- omówię plusy i minusy korzystania z Internetu,
- określę główną myśl tekstu po wysłuchaniu go i dopasuję nagłówki do właściwych fragmentów tekstu po przeczytaniu go,
- uzupełnię streszczenie tekstu po przeczytaniu artykułu,
- odpowiem na pytanie kluczowe: ,,Czy Internet do źródło zła czy cudowny wynalazek?”
- sformułuję kilka prostych zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.

METODY I TECHINIKI PRACY
- komunikacyjna
- burza mózgów (brainstorming)
- dyskusja
- mapa słowna (word map)
- czytanie tekstu w celu znalezienia konkretnej informacji (skimming)
- przeglądanie tekstu w celu określenia głównej myśli tekstu (scanning)
- odpowiadanie na pytania,
- słuchanie i powtarzanie,
- analiza informacji i materiału ikonograficznego,
- opisywanie obrazków,
- uzupełnianie zdań lub zwrotów

FORMY PRACY
- praca całą klasą: rozmowa ogólna (lockstep)
- praca indywidualna: kierowana przez nauczyciela lub samodzielna
- praca w parach (ankieta)
- praca w grupach (określenie plusów i minusów korzystania z Internetu)
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO:
- cele lekcji sformułowane w języku ucznia,
- pytania kluczowe,
- nacobezu do lekcji i pracy domowej,
- samoocena,
- informacja zwrotna przy każdym zadaniu,
- ewaluacja lekcji (określenie pozytywów i negatywów lekcji).
ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE
- podręcznik
- prezentacja multimedialna
- magnetofon i płyta CD
- plakat (poster)
- tablica/ tablica interaktywna
- obrazki (pictures/ flashcards)
- karty pracy z zadaniami (ankieta, plusy i minusy Internetu, mapa słowna, uzupełnianie zdań)

PRZEBIEG LEKCJI

WSTĘP

1. Czynności organizacyjne: powitanie i sprawdzenie obecności oraz wpisanie tematu do dziennika.
2. WARM-UP (ROZGRZEWKA): Przypomnienie słownictwa związanego z komputerem i Internetem. Uczniowie uzupełniają zdania wpisując właściwy wyraz i podają przykłady form pracy z komputerem.

WPROWADZENIE

3. Uczniowie analizują informacje i materiał ikonograficzny wyświetlony na tablicy interaktywnej, opisują fotografie i wyrażają swoją opinię. Następnie wnioskują jaki jest temat lekcji i co będzie omawiane na lekcji.
4. Nauczyciel przedstawia cele lekcji i nacobezu.
5. Nauczyciel przedstawia pytania kluczowe: Dlaczego ludzie korzystają z Internetu? Czy Internet to źródło zła czy cudowny wynalazek? Jakie są zalety a jakie wady Internetu?

PRAKTYKA

6. Uczniowie pracując w parach wypełniają ankietę dotyczącą korzystania z komputera i Internetu. Uczniowie podsumowują swoje ankiety i dzielą się z innymi swoją opinią na temat komputerów oraz swoimi doświadczeniami związanymi z korzystaniem z Internetu.
7. Uczniowie pracując w grupach wypisują w tabelce plusy i minusy korzystania z Internetu. Następnie przedstawiają wyniki swojej pracy na forum klasy.
8. Uczniowie czytają zdania i nagłówek tekstu i próbują wywnioskować jakie treści zawiera tekst oraz jaki problem jest poruszony w artykule. Uczniowie słuchają i czytają tekst w celu potwierdzenia swoich przypuszczeń/ przewidywań. Po zapoznaniu się z treścią artykułu i po przeanalizowaniu słownictwa, nauczyciel zadaje pytania do tekstu oraz zachęca uczniów do wyrażenia swoich osobistych przemyśleń i opinii dotyczących tematu tekstu.


PODSUMOWANIE

9. W ramach podsumowania lekcji nauczyciel prosi uczniów, aby odpowiedzieli na pytanie kluczowe czy widzą więcej zalet czy wad korzystania z Internetu. Na koniec lekcji uczniowie formułują kilka prostych zasad bezpiecznego i rozsądnego korzystania z Internetu.
10. Podsumowując lekcję nauczyciel zwraca uwagę na to czy zostały osiągnięte cele lekcji (metoda zdań podsumowujących):

Dziś nauczyłam się ...........................
Dzisiaj na lekcji przypomniałam sobie...............
Poznałam ..........................
Najtrudniejsze było .....................
Najbardziej poradziłam sobie z ...............................

11. Uczniowie dokonują również samooceny. Zaznaczają jakie umiejętności i wiadomości udało im się opanować (na podstawie nacobezu)
12. Uczniowie dokonują również ogólnej ewaluacji lekcji wyrażając swoją opinię o lekcji, co im się podobało, a co nie na lekcji (metoda ‘buziek’ uśmiechniętych, neutralnych i niezadowolonych).

ZADANIE DOMOWE

13. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie plakatu. W ramach pracy domowej uczniowie spisują ‘złote zasady’ korzystania z Internetu (ten golden rules of using the Internet).

Nacobezu do pracy domowej (Zad.1)

- wykonam plakat na kartce A4 lub A3 na temat bezpiecznego i rozsądnego korzystania z Internetu (tytuł plakatu: the golden rules of using the Internet)
- wymienię co najmniej 10 zasad bezpiecznego korzystania z Internetu,
- zadbam o szatę graficzną i estetykę mojej pracy,
- zachowam poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną,
- będę bazował na materiałach i informacjach z lekcji.
Zad.2.
- wypełnię ankietę na temat korzystania z Internetu,
- dokonam podsumowania ankiety, sporządzając krótką notatkę na temat swoich doświadczeń z komputerem i Internetem (od 50 do 100 słów)
- wykorzystam dodatkowe pytania z lekcji (zad.3 z karty pracy)

Zad.3. (dla chętnych)
- wykonam prezentację multimedialną na temat wad i zalet korzystania z Internetu,
- przygotuję co najmniej 10 slajdów prezentacji (zdjęcia i treść)
- wykorzystam informacje z lekcji








Wyświetleń: 183


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.