Katalog

Małgorzata Świtała , 2016-01-14
Sulmierzyce

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęcia otwartego z udziałem rodziców dla dzieci 4-5 letnich.

- n +

Scenariusz zajęcia otwartego z udziałem rodziców dla dzieci 4-5 letnich - opracowała nauczycielka Małgorzata Świtała

Poprzez opowiadane w przedszkolu baśnie, bajki, legendy oraz wymyślone historyjki oddziałujemy na wyobraźnię dziecka . Wprowadzając go w świat fantazji oraz wykorzystując naturalną w tym wieku potrzebę ruchu możemy jednocześnie pobudzić dziecko do aktywności ruchowej i zachęcić do działania. Poprzez odpowiedni dobór atrakcyjnego i ciekawego tematu wymyślonego przez siebie opowiadania wpłynęłam na wyobraźnię dzieci słaniając je do odtworzenia ruchem jego treści. Proponuję sprawdzony w praktyce scenariusz zajęcia ruchowego do przeprowadzenia na spotkaniu otwartym z rodzicami jak również do wykorzystania go bez ich udziału. Gwarantuję wspaniałą zabawę , ogromne zaangażowanie i aktywność ruchową rodziców i przedszkolaków.

Temat: Zdobywamy odznakę sprawnego Smerfa – zestaw zajęć ruchowych
Zagadnienie programowe:
Wspomaganie rozwoju ruchowego poprzez uczestniczenie w zabawach ruchowych organizowanych z elementami metody opowieści ruchowej J.G.Thulina oraz ruchu rozwijającego według. W. Sherborne.

Cel główny:
Zachęcanie do uczestnictwa we wspólnych zabawach ruchowych i do przejawiania w nich twórczej inicjatywy.
Ukazanie rodzicom sposobu i możliwości organizowania wspólnych zabaw.
Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas ćwiczeń.

Cele operacyjne: Dziecko
• Potrafi reagować na przerwę w muzyce.
• Sprawnie porusza się na palcach.
• Potrafi utrzymać równowagę podczas marszu z wysokim unoszeniem kolan, podczas przechodzenia na podwyższonych powierzchniach.
• Potrafi sprawnie podskakiwać obunóż, przeskoczyć przez przeszkody.
• Umie prawidłowo czworakować.
• Potrafi sprawnie pokonać przeszkody.
• Umie współpracować w parze.
• Poznaje możliwości własnego ciała.
• Umie wesoło i bezpiecznie bawić się przy muzyce.

Metoda:
Opowieści ruchowej
Ruchu rozwijającego

Forma:
Praca z całą grupą,
Indywidualna,
Współpraca w parach,

Pomoce dydaktyczne: odznaki „sprawnego Smerfa”, krążki, obręcze, laseczki, ławeczka, tunel, płyty CD, elementy dekoracyjne do „Smerfnej krainy”, kostiumy gimnastyczne.

Przebieg zajęcia:
Wprowadzenie nauczycielki:
W wiosce Smerfów wszyscy jej mieszkańcy niecierpliwie oczekiwali na urodziny Smerfetki. Kucharz obiecał, że upiecze olbrzymi urodzinowy tort. Postanowił ozdobić go smerfojagodami. Poprosił Smerfy, aby je przyniosły z lasu. Smerfy ochoczo wyruszyły na niebezpieczną wyprawę.

I część
1. Marsz dzieci przy muzyce (Smerfy wyruszają z wioski), na przerwę w muzyce zatrzymują się i rozglądają, czy nie ma Gargamela (skręty tułowia).

2. Marsz na palcach (przechodzenie obok domu Gargamela)

3.Ślizgi na brzuchu (Za dużym kolczastymi krzewami rosną smerfojagody. Dzieci prześlizgują się ostrożnie jak węże na brzuchu pod krzewami)

4.Stąpanie z wysokim podnoszeniem kolan ( przechodzenie przez las, w którym rośnie wysoka trawa).

5.Podskoki obunóż wysoko w górę ( zrywanie z wysokich krzewów smerfojagód)

II część
W lesie odszukał Smerfy Pracuś, który przyniósł wiadomość od Papy Smerfa. Kucharzowi zabrakło drewna na opał do pieca, w którym chce upiec tort. Kochane Smerfusie zdobądźcie drewno i dostarczcie je czym prędzej do wioski. Wyszukajcie w lesie stare chore drzewa, które trzeba ściąć. Zaproszenie do pomocy rodziców.
1. „Ścinamy drzewa”- dobieranie się w pary z rodzicami. Para siada naprzeciwko siebie na kolanach lub skrzyżnie i podaje sobie ręce skrzyżowane. Naśladują ścinanie piłą drzewa.

2. „Ciągniemy kloce drewna” – dziecko leży na plecach na podłodze, rodzic ciągnie dziecko za ręce lub turla po podłodze.

3.”Oderwij kloc od ziemi” – Gargamel rozlał tajemniczą miksturę do której przykleiły się kloce drewna. Dzieci kładą się na brzuchu, rodzice próbują oderwać od podłogi ich ręce , nogi, brzuch. Można zaproponować zamianę ról.

4 „Spróbuj wstać”- Las jest blisko wioski. Papa Smerf pomógł Smerfom i posypał zaczarowanym proszkiem kloce drewna. Dzieci w parze z rodzicami trzymając się za ręce próbują jednocześnie wstać i usiąść.

5. „Tory przeszkód” – Aby dojść do wioski trzeba pokonać przeszkody:
- przeskoki w dowolny sposób przez krążki,
- chodzenie po śladach,
- przechodzenie po ławeczce i przez tunel na czworakach z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
- chodzenie po nierównych powierzchniach,
- przekraczanie na czworakach przeszkód (drabinka z ułożonych na podłodze laseczek). (Rodzic czuwa nad bezpieczeństwem dziecka)

III część
1. Wręczenie dzieciom odznak „Sprawnego Smerfa” za wykonanie zadań.
2. Podziękowanie rodzicom przez dzieci za wspólną zabawę w dowolny sposób (uśmiechem, gestem, przytulaniem)
3. Wspólny z rodzicami taniec na urodzinach Smerfetki ( taniec kreatywny wg pomysłów dzieci)

Ewaluacja: Kto chciałby jeszcze raz uczestniczyć w tej zabawie skacze jak piłeczka, kto nie chce brać w nie udziału tupie nogami.

Uwaga: wszystkie ćwiczenia wykonujemy przy odpowiednio dobranej do rodzaju ruchu muzyce.



Wyświetleń: 72


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.