AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iga Pawlusiak, 2016-01-14
Oświęcim

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Poznaję siebie. Moje zalety i wady.

- n +

Konspekt zajęć lekcyjnych wychowawczej

Poziom nauczania: Szkoła Podstawowa
Klasa: 2
Czas trwania: 90 minut
Temat: Poznaję siebie. Moje zalety i wady.

Uczeń poznaje pojęcie cechy charakteru. Następnie wartościując dzieli je na wady i zalety. Przez odwołanie do przykładów z życia codziennego i literatury podaje przymiotniki, które mogą określać charakter człowieka. Następnie podczas pracy w grupach uczniowie tworzą mapy myśli prezentujące wady i zalety. Nauczyciel przywołując kolejne sytuacje i bohaterów kulturowych poszerza pole pojęciowe uczniów. Tworzenie indywidulanych kart pracy poprzedza dyskusja dot. współistnienia wad i zalet – każdy z nas ma zarówno wady i zalety, z niektórymi się urodziliśmy, a innych się nauczyliśmy. Nasz charakter się zmienia. W czerwcu, gdy będziemy oglądać ponownie nasze prace będziemy mieć inne zalety i wady.

Metody:
o heurystyczne: problemowe, dyskusji, dialogu,
o informacyjne: wyjaśnianie, opis.
o aktywizujące: burza mózgów, tworzenie mapy myśli,

Formy pracy:
o grupowa,
o indywidulana.

Cel ogólny:
o poznanie siebie - poznanie i nazwanie swoich zalet i wad.

Cele szczegółowe:
o poznanie pojęć: cecha charakteru, wada, zaleta – wspólne tworzenie definicji,
o próba wartościowania poszczególnych cech charakteru przez odwołanie do przykładów z życia uczniów i literatury,
o poszerzenie słownictwa – ogólne pojęcia wady i zalety oraz konkretne przykłady,
o swobodne indywidulane uczniowskie wypowiedzi dot. cech charakteru
o nazywanie części mowy ze szczególnym uwzględnieniem przymiotników
o nauka/ćwiczenie współpracy w grupie – wspólne tworzenie projektu.

Przebieg zajęć:

1. Dyskusja wprowadzające – co nas łączy, a co nas dzieli? W czym jesteśmy do siebie podobni?
2. Wspólne definiowanie pojęć : zaleta i wada oraz podanie przykładów
o zaleta – pozytywna cecha charakteru (przykłady: odpowiedzialny, przyjacielski, koleżeński, punktualny, pomocny, miły, zabawny, gościnny, mądry, szczery, opiekuńczy, wyrozumiały, cierpliwy, szczery, przezorny, uczciwy, sympatyczny, rozsądny, itd.)
o wada – negatywna cecha charakteru (przykłady: spóźnialski, niemiły, gadatliwy, obrażalski, kłótliwy, złośliwy, arogancki, nieszczery, niecierpliwy, skąpy, nieuczciwy, zawistny, łatwowierny, itp.)
Przy poszukiwaniu przykładów odwołujemy się do znany utworów literackich czy sytuacji szkolnych czy klasowych., np.
- Czerwony Kapturek wyruszając do babci z jedzeniem wykazał się (odwagą)
- W bajce o Trzech Świnkach pierwsza z nich która zbudowała domek ze słomy była (leniwa i nieodpowiedzialna), a ostania, która zbudowała domek z cegieł była (pracowita)
- Pies Bursztyn z opowiadania Puc Bursztyn i Goście powitał nowe psy radośnie był bowiem (gościnny i przyjacielski)

3. Podział na dwie grupy – uczniowie losują z koszyczka po jednej karteczce (na każdej napisane jest jedno słowo – przymiotnik lub rzeczownik). Dzieci które wylosowały przymiotniki ustawiają się po jednej stronie sali, uczniowie, którzy wylosowali rzeczowniki tworzą drugą grupę.

4. Przygotowanie stanowisk pracy.
Przypomnienie zasad pracy w grupie:
- jesteśmy drużyną – każdy z nas ma jakąś zaletę, które może nam pomów w zrealizowaniu zadania,
- wspólnie podejmujemy wszystkie decyzje - szukamy kompromisów, nowych pomysłów łączonych dwa sporne,
- staramy się pracować w ciszy – tak, aby nie przeszkadzać pozostałym uczniom,
- wybieramy lidera, który będzie odpowiedzialny za pracę grupy,
- dzielimy się zadaniami – kto będzie odpowiedzialny za duży napis na środku i stronę graficzną projektu, kto będzie dopisywał kolejne hasła i kto zaprezentuje pracę klasie.

5. Mapa myśli – zadaniem każdej grupy jest przygotowanie mapy myśli, która będzie przedstawiała definicję oraz co najmniej dziesięć przykładowych określeń. Mapa myśli może zawierać również odwołania do konkretnych sytuacji.

6. Prezentacja prac (prace zostają zawieszone w miejscu dostępnym dla uczniów). Każda praca nagrodzona zostaje brawami.

7. Uczniowie porządkują salę.

8. Jaki jestem? Moje zalety i wady.
Każdy uczeń otrzymuje kolorową kartkę wielkości A4. Jego zadaniem jest podpisanie kartki swoim imieniem oraz narysowanie przy pomocy linijki kwadratu o wymiarach 5cmx5cm. W kwadracie uczniowie rysują swój symbol/emblemat. Następnie otrzymują od nauczyciela 10 małych samoprzylepnych karteczek. Na jednej karteczce zapisują jedną zaletę lub wadę. Podczas wykonywania zadania uczniowie mogą korzystać z przygotowanych wcześniej map myśli oraz konsultować swoje pomysły z koleżankami i kolegami.

9. Zakończenie projektu - Chętni uczniowie prezentują swoje pracy przed klasą. Uczniowie wkładają swoje pracy do dużej koperty, którą wspólnie zaklejają. Na kopercie zapisują datę otwarcia (ostatni dzień roku szkolnego).

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 195


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.