Katalog

Elżbieta Sołtys, 2016-01-14
Krzywaczka

Język polski, Konspekty

„Mam zaszczyt zaprosić...”, czyli jak sformułować zaproszenie.

- n +

KL V


1. Temat lekcji: „Mam zaszczyt zaprosić...”, czyli jak sformułować zaproszenie.
2. Cel ogólny lekcji:
a) wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości na temat tworzenia zaproszeń i okoliczności ich tworzenia.
3. Cele szczegółowe lekcji:
a) kształcenie języka uczniów poprzez budowanie zdań,
b) stosowanie zwrotów charakterystycznych dla zaproszenia,
c) doskonalenie sprawności stylistycznej, interpunkcyjnej i ortograficznej związanej z pisownią zaproszenia,
d) samodzielne komponowanie zaproszenia,
e) tworzenie definicji zaproszenia.
g) rozwijanie wypowiedzi pisemnej, używając odpowiednich wyznaczników zaproszenia,
h) stosowanie zwrotów odpowiednich dla zaproszenia,
i) aktywizacja uczniów przy samodzielnym tworzeniu zaproszeń.
4. Powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji (5 min)
5. Wprowadzenie do tematu (5-7 min)
W ramach wprowadzenie w temat, jakim jest zaproszenie, wskazani uczniowie odczytują treść zaproszeń, które sami przynieśli na lekcję.
6. Opracowanie tematu (ok.20 min).
Wyjaśnienie uczniom, dlaczego powinni pisać zaproszenia.
N: Jakie informacje znajdują się w zaproszeniu?
U: Nadawca, odbiorca, termin uroczystości, miejsce uroczystości, rodzaj uroczystości.
N: Co powinniśmy wiedzieć o zaproszeniu?
W formie krótkiego wykładu.

Zaproszenie to – prośba o przybycie w odwiedziny, przyjście z danej okazji.
Każde zaproszenie rozpoczyna się słowem ZAPROSZENIE, wręczamy je w kopercie niewielkich rozmiarów.
Formułka wstępna, która występuje we wstępie zaproszenia, zawiera informację o osobie, którą zapraszamy:
„Miło mi zaprosić...”
„Mam przyjemność zaprosić...”
„Chciałabym serdecznie zaprosić...”

N: Jakie informacje kryją się pod terminami: odbiorca, termin uroczystości, miejsce uroczystości, rodzaj uroczystości, nadawca zaproszenia?
Uczniowie wskazują odpowiednie przykłady.

N: W zakończeniu zaproszenia wyrażamy nadzieję, że zaproszony przybędzie:
„Byłoby mi miło, gdyby przyjęli Państwo moje zaproszenie na...”
„Będę czuła się zaszczycona, gdy przyjdzie Pan na...”
„Byłabym wdzięczna, Drogi Wujku, gdybyś przyjął moje zaproszenie”.

Następuje zapisanie notatki.
Instrukcja, jak napisać zaproszenie:
Pod słowem Zaproszenie zapisujemy formułkę wstępną,
np.: Miło mi zaprosić...
Mam przyjemność zaprosić...
Chciałabym serdecznie zaprosić.
Następnie odpowiadamy na 5 pytań:
(W narysowanej przez uczniów dłoni – w zeszytach i na tablicy – wpisujemy wszystkie pytania w poszczególne palce) kogo? kiedy? gdzie? z jakiej okazji? kto?
Na zakończenie zaproszenia wyrażamy nadzieję:
Byłoby mi miło, gdyby przyjęli Państwo moje zaproszenie na...
Będę się czuła zaszczycona, gdy przyjdzie Pan na...
Byłabym wdzięczna, Drogi Wujku, gdybyś przyjął moje zaproszenie.
7. Czwarte ogniwo lekcyjne: usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości (7-10 min).
Uczniowie na kartkach ksero wypisują najważniejsze informacje z ogłoszenia i przekształcają je na zaproszenie, według instrukcji.
8. Piąte ogniwo lekcyjne: omówienie pracy domowej (2 min).
Polecenie: Zredaguj zaproszenie. Zaproś Oliwiera na zawody w polowaniu na dzika. Pamiętaj, by podać tylko niezbędne informacje. (czas: 1 dzień).
9. Metody nauczania:
a) prezentacja,
b) metoda problemowa,
c) heureza,
d) instruktaż do pracy na lekcji,
e) praca z tekstem,
f) pogadanka,
g) instruktaż do pracy domowej.
10. Pomoce dydaktyczne:
a) zaproszenia okolicznościowe,
b) tekst ogłoszenia przekształcany na zaproszenie.
11. Bibliografia:
a) Orłowska K., Synowiec H., „Język ojczysty”, Warszawa 2002.
b) Pardo P. J., „Potrafię napisać”, Sopot 2006.
c) „Victor”, „Egzamin gimnazjalny”, nr indeksu 314463.



Elżbieta Sołtys
Wyświetleń: 112


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.