AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Sołtys, 2016-01-14
Krzywaczka

Język polski, Konspekty

„Warszawskie, kolorowe dni” kl. 5.

- n +


KL. V. SZKOŁA PODSTAWOWA


1. Temat lekcji: „Warszawskie, kolorowe dni”.
2. Kontekst lekcji:
A. Temat poprzedniej lekcji: „To moje”, mój dom, miasto, kraj.
3. Cel ogólny lekcji:
a) wyposażenie uczniów w podstawowe wiadomości na temat podmiotu lirycznego, adresata wiersza,
b) określenie tematyki utworu,
c) określenie nastroju podmiotu lirycznego,
4. Cele szczegółowe lekcji:
a) wzorowe odczytanie tekstu literackiego,
b) kształcenie umiejętności rozumienia pojęć: epitet, porównanie i wskazywanie przykładów w tekście,
c) kształcenie języka uczniów poprzez budowanie porównania,
d) umiejętność wypowiadania się na dany temat, popierając swoje zdanie odpowiednimi fragmentami z lektury, odszukiwanie informacji zawartych w wierszu,
e) wysłuchanie nagrania piosenki, wywołanie nastroju towarzyszącego podmiotowi lirycznemu,
f) rozwijanie wypowiedzi pisemnej, używając odpowiednich wyznaczników zaproszenia,
g) wskazanie na piękno stolicy w oparciu o widokówki i zdjęcia,
h) dostrzeganie piękna własnej miejscowości,
i) aktywizacja uczniów przy samodzielnym wypełnianiu karty pracy, podczas przytaczania właściwych argumentów oraz cytatów,
j) kształtowanie poczucia przynależności do ojczyzny.
5. Powtórzenie wiadomości (5 – 7 min)
Sprawdzenie zadania domowego: „Otoczenia mojego domu”.
Uczniowie wyjaśniają pojęcie – ojczyzna, uzasadniają trafność tytułu wiersza, wskazują, czym dla podmiotu lirycznego jest określone miejsce.
6. Wprowadzenie do tematu (5 – 7 min)
Podkreślenie, że tekst autorstwa Marka Gaszyńskiego, który przeczytamy, wysłuchamy w wykonaniu Czesława Niemena – piosenkarza, by wprowadzić się w nastrój podmiotu lirycznego. Następnie uczniowie wzorowo odczytują tekst: „Sen o Warszawie”.
7. Opracowanie tematu (ok.17 min).
Nauczyciel wyjaśnienia uczniom znaczenia terminów: podmiot liryczny i adresat wiersza. Następnie uczniowie wskazują osobę mówiącą w wierszu i odbiorcę tekstu. Potwierdzają cytatami. Określają również tematykę tekstu i nastrój podmiotu lirycznego. Wspólnie z uczniami nauczyciel przywołuje znaczenie epitetu i porównania. Uczniowie wyszukują epitety, które kojarzą się z Warszawą i zapisują je na tablicy (podkreślają).
Warszawa: najpiękniejszy mój świat, najpiękniejsze dni, kolorowe sny, nadwiślański świt, warszawski dzień.
Ustnie wskazują porównanie: „i na skrzydłach, jak ptak, / będę lecieć co sił”
Nauczyciel koryguje przykłady uczniów.
Zapisanie notatki.
Podmiot liryczny – to osoba mówiąca w wierszu.
Adresat wiersza – to osoba, do której skierowany jest utwór, podmiot liryczny prezentuje adresatowi swoje przeżycia i przemyślenia.
Tematyka utworu – przeżycia podmiotu lirycznego związane z Warszawą, miastem rodzinnym.
8. Usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości (ok.13 min).
Uczniowie otrzymują karty pracy i uzupełniają je samodzielnie według instrukcji.

1. Kim jest podmiot liryczny wiersza?
.......................................................................................................................... .
Ujawnia się on w słowach: ........................................ , .........................................
2. Kim jest adresat wiersza: „Sen o Warszawie”?
.......................................................................................................................... .
Na adresata wskazują słowa: ...................................... , .......................................
3. Podkreśl uczucia, które towarzyszą podmiotowi lirycznemu.
zachwyt, rozpacz, lęk, radość, niezadowolenie, szczęście, powątpiewanie, wesołość, rozbawienie, strach, rozradowanie
4. Wyszukaj w wierszu porównanie i zapisz je.
.......................................................................................................................... .



Nauczyciel prosi o wyjaśnienie sformułowania: „Kiedyś zatrzymam czas”.
Następnie uczniowie prezentują widokówki, zdjęcia Warszawy, miejsca rodzinnego podmiotu lirycznego. Nauczyciel pyta uczniów: „Dlaczego Warszawa może się podobać, osobie mówiącej w wierszu podoba się?” Uczniowie podkreślają walory stolicy, dochodząc do wniosku, że każde miejsce rodzinne jest dla każdego równie piękne i ważne.
Nauczyciel prosi o dokończenie porównania: „Moja miejscowość jest dla mnie jak ................................................................................................................................................... .
9. Omówienie pracy domowej (2 min).
Opisz, jak wyobrażasz sobie wymarzony poranek w swojej rodzinnej miejscowości. (ok. 1 strona zeszytowa); czas: na poniedziałek.
10. Metody nauczania:
A. Metody wiodące:
a) praca z tekstem,
b) prezentacja nagrania,
c) metoda problemowa,
d) instruktaż do pracy na lekcji, metoda aktywizująca,
B. Metody pomocnicze:
a) prezentacja zdjęć,
b) pogadanka,
c) krótki wykład na temat podmiotu lirycznego i adresata wiersza,
d) instruktaż do pracy domowej.
11. Pomoce dydaktyczne:
a) nagranie piosenki, płyta CD,
b) podręcznik do języka polskiego w klasie V, Marlena Derlukiewicz, „Słowa na start?”,
c) zdjęcia Warszawy,
d) ksero karty pracy.
12. Bibliografia:
a) Marlena Derlukiewicz, „Słowa na start?”, Gdańsk 2007.
b) Grażyna Tatar, „Aktywizujące metody nauczania na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej”, Płock 1995.
c) Słownik terminów literackich.
d) Nagranie: „Sen o Warszawie” Czesław Niemen, tekst: Marek Gaszyński.



Elżbieta Sołtys



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 165


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.