AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Zborowska, 2016-01-14
Leńcze

Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty

Trudna sztuka odmawiania - asertywność.

- n +

Trudna sztuka odmawiania – asertywność
(lekcja wychowania do życia w rodzinie - klasa I gimnazjum)

Cele :
- Uczeń poznaje termin „asertywność”
- Rozróżnia zachowania asertywne, uległe i agresywne
- Zna cechy komunikatu „ja”, „ty”
- umie nazwać uczucia , jakie budzą w ludziach komunikaty typu „ty”
- umie zachować się asertywnie


Metody pracy: Metoda problemowa, metoda działań praktycznych, gra dramatyczna
Formy pracy: zbiorowa, praca w grupach, indywidualna
Środki dydaktyczne: słowniki języka polskiego, załączniki : z przykładami zachowań, z komunikatami – typu „JA”, plakaty z hasłami, dialogi

I. Etap organizacyjny: (przywitanie, sprawdzenie obecności)

II. Właściwy tok lekcji:

1. Wyjaśnienie pojęcia „asertywność”
Zawieszenie plakatów z napisami: „ Szanuję siebie i innych”
„Jestem stanowczy nie raniąc innych”
„ Bronię swoich racji nie depcząc praw innych”

Co to jest zatem asertywność?
Asertywność to umiejętność mówienia „nie”, wyrażania swych potrzeb oraz krytyki i pochwał wobec innych.
Porównanie z hasłem ze słownika języka polskiego.

2. Prezentacja ćwiczenia, przygotowanego wcześniej przez trzy pary.

a) jeden uczeń siedzi na krześle. Drugi swobodnie porusza jego rękami. Siedzący pozwala mu bez żadnego oporu manipulować swoimi rękoma.

b) drugiej parze uczeń stawia zdecydowany opór, nie pozwala się dotykać.

c) w trzeciej parze osoba siedząca stawia opór lub nie w zależności, czy sobie tego życzy.

3. Obserwujący próbują określić postawy siedzących uczniów. Wprowadzenie pojęć - zachowanie uległe, agresywne i asertywne.

4. Dlaczego tak się zachowujemy?

W grupach uczniowie otrzymują na karteczkach przykłady zachowań . Mają przyporządkować je do poszczególnych postaw.

Postawa uległa
Postawa agresywna
Postawa asertywna

( * chcemy mieć poczucie przewagi, * wiemy, że wcześniej takie zachowanie skutkowało, *chcemy dać upust złości, *chcemy zwrócić na siebie uwagę, *obawiamy się ,że innym sposobem nie dostaniemy tego, co chcemy, *chcemy uniknąć konfliktu, *uważamy, że lepiej zachować się grzecznie, *boimy się reakcji innych, *boimy się utraty aprobaty innych, *mamy szacunek dla siebie i innych, *mamy większą wiarę w siebie, jesteśmy uczciwi w stosunku do siebie i innych, )

5. Prezentacja dwóch dialogów.
a)
Anna: Cześć! Zwracam książkę , która od ciebie pożyczyłam miesiąc temu.
Jola: Znowu całą poplamiłaś i pogięłaś , a to moja ulubiona powieść! Jak ty coś weźmiesz, zawsze nadaje się do wyrzucenia. Flejtuch jesteś i bałaganiara! Nie pożyczę ci nic więcej.
b) Anna: Cześć! Zwracam książkę , która od ciebie pożyczyłam miesiąc temu.
Jola: Aniu, uważam, że książka jest zniszczona. Proszę, abyś ją odkupiła. To moja ulubiona powieść.

Uczniowie zauważają, że pierwszy dialog jest pełen agresji, nie wyjaśnia sytuacji i nie prowadzi do poprawy sytuacji na przyszłość. Komunikat skierowany do Ani ocenia ją negatywnie, obraża.

W drugim dialogu Jola stara mówić życzliwie o swoich spostrzeżeniach i odczuciach.

Pierwszy zatem jest komunikatem typu „TY ”- wytyka słabości, zawiera słowo „zawsze”, wzbudza złość, przykrość, gniew, żal, bezsilność.

Drugi dialog zawiera komunikat typu „JA”- w takich komunikatach mówimy o swoich odczuciach, oczekiwaniach, oceniamy zachowanie osoby , a nie samą osobę.

6. Ćwiczenie:
Zwróć uwagę , jakie uczucia budzą w człowieku słowa do niego skierowane w komunikatach typu „TY”. Zamień podane komunikaty typu „TY” na komunikaty typu „ JA”

Ty musisz zawsze mieć rację!

Wy nigdy nie pozwalacie mi chodzić na dyskoteki.

Idioto! Przez ciebie straciliśmy bramkę!

Jesteś niewychowany! Znowu hałasujesz!

Znów piszesz jak kura pazurem! ………………………………….

Uczucia, które odczuwają ludzie słyszący powyższe zdania to: bezbronność, bezsilność, złość, gniew, smutek, żal, upokorzenie, nienawiść

III. Podsumowanie lekcji:

Ćwiczenie: Zachowaj się asertywnie:

a) nielubiany kolega zaprasza cię do kina.
b) koleżanka proponuje ci wypicie szklaneczki piwa
c) kolega częstuje cię papierosem


Wniosek : nie jest łatwo posługiwać się komunikatami „Ja”, ale asertywności można się nauczyć. Asertywność pomaga nam w życiu. Czujemy się pewnie i szanujemy siebie i innych.

Lekcja może być wstępnym ogniwem do kolejnych lekcji, np. poruszających tematykę presji seksualnej.

mgr Bożena Zborowska
Zespół Szkół nr 6 w Leńczach
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 95


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.