AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Piotr Pochel, 2015-12-10
Mysłowice

Język polski, Konspekty

Kariera cudzysłowu.

- n +

KONSPEKT
Z LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

Autor: mgr Piotr Pochel
Przedmiot: język polski
Szkoła: podstawowa
Klasa: IV
Czas lekcji: 45min.

Typ lekcji według Józefa Półturzyckiego: samodzielnej pracy uczniów, pracy pod kierunkiem (celem lekcji było kształcenie umiejętności właściwego stosowania cudzysłowu)

Przygotowując lekcje, korzystałem z:
a) podręcznika do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego: A. Klimowicz: Teraz polski! Warszawa 2013, s. 100–101.
b) publikacji ćwiczeniowej: E. Wierzbicka–Piotrowska: Gramatyka i ortografia. Warszawa 2010, s. 61–63.
c) literatury pomocniczej: B. Pędzich: Słownik ortograficzny dla klas 4–6. Warszawa 2012, s. 28–33.

Temat: Kariera cudzysłowu.

1. Cele według Marii i Ryszarda Radwiłłowiczów:
a) cele poznawcze:
— uczeń wie, co to jest znak interpunkcyjny,
— uczeń potrafi wymienić znane mu znaki interpunkcyjne (np. kropkę, znak zapytania, wykrzyknik),
— uczeń wie, jak zapisać graficznie cudzysłów.
b) cele kształcące:
— uczeń poznaje zasady stosowania cudzysłowu,
— uczeń wskazuje i rozumie funkcję użytego cudzysłowu,
— uczeń umie w praktyce zastosować cudzysłów i umotywować jego użycie.
c) cele wychowawcze:
— uczeń indywidualnie rozwija nabyte umiejętności z wiedzy o języku,
— uczeń pogłębia świadomość językową,
— uczeń pracuje nad poprawnością językową wypowiedzi,
— uczeń dostrzega celowość stosowania znaków interpunkcyjnych,
— uczeń nabywa umiejętność poprawnego formułowania myśli, uczestnicząc w rozmowie z nauczycielem na temat znaków interpunkcyjnych.

2. Metody dydaktyczne według Wincentego Okonia:
a) metoda asymilacji wiedzy (krótka pogadanka o znakach interpunkcyjnych),
b) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna — próba samodzielnego i indywidualnego rozwiązania problemu językowego),
c) metoda praktyczna (praca ze słowem pisanym).

3. Środki dydaktyczne według Marii Nagajowej:
a) słowne (podręcznik, karty pracy),
b) wzrokowe proste (kreda, tablica).

4. Formy pracy według Wincentego Okonia:
a) praca jednostkowa.

5. Bibliografia:
a) A. Klimowicz: Teraz polski! Warszawa 2013, s. 100–101.
b) E. Wierzbicka–Piotrowska: Gramatyka i ortografia. Warszawa 2010, s. 61–63.
c) B. Pędzich: Słownik ortograficzny dla klas 4–6. Warszawa 2012, s. 28–33.
a) M. Węglińska: Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków 2005.
b) W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003, s. 253–274.

6. Tok lekcji:
I. OGNIWO WSTĘPNE
1. Witam się z uczniami i przechodzę do kwestii organizacyjnych (zajęcie miejsca w szkolnej ławce, lista obecności).
2. Dyktuję uczniom temat lekcji, wskazuję na główne cele lekcji i pokrótce wyjaśniam, czego lekcja będzie dotyczyła.
3. Przypominam uczniom definicję znaku interpunkcyjnego i proszę, aby wymienili znaki, które znają i często stosują, np. tworząc notatkę z lekcji lub pisząc wypracowania.
4. Proszę, aby chętny uczeń zapisał znak graficzny cudzysłowu.

II. OGNIWO CENTRALNE
1. Po krótkim zasygnalizowaniu problemu lekcji, przechodzę do rozdania uczniom kart pracy (Załącznik nr 1).
2. By uczniowie mogli utrwalić wiedzę o znakach interpunkcyjnych, proponuję Zadanie 1 z karty pracy, polegające na połączeniu nazwy znaku interpunkcyjnego z odpowiednim znakiem. Na wykonanie zadania przeznaczam 3 minuty.
3. Następnie przechodzę do Zadania 2, które polega na wpisaniu nazwy odpowiedniego znaku interpunkcyjnego, zwracając uwagę na informację o tym, gdzie powinien on znaleźć się w tekście. Na zadanie przeznaczam 5 minut. (Zadanie to ma na celu również zasugerowanie trzech funkcji stosowania cudzysłowu).
4. Proszę uczniów, żeby kredką zakolorowali te cegiełki w Zadaniu 2, które odnoszą się tylko do cudzysłowu. Na wykonanie polecenia przeznaczam 3 minuty.
5. Przechodzę do omówienia funkcji stosowania cudzysłowu i proszę o ich odnotowanie w zeszycie przedmiotowym:
1. Funkcje stosowania cudzysłowu:
a) używanie cudzysłowu w zapisie tytułów dzieł,
b) stosowanie cudzysłowu w momencie przytoczenia czyjejś wypowiedzi,
c) użycie cudzysłowu wówczas, gdy nie traktuje się jakiejś wypowiedzi dosłownie.
Na te czynności wyznaczam 10 minut.
6. Następnie proponuję uczniom wykonanie Zadania 4, które polega na poprawnym użyciu (wpisaniu) cudzysłowu w wypowiedzi i wskazaniu weń jego funkcji. Na wykonanie zadanie przeznaczam 10 minut.

III. OGNIWO KOŃCOWE
1. Proszę, aby uczniowie przypomnieli, co zapamiętali z lekcji (tematyka, funkcje cudzysłowu).
2. Zadaję zadanie domowe: ćw. 4, str. 101, podręcznik.



KARTA PRACY

Zadanie 1. Połącz każdy znak interpunkcyjny z jego nazwą.
cudzysłów .
kropka :
dwukropek ,
wykrzyknik ;
znak zapytania —
przecinek „”
średnik ?
myślnik !

Zadanie 2. Wpisz nazwę znaku interpunkcyjnego obok informacji o tym, gdzie stawia się go w tekście.

- na końcu zdania oznajmującego:......
- kiedy zapisuje się tytuł, np. jakiejś książki:......
- przed wypowiedzią uczestnika dialogu:......
- na początku i na końcu przytoczonej wypowiedzi jakiejś osoby:......
- na końcu zdania wykrzyknikowego:......
- między członami wyliczenia:......
- na końcu zdania pytającego:......
- kiedy czyjąś wypowiedź nie należy traktować dosłownie:......

Zadanie 3. Zakoloruj w Zadaniu 2 te cegiełki, które odnoszą się tylko do cudzysłowu. Dadzą ci one odpowiedź na pytanie o funkcje cudzysłowu.

Zadanie 4. Do podanych wypowiedzi wpisz brakujący cudzysłów i określ, jaką pełni funkcję, wstawiając obok odpowiedni symbol. Jeśli odnosi się do tytułu książki wpisz T; jeśli wydziela w tekście czyjąś wypowiedź wpisz W; jeśli czyjejś wypowiedzi nie należy traktować dosłownie wpisz D.

1.Hania spytała: Byłeś wczoraj w bibliotece? ………
2.W pustyni i w puszczy napisał Henryk Sienkiewicz. ……….
3.Ten piesek ma białe łapki i wygląda jakby nosił skarpetki. ………
4.Ostatnio czytałem komiks zatytułowany Batman. ………
5.Krzysiu opowiadał bajkę o Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach. ………
6.Janek zwrócił się do sprzedawcy: Poproszę tego misia z wystawy. ………
7.Ależ oni hałasują! Nie zmrużyłem oka przez tę ich muzykę. ………
8.Patryk podczas odpowiedzi ustnej wyśpiewał wszystko na temat rzeczownika. ………
9.Pinokio to moja ulubiona lektura szkolna! ………
10.Uważaj, bo się przeziębisz — przestrzegała babcia. ………
11.Kolejną lekturą będą Przygody Tomka Sawyera. ………
12.Przepraszam, która godzina? — zapytał turysta. ………
13.Jasiu przechodzi po zebrze. ………
14.Chłopiec krzyknął: Stój! ………
15.Obudził mnie płacz dziecka. Jego arię z pewnością słyszał cały blok. ……….
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 249


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.