AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Szczypczyk, 2015-11-30
Chrzanów

Przyroda, Konspekty

Konspekt lekcji przyrody - klasa 5.

- n +

KONSPEKT LEKCJI – KLASA 5

TEMAT LEKCJI: Podział administracyjny Polski.

CEL LEKCJI:
•Poznanie podziału administracyjnego kraju,
•Poznanie rozmieszczenia oraz nazw województw, a także ich stolic,
•Zrozumienie potrzeby dokonywania takiego podziału,
•Umiejętność analizy informacji (wykresu) dotyczącego liczby mieszkańców w poszczególnych województwach,
•Umiejętność pokazania na mapie podziału administracyjnego Polski największego i najmniejszego województwa, województwa, w którym mieszka uczeń oraz województw z nim sąsiadujących,
•Wymienienie nazwy powiatu i gminy, w której mieszka uczeń.

METODY PRACY: pogadanka, burza mózgów, miniwykład, ćwiczeniowa.

FORMY PRACY: zbiorowa, grupowa, indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: mapa fizyczna Polski, słownik języka polskiego, rozsypanka wyrazowa, podręcznik, plansza z ćwiczeniem dotyczącym trójstopniowego podziału administracyjnego, mapa podziału administracyjnego Polski, ksero map podziału administracyjnego naszego kraju.

PRZEBIEG LEKCJI:

I FAZA WPROWADZAJĄCA:

1.Sprawy organizacyjne (przywitanie z uczniami, sprawdzenie listy obecności).

2.Przypomnienie i utrwalenie wiadomości z lekcji dotyczącej wód powierzchniowych Polski – wspólne sprawdzenie zadania domowego połączone z pokazaniem na mapie fizycznej Polski 6 największych rzek naszego kraju, a także jezior wymienionych w tabeli zadania.

3.Ocena udziału uczniów w tej części lekcji.

4.Wyjaśnienie celu lekcji i zapisanie na tablicy jej tematu.

II FAZA REALIZACYJNA:

1.Pogadanka na temat znaczenia słowa „administrować” (uczniowie podają wyjaśnienie słowa), a następnie sprawdzenie jego znaczenia w słowniku języka polskiego (jeden z uczniów szuka słowa, a następnie czyta głośno jego wyjaśnienie) i zapisanie wyjaśnienia przez uczniów w zeszytach.

Administrować - zarządzać czymś.

2.Ustalenie, czym jest podział administracyjny kraju (w tym celu uczniowie w parach układają przygotowaną przez nauczyciela rozsypankę wyrazową, z której dowiedzą się, co to jest podział administracyjny. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie odczytują ułożone przez siebie zdania. Nauczyciel, w razie potrzeby poprawia i koryguje błędy).
Następnie uczniowie w zeszytach ćwiczeń cz. I wykonują ze strony 39 ćwiczenie 4.

ROZSYPANKA WYRAZOWA:

PODZIAŁ TERYTORIUM POLSKI NA CZĘŚCI SŁUŻĄCY SPRAWNEMU KIEROWANIU PAŃSTWEM NAZYWAMY PODZIAŁEM ADMINISTRACYJNYM

3.Omówienie trójstopniowego podziału administracyjnego Polski (podanie informacji dotyczącej ilości województw, powiatów i gmin). Następnie, na podstawie informacji przekazanej przez nauczyciela, uczniowie wspólnie zastanawiają się i wykonują ćwiczenie, które nauczyciel wiesza na tablicy.Na zamieszczonej mapce fragmentu kraju należy we właściwych miejscach (wewnątrz strzałek) umieścić nazwy poszczególnych jednostek administracyjnych.

4.Praca z mapą podziału administracyjnego Polski – mapą ścienną, a także mapą zawartą w podręczniku (uczniowie analizują mapę zawartą w podręczniku, zwracają uwagę na
rozmieszczenie województw, ich nazwy, a także nazwy ich stolic. Następnie wykonują indywidualnie ćwiczenie otrzymane od nauczyciela. Ich zadanie polega na wpisaniu
w odpowiednie miejsca liczb oznaczających poszczególne województwa. Po upływie określonego czasu następuje wspólne sprawdzenie poprawności wykonania.

5.Korzystając z map oraz wykresu ilości ludności poszczególnych województw, uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela:

a)na ile województw podzielono terytorium Polski (16),
b)jak nazywa się województwo, w którym mieszkamy? - pokazanie go na mapie ściennej (małopolskie)
c)jaką nazwę posiada nasze miasto wojewódzkie? (Kraków)
d)jak nazywa się województwo, w którym leży stolica Polski? (mazowieckie),
e)które województwa leżą nad Morzem Bałtyckim? (zachodniopomorskie i pomorskie),
f)które województwo ma największą powierzchnię? – pokazanie go na mapie ściennej (mazowieckie – 3555847 ha),
g)które województwo ma najmniejszą powierzchnię? – pokazanie go na mapie ściennej (opolskie – 941187 ha),

Nasze województwo - małopolskie posiada powierzchnię 1518279 ha (12 miejsce)

h)w którym województwie mieszka najwięcej ludności – ile? (mazowieckie – ponad 5 milionów),
i)w którym województwie mieszka najmniej ludności – ile? (lubuskie – 1 milion),
j)ile ludzi zamieszkuje województwo małopolskie? ( ponad 3 miliony – 4 miejsce),
k)z którymi województwami sąsiadujemy na północy (świętokrzyskie), wschodzie (podkarpackie), zachodzie (śląskie) i południu (z państwem – Słowacją) – pokazanie ich na mapie ściennej,
l)jak nazywa się powiat, w którym mieszkasz?
m)jak nazywa się gmina, w której mieszkasz?

III FAZA PODSUMOWUJĄCA:

1.Ocena pracy uczniów na lekcji.
2.Zadanie domowe: Wyjaśnij pisemnie w zeszycie zasadę samorządności.


Nauczyciel przyrody: Marzena Szczypczyk






Zgłoś błąd    Wyświetleń: 301


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.