Katalog Beata Roman Język polski, Scenariusze Walka Pana Cogito o wskrzeszenie wartości utraconychWalka Pana Cogito o wskrzeszenie wartości utraconych1. Cel główny:Zapoznanie uczniów z tematyką poezji Zbigniewa Herberta oraz sposobami poety na odnajdywanie w dorobku minionym uniwersalnych reguł bycia w świecie. Cele operacyjne: Zapamiętane: uczeń zna tytuły i treść tekstów Z.Herberta Rozumiane: uczeń dostrzega związki twórczości Z.Herberta z tradycją biblijną, mitologiczną, filozoficzną, rozumie uniwersalny charakter poezji poety Umiejętności: uczeń umie interpretować teksty i wyrażać swój stosunek do przesłań w nich zawartych 2. Teksty kultury: Zbigniew Herbert: "Przesłanie Pana Cogito" "Dęby" "Tarnina" Alina Biała: "Zbigniewa Herberta trylogia o etyce" 3. Metody pracy: - dyskusja - praca z tekstem - rozmowa kierowana 4. Tok lekcji: - Lekcję proponuję rozpocząć od analizy i interpretacji wiersza"Przesłanie Pana Cogito" - Kim jest tytułowy Pan Cogito? Wskazujemy filozoficzny rodowód postaci stanowiący trawestację Kartezjańskiej formuły "Cogito ergo sum ". Cogito - człowiek myślący, potrafiący uczynić użytek z własnego rozumu, rozważający świat - Określ formę wiersza? Zwróć uwagę na formy czasowników. Poetyckie przesłanie; liryka inwokacyjna, rozbudowana apostrofa do czytelnika. - Czy forma przesłania zawierającego nakazy została określona przez budowę utworu? Forma dystychu - akcentowanie stanowczości, niepodważalności reguł. Ostatnia strofa - jednowersowa stanowi swoistą pointę tekstu. - Scharakteryzuj przestrzeń w jakiej funkcjonuje Pan Cogito? Rzeczywistość zagrożenia wartości: Triumf kłamstwa, zła, zbrodni, pogardy. - Uczniowie wspólnie formułują dekalog Pana Cogito i zapisują go swe wnioski w zeszytach. Do jakich tradycji odwołuje się poeta w tekście? Tradycja chrześcijańska, antyczna. Filozofia św.Franciszka ("kochaj żródło zaranne/ptaka o nieznanym imieniu dąb zimowy..."). - Czy założenia Pana Cogito zgodne są z założeniami myśli chrześcijańskiej? Odrzucenie takich wartości ewangielicznych jak miłosierdzie i przebaczenie. Istotne: wykazanie związku z tradycją chrześcijańską, ale także etyką Conradowską (nie uznawanie kompromisów, żądanie poświęcenia i męstwa bez względu na złożoność sytuacji, wierność nietykalnym wartościom, świadomość, że heroizm nie bywa nagradzany) - Co uzasadnia konieczność przyjęcia"postawy wyprostowanej"? (np. obowiązek pamięci wobec przodków - admirałów godności) - Zasady moralne - czym są dla Ciebie i czy wierność im jest dzisiaj możliwa (krótka dyskusja) Przeprowadzenie podanego tematu wymaga dwóch jednostek lekcyjnych, dlatego realizację dalszej jego części możemy prowadzić (w zależności od możliwości i tempa pracy uczniów) jeszcze na pierwszej lekcji, bądż na kolejnej Uczniowie w domu zapoznali się z treścią tekstów będących przedmiotem analizy w dalszej części lekcji oraz wyjaśnili terminy: "tarnina ", "dąb". (dąb - w kulturze symbolizuje nieśmiertelność, płodność, wiarę: wg Biblii ma zapewnić człowiekowi łączność z Bogiem, tarnina - krzew rosnący na zboczach gór i brzegach lasów, znany z odporności na mróz, jak i suszę; symbolizuje pokonywanie trudności, zagrożeń, trwanie na przekór przeciwnościom losu) - Odczytanie symbolicznego znaczenia wyrazów pozwoli stwierdzić, że przywołany w tekstach świat natury stał się dla Z. Herberta pretekstem do rozważań o ludzkich sytuacjach egzystencjalnych i etyce. - "Dęby" - "W lesie na wydmie trzy dęby u których szukam rady i pomocy bo chóry milczą odeszli prorocy" O jakim kryzysie mówi w powyższych słowach Pan Cogito? Kryzys religijny: świadomość pustki, odrzucenie tego, co boskie. Wskazanie na zerwanie możliwości kontaktu między Bogiem a człowiekiem poprzez proroków a także na niemożliwość komentowania poczynań ludzkich za pomocą sztuki . - O czym może świadczyć czynność kierowania przez podmiot pytań do dębów oraz oczekiwanie na znak wyroczni? Mimo świadomości kryzysu, stawianie pytań staje się wykładnikiem metafizycznych lęków i niepokojów podmiotu, a wędrówka do wyroczni - wyrazem chęci wyjaśnienia wątpliwości egzystencjalnych. - "Na wyrok losu czekam jak niegdyś w Dodonie"- zinterpretuj te słowa wiersza. Wątpliwości Pana Cogito są równie istotne jak te, które mieli jego przodkowie; pytania, jakie sobie zadawali nabrały charakteru odwiecznych pytań jednostki. - Spróbuj określić, czy Pan Cogito odczuwa związek z tradycją i dorobkiem dawnych pokoleń? Uporczywe stawianie tych samych pytań świadczy o zatraceniu wiary w moc odwiecznych ludzkich zachowań (poczucie "wydziedziczenia") - Jakie życie wiodą dęby? Okrutna wegetacja. - Skoro, jak ustaliliśmy z uczniami na początku lekcji, świat natury odzwierciedla życie ludzkie to, co oznacza takie życie dębów? Niewrażliwość rodziców na los dzieci uświadamia okrucieństwo ludzkiej egzystencji. - Czy możliwe jest rozpoznanie uniwersalnych wzorów zachowań w odniesieniu do dębów? Pomieszanie dobra i zła, zanik etycznych wartości, egzystencja jako przypadek, amoralność, relatywizm wartości, profanacja uczuć. - Czyją domeną jest chęć odzyskania sensu życia? Jedynie"tęsknotą słabych". - Z czego może więc wypływać potrzeba zbudowania ekwiwalentów dawnego życia w świecie współczesnym? Uczucia człowieka do własnego potomstwa. "Tarnina" - Jak określiłbyś sytuację, w której znalazła się tytułowa tarnina? Sytuacja zagrożenia, które nadeszło niespodziewanie, wbrew prawom natury. - W jaki sposób zachowują się inne rośliny? Jak odczytałbyś słowa: "z namysłem zbierają siły do skoku"? Chęć przystosowania się do sytuacji: uległość. - O czym świadczy manifestacja samodzielności tarniny, która "łamie zmowę ostrożnych"? Zerwanie z prawami natury. - Jak scharakteryzowałbyś zachowanie tarniny? Bohaterstwo, zdolność do poświęceń, determinizm, wola działania. - Co łączy słowa wiersza: "ktoś jednak musi mieć odwagę ktoś musi zacząć" z przesłaniem Pana Cogito: "Bądż wierny Idż"? Wnioski: Z.Herbert łączy w swojej poezji szacunek do tradycji z pragnieniem mówienia o współczesności.W dorobku czasu minionego odnajduje uniwersalne reguły bycia w świecie a pośród imperatywów najwyżej stawia wewnętrzny nakaz moralny.Głosi wierność wartościom, odwagę przeciwstawiania się złu, nie ukrywając faktu, że człowiek wierny wewnętrznemu nakazowi jest skazany na samotność. Ład i etyczne wartości stawia ponad biegiem natury. Zainteresowanym można polecić pozycję"Uciekinier z utopii" Stanisława Barańczaka Opracowanie: Beata Roman Wyświetleń: 4653
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |