Katalog Iwona Orzołek, 2015-11-23 Gdańsk Zajęcia zintegrowane, Konspekty Scenariusz zajęć zintegrowanych dla kl. II "Od kasztana do kasztanowca".Scenariusz zajęć zintegrowanych Klasa II j Temat: Od kasztana do kasztanowca. Prowadzący: Iwona Orzołek Cele ogólne • Obserwacje drzew rosnących w lesie • Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie • Przestrzeganie zasad zachowania się w środowisku przyrodniczym • Uświadomienie dzieciom, czym jest przyroda dla człowieka • Poszerzanie wiadomości o drzewach Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje i nazywa wybrane gatunki drzew po liściach i owocach posługuje się wyrazami z różnymi trudnościami ortograficznymi udziela odpowiedzi na zadawane pytania jest przekonany o potrzebie ochrony drzew udziela pisemnej odpowiedzi na konkretne pytania – tworzenie opisu Metody: pogadanka, praktycznego działania dyskusja burza mózgu Formy pracy: zbiorowa Indywidualna Środki dydaktyczne: Wiersz Jana Brzechwy – „Drzewa” /Załącznik nr 1/ Prezentacja multimedialna – „Od kasztana do kasztanowca” Pytania do opisu kasztanowca /Załącznik nr 2/ Jesienna krzyżówka /Załącznik nr 3/ Karta ewaluacyjna /Załącznik nr 4/ Przebieg zajęć: 1. Przywitanie i przedstawienie tematu dnia. 2. Rozwiązanie działań matematycznych – dodawanie pełnymi dziesiątkami. Ułożenie wyników rosnąco i po odwróceniu kartek wspólne odczytanie hasła – PRZYRODA. 3. Rozmowa kierowana: • Co to jest przyroda? – burza mózgu (przyklejanie skojarzeń na kartkę) • Czy ludzie mogą żyć bez przyrody? • Czy przyroda może istnieć bez ludzi? • Czy drzewa różnią się między sobą? Czym? 4. Rozpoznawanie drzew, dopasowanie napisu, owocu i liści. 5. Zapoznanie dzieci z treścią wiersza Jana Brzechwy pt. „Drzewa” i wspólne omówienie go. /Załącznik nr 1/ • O jakich drzewach wspomina Jan Brzechwa w przeczytanym wierszu? • Do czego przyrównuje drzewo? • Co człowiek może zrobić z drzewa? • Jak wykorzystuje drewno sosny, a jak drewno brzozy? 6. Prezentacja multimedialna – „Od kasztana do kasztanowca”. 7. Opis kasztanowca – uporządkowanie kolejności zdań zgodnych z pytaniami. /Załącznik nr 2/ 8. Rozwiązanie krzyżówki jesiennej, odczytanie hasła i wskazanie innych słów nazywających to samo zjawisko ale o innym natężeniu. /Załącznik nr 3/ 9. Ewaluacja zajęć – Karta ewaluacyjna kolorowanie buźki /Załącznik nr 4/ Załącznik nr 1 „DRZEWA” - Jan Brzechwa Drzewo jest mocniejsze niż lew i niż wół, drzewo nawet przerasta żyrafę, a człowiek jak zechce, to zrobi z drzewa stół albo drzwi, albo nawet szafę. Kiedy się przebiega aleją, widać drzewa potężne i masywne, ale chodzić drzewa nie umieją - czy to nie dziwne? A gdyby nawet poszły, to gdzieżby? Gdzieżby poszły, powiedzmy, wierzby? Nad rzekę? I tak są nad rzeką, a nad morze iść - za daleko. Topole pobiegłyby drogą, bo najłatwiej przy drodze stojąc mogą, sosny ruszyłyby do Jeziorny, gdzie z nich robi się papier wyborny. Brzozy poszłyby do Sierpca, gdzie z brzóz ludzie robią i koła i wóz... Do Sierpca? A może do Nieszawy? Brzozy lubią dalekie wyprawy. Dęby udałyby się do Piły i szukały tam pił w niemałym trudzie. A jawory by się bawiły w "Jawor, jawor, jaworowi ludzie." I tylko nikt nie wie, dokąd poszłyby sobie modrzewie, bo modrzewie to takie drzewa, które myślą o tym, czego się nikt nie spodziewa. Załącznik nr 2 Przeczytaj zdania opisujące kasztanowca. Uporządkuj ich kolejność zgodnie z pytaniami – powstanie wtedy opis kasztanowca. Zapisz ten opis. 1. Jakim drzewem jest kasztanowiec? 2. Jaki ma pień i jak wygląda jego kora? 3. Jaka jest jego korona i jak rosną liście? 4. Jaka wielkość i jaki kształt maja liście kasztanowca? 5. Jaki maja kolor? Ma prosty i gruby pień, pokryty brązową, chropowata korą. Liście kasztanowca są duże i złożone – jeden liść podzielony na kilka mniejszych. Kasztanowiec jest wysokim i rozłożystym drzewem. Maja zielony kolor. Jego korona jest szeroka, a liście rosną gęsto. OPIS KASZTANOWCA Załącznik nr 4 Wyświetleń: 206
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |