Katalog

Renata Hornik, 2015-11-09
Andrychów

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Scenariusz zajęć.

- n +

Konspekt zajęć – edukacja polonistyczna

Krąg tematyczny: Mój dom.
Temat dnia: Moje miejsce do zabawy.
Klasa: I a
Prowadząca: mgr Renata …………..
Nauczyciel wspierający: mgr Ewa ………..


Cele ogólne:
 rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi ustnej w formie zdania,
 doskonalenie umiejętności dokonywania różnych form analizy i syntezy słuchowej,
 wprowadzenie litery „ d” , „D” drukowanej i pisanej,
 nauka pisania litery „ d” i „D”,
 usprawnianie motoryki małej i dużej.

Cele operacyjne:
Uczeń:
 wypowiada się na podany temat,
 prawidłowo dokonuje syntezy sylabowej wyrazów,
 wyodrębnia głoski w nagłosie, śródgłosie, wygłosie,
 potrafi wskazać samogłoski i spółgłoski w wyrazie „dom”, „drabina”,
 potrafi dokonać analizy i syntezy wyrazu „ dom”, „drabina”,
 potrafi ułożyć schemat modelu wyrazu „ dom”, „drabina”,
 zna drukowaną i pisaną, małą i wielką literę „d”,
 potrafi napisać małą i wielką literę „d”, „D”,
 aktywnie uczestniczy w zabawie,
 współdziała w grupie.




Metody:
• zbiorowa,
• indywidualna.

Formy pracy:
• słowna,
• oglądowa,
• praktycznego działania.

Środki dydaktyczne:
 ilustracje pomieszczeń domu,
 ilustracje wyrazów zawierających głoskę „d” w nagłosie, wygłosie
i śródgłosie,
 kartoniki (czerwone i niebieskie),
 podpisy,
 szablony litery do pisania po śladzie,
 pisaki,
 nakrętki,
 kolorowa kreda
 szary papier,
 karty pracy,
 obręcze, płyta CD.

Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel przedstawia ilustrację domu, prosi dzieci by nazwały poszczególne pomieszczenia w domu oraz określiły ich funkcję. Wypowiedzi dzieci na temat własnych domów.
2. „Zaczarowane pudełko”- wyszukiwanie obrazków zwierających w nazwie głoskę „d”, dzielenie na sylaby odgadniętych wyrazów, ustalenie miejsca głoski ( w nagłosie, śródgłosie oraz wygłosie).
3. Wprowadzenie litery „ d” „D” na podstawie wyrazu dom, drabina.
Głośne wypowiadanie głoski i przyporządkowanie jej do zbioru
spółgłosek.

4. Analiza i synteza słuchowa wyrazów „ dom”, „drabina”: podział na sylaby, głosowanie wyrazów z jednoczesnym wskazaniem na spółgłoski i samogłoski poprzez rozkładanie i składanie rąk.
5. Analiza i synteza wzrokowa wyrazów: układanie modeli wyrazów z czerwonych i niebieskich kartoników. Układanie pod modelem słowa dom, drabina znanych liter (o,m,a,i).
6. Demonstracja litery drukowanej małej i wielkiej – alfabet demonstracyjny.
7. Pokaz szablonu litery „d”, „D” w dużej liniaturze ( obserwacja, jak należy prowadzić dłoń podczas pisania litery).
8. Zabawa w parach - kreślenie litery na plecach kolegi. Kreślenie w powietrzu oraz na dywanie.
9. Układanie litery„d”, „D” z wykorzystaniem nakrętek, żołędzi.
10. Pisanie litery „d”, „D” na dużej powierzchni ( szary papier) kolorową kredą.
11. Zabawa ruchowa „ Dzieci do domu – dzieci na spacer”. Nauczyciel rozkłada na podłodze obręcze – domki. Domki są trzy osobowe. Dzieci przy dźwiękach muzyki spacerują po sali. Kiedy muzyka przestaje grać dzieci wchodzą do obręczy. Nauczyciel zabiera obręcze, dzieci dla których zabrakło obręczy siadają z boku.
12. Pisanie litery z wykorzystaniem folii i pisaków ( po śladzie, bez śladu).
13. Zabawa fonetyczna:
• podawanie wyrazów, imion z głoską „ d” . Zwrócenie uwagi na wielką literę w pisowni imion.
• podawanie wyrazów z sylabami „da”, „do”, „dy” itp.
14. Pisanie liter w karcie pracy oraz wykonywanie ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń ”Elementarz XXI wieku”.
15. Praca z tekstem z podręcznika, ćwiczenia w głośnym czytaniu
nowego tekstu.
Wyświetleń: 317


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.