AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agata Plata, 2015-11-09
Limanowa

Matematyka, Konspekty

Cechy podzielności przez 3 i 9.

- n +

Konspekt lekcji matematyki

Klasa: 4d
Data:
Prowadzący:
Temat: Cechy podzielności liczb przez 3, 9.
Cele operacyjne:
Uczeń:
– zna pojęcie dzielnika i wielokrotności liczby naturalnej;
– zna cechy podzielności przez 3, 9;
– wpisuje brakujące cyfry w liczbie tak, aby była podzielna przez 3, 9;
– stosuje poznane cechy w zadaniach;
– potrafi wyodrębnić z danego zbioru liczby naturalne podzielne przez 3, 9.
Metody pracy
– elementy metody czynnościowej;
– metoda problemowa;
– rozmowa.
Środki dydaktyczne do samodzielnego przygotowania
– kartki z figurami geometrycznymi (trójkąty, koła, kwadraty, prostokąty)
- podręcznik do matematyki „Ciekawi świata 4”

Tok lekcji
Nauczyciel rozpoczyna zajęcia od podziału uczniów na cztery grupy. W tym celu każdy losuje jedną z karteczek, na których przedstawiono figury geometryczne (trójkąty, koła, kwadraty, prostokąty). Wylosowana figura wskazuje przydział do grupy. Nauczyciel ustawia stoliki w taki sposób, aby każda grupa miała oddzielne miejsce pracy i rozdaje każdej z grup kartę pracy nr 1. Na jej podstawie uczniowie przypominają sobie cechy podzielności przez 2, 5, 10 i 100.
Lider każdej grupy odczytuje rozwiązanie. Nauczyciel pozostawia uczniów w grupach
i zapoznaje ich z celem lekcji: rozpoznawanie liczb podzielnych przez 3 i przez 9. Wszystkie grupy otrzymują kartę pracy nr 2, grupa I i II rozwiązuje zadania na rozpoznawanie liczb podzielnych przez 3, a grupa III i IV –liczb podzielnych przez 9.
Efektem prac grup jest sformułowanie pod kierunkiem nauczyciela cech podzielności liczb przez 3 (grupa I i II). Wszyscy zapisują je w zeszycie i porównują z zapisem w podręczniku
na stronie 100. Czynności te zostają powtórzone z grupą II i IV, czyli pod kierunkiem nauczyciela formułują cechę podzielności liczb przez 9. Wszyscy zapisują ją w zeszycie
porównują z zapisem w podręczniku na stronie 100 str. 100 .
Kolejną cześć lekcji nauczyciel poświęca na utrwalanie poznanego zagadnienia. Nauczyciel wspólnie z uczniami rozwiązuje zadanie 1 i 2 ze strony 101 z podręcznika. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie 3 z tej samej strony. Nauczyciel proponuje parom uczniów zagranie w grę kółko i krzyżyk. Każdy zawodnik dąży do tego, aby otrzymać trzy kółka lub trzy krzyżyki pionowo, poziomo lub po przekątnej na planszy 3x3. Jedna z osób stawia kółka, druga krzyżyki. Aby można było postawić symbol, należy rozwiązać zadanie ukryte pod numerem odpowiedniego pola. Jeśli osoba nie da poprawnego rozwiązania, nie może w tym miejscu postawić swojego symbolu. Traci wówczas kolejkę. Następnie wybiera pole osoba przeciwna i tak na zmianę. Uzyskanie trzech kółek czy krzyżyków w linii prostej lub ukośnej oznacza wygraną i kończy grę.
Zadanie domowe
Uczniowie otrzymują polecenie wykonania w domu zadań domowych: 1, 2 i 3 ze strony 101 z podręcznika.
Zadanie domowe dla chętnych
Uczniowie otrzymują polecenie wykonania w domu zadania 6 ze strony 101 z podręcznika.

Bibliografia
Podręcznik do matematyki do klasy 4 "Ciekawi świata" OPERON
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 222


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.