AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Natalia Różycka, 2015-11-09
Kraków

Przyroda, Konspekty

Konspekt lekcji przyrody dla klasy IV " Co zrobić z odpadem?".

- n +

Temat: Co zrobić z odpadem?
Konspekt lekcji przyrody dla klasy IV szkoły podstawowej.
Cel główny:
Ukazanie uczniom, że segregacja odpadów „u źródła” zmniejsza ilość odpadów komunalnych, trafiających na wysypisko.
Cele szczegółowe:
Cele poznawcze : uczeń zapoznaje się z:
 rodzajami odpadów, które można segregować;
 zasadami segregacji odpadów;
 korzyściami wynikającymi z segregacji odpadów.
Cele kształcące: uczeń nabywa umiejętność:
 segregowania odpadów;
 wyciągania wniosków.
Cele wychowawcze: uczeń:
 nabywa świadomości możliwości segregacji odpadów;
 nabiera przyzwyczajenia codziennej segregacji odpadów;
 wyraża chęć dzielenia się wiedzą na temat segregacji odpadów z domownikami i rówieśnikami.
Formy pracy:
 indywidualna;
 w parach.
Metody pracy:
 pogadanka wprowadzająca;
 „burza mózgów”;
 symulacja.
Środki dydaktyczne:
 film edukacyjny pt: „Felka rady jak segregować odpady”;
 rysunki przedstawiające pojemniki do selektywnej zbiórki;
 różne rodzaje odpadów (butelki szklane, butelki typu PET, opakowania Tetra-Pak, opakowania papierowe, puszki aluminiowe, opakowania po lekach, sprzęty elektroniczne, żarówki, baterie);
 karta pracy.
Literatura dla nauczyciela: Katarzyna Nieszporek, Agata Pietrzyk- Kaszyńska, Marta Tarabuła- Fiertak –„Akademia odpadowa- poradnik dla edukatorów” –Kraków 2012r.
Sprawy organizacyjne: przywitanie uczniów sprawdzenie listy obecności/ 5 minut.
Faza wprowadzająca/5minut.
Zabawa w „nosy”. Nauczyciel podaje kilka stwierdzeń, określających dany problem a Ci uczniowie, którzy domyślają się, o co chodzi łapią się za nosy.
Zestaw stwierdzeń do zabawy:
 są wszędzie;
 jest ich coraz więcej;
 przynosimy je codziennie ze sklepu;
 są kolorowe;
 czasami mogą być toksyczne;
 czasami śmierdzą;
 mogą być z papieru, szkła, plastiku, aluminium;
 musimy je segregować.
Tematem dzisiejszej lekcji są……………………………………..?
Wskazany uczeń podaje problem którego będzie dotyczył dzisiejszy temat lekcji czyli odpady.
Nauczyciel podaje uczniom temat lekcji: „Co zrobić z odpadem?”
Faza realizacji/25 minut.
Nauczyciel wprowadza definicję odpadu.
Odpad- niepotrzebna substancja lub przedmiot, którego chcemy się pozbyć. Może być niebezpieczny dla środowiska.
„Burza mózgów”
Dzieci wymieniają odpady, które wyrzuca się codziennie do kosza na śmieci. Nauczyciel zapisuje je na tablicy wokół rysunku obrazującego duży kosz na śmieci. Dzieci powinny wymieniać po kilka przykładów śmieci z różnych frakcji np. tworzywo sztuczne, szkoło, metal.
Po zabawie nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
-Czy uczeń szkoły podstawowej wyrzuci wszystkie wypisane na tablicy śmieci do jednego pojemnika?
-Co to jest segregacja odpadów?
Nauczyciel pokazuje uczniom dwie butelki. Zwraca uwagę na materiał z jakiego są wykonane. Informuje uczniów, że butelka wykonana z plastiku typu Pet i butelka szklana będą bohaterami filmu i opowiedzą jak we właściwy sposób segregować odpady.
Projekcja filmu pt: „Felka rady jak segregować odpady?” (6 minut).
Nauczyciel rozkłada na pustej ławce odpady wykonane z różnych materiałów(butelki szklane, butelki typu PET, opakowania Tetra-Pak, opakowania papierowe, puszki aluminiowe, opakowania po lekach, sprzęty elektroniczne, żarówki, baterie). Na tablicy umieszcza rysunki przedstawiające pojemniki do selektywnej zbiórki. Prosi chętnych uczniów aby podeszli i wskazali te odpady, które powinniśmy wyrzucić do żółtego, niebieskiego, zielonego i białego pojemnika. W razie problemów nauczyciel pomaga uczniom, szczególną uwagę zwraca na zasadę prawidłowej segregacji odpadów np. zgniatanie aluminiowych puszek, odkręcanie nakrętek ze szklanych butelek , budowę opakowań typu Tetra -Pak.
Po dokonanej segregacji odpadów, uczniowie powinni zauważyć, że na ławce pozostały jeszcze inne odpady o których nie było mowy w filmie.
Nauczycie podnosi do góry odpady, które pozostały na ławce: zepsutą suszarkę do włosów, opakowanie po lekach, spaloną żarówkę, baterię. Zadaje uczniom pytanie:
-Co powinniśmy zrobić z tego rodzaju odpadami?
Uczniowie powinni odpowiedzieć, że zepsutą suszarkę powinniśmy przynieść do szkoły ponieważ w szkole prowadzona jest zbiórka elektro-śmieci, przeterminowane leki do apteki, a spaloną żarówkę i baterię do sklepu ze sprzęte elektronicznym.
Faza podsumowująca/10 minut
Nauczyciel rozdaję uczniom krótki test podsumowujący wiadomości uzyskane podczas lekcji. Prosi aby wykonali go w parach, a następnie wkleili do zeszytów przedmiotowych.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie czytają poprawne odpowiedzi.
Zadanie domowe:
Zastanów się i napisz w jaki sposób uczeń klasy IV może ograniczyć produkcję śmieci w swoim domu.


Załącznik nr 1.
Oceń czy poniższe zdania są prawdziwe (P), czy fałszywe (F)
1.Do pojemnika w kolorze niebieskim wrzucamy papier. P/F
2. Do pojemnika zielonego i białego wyrzucamy szklane butelki z nakrętkami. P/F
3. Przeterminowane leki zanosimy do apteki. P/F
4. Opakowania typu Tetra Pak wyrzucamy do żółtego pojemnika. P/F
5. Spalone żarówki wyrzucamy do zielonego pojemnika. P/F
6.Nie należy zgniatać aluminiowych puszek przed wyrzuceniem ich do żółtego pojemnika P/F


Oceń czy poniższe zdania są prawdziwe (P), czy fałszywe (F)
1.Do pojemnika w kolorze niebieskim wrzucamy papier. P/F
2. Do pojemnika zielonego i białego wyrzucamy szklane butelki z nakrętkami. P/F
3. Przeterminowane leki zanosimy do apteki. P/F
4. Opakowania typu Tetra Pak wyrzucamy do żółtego pojemnika. P/F
5. Spalone żarówki wyrzucamy do zielonego pojemnika. P/F
6.Nie należy zgniatać aluminiowych puszek przed wyrzuceniem ich do żółtego pojemnika P/F


Oceń czy poniższe zdania są prawdziwe (P), czy fałszywe (F)
1.Do pojemnika w kolorze niebieskim wrzucamy papier. P/F
2. Do pojemnika zielonego i białego wyrzucamy szklane butelki z nakrętkami. P/F
3. Przeterminowane leki zanosimy do apteki. P/F
4. Opakowania typu Tetra Pak wyrzucamy do żółtego pojemnika. P/F
5. Spalone żarówki wyrzucamy do zielonego pojemnika. P/F
6.Nie należy zgniatać aluminiowych puszek przed wyrzuceniem ich do żółtego pojemnika P/F


Oceń czy poniższe zdania są prawdziwe (P), czy fałszywe (F)
1.Do pojemnika w kolorze niebieskim wrzucamy papier. P/F
2. Do pojemnika zielonego i białego wyrzucamy szklane butelki z nakrętkami. P/F
3. Przeterminowane leki zanosimy do apteki. P/F
4. Opakowania typu Tetra Pak wyrzucamy do żółtego pojemnika. P/F
5. Spalone żarówki wyrzucamy do zielonego pojemnika. P/F
6.Nie należy zgniatać aluminiowych puszek przed wyrzuceniem ich do żółtego pojemnika P/F

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 215


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.