Katalog

Piotr Pochel, 2015-09-15
Mysłowice

Język polski, Konspekty

Gra na słowach. Ludwik Jerzy Kern "Gitara".

- n +

KONSPEKT
Z LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

Autor: mgr Piotr Pochel
Przedmiot: język polski
Szkoła: podstawowa
Klasa: V
Czas lekcji: 45min.

Typ lekcji według Józefa Półturzyckiego: samodzielnej pracy uczniów, pracy pod kierunkiem (celem lekcji była interpretacja utworu lirycznego Ludwika Jerzego Kerna "Gitara")

Przygotowując lekcje, korzystałem z:
a) podręcznika do kształcenia literackiego: L.J. Kern: Gitara. W: E. Horwath, A. Żegleń: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura. Cz. 2. Warszawa 2013, s. 247.
b) poradnika dla nauczyciela: E. Horwath, A. Żegleń: Poradnik nauczyciela. Warszawa 2013, s. 241–243.
c) rozkładu materiału: E. Horwath, A. Żegleń: Rozkład materiału w podręczniku literacko–kulturowym „Słowa z uśmiechem” — klasa 5 i w podręcznikach do kształcenia językowego z ćwiczeniami. Warszawa 2013, s. 27.

Temat: Gra na słowach. Ludwik Jerzy Kern "Gitara".

1. Cele według Marii i Ryszarda Radwiłłowiczów:
a) cele poznawcze:
— uczeń potrafi określić temat wiersza,
— uczeń umie wskazać i zilustrować przykładem środki stylistyczne pojawiające się w utworze,
— uczeń wie, kim jest podmiot liryczny wiersza.
b) cele kształcące:
— uczeń dowiaduje się, po co ludziom potrzebna jest w życiu muzyka,
— uczeń potrafi wskazać bohatera lirycznego wiersza,
— uczeń umie podać kilka skojarzeń ze słowem „gitara”,
— uczeń, odwołując się do wiersza, potrafi wyjaśnić, jaką moc ma muzyka.
c) cele wychowawcze:
— uczeń indywidualnie rozwija nabyte umiejętności z teorii literatury,
— uczeń pogłębia świadomość językową,
— uczeń pracuje nad trafną interpretacją tekstu kultury,
— uczeń dostrzega zależności między literaturą a sztuką,
— uczeń nabywa umiejętność poprawnego formułowania myśli, uczestnicząc w rozmowie z nauczycielem na wiersza.

2. Metody dydaktyczne według Wicentego Okonia:
a) metoda asymilacji wiedzy (krótka pogadanka o muzyce),
b) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna — próba samodzielnej i indywidualnej analizy i interpretacji utworu lirycznego),
c) metoda praktyczna (praca z tekstem literackim).

3. Środki dydaktyczne według Marii Nagajowej:
a) słowne (podręcznik do kształcenia literackiego),
b) wzrokowe proste (kreda, tablica).

4. Formy pracy według Wincentego Okonia:
a) praca jednostkowa.

5. Bibliografia:
a) podręcznika do kształcenia literackiego: L.J. Kern: Gitara. W: E. Horwath, A. Żegleń: Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura. Cz. 2. Warszawa 2013, s. 247.
b) poradnika dla nauczyciela: E. Horwath, A. Żegleń: Poradnik nauczyciela. Warszawa 2013, s. 241–243.
c) rozkładu materiału: E. Horwath, A. Żegleń: Rozkład materiału w podręczniku literacko–kulturowym „Słowa z uśmiechem” — klasa 5 i w podręcznikach do kształcenia językowego z ćwiczeniami. Warszawa 2013, s. 27.
d) M. Węglińska: Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków 2005.
e) W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003, s. 253–274.


6. Tok lekcji:
I. OGNIWO WSTĘPNE
1. Witam się z uczniami i przechodzę do kwestii organizacyjnych (zajęcie miejsca w szkolnej ławce, lista obecności).
2. Dyktuję uczniom temat lekcji, wskazuję na główne cele lekcji i pokrótce wyjaśniam, czego lekcja będzie dotyczyła.
3. Proszę, aby uczniowie narysowali w zeszytach gitarę i podali jak najwięcej skojarzeń z nią związanych.
4. Proszę o przeczytanie propozycji uczniów. W dalszej części przechodzą do krótkiej pogadanki na temat muzyki.
II. OGNIWO CENTRALNE
1. Przechodzę do wiersza Kerna. Wzorcowo czytam wiersz poety, a uczniom polecam śledzić go w podręczniku. Następnie proszę ich o ponowną, cichą lekturę wiersza. Przeznaczam na to 10 minut.
2. Po lekturze utworu pytam uczniów o ich refleksje związane z wierszem: czy utwór im się podobał?, jakie wzbudził w nich uczucia?.
3. Następnie przechodzę do wskazania podmiotu lirycznego. Pytam, kto mówi w wierszu, kim jest (osoba zwracająca się do dzieci — zaimek osobowy „wam” — która gra na tytułowym instrumencie). Następnie wspólnie z dziećmi ustalam bohatera lirycznego (gitara) i tematykę utworu (opowieść podmiotu lirycznego o grze na gitarze, m.in.: przy świetle księżyca). Uczniowie pod moim nadzorem notują najistotniejsze uwagi do zeszytów przedmiotowych. Na pogadankę i sporządzenie notatki przeznaczam 10 minut.
4. Kolejnym zadaniem uczniów było przygotowanie tabeli z nazwami środków stylistycznych i zilustrowanie każdego trzema przykładami z tekstu. Na wykonanie zadanie wyznaczam uczniom 10 minut.
epitety metafory (przenośnie) onomatopeje
(wyrazy dźwiękonaśladowcze)
„instrument […] znany” „tonów płynie moc” „plum plum”
„moje dzieci” „serce w mig taje” „brzdęk brzdęk”
„ciemną noc” „ludziom płoną oczy” „szumią”
Po upływie wyznaczonego czasu proszeni przeze mnie uczniowie odczytują propozycje przykładów ilustrujących tropy.
III. OGNIWO KOŃCOWE
1. Proszę, aby uczniowie krótko omówili tematykę wiersza Kerna.
2. Zadaję zadanie domowe. Odpowiedz w dwu zdaniach na pytanie: Po co ludziom jest potrzebna muzyka?




Wyświetleń: 883


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.