Katalog

Kamila Warot, 2015-09-04
CZERNIKOWO

Ogólne, Artykuły

„Umiejętności nauczyciela przydatne we współpracy z rodzicami”.

- n +

Pracując w szkole w roli nauczyciela każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że jesteśmy tu przede wszystkim po to, aby przekazywać wiedzę młodemu pokoleniu, nauczyć ich radzenia sobie w życiu codziennym. Jednakże przed każdym z nas, w szczególności wychowawcami, postawiono jeszcze jedno bardzo ważne zadanie – współpracę z rodzicami.Z własnego doświadczenia wiem, że to niełatwe zadanie, szczególnie dla młodego nauczyciela,u którego serce bije w przyspieszonym tempie przed pierwszym spotkaniem z rodzicami. Czy zatem współpraca z rodzicami to wyzwanie dla nauczyciela? I to niemałe… Współpraca z rodzicami nie oznacza tylko zebrań z wychowawcą przekazującym informacje na temat osiągnięć uczniów czy wspólnego organizowania imprez klasowych, ale przede wszystkim, to nić porozumienia między nauczycielem a rodzicami.
W otaczającym nas świecie normalną rzeczą jest występowanie rozmaitych stylów życia, wychowania, osobowości zarówno wśród dzieci, jak i dorosłych. Istotną sprawą jest właściwie, indywidualne spojrzenie na każdego z nich i zaakceptowanie drugiego człowieka takim, jakim jest. Każdy człowiek ma w sobie ukryte jakieś pozytywne cechy, których warto byłoby odszukać i wykorzystać je w kontaktach z naszymi rozmówcami. Każdy nauczyciel powinien wykazać się pewnymi umiejętnościami, dzięki którym będzie łatwiej nawiązać współpracę z rodzicami, nawet tymi najbardziej roszczeniowymi. Jakie zatem cechy przydadzą się nauczycielowi w codziennym życiu szkolnym? Największą przeszkodą w nawiązaniu dobrych relacji z rodzicami jest negatywny stosunek nauczyciela do rodzica. Podczas rozmowy z rodzicem negatywne podejście może być złym doradcą i może niewłaściwie wpłynąć na nasze postępowanie, przebieg rozmowy czy potraktowanie rozmówcy. Ważne jest to, aby rodzica traktować jak partnera, nie zwracając uwagi na jego odmienne poglądy czy na to kim jest. Nie uprzedzajmy się do rodziców. Lepiej przystąpić do rozmowy z pozytywnym nastawieniem i przekonaniem, że uda nam się porozumieć. Kolejną umiejętnością, którą powinien wyróżniać się przede wszystkim nauczyciel, to umiejętność uważnego słuchania. Podczas rozmowy z rodzicem warto okazywać mu zainteresowanie, akceptację, zrozumienie (tzw. parafrazowanie[1] pomoże nam upewnić się czy dobrze zrozumieliśmy rozmówcę), aby nasza konwersacja przebiegła pomyślnie. Zatem, jak zachowuje się dobry słuchacz? Oto kilka wskazówek: utrzymywanie kontaktu wzrokowego, skoncentrowanie się na rodzicu, postawa nauczyciela skierowana do rozmówcy, spokojny ton głosu, delikatny uśmiech, unikanie krytyki i obrażania rodzica, rozmowa bez rozkazów i pouczeń. Istotne jest również siedzenie obok siebie podczas rozmowy, dostosowanie tempa i techniki mówienia do rozmówcy (tzw.odwierciedlenie[2] ) czy też skupienie się na najważniejszych sprawach (tzw.prowadzenie[3]). Pamiętajmy również o tym, aby nie przerywać rodzicowi i nie kończyć za niego wypowiedzi. Uważne słuchanie wymaga od nas cierpliwości, zaangażowania, wysiłku, ale rezultaty mogą nas miło zaskoczyć.
Reasumując, mogę stwierdzić, że wiele „treningów” czeka nauczyciela, zanim znajdzie złoty środek, który pomoże mu zawrzeć porozumienie z rodzicami, szczególnie tymi najbardziej konfliktowymi. W każdym razie nie poddawajmy się, szanujmy się nawzajem, a na pewno w niedalekiej przyszłości odniesiemy sukces. Powodzenia!
Kamila Warot

1,2,3 Terminy zaczerpnięte z materiału Specjalistycznego Centrum Edukacji EDU-MACH, Wiesława Machul „Współpraca z rodzicami” (2014)
Wyświetleń: 233


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.