Katalog

Ewelina Jobda, 2015-09-04
Karczew

Zajęcia zintegrowane, Plany rozwoju zawodowego

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA ONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO.

- n +

Imię i nazwisko: mgr Ewelina Jobda
Kwalifikacje: magister w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) i wczesnoszkolnej
Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Romualda Traugutta w Józefowie
Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2014r.
Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2017r.
Opiekun stażu: mgr Hanna Jałocha, nauczyciel dyplomowany

Cel podstawowy podejmowanego stażu:
uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

§ 7 ust. 2 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności
i dokonywania zmian w tych działaniach

Zadania do wykonania
Poznanie procedury awansu zawodowego
Formy realizacji
Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. zapoznanie z rozporządzeniem MEN z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli)
Termin: IX 2014r.
Sposób dokumentowania
• przedłożenie wniosku
o rozpoczęcie stażu
• opracowanie planu rozwoju zawodowego
• zbiór dokumentacji

Zadania do wykonania
Współpraca z opiekunem stażu
Formy realizacji
Rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie kontraktu określającego przejrzyste warunki współpracy i wzajemnej obserwacji zajęć (harmonogram)
Termin: IX 2014r.
Sposób dokumentowania
• kontrakt
• harmonogram współpracy

Zadania do wykonania
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i innych nauczycieli
Formy realizacji
• obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (raz w miesiącu) i innych nauczycieli
• omówienie obserwowanych zajęć
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania: wnioski z obserwowanych zajęć (notatka)

Zadania do wykonania
Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora szkoły
Formy realizacji
• przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu (raz w miesiącu)
• omówienie przeprowadzonych zajęć w obecności opiekuna (konsultacje, opracowanie konspektów zajęć, analiza)
• przeprowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły (według ustalonego harmonogramu i według potrzeb), omówienie przeprowadzonych zajęć
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania: scenariusze zajęć, wnioski z przeprowadzonych zajęć (notatka)

Zadania do wykonania
Diagnozowanie własnych potrzeb w zakresie niezbędnych oraz możliwych form doskonalenie własnego warsztatu pracy
Formy realizacji
• analiza mocnych i słabych stron reprezentowanego przez nauczyciela warsztatu pracy (autorefleksja i samoocena)
• analiza efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela poprzez ogląd osiągnięć uczniów
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania: plan rozwoju zawodowego

Zadania do wykonania
Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym
i zewnętrznym doskonaleniu
Formy realizacji
• udział w różnych instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, warsztaty, konferencje, szkolenia w sferze zarówno dydaktycznej, jak i wychowawczej)
• uczestnictwo w pracach zespołu przedmiotowego
• uczestniczenie w szkoleniowych radach pedagogicznych
• udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli
• ukończenie kursu kwalifikacyjnego z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego w okresie wczesnoszkolnym dla nauczycieli nauczania początkowego
Termin: cały okres stażu, V-VI 2015r.
Sposób dokumentowania
• zaświadczenia o ukończonych kursach, warsztatach, o udziale
w szkoleniach
• potwierdzenie udziału w spotkaniach
• świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego

Zadania do wykonania
Rozbudowa własnego warsztatu pracy
Formy realizacji
• gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej
• stosowanie aktywnych metod nauczania
• opracowanie i uzupełnianie zaplecza pomocy dydaktycznych, samodzielne wykonywanie środków dydaktycznych
• dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania
• samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej
Termin: systematycznie w okresie całego stażu
Sposób dokumentowania
• zbiór kart pracy, testów, scenariuszy zajęć
• samodzielnie wykonane środki dydaktyczne, zdjęcia
• zestaw przykładowych metod oraz narzędzi ewaluacji wykorzystywanych w czasie zajęć
• notatki, spis lektur

Zadania do wykonania
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju
Formy realizacji
• gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy itp.)
• napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego- semestralne, końcoworoczne, za cały okres stażu
• złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne
• prowadzenie dokumentacji szkolnej
Termin: cały okres stażu, semestr, V 2015, V 2016, V 2017r., VI 2017r.
Sposób dokumentowania
• wpisy w dokumentacji przebiegu stażu
• potwierdzenie opiekuna stażu o gromadzeniu dokumentacji
• treść sprawozdania
• wniosek wraz z wymaganą dokumentacją
• dzienniki lekcyjne i pozalekcyjne, dziennik elektroniczny

§ 7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych

Zadania do wykonania
Diagnozowanie postaw oraz osiągnięć wychowawczych uczniów
Formy realizacji
• poznanie postaw, zachowań i problemów reprezentowanych przez daną grupę wiekową uczniów
• poznanie potrzeb i oczekiwań uczniów
• obserwacja i analiza możliwości uczniów
• rozmowy indywidualne z uczniami
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania: bieżąca dokumentacja, notatki

Zadania do wykonania
Bieżąca analiza zmian cywilizacyjnych oraz społecznych
Formy realizacji
• aktualizacja wiedzy na temat nowych technologii, szczególnie w zakresie przekazu informacji oraz form porozumiewania się
• uczestnictwo w życiu kulturalnym środowiska lokalnego
• podejmowanie tematów z zakresu współczesnych problemów cywilizacyjnych i społecznych na lekcjach i zebraniach, np.
Pogadanka na temat:
- objawów i zapobiegania grypie,
- agresji, przemocy w domu i w szkole,
- łamania praw człowieka,
- ochrony środowiska,
- problemów i zagrożeń naszej planety,
• - cukrzyca- jak jej zapobiegać.
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania
• wykaz różnych źródeł informacji
• zestaw informacji na temat lokalnej oferty kulturalnej i edukacyjnej
• zapisy w dzienniku lekcyjnym, w dzienniku elektronicznym dzienniki lekcyjne i pozalekcyjne, dziennik elektroniczny

Zadania do wykonania
Praca na rzecz środowiska lokalnego
Formy realizacji
• organizowanie i udział w akcjach charytatywnych prowadzonych w szkole
• współpraca z wychowawcami innych klas, logopedą, pedagogiem i psychologiem szkolnym
• współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Miejskim Ośrodkiem Kultury, bibliotekami.
Termin: cały okres stażu (według potrzeb)
Sposób dokumentowania: notatki, protokoły

Zadania do wykonania
Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych
Formy realizacji
• realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy
• opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce
• bieżące kontakty z rodzicami uczniów (rozmowy indywidualne, współpraca z trójką klasową)
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania
• program wychowawczy i profilaktyczny szkoły
• scenariusze zajęć
• notatki własne
• zapisy w dzienniku
• protokoły

Zadania do wykonania
Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów
Formy realizacji
• organizowanie lub współorganizowanie wycieczek,
• przygotowywanie uroczystości szkolnych i klasowych
• organizowanie i przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych
• przygotowanie ściennych gazetek
Termin: cały okres stażu (zgodnie z kalendarzem uroczystości)
Sposób dokumentowania
• sprawozdania, potwierdzenia
• program wychowawczy szkoły
• adnotacje w dzienniku lekcyjnym lub pozalekcyjnym
• notatki, fotografie

Zadania do wykonania
Wykorzystanie zasobów lokalnych do potrzeb edukacyjnych
Formy realizacji
• przygotowanie zajęć pozwalających uczniom odnaleźć się w dziedzictwie kulturowym
i przyrodniczym zamieszkiwanego środowiska
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania
• scenariusze zajęć
• wytwory prac uczniów

§ 7 ust. 2 pkt 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Zadania do wykonania
Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej
Formy realizacji
• nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi komputera
• korzystanie z Internetu (wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej)
• wykorzystanie Internetu na lekcjach
• przygotowanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy, testów, prac klasowych, sprawdzianów) na komputerze
• opracowanie dokumentacji szkolnej
• przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów
• wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową, komunikowanie się poprzez dziennik elektroniczny Librus
• przygotowanie prezentacji multimedialnych na zajęcia
• dokumentowanie przebiegu stażu
Termin: cały okres stażu, semestr, V 2015, V 2016, V 2017r., VI 2017r.
Sposób dokumentowania
• scenariusze, dyplomy
• plany pracy
• testy, sprawdziany pisane przy pomocy komputera
• potwierdzenia

Zadania do wykonania
Publikacje w Internecie
Formy realizacji
• umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego
Termin: rok szkolny 2014/2015
Sposób dokumentowania
• strona internetowa (wydruki)
• zaświadczenie
Zadania do wykonania
Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych
Formy realizacji
• śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu
• korzystanie ze stron MEN, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl i innych
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania: wydruki

§ 7 ust. 2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowaniu w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań

Zadania do wykonania
Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych
Formy realizacji
udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, czy też umiejętności wychowawczych
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania
potwierdzenia udziału (zaświadczenia)

Zadania do wykonania
Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki
Formy realizacji
• studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki
• sporządzanie notatek z przeczytanych książek
• wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętych
z literatury fachowej
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania
• notatki (ksero) z literatury
• potwierdzenie opiekuna stażu

Zadania do wykonania
Aktywne realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
Formy realizacji
• zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów wydanymi przez Powiatową Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną, a w szczególności z zaleceniami pracy z tymi uczniami i uwzględnienie zaleceń w procesie dydaktycznym i wychowawczym

• opracowanie planów działań wspierających oraz terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, opracowanie Indywidualnych Planów Edukacyjno- Terapeutycznych dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
• poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja uczniów, współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej
• współpraca z rodzicami
• bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych
• wykorzystanie znajomości zagadnień z zakresu pedagogiki, psychologii, znajomości prawa oświatowego do diagnozowania konieczności kierowania uczniów z trudnościami w nauce, zaburzeniami w zachowaniu oraz o obniżonej normie intelektualnej do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej oraz tworzenie programów pracy z tymi uczniami
• praca w zespole przedmiotowym
• przewodnicząca zespołu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania
• potwierdzenia
• dokumentacja podjętych działań
• dokumentacja do PPP
• programy pracy
• plan pracy zespołu, protokoły


§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż

Zadania do wykonania
Analiza przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej
Formy realizacji
• Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późn. zmianami
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393)

Analiza dokumentacji szkolnej, zwłaszcza:
• Statutu szkoły wraz z Zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania
• programu wychowawczego szkoły
• programu profilaktycznego szkoły
Termin: cały okres stażu, semestr, V 2015, V 2016, V 2017r., VI 2017r.
Sposób dokumentowania
• potwierdzenie opiekuna stażu o analizie wymienionych dokumentów
• znajomość przepisów
• dokumentacja szkolna

Zadania do wykonania
Aktywne uczestnictw w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego
Formy realizacji
• udział w radach pedagogicznych oraz zespołach przedmiotowych opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne
• praca w zespole przedmiotowym
• praca w komisjach egzaminacyjnych powoływanych w szkole bądź na terenie gminy
• dostosowanie własnej oferty edukacyjnej do wymogów prawa (podstawa programowa, standardy wymagań, ocenianie)
• współpraca z Radą Rodziców
• pomoc w organizacji imprez szkolnych
Termin: cały okres stażu
Sposób dokumentowania
• listy obecności
• potwierdzenia
• sprawozdania
• konkretne dokumenty

Opracowała: Ewelina Jobda
Wyświetleń: 770


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.