Katalog Ewelina Jobda, 2015-09-04 Karczew Zajęcia zintegrowane, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA ONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO.Imię i nazwisko: mgr Ewelina Jobda Kwalifikacje: magister w zakresie pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) i wczesnoszkolnej Nazwa placówki: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Romualda Traugutta w Józefowie Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2014r. Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2017r. Opiekun stażu: mgr Hanna Jałocha, nauczyciel dyplomowany Cel podstawowy podejmowanego stażu: uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Zadania do wykonania Poznanie procedury awansu zawodowego Formy realizacji Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. zapoznanie z rozporządzeniem MEN z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli) Termin: IX 2014r. Sposób dokumentowania • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • opracowanie planu rozwoju zawodowego • zbiór dokumentacji Zadania do wykonania Współpraca z opiekunem stażu Formy realizacji Rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie kontraktu określającego przejrzyste warunki współpracy i wzajemnej obserwacji zajęć (harmonogram) Termin: IX 2014r. Sposób dokumentowania • kontrakt • harmonogram współpracy Zadania do wykonania Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i innych nauczycieli Formy realizacji • obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (raz w miesiącu) i innych nauczycieli • omówienie obserwowanych zajęć Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania: wnioski z obserwowanych zajęć (notatka) Zadania do wykonania Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu bądź dyrektora szkoły Formy realizacji • przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu (raz w miesiącu) • omówienie przeprowadzonych zajęć w obecności opiekuna (konsultacje, opracowanie konspektów zajęć, analiza) • przeprowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły (według ustalonego harmonogramu i według potrzeb), omówienie przeprowadzonych zajęć Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania: scenariusze zajęć, wnioski z przeprowadzonych zajęć (notatka) Zadania do wykonania Diagnozowanie własnych potrzeb w zakresie niezbędnych oraz możliwych form doskonalenie własnego warsztatu pracy Formy realizacji • analiza mocnych i słabych stron reprezentowanego przez nauczyciela warsztatu pracy (autorefleksja i samoocena) • analiza efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela poprzez ogląd osiągnięć uczniów Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania: plan rozwoju zawodowego Zadania do wykonania Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu Formy realizacji • udział w różnych instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, warsztaty, konferencje, szkolenia w sferze zarówno dydaktycznej, jak i wychowawczej) • uczestnictwo w pracach zespołu przedmiotowego • uczestniczenie w szkoleniowych radach pedagogicznych • udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli • ukończenie kursu kwalifikacyjnego z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego w okresie wczesnoszkolnym dla nauczycieli nauczania początkowego Termin: cały okres stażu, V-VI 2015r. Sposób dokumentowania • zaświadczenia o ukończonych kursach, warsztatach, o udziale w szkoleniach • potwierdzenie udziału w spotkaniach • świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego Zadania do wykonania Rozbudowa własnego warsztatu pracy Formy realizacji • gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej • stosowanie aktywnych metod nauczania • opracowanie i uzupełnianie zaplecza pomocy dydaktycznych, samodzielne wykonywanie środków dydaktycznych • dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania • samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej Termin: systematycznie w okresie całego stażu Sposób dokumentowania • zbiór kart pracy, testów, scenariuszy zajęć • samodzielnie wykonane środki dydaktyczne, zdjęcia • zestaw przykładowych metod oraz narzędzi ewaluacji wykorzystywanych w czasie zajęć • notatki, spis lektur Zadania do wykonania Dokumentowanie realizacji planu rozwoju Formy realizacji • gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy itp.) • napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego- semestralne, końcoworoczne, za cały okres stażu • złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne • prowadzenie dokumentacji szkolnej Termin: cały okres stażu, semestr, V 2015, V 2016, V 2017r., VI 2017r. Sposób dokumentowania • wpisy w dokumentacji przebiegu stażu • potwierdzenie opiekuna stażu o gromadzeniu dokumentacji • treść sprawozdania • wniosek wraz z wymaganą dokumentacją • dzienniki lekcyjne i pozalekcyjne, dziennik elektroniczny § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Zadania do wykonania Diagnozowanie postaw oraz osiągnięć wychowawczych uczniów Formy realizacji • poznanie postaw, zachowań i problemów reprezentowanych przez daną grupę wiekową uczniów • poznanie potrzeb i oczekiwań uczniów • obserwacja i analiza możliwości uczniów • rozmowy indywidualne z uczniami Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania: bieżąca dokumentacja, notatki Zadania do wykonania Bieżąca analiza zmian cywilizacyjnych oraz społecznych Formy realizacji • aktualizacja wiedzy na temat nowych technologii, szczególnie w zakresie przekazu informacji oraz form porozumiewania się • uczestnictwo w życiu kulturalnym środowiska lokalnego • podejmowanie tematów z zakresu współczesnych problemów cywilizacyjnych i społecznych na lekcjach i zebraniach, np. Pogadanka na temat: - objawów i zapobiegania grypie, - agresji, przemocy w domu i w szkole, - łamania praw człowieka, - ochrony środowiska, - problemów i zagrożeń naszej planety, • - cukrzyca- jak jej zapobiegać. Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania • wykaz różnych źródeł informacji • zestaw informacji na temat lokalnej oferty kulturalnej i edukacyjnej • zapisy w dzienniku lekcyjnym, w dzienniku elektronicznym dzienniki lekcyjne i pozalekcyjne, dziennik elektroniczny Zadania do wykonania Praca na rzecz środowiska lokalnego Formy realizacji • organizowanie i udział w akcjach charytatywnych prowadzonych w szkole • współpraca z wychowawcami innych klas, logopedą, pedagogiem i psychologiem szkolnym • współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Miejskim Ośrodkiem Kultury, bibliotekami. Termin: cały okres stażu (według potrzeb) Sposób dokumentowania: notatki, protokoły Zadania do wykonania Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych Formy realizacji • realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy • opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce • bieżące kontakty z rodzicami uczniów (rozmowy indywidualne, współpraca z trójką klasową) Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania • program wychowawczy i profilaktyczny szkoły • scenariusze zajęć • notatki własne • zapisy w dzienniku • protokoły Zadania do wykonania Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów Formy realizacji • organizowanie lub współorganizowanie wycieczek, • przygotowywanie uroczystości szkolnych i klasowych • organizowanie i przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych • przygotowanie ściennych gazetek Termin: cały okres stażu (zgodnie z kalendarzem uroczystości) Sposób dokumentowania • sprawozdania, potwierdzenia • program wychowawczy szkoły • adnotacje w dzienniku lekcyjnym lub pozalekcyjnym • notatki, fotografie Zadania do wykonania Wykorzystanie zasobów lokalnych do potrzeb edukacyjnych Formy realizacji • przygotowanie zajęć pozwalających uczniom odnaleźć się w dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym zamieszkiwanego środowiska Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania • scenariusze zajęć • wytwory prac uczniów § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Zadania do wykonania Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej Formy realizacji • nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi komputera • korzystanie z Internetu (wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej) • wykorzystanie Internetu na lekcjach • przygotowanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy, testów, prac klasowych, sprawdzianów) na komputerze • opracowanie dokumentacji szkolnej • przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów • wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową, komunikowanie się poprzez dziennik elektroniczny Librus • przygotowanie prezentacji multimedialnych na zajęcia • dokumentowanie przebiegu stażu Termin: cały okres stażu, semestr, V 2015, V 2016, V 2017r., VI 2017r. Sposób dokumentowania • scenariusze, dyplomy • plany pracy • testy, sprawdziany pisane przy pomocy komputera • potwierdzenia Zadania do wykonania Publikacje w Internecie Formy realizacji • umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego Termin: rok szkolny 2014/2015 Sposób dokumentowania • strona internetowa (wydruki) • zaświadczenie Zadania do wykonania Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych Formy realizacji • śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu • korzystanie ze stron MEN, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl i innych Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania: wydruki § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowaniu w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań Zadania do wykonania Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych Formy realizacji udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, czy też umiejętności wychowawczych Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania potwierdzenia udziału (zaświadczenia) Zadania do wykonania Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki Formy realizacji • studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki • sporządzanie notatek z przeczytanych książek • wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętych z literatury fachowej Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania • notatki (ksero) z literatury • potwierdzenie opiekuna stażu Zadania do wykonania Aktywne realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Formy realizacji • zapoznanie się z opiniami i orzeczeniami uczniów wydanymi przez Powiatową Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną, a w szczególności z zaleceniami pracy z tymi uczniami i uwzględnienie zaleceń w procesie dydaktycznym i wychowawczym • opracowanie planów działań wspierających oraz terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opiniami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, opracowanie Indywidualnych Planów Edukacyjno- Terapeutycznych dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego • poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja uczniów, współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną i Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej • współpraca z rodzicami • bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych • wykorzystanie znajomości zagadnień z zakresu pedagogiki, psychologii, znajomości prawa oświatowego do diagnozowania konieczności kierowania uczniów z trudnościami w nauce, zaburzeniami w zachowaniu oraz o obniżonej normie intelektualnej do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej oraz tworzenie programów pracy z tymi uczniami • praca w zespole przedmiotowym • przewodnicząca zespołu nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania • potwierdzenia • dokumentacja podjętych działań • dokumentacja do PPP • programy pracy • plan pracy zespołu, protokoły § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż Zadania do wykonania Analiza przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej Formy realizacji • Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późn. zmianami • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393) Analiza dokumentacji szkolnej, zwłaszcza: • Statutu szkoły wraz z Zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania • programu wychowawczego szkoły • programu profilaktycznego szkoły Termin: cały okres stażu, semestr, V 2015, V 2016, V 2017r., VI 2017r. Sposób dokumentowania • potwierdzenie opiekuna stażu o analizie wymienionych dokumentów • znajomość przepisów • dokumentacja szkolna Zadania do wykonania Aktywne uczestnictw w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego Formy realizacji • udział w radach pedagogicznych oraz zespołach przedmiotowych opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne • praca w zespole przedmiotowym • praca w komisjach egzaminacyjnych powoływanych w szkole bądź na terenie gminy • dostosowanie własnej oferty edukacyjnej do wymogów prawa (podstawa programowa, standardy wymagań, ocenianie) • współpraca z Radą Rodziców • pomoc w organizacji imprez szkolnych Termin: cały okres stażu Sposób dokumentowania • listy obecności • potwierdzenia • sprawozdania • konkretne dokumenty Opracowała: Ewelina Jobda Wyświetleń: 770
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |