Katalog Teresa Nachyła, 2015-09-04 Solec nad Wisłą Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Imię i nazwisko: mgr Teresa Nachyła – pedagog szkolny Placówka oświatowa: Zespół Szkół Samorządowych w Solcu nad Wisłą Okres stażu: 2 lata 9 miesięcy – 01.09.2014 – 31.05.2017 Akty prawne: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97 poz. 674, z późn. zm.) • Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013, poz. 393) Nadrzędny cel podejmowanego stażu: Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. Powinności nauczyciela w czasie odbywania stażu: 1. Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 2. Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły, 3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI Poznanie procedury awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju zawodowego • Wstępna analiza i ocena własnych umiejętności • Zapoznanie się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego • Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • Sporządzenie planu rozwoju zawodowego • Śledzenie zmian w prawie oświatowym • Wyznaczenie kierunku rozwoju zawodowego • Przygotowanie planu rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego Sierpień 2014r. Sierpień/ wrzesień 2014r. Wrzesień 2014r. Na bieżąco • Autorefleksja • Wniosek o rozpoczęcie stażu • Plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego Systematyczne gromadzenie dokumentacji potwierdzającej realizację przyjętych w planie rozwoju zadań Dokumenty zaświadczające realizację zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego Przez cały okres stażu Zgromadzona dokumentacja Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Opracowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju – dokonanie czynności ewaluacyjnych swojej pracy Uzyskanie oceny dorobku zawodowego Czerwiec 2017 Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Ocena dorobku zawodowego dokonana przez Dyrektora Szkoły WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO §8 ust.2 pkt.1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI Doskonalenie własnego warsztatu pracy • Powiększanie zaplecza pomocy dydaktycznych • Gromadzenie i aktualizowanie własnej biblioteczki pedagoga Podniesienie jakości pracy opiekuńczo-wychowawczej Uatrakcyjnienie zajęć, lekcji wychowawczych Przez cały okres stażu Zbiór pomocy dydaktycznych, scenariuszy zajęć Teczki tematyczne Doskonalenie zawodowe- podejmowanie różnych instytucjonalnych form doskonalenia zawodowego - doskonalących wiedzę, kompetencje, umiejętności wychowawcze, opiekuńcze, dydaktyczne • Udział w wewnątrzszkolnym doskonaleniu nauczycieli – rady szkoleniowe • Uczestnictwo w pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły ( kursy doskonalące, konferencje, warsztaty, szkolenia) Zdobycie nowych umiejętności i doświadczeń Wzbogacenie warsztatu pracy W trakcie całego stażu Potwierdzenia uczestnictwa w formach doskonalenia Przewodniczenie Zespołowi ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej • Opracowanie planu pracy zespołu • Organizowanie spotkań z nauczycielami i wychowawcami w celu określenia zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych • Ocena efektywności udzielnej pomocy i podsumowanie pracy zespołu Podniesienie jakości pracy szkoły Wzrost efektywności nauczania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych Okres stażu Plan pracy Zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej Harmonogram spotkań zespołu Księga Protokołów zespołu Sprawozdanie z podsumowania pracy zespołu Funkcja szkolnego koordynatora ds. bezpieczeństwa • Opracowanie planu pracy i koordynowanie działań na rzecz bezpieczeństwa Wzrost poziomu bezpieczeństwa w szkole W trakcie całego stażu Plan pracy i sprawozdanie z podjętych działań Prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych • Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z uczniami gimnazjum o specjalnych potrzebach edukacyjnych z zakresu preorientacji zawodowej Wzrost świadomości uczniów na temat wyboru przyszłej szkoły i zawodu W trakcie całego stażu Wpisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych Systematyczna współpraca z rodzicami • Nawiązywanie i podtrzymywanie ścisłej i systematycznej współpracy z rodzicami –zebrania z rodzicami, spotkania indywidualne, uroczystości szkolne. • Kontakty indywidualne z uczniami i ich rodzicami w celu poznawania sytuacji rodzinnej wychowanków, pogłębienia wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych , opiekuńczych uczniów. Nawiązanie prawidłowych relacji z rodzicami służących wspomaganiu w wychowaniu i nauczaniu dzieci i młodzieży. Dogłębne poznanie ucznia i jego potrzeb. Na bieżąco w trakcie stażu Zapisy w dzienniku pedagoga Pedagogizacja rodziców na spotkaniach klasowych i ogólnych • Prelekcje i pogadanki z rodzicami na tematy związane z trudnościami wychowawczymi i dydaktycznymi młodego pokolenia, zdrowym stylem życia Wzrost świadomości rodziców na temat problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych Przynajmniej raz w roku szkolnym Wpisy w dzienniku pedagoga i dokumentacji szkolnej Udział w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentacji wewnątrzszkolnej • Praca w zespołach powołanych przez Dyrektora Szkoły do tworzenia i modyfikacji dokumentacji szkolnej Podniesienie jakości pracy szkoły W trakcie stażu Dokumentacja szkolna Kształtowanie prawidłowych relacji koleżeńskich i postaw społecznych • Organizowanie/ współorganizowanie wycieczek szkolnych, wyjazdów do kina, wjazdów na happeningi profilaktyczne Wdrożenie uczniów do otwartego i świadomego poruszania się w świecie uznanych wartości Wzrost świadomości uczniów na temat zdrowego stylu życia Rozwijanie zainteresowań uczniów W trakcie stażu Dokumentacja szkolna Dokonywanie analizy i ewaluacji własnych działań Samoocena Rozmowy z Dyrektorem Rozmowy z nauczycielami i uczniami Wnioski do dalszej pracy W każdym roku szkolnym Autorefleksja § 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI Pogłębianie wiedzy i umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną • Uczestniczenie w różnych formach doskonalących z zakresu technologii komputerowej i informacyjnej Wykorzystywanie narzędzi multimedialnych w praktyce W trakcie stażu Zaświadczenia Wykorzystywanie zasobów Internetu i programów multimedialnych w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej • Prowadzanie zajęć z wykorzystywaniem programów multimedialnych, tablicy interaktywnej • Wdrażanie uczniów do korzystania z technologii komputerowej podczas przygotowywania różnych materiałów Wykorzystywanie narzędzi multimedialnych przez uczniów Uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno – wychowawczego Na bieżąco w trakcie stażu Dokumentacja szkolna Prace uczniów Gazetki tematyczne Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych i innych środków komunikacji • Opracowanie dokumentacji szkolnej (plany pracy, harmonogramy, podsumowania, sprawozdania, programy) • Przygotowywanie materiałów dydaktycznych (testów, scenariuszy, ankiet, materiałów dla uczniów) • Stały kontakt telefoniczny, e-mailowy z nauczycielami i instytucjami wspomagającymi proces dydaktyczno - wychowawczy Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego Wzbogacenie własnego warsztatu pracy Na bieżąco w trakcie stażu Dokumentacja szkolna Materiały dydaktyczne Wykorzystywanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej • Korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu edukacji, psychologii, pedagogiki • Poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego poprzez Internet • Publikacja w Internecie na wybranym portalu edukacyjnym Planu Rozwoju Zawodowego Pozyskiwanie nowych wiadomości przydatnych w pracy pedagoga Znajomość przepisów i aktów prawa oświatowego Na bieżąco w trakcie stażu Adresy stron internetowych Potwierdzenie publikacji § 8 ust.2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACI DOWODY REALIZACJI Opublikowanie w Internecie zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego oraz materiałów dydaktycznych - Opublikowanie Planu Rozwoju Zawodowego w Internecie - Udostępnienie swoich materiałów dydaktycznych na wybranych edukacyjnych portalach internetowych Wykorzystanie Internetu w praktyce Rok szkolny 2014/2015 W trakcie stażu Strona internetowa Adresy stron z publikacjami Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi nauczycielami • Ścisła współpraca ze wszystkimi nauczycielami, wychowawcami, dyrektorem oraz innymi pracownikami szkoły • Wymiana doświadczeń z pedagogami innych szkół • Prowadzenie zajęć otwartych Przekazywanie wybranych materiałów i pomocy dydaktycznych oraz materiałów ze szkoleń zainteresowanym nauczycielom Podniesienia jakości pracy Przez cały okres stażu Lista udostępnionych materiałów Scenariusze lekcji Scenariusze prelekcji Materiały do pracy edukacyjno – wychowawczo - opiekuńczej Współpraca z wychowawcami i nauczycielami, analiza sytuacji uczniów, podejmowanie wspólnych działań pedagogicznych i wychowawczych. • Udział w pracach zespołu wychowawczego omawianie i rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów • Udział w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej – analiza opinii i orzeczeń z PP-P Rozwiązywanie na bieżąco problemów psychologicznych, pedagogicznych, edukacyjnych i społecznych uczniów Na bieżąco w trakcie stażu Notatki Wpisy w dzienniku pedagoga Protokoły ze spotkań zespołów Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli w ramach lekcji otwartych Prowadzenie zajęć otwartych • Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem • Prowadzenie lekcji wychowawczych w ramach pracy pedagoga Wymiana doświadczeń, poglądów Gromadzenie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli i wychowawców W trakcie stażu Notatki własne § 8 ust.2 pkt. 4 lit. a opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich ZADANIA FORMY REALIZACJI EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI Opracowanie i wdrożenie programu własnego - Opracowanie i wdrożenie programu z zakresu preorientacji zawodowej w szkole podstawowej „Moja przyszłość” Opracowanie i wdrożenie programu profilaktyczno – edukacyjnego dla uczniów klas gimnazjum „Jestem sobą – żyję bez nałogów” Wzrost świadomości uczniów w zakresie wyboru przyszłej szkoły i zawodu Wzrost świadomości uczniów w zakresie zdrowego stylu życia Rok szkolny 2014/2015 Rok szkolny 2015/2016 Opracowany i wdrożony program Opracowany i wdrożony program § 8 ust 2 pkt. 4 lit. c poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI Pozyskanie funduszy z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Profilaktyki • Zakup pomocy dydaktycznych poszerzających ofertę psychoedukacyjną szkoły • Współpraca z Teatrem „Kurtyna” z Krakowa Filmy profilaktyczno – edukacyjne do wykorzystania na lekcjach wychowawczych Spektakle profilaktyczno – edukacyjne dl uczniów PSP i PG -Warsztaty profilaktyczno – edukacyjne dla uczniów PG Cały okres stażu Pomoce dydaktyczne Wpisy w dokumentacji szkolnej Podziękowania Współorganizowanie imprez szkolnych - okolicznościowych • Współorganizowanie okolicznościowych imprez szkolnych (wynikających z kalendarza szkolnego) • Współpraca z Samorządem Uczniowskim Integracja uczniów Uatrakcyjnienie procesu nauczania Według kalendarza imprez szkolnych Scenariusze imprez Organizowanie i współorganizowanie wycieczek szkolnych • Organizowanie wycieczek dydaktycznych i turystyczno - krajoznawczych Wzrost poziomu wiedzy u uczniów Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego Wyrobienie wśród uczniów właściwych postaw społecznych W trakcie stażu Sprawozdania z wycieczek Aktywny udział w promocji szkoły • Udział w przygotowaniach uroczystości szkolnych i środowiskowych • Udział w Dniach Otwartych w szkołach ponadgimnazjalnych • Spotkania z uczniami szkół ponadgimnazjalnych Pozytywny wizerunek szkoły w lokalnym środowisku Wzrost chętnych uczniów do kontynuowania nauki w wybranym kierunku W trakcie stażu Wpisy w dzienniku pedagoga Spotkania z ciekawymi ludźmi • Organizowanie spotkań z przedstawicielami wybranych zawodów • Organizowanie spotkań z osobami wychodzącymi z nałogu Wzrost świadomości w wyborze szkoły i trafny wybór zawodu Poszerzenie wiedzy na temat uzależnień i wychodzenia z nałogu W trakcie stażu Wpisy w dzienniku Udział w projekcie Województwa Mazowieckiego „Moja przyszłość” współfinansowanym ze środków EFS • Zajęcia z grupą uczniów szkoły podstawowej z zakresu preorientacji zawodowej według własnego programu Wyrównywanie szans edukacyjnych Rok szkolny 2014/2015 Wpisy w dokumentacji szkolnej § 8 ust.2 pkt. 4 lit. e wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowanie w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną • Obserwacja uczniów i diagnozowanie potrzeb • Kierowanie uczniów na badania w celu zdiagnozowania trudności dydaktycznych i wychowawczych • Konsultacje z psychologiem (w miarę potrzeb) • Realizacja zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej • Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa z PP-P Rozwiązywanie bieżących problemów psychologicznych, pedagogicznych i społecznych uczniów Wzrost wiedzy uczniów na tematy związane z wiekiem dorastania Na bieżąco w trakcie stażu Dokumentacja szkolna Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej • Współpraca związana z uzyskiwaniem pomocy dla uczniów w trudnej sytuacji Poprawa jakości życia uczniów W zależności od potrzeb Dokumentacja szkolna Współpraca z asystentem rodziny • Spotkania indywidualne, wymiana informacji na temat funkcjonowania rodzin i sposobów udzielania pomocy Pomoc dziecku i rodzinie w pokonaniu trudności W zależności od potrzeb Wpisy w dzienniku pedagoga Udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego działającego przy Urzędzie Gminy • Spotkania zespołu Wspólne działania na rzecz pomocy rodzinom z przemocą domową W zależności od potrzeb Dokumentacja prac zespołu Potwierdzenie Współpraca z Sądem Rodzinnym Współpraca z kuratorem sądowym Funkcja społecznego kuratora sądowego • Sporządzanie opinii o uczniach objętych nadzorem lub z rodzin z nadzorem kuratorskim • Utrzymywanie kontaktu w celu poprawnej analizy sytuacji domowej uczniów • Nadzór nad wykonywaniem władzy rodzicielskiej i nieletnimi Rozwiązywanie problemów wychowawczych, społecznych uczniów i rodzin Poprawa jakości życia nadzorowanych rodzin i uczniów W zależności od potrzeb Cały okres stażu Dokumentacja szkolna Potwierdzenie Współpraca z Komendą Powiatową Policji • Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji • Konsultacje w sprawach nieletnich Wzrost świadomości na temat odpowiedzialności karnej nieletnich Wzrost bezpieczeństwa dzieci i młodzieży W trakcie stażu Wpisy w dokumentacji szkoły Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie • Udział w spotkaniach dotyczących sytuacji dziecka w Rodzinnym Domu Dziecka i rodzinach zastępczych Rozwiązywanie problemów dziecka i rodziny Cały okres stażu (w miarę potrzeb) Potwierdzenie § 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI Poszerzenie wiedzy w zakresie umiejętności diagnozowania i rozwiązywania problemów młodzieży • Udział w warsztatach i szkoleniach dotyczących rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych lub wychowawczych • Samodzielne studiowanie literatury odnośnie w/w tematyki • Gromadzenie literatury Rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci i młodzieży Cały okres stażu Zaświadczenia ze szkoleń Wykaz literatury Wdrożenie działań profilaktycznych i wychowawczych związanych z aktualnymi problemami i potrzebami klasy • Rozpoznanie problemu wychowawczego w klasie ( np. niska frekwencja, agresja, używki) i wdrożenie odpowiednich oddziaływań profilaktycznych Rozwiązanie problemu wychowawczego w klasie (np. podniesienie frekwencji, zmniejszenie agresji, pogłębienie świadomości uczniów na temat skutków korzystania z używek) W trakcie stażu w zależności od rozpoznanych problemów i potrzeb Scenariusze zajęć Dokumentacja szkolna Diagnoza wybranych problemów edukacyjnych, wychowawczych • Rozpoznanie, opis i analiza przypadku problemu edukacyjnego i wychowawczego • Znalezienie konstruktywnego rozwiązania i zastosowanie go w praktyce Rozwiązanie problemu Okres stażu (zgodnie z rzeczywistą sytuacją i potrzebami) Opis przypadków Wnioski i analiza podjętych działań Opracowała: mgr Teresa Nachyła ……………………………………………………………………… Podpis nauczyciela Zatwierdzam do realizacji: Solec nad Wisłą , ..................................................... .................................................................................... data podpis i pieczęć dyrektora szkoły Wyświetleń: 1346
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |