Katalog

Teresa Nachyła, 2015-09-04
Solec nad Wisłą

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO.

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS
NA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO



Imię i nazwisko: mgr Teresa Nachyła – pedagog szkolny
Placówka oświatowa: Zespół Szkół Samorządowych w Solcu nad Wisłą
Okres stażu: 2 lata 9 miesięcy – 01.09.2014 – 31.05.2017




Akty prawne:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97 poz. 674, z późn. zm.)

• Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013, poz. 393)

Nadrzędny cel podejmowanego stażu:
Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego.

Powinności nauczyciela w czasie odbywania stażu:

1. Podejmowanie działań mających na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej,

2. Realizowanie zadań służących podniesieniu jakości pracy szkoły,

3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności służących własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.



CZYNNOŚCI ORGANIZACYJNE

ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
Poznanie procedury awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju zawodowego • Wstępna analiza i ocena własnych umiejętności
• Zapoznanie się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego
• Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu
• Sporządzenie planu rozwoju zawodowego
• Śledzenie zmian w prawie oświatowym • Wyznaczenie kierunku rozwoju zawodowego
• Przygotowanie planu rozwoju zawodowego na nauczyciela dyplomowanego Sierpień 2014r.

Sierpień/
wrzesień 2014r.

Wrzesień 2014r.


Na bieżąco • Autorefleksja



• Wniosek o rozpoczęcie stażu

• Plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego Systematyczne gromadzenie dokumentacji potwierdzającej realizację przyjętych w planie rozwoju zadań Dokumenty zaświadczające realizację zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego Przez cały okres stażu Zgromadzona dokumentacja
Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Opracowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju – dokonanie czynności ewaluacyjnych swojej pracy Uzyskanie oceny dorobku zawodowego Czerwiec 2017 Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
Ocena dorobku zawodowego dokonana przez Dyrektora Szkoły



WYMAGANIA NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
§8 ust.2 pkt.1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły

ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
Doskonalenie własnego warsztatu pracy • Powiększanie zaplecza
pomocy dydaktycznych

• Gromadzenie i aktualizowanie własnej biblioteczki pedagoga Podniesienie jakości pracy opiekuńczo-wychowawczej

Uatrakcyjnienie zajęć, lekcji wychowawczych Przez cały okres stażu Zbiór pomocy dydaktycznych, scenariuszy zajęć

Teczki tematyczne

Doskonalenie zawodowe- podejmowanie różnych instytucjonalnych form doskonalenia zawodowego
- doskonalących wiedzę, kompetencje, umiejętności wychowawcze, opiekuńcze, dydaktyczne • Udział w wewnątrzszkolnym
doskonaleniu nauczycieli – rady
szkoleniowe

• Uczestnictwo w
pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły ( kursy doskonalące, konferencje, warsztaty, szkolenia) Zdobycie nowych
umiejętności i doświadczeń

Wzbogacenie warsztatu pracy W trakcie całego stażu Potwierdzenia uczestnictwa w formach doskonalenia
Przewodniczenie Zespołowi ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej • Opracowanie planu pracy zespołu
• Organizowanie spotkań z nauczycielami i wychowawcami w celu określenia zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
• Ocena efektywności udzielnej pomocy i podsumowanie pracy zespołu Podniesienie jakości pracy szkoły

Wzrost efektywności nauczania uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych Okres stażu



Plan pracy Zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej

Harmonogram spotkań zespołu
Księga Protokołów zespołu
Sprawozdanie z podsumowania pracy zespołu
Funkcja szkolnego koordynatora ds. bezpieczeństwa • Opracowanie planu pracy i koordynowanie działań na rzecz bezpieczeństwa Wzrost poziomu bezpieczeństwa w szkole W trakcie całego stażu Plan pracy i sprawozdanie z podjętych działań
Prowadzenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych • Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych z uczniami gimnazjum o specjalnych potrzebach edukacyjnych z zakresu preorientacji zawodowej Wzrost świadomości uczniów na temat wyboru przyszłej szkoły i zawodu W trakcie całego stażu Wpisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych
Systematyczna współpraca z rodzicami
• Nawiązywanie i podtrzymywanie ścisłej i systematycznej współpracy z rodzicami –zebrania z rodzicami, spotkania indywidualne, uroczystości szkolne.
• Kontakty indywidualne z uczniami i ich rodzicami w celu poznawania sytuacji rodzinnej wychowanków, pogłębienia wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb wychowawczych , opiekuńczych uczniów. Nawiązanie prawidłowych relacji z rodzicami służących wspomaganiu w wychowaniu i nauczaniu dzieci i młodzieży.

Dogłębne poznanie ucznia i jego potrzeb.
Na bieżąco
w trakcie stażu Zapisy w dzienniku
pedagoga

Pedagogizacja rodziców na spotkaniach klasowych i ogólnych • Prelekcje i pogadanki z rodzicami na tematy związane
z trudnościami wychowawczymi
i dydaktycznymi młodego pokolenia, zdrowym stylem życia Wzrost świadomości rodziców na temat problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych Przynajmniej raz w roku szkolnym Wpisy w dzienniku pedagoga i dokumentacji szkolnej
Udział w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentacji wewnątrzszkolnej • Praca w zespołach powołanych przez Dyrektora Szkoły do tworzenia i modyfikacji dokumentacji szkolnej Podniesienie jakości pracy szkoły W trakcie stażu Dokumentacja szkolna
Kształtowanie prawidłowych relacji koleżeńskich i postaw społecznych • Organizowanie/
współorganizowanie wycieczek szkolnych, wyjazdów do kina, wjazdów na happeningi profilaktyczne Wdrożenie uczniów do otwartego i świadomego poruszania się w świecie uznanych wartości

Wzrost świadomości uczniów na temat zdrowego stylu życia

Rozwijanie zainteresowań uczniów W trakcie stażu Dokumentacja szkolna
Dokonywanie analizy i ewaluacji własnych działań Samoocena
Rozmowy z Dyrektorem
Rozmowy z nauczycielami i uczniami Wnioski do dalszej pracy W każdym roku szkolnym Autorefleksja

§ 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
Pogłębianie wiedzy i umiejętności posługiwania się technologią komputerową i informacyjną • Uczestniczenie w różnych formach doskonalących z zakresu technologii komputerowej i informacyjnej Wykorzystywanie narzędzi multimedialnych w praktyce W trakcie stażu Zaświadczenia

Wykorzystywanie zasobów Internetu i programów multimedialnych w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej • Prowadzanie zajęć z wykorzystywaniem programów multimedialnych, tablicy interaktywnej
• Wdrażanie uczniów do korzystania z technologii komputerowej podczas przygotowywania różnych materiałów
Wykorzystywanie narzędzi multimedialnych przez uczniów

Uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno – wychowawczego
Na bieżąco w trakcie stażu Dokumentacja szkolna

Prace uczniów

Gazetki tematyczne
Organizacja warsztatu pracy
przy użyciu technik
komputerowych i innych środków komunikacji • Opracowanie dokumentacji szkolnej (plany pracy, harmonogramy, podsumowania, sprawozdania, programy)
• Przygotowywanie materiałów dydaktycznych (testów, scenariuszy, ankiet, materiałów dla uczniów)
• Stały kontakt telefoniczny, e-mailowy z nauczycielami i instytucjami wspomagającymi proces dydaktyczno - wychowawczy Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
Wzbogacenie własnego warsztatu pracy Na bieżąco w trakcie stażu Dokumentacja szkolna
Materiały dydaktyczne
Wykorzystywanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej • Korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu edukacji, psychologii, pedagogiki
• Poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego poprzez Internet
• Publikacja w Internecie na wybranym portalu edukacyjnym Planu Rozwoju Zawodowego Pozyskiwanie nowych wiadomości przydatnych w pracy pedagoga


Znajomość przepisów i aktów prawa oświatowego
Na bieżąco w trakcie stażu Adresy stron internetowych


Potwierdzenie publikacji






§ 8 ust.2 pkt. 3 Umiejętność dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć

ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACI DOWODY REALIZACJI
Opublikowanie w Internecie zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego oraz materiałów dydaktycznych - Opublikowanie Planu Rozwoju Zawodowego w Internecie

- Udostępnienie swoich materiałów dydaktycznych na wybranych edukacyjnych portalach internetowych Wykorzystanie Internetu w praktyce

Rok szkolny
2014/2015

W trakcie stażu Strona internetowa

Adresy stron z publikacjami
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zawodowym z innymi nauczycielami • Ścisła współpraca ze wszystkimi nauczycielami, wychowawcami, dyrektorem oraz innymi pracownikami szkoły
• Wymiana doświadczeń z pedagogami innych szkół
• Prowadzenie zajęć otwartych
Przekazywanie wybranych materiałów i pomocy dydaktycznych oraz materiałów ze szkoleń zainteresowanym nauczycielom Podniesienia jakości pracy Przez cały okres stażu Lista udostępnionych materiałów

Scenariusze lekcji

Scenariusze prelekcji

Materiały do pracy edukacyjno – wychowawczo - opiekuńczej
Współpraca z wychowawcami i nauczycielami, analiza sytuacji uczniów, podejmowanie wspólnych działań pedagogicznych i wychowawczych. • Udział w pracach zespołu wychowawczego omawianie i rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów

• Udział w pracach zespołu ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej – analiza opinii i orzeczeń z PP-P Rozwiązywanie na bieżąco problemów psychologicznych, pedagogicznych, edukacyjnych i społecznych uczniów Na bieżąco w trakcie stażu Notatki
Wpisy w dzienniku pedagoga
Protokoły ze spotkań zespołów
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez innych nauczycieli w ramach lekcji otwartych
Prowadzenie zajęć otwartych • Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniem



• Prowadzenie lekcji wychowawczych w ramach pracy pedagoga

Wymiana doświadczeń, poglądów



Gromadzenie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli i wychowawców W trakcie stażu Notatki własne







§ 8 ust.2 pkt. 4 lit. a opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych,
opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich

ZADANIA FORMY REALIZACJI EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
Opracowanie i wdrożenie programu własnego

- Opracowanie i wdrożenie programu z zakresu preorientacji zawodowej w szkole podstawowej „Moja przyszłość”


Opracowanie i wdrożenie programu profilaktyczno – edukacyjnego dla uczniów klas gimnazjum „Jestem sobą – żyję bez nałogów” Wzrost świadomości uczniów w zakresie wyboru przyszłej szkoły i zawodu


Wzrost świadomości uczniów w zakresie zdrowego stylu życia Rok szkolny
2014/2015



Rok szkolny 2015/2016 Opracowany i wdrożony program



Opracowany i wdrożony program






§ 8 ust 2 pkt. 4 lit. c poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych

ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
Pozyskanie funduszy z Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Profilaktyki • Zakup pomocy dydaktycznych poszerzających ofertę psychoedukacyjną szkoły

• Współpraca z Teatrem „Kurtyna” z Krakowa
Filmy profilaktyczno – edukacyjne do wykorzystania na lekcjach wychowawczych

Spektakle profilaktyczno – edukacyjne dl uczniów PSP i PG

-Warsztaty profilaktyczno – edukacyjne dla uczniów PG Cały okres stażu Pomoce dydaktyczne
Wpisy w dokumentacji szkolnej
Podziękowania

Współorganizowanie imprez szkolnych - okolicznościowych • Współorganizowanie okolicznościowych imprez szkolnych (wynikających z kalendarza szkolnego)
• Współpraca z Samorządem Uczniowskim Integracja uczniów

Uatrakcyjnienie procesu nauczania Według kalendarza imprez szkolnych Scenariusze imprez

Organizowanie
i współorganizowanie wycieczek szkolnych • Organizowanie wycieczek dydaktycznych i turystyczno - krajoznawczych

Wzrost poziomu wiedzy u uczniów
Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
Wyrobienie wśród uczniów właściwych postaw społecznych W trakcie stażu Sprawozdania z wycieczek
Aktywny udział w promocji szkoły • Udział w przygotowaniach uroczystości szkolnych i środowiskowych
• Udział w Dniach Otwartych w szkołach ponadgimnazjalnych
• Spotkania z uczniami szkół ponadgimnazjalnych Pozytywny wizerunek szkoły w lokalnym środowisku

Wzrost chętnych uczniów do kontynuowania nauki w wybranym kierunku W trakcie stażu Wpisy w dzienniku pedagoga
Spotkania z ciekawymi ludźmi • Organizowanie spotkań z przedstawicielami wybranych zawodów

• Organizowanie spotkań z osobami wychodzącymi z nałogu Wzrost świadomości w wyborze szkoły i trafny wybór zawodu

Poszerzenie wiedzy na temat uzależnień i wychodzenia z nałogu W trakcie stażu Wpisy w dzienniku
Udział w projekcie Województwa Mazowieckiego „Moja przyszłość” współfinansowanym ze środków EFS • Zajęcia z grupą uczniów szkoły podstawowej z zakresu preorientacji zawodowej według własnego programu Wyrównywanie szans edukacyjnych Rok szkolny 2014/2015 Wpisy w dokumentacji szkolnej





§ 8 ust.2 pkt. 4 lit. e wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowanie w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami

ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
Współpraca
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną • Obserwacja uczniów i diagnozowanie potrzeb
• Kierowanie uczniów na badania w celu zdiagnozowania trudności dydaktycznych i wychowawczych
• Konsultacje z psychologiem (w miarę potrzeb)
• Realizacja zaleceń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
• Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa z PP-P Rozwiązywanie bieżących problemów psychologicznych, pedagogicznych i społecznych uczniów



Wzrost wiedzy uczniów na tematy związane z wiekiem dorastania Na bieżąco w trakcie stażu Dokumentacja szkolna

Współpraca
z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej • Współpraca związana z uzyskiwaniem pomocy dla uczniów w trudnej sytuacji
Poprawa jakości życia uczniów W zależności od potrzeb Dokumentacja szkolna
Współpraca z asystentem rodziny

• Spotkania indywidualne, wymiana informacji na temat funkcjonowania rodzin i sposobów udzielania pomocy Pomoc dziecku i rodzinie w pokonaniu trudności W zależności od potrzeb Wpisy w dzienniku pedagoga
Udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego działającego przy Urzędzie Gminy • Spotkania zespołu Wspólne działania na rzecz pomocy rodzinom z przemocą domową W zależności od potrzeb Dokumentacja prac zespołu
Potwierdzenie
Współpraca z Sądem Rodzinnym
Współpraca z kuratorem sądowym
Funkcja społecznego kuratora sądowego • Sporządzanie opinii o uczniach objętych nadzorem lub z rodzin z nadzorem kuratorskim
• Utrzymywanie kontaktu w celu poprawnej analizy sytuacji domowej uczniów
• Nadzór nad wykonywaniem władzy rodzicielskiej i nieletnimi
Rozwiązywanie problemów wychowawczych, społecznych uczniów i rodzin

Poprawa jakości życia nadzorowanych rodzin i uczniów
W zależności od potrzeb
Cały okres stażu
Dokumentacja szkolna
Potwierdzenie
Współpraca z Komendą Powiatową Policji • Organizowanie spotkań z przedstawicielami Policji
• Konsultacje w sprawach nieletnich Wzrost świadomości na temat odpowiedzialności karnej nieletnich
Wzrost bezpieczeństwa dzieci i młodzieży W trakcie stażu Wpisy w dokumentacji szkoły
Współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie • Udział w spotkaniach dotyczących sytuacji dziecka w Rodzinnym Domu Dziecka i rodzinach zastępczych Rozwiązywanie problemów dziecka i rodziny Cały okres stażu
(w miarę potrzeb) Potwierdzenie




§ 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
ZADANIA FORMY PRACY EFEKTY PRZYJĘTYCH DO REALIZACJI ZADAŃ TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI
Poszerzenie wiedzy w zakresie umiejętności diagnozowania i rozwiązywania problemów młodzieży • Udział w warsztatach i szkoleniach dotyczących rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych lub wychowawczych
• Samodzielne studiowanie literatury odnośnie w/w tematyki
• Gromadzenie literatury Rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci i młodzieży Cały okres stażu Zaświadczenia ze szkoleń



Wykaz literatury
Wdrożenie działań profilaktycznych i wychowawczych związanych
z aktualnymi problemami
i potrzebami klasy • Rozpoznanie problemu wychowawczego w klasie ( np. niska frekwencja, agresja, używki) i wdrożenie odpowiednich oddziaływań profilaktycznych Rozwiązanie problemu wychowawczego w klasie
(np. podniesienie frekwencji, zmniejszenie agresji, pogłębienie świadomości uczniów na temat skutków korzystania z używek) W trakcie stażu w zależności od rozpoznanych problemów
i potrzeb Scenariusze zajęć
Dokumentacja szkolna
Diagnoza wybranych problemów
edukacyjnych, wychowawczych • Rozpoznanie, opis i analiza przypadku problemu edukacyjnego i wychowawczego
• Znalezienie konstruktywnego rozwiązania i zastosowanie go w praktyce Rozwiązanie problemu Okres stażu (zgodnie z
rzeczywistą sytuacją i
potrzebami) Opis przypadków
Wnioski i analiza podjętych działań



Opracowała: mgr Teresa Nachyła
………………………………………………………………………
Podpis nauczyciela




Zatwierdzam do realizacji:

Solec nad Wisłą , ..................................................... ....................................................................................
data podpis i pieczęć dyrektora szkoły






Wyświetleń: 1346


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.