Katalog

Anna Chmielewska, 2015-09-04
Kielce

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Andrzejkowe wróżby"-SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTTYCH Z UDZIAŁEM RODZICÓW.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA OTWARTEGO Z UDZIAŁEM RODZICÓW
PRZEPROWADZONEGO W DNIU 26.11. 2014 r. W GRUPIE III
Temat zajęcia: "Andrzejkowe wróżby"

Prowadzące: Anna Chmielewska
Cel główny:
o Poznawanie tradycji związanych z wieczorem andrzejkowym poprzez uczestnictwo w zabawach i wróżbach.
Cele ogólne:
o Kultywowanie dawnych zwyczajów andrzejkowych i tradycji zabaw.
o Stwarzanie miłego nastroju, integracja uczestników zabawy.
o Propagowanie idei pedagogiki zabawy w toku działań z dużą grupą, wykorzystanie zabaw, tańców podczas zajęcia otwartego.
o Ćwiczenie narządów artykulacyjnych przy pomocy piórek (ćwiczenia oddechowe) połączone z koncentracją uwagi.
o Rozpoznawanie kolorów.
o Mierzenie odległości metodą „na oko”.
o Czytanie globalne imion dzieci, sylabizowanie i ich głoskowanie - połączone z koncentracją uwagi.
Metody:
o Pedagogiki Zabawy,
o zabawowo – naśladowcza,
o słowne - przekazu wiedzy,
o aktywizujące.
Formy pracy:
o z całą grupą,
o indywidualna,
o zespołowa
o praca z rodzicami
Środki dydaktyczne:
o rekwizyty do wróżb (świeca, kolorowe bibułki, nożyce, zegarek, koperta, pieniądz, pierścionek, mydło, bilet, obrączka, znaczek pocztowy, klucz, maskotka, sznurówki, lina, serca z imionami dzieci, plastikowe kubki, pieprz, muszelka, kamyk, cukierek, losy)
o farby akwarele, pastele, kredki ołówkowe
o płyta CD z nagraniami
o prezentacja multimedialna
o domki wróżki 3D
o strój wróżki
Przebieg zajęć:
1.Powitanie pani dyrektor i rodziców na zajęciach otwartych.
2. Pierwszy nauczyciel zapala magiczną świecę (przypomina dzieciom, że jesteśmy w nowym żywiole – ogniu).

3. Zabawa oddechowa z piórkami.

4. Nawiązanie do tematu zajęć- porównanie zapalonej świecy do symbolu magii ognia, czyli magicznego wieczoru andrzejkowego.

5. Pierwszy nauczyciel opowiada historię andrzejkowych wróżb.

Czy to bajka, czy nie bajka
Myślcie sobie jak tam chcecie,
A ja przecież wam powiadam
Krasnoludki są na świecie.

Było to dawno, bardzo dawno temu, kiedy na ziemiach naszych panował Lech, a ludzie zamieszkiwali w grodzie zwanym Gniezno. Wierzono wówczas w istnienie skrzatów, krasnoludków i duchów. Żyły one w lasach, na polach i w domach. Sądzono, że pomagały dobrym ludziom, a złym robiły psikusy.
Są różne sposoby aby dowiedzieć się, co nas czeka w przyszłości. Można pójść do wróżki,
która ma czarnego kota i szklaną kulę. Można zapytać cyganki, która wróży z kart i ręki.
Można też wróżyć sobie samemu, ale trzeba to robić w czasie niezwykłym.
Późną jesienią, gdy dni były coraz krótsze, a wieczory dłuższe, ludzie zbierali się i wspólnie organizowali wieczory wróżb. Wierzono bowiem, że w wigilię św. Katarzyny i Andrzeja, tzn. 25 i 29 listopada, na ziemię przybywają duchy, które odsłaniają żyjącym ludziom ich przyszłość. Toteż wszystkie panny i kawalerowie poprzez wróżby próbowali dowiedzieć się o swoim losie. Kiedy odbędzie się ich ślub? Jak ma na imię przyszły mąż czy żona? Do dzisiaj przetrwała tradycja andrzejkowa, będąca jedynie zabawą połączoną ze wspólnymi wróżbami dziewczyn i chłopców. Spośród wielu andrzejkowych wróżb do naszych czasów przetrwały dwie najważniejsze. Pierwsza to przestawianie butów. Dziewczyna, której but pierwszy przekroczy próg, najwcześniej wyjdzie za mąż. Druga to lanie wosku przez dziurkę od klucza. Dzisiaj nie traktujemy andrzejkowych wróżb tak poważnie, jak robiono to dawniej. Wróżenie w andrzejkowy wieczór to przede wszystkim dobra zabawa i właśnie do takiej wesołej, wspólnej zabawy zapraszam wszystkie dzieci i dorosłych.

Nauka andrzejkowego zaklęcia.

„Hokus- pokus, czary- mary niech się spełnią andrzejkowe czary”.

6. Pojawienie się drugiego nauczyciela w przebraniu wróżki z koszykiem pełnym niespodzianek i powitanie przez niego wszystkich.
Jestem dobra wróżka, andrzejkowa wróżka.
Mam dla wszystkich dzieci rumiane jabłuszka.
Mam moc niespodzianek i zabaw bez liku.
Każdy coś dla siebie znajdzie w mym koszyku.
Stańcie teraz w kole i nadstawcie uszka:
co wam dziś opowie andrzejkowa wróżka?
7. Zabawa ruchowa połączona z wróżbą i rozpoznawaniem przez dzieci kolorów- "Kolorowe bibułki".
Dzieci i rodzice bawią się w rytm muzyki. Wróżka rozrzuca kolorowe bibułki. Zadaniem dzieci jest podniesienie wybranego koloru bibułki.
Wszyscy siadają w kole wróżka prosi o powstanie poszczególnych kolorów i odczytuje znaczenie.
Oznaczenia:
Czerwony - Jesz za dużo słodyczy. Musisz je ograniczyć, bo w przyszłości będziesz częstym gościem u dentysty. Wszyscy wiedzą, jak bardzo tego nie lubisz.
Zielony - Bądź ostrożny w drodze do przedszkola. Patrz uważnie pod nogi i bacznie rozglądaj się na przejściach przez ulicę. Gdy będziesz uważał, to nic złego ci się nie stanie.
Żółty - Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj. Nie pij zimnych napojów, gdy jesteś spocony, zimą noś zawsze czapkę, nigdy nie zapominaj o szaliku.
Niebieski - Zawsze pilnuj swoich rzeczy, bo możesz coś cennego zgubić. Nie bądź taki roztargniony.
Biały - Pijesz za mało mleka, masz słabe kości. Jedz więcej nabiału, nie tylko cukierki i chipsy.
8. Wróżba „Jaki (jaka) jesteś? Nauczyciel rozkłada przedmioty na dywanie.
Dzieci przyglądają się przedmiotom i siadają po turecku za wybranym.
Wróżka wyjaśnia jakie są dzieci, które usiadły za konkretnym przedmiotem.
- nożyce –mało energiczny, nie łatwo ci się zdecydować
- zegarek – jesteś punktualny, nie lubisz ryzyka, życie uporządkowane
- świeca – masz szczery, otwarty charakter
- koperta – jesteś ciekawski, wszystko cię interesuje, wszystko pragniesz poznać dokładnie
- pieniądz – jesteś praktyczny, dobrze gospodarzysz swoimi pieniędzmi
- pierścionek – nie boisz się trudności, umiesz sobie z nimi poradzić, lubisz ryzyko
9. Zabawa „ Czarny kot”
Zabawa w koty, wszyscy uczestnicy zamieniają się w koty. Gdy gra szybka muzyka to „małe kotki - dziewczynki” biegają po sali, gdy będzie muzyka wolna to „duże koty - chłopcy" chodzą po sali.
10. Wróżba „Co ci los wskaże” – na dywanie leżą przedmioty, które mają jakieś znaczenie wróżebne. Dzieci przyglądają się przedmiotom i siadają po turecku za wybranym.
Wróżka wyjaśnia, co przyniesie los dzieciom, które usiadły za konkretnym przedmiotem.

- mydło – twoja sympatia „pieni się ze złości”
- bilet – czeka cię krótka, ale ciekawa podróż
- obrączka – miłosne wyzwanie
- znaczek pocztowy – nieoczekiwana wiadomość
- klucz – ktoś otworzy przed tobą serce
- maskotka – otrzymasz miły prezent
11. Wróżba „Najdalszy rzut” połączona z mierzeniem odległości „na oko”.
Dzieci podzielone na dziewczynki i chłopców rzucają sznurówki daleko do przodu (z równej linii startu) – ten, kto rzucił najdalej ten najdalej zajdzie: będzie sławny i bogaty.
12. Buty
Dzieci układają buty – dwa rzędy dzieci, I rząd - dziewczynki, II rząd - chłopcy, które buty pierwsze znajdą się za drzwiami ta para pierwsza otrzyma prezent od Mikołaja (podkład muzyczny).
13. Wróżba „Moja koleżanka... mój kolega...” połączona z czytaniem globalnym podziałem na sylaby i głoski.
Każde dziecko losuje serce. Imię, które jest na drugiej stronie serca jest imieniem przyszłego przyjaciela. Dziecko głośno je odczytuje dzieli na sylaby i głoski. Chłopcy mają serduszko z imionami dziewcząt, dziewczynki z imionami chłopców.
14. Wróżba „Kubki przyszłości”.

Na dywanie kładziemy ziarenko pieprzu, muszelkę, piórko, kamyk, cukierek. Przykrywamy je kubkami. Uczestnicy zabawy wybierają z jeden kubek i siadają po turecku za nim. Wróżka wyjaśnia , że ci co wybierali kubeczek, pod którym jest:

ziarenko pieprzu – mają życie pełne przygód,
muszelka - życie w dalekim kraju,
kamyk - życie pracowite i pożyteczne,
cukierek – słodkie życie.

15. Zabawa muzyczno-ruchowa „Muzyczna loteryjka”.
Dzieci tańczą dowolnie w rytm muzyki. W pewnej chwili prowadzący wyłącza muzykę,a dziecko wyciąga z podanego pojemnika los i odczytuje go. Na losie napisane jest polecenie, według którego dzieci tańczą dalej po ponownym włączeniu muzyki. Polecenia mogą być np. Tańczymy jak samoloty, Tańczymy klaszcząc nad głową, Tańczymy na palcach, Tańczymy w parach itp. Po przetańczeniu jednego polecenia muzyka znowu cichnie i wyciągany jest następny los.
16. Obejrzenie prezentacji multimedialnej podsumowującej zajęcia.
17. Pożegnanie się Wróżki z dziećmi i zostawienie im nagrody w postaci domków 3D.
17. Domek Wróżki – praca plastyczno- techniczna w grupach z wykorzystaniem domków 3D.
18. Podziękowanie gościom za przybycie i zakończenie zajęć.

Wyświetleń: 257


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.