Katalog Marzena Szczypczyk, 2015-09-04 Chrzanów Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju nauczyciela mianowanego.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO Imię i nazwisko nauczyciela – mgr MARZENA SZCZYPCZYK Szkoła – Zespół Szkół w Płazie Stanowisko – nauczyciel przyrody w szkole podstawowej i biologii w publicznym gimnazjum Data rozpoczęcia stażu – 01 września 2013 r. Data zakończenia stażu – 31 maja 2016 r. Czas trwania stażu – 2 lata i 9 miesięcy Czynności organizacyjne: 1.Poznanie procedury awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju. Analiza przepisów prawa oświatowego oraz informacji dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. Sporządzenie planu rozwoju zawodowego. Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. 2.Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie dokumentacji w formie elektronicznej i papierowej. Przygotowanie ewentualnych korekt. 3. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Opracowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju. Uzyskanie oceny dorobku zawodowego. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły (§ 8 ust.2 pkt1) 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności podejmowania działań na rzecz podwyższania jakości pracy szkoły. Organizowanie i przeprowadzanie szkolnych etapów konkursów z przyrody i biologii np. konkursu „Tajemnice przyrody” mającego na celu wyłonienie najlepszego przyrodnika wśród uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej, a także wśród uczniów klas I – III gimnazjum. Zachęcanie i motywowanie uczniów do brania udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Opieka nad pracownią biologiczną, wzbogacanie wyposażenia, dbałość o sprzęt i wystrój. Zakup we własnym zakresie i korzystanie z literatury specjalistycznej. Wykorzystanie na lekcji programów multimedialnych. Realizacja projektu edukacyjnego w gimnazjum mającego na celu poszerzenie wiedzy biologicznej uczniów oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej. 2. Konstruowanie i wdrażanie narzędzi badawczych i pomiaru dydaktycznego. Opracowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z przedmiotu przyroda i biologia. Ewaluacja Przedmiotowego Systemu Oceniania. Opracowanie narzędzi dotyczących sposobu sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów. Przeprowadzanie na koniec roku szkolnego testów sprawdzających wiadomości i umiejętności przyrodnicze uczniów klasy IV oraz V szkoły podstawowej, a także biologiczne uczniów klasy I i II gimnazjum. Opracowanie planu naprawczego mającego na celu uzupełnienie oraz powtórzenie ewentualnych braków wiadomości i umiejętności uczniów. 3.Poszerzanie wiedzy i umiejętności w celu doskonalenia warsztatu i metod pracy. Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatny do potrzeb nauczyciela i szkoły: warsztatach, szkoleniach, kursach, konferencjach metodycznych: „Obserwacja, eksperyment i TIK w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych”, „Promocja zdrowia i profilaktyka zaburzeń odżywiania”, „Zamiast zwykłej akademii, czyli pomysły na ciekawe eventy angażujące społeczność szkoły”, Szkolenie dotyczące zmian w sprawdzianie szóstoklasisty – sprawdzian szóstoklasisty w roku 2015, „Awans zawodowy nauczyciela – porady praktyczne na zakończenie”. 4.Studiowanie literatury pedagogicznej. Czytanie literatury i czasopism pedagogicznych. Wykorzystanie w pracy rozwiązań proponowanych w fachowej literaturze oraz źródłach internetowych. Poszukiwanie nowych rozwiązań dydaktycznych. Pogłębianie wiedzy z przepisów prawa oświatowego, a zwłaszcza dotyczących awansu zawodowego. 5.Rozwijanie zainteresowań uczniów. Prowadzenie zajęć Koła Ekologicznego dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej i Koła Biologicznego dla uczniów klas I – III gimnazjum. Opracowanie planu pracy zajęć – uwzględnienie w nim zajęć mających na celu lepsze poznanie i zrozumienie otaczającej nas przyrody (zajęć prowadzonych metodą doświadczalną, a także zajęć mających miejsce w terenie). Organizowanie akcji, wystaw oraz zajęć promujących zdrowy tryb życia oraz ekologię w szkole. Kształtowanie pozytywnych nawyków i zachowań uczniów poprzez organizowanie różnego rodzaju akcji, m.in.: zbiórkę surowców wtórnych (makulatury, zużytych baterii), zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla bezdomnych zwierząt ze schroniska. Współpraca z Instytutem Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (organizowanie na jego terenie zajęć). Stwarzanie uczniom możliwości rozwoju intelektualnego miedzy innymi poprzez organizowanie wyjazdów i udział w lekcjach muzealnych, a także wystawach organizowanych przez Muzeum w Chrzanowie. Rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez udział w zajęciach o tematyce przyrodniczej/ekologicznej organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Chrzanowie oraz w Płazie. 6.Przygotowywanie uczniów do egzaminów zewnętrznych. Prowadzenie konsultacji, rozwiązywanie przykładowych sprawdzianów szóstoklasisty (pytania przyrodnicze) oraz testów gimnazjalnych (pytania biologiczne). 7.Organizowanie imprez/akademii szkolnych. Organizowanie imprez/akademii przydzielonych przez dyrektora szkoły: np. Pierwszy Dzień Wiosny, zakończenie roku szkolnego i inne. Organizowanie imprez z własnej inicjatywy: Zorganizowanie imprezy środowiskowej dla dziadków uczniów klas IV – VI - „Dzień Seniora” , Zorganizowanie „Klasowego Dnia Rodziny” dla wychowanków i ich rodziców. Wybieranie scenariuszy, podział ról, przygotowanie sali (dekoracje). 8.Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. Aktywna praca w zespole przedmiotowo – wychowawczym. Przeprowadzenie analizy, a następnie opracowanie sprawozdania i wniosków ze sprawdzianu po klasie szóstej. Praca w zespole przygotowującym, analizującym, opracowującym sprawozdanie i wnioski, do dalszej pracy, próbnego egzaminu gimnazjalnego dla uczniów klas II PG, Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (na Radach Pedagogicznych). Pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu ewaluacyjnego pracy gimnazjum w obszarze „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”. 9.Współpraca z wychowawcami klas oraz rodzicami uczniów. Przekazywanie własnych obserwacji dotyczących postępów w nauce uczniów bądź problemów wychowawczych. Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 8 ust. 2 pkt 2) 1.Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych. Opracowanie planu rozwoju zawodowego, dokumentów potwierdzających realizację zadań oraz sprawozdania z realizacji zadań planu rozwoju zawodowego. Przygotowanie planów wynikowych, rozkładów materiału, przedmiotowego systemu oceniania, planów wychowawczych. Opracowywanie pomocy dydaktycznych potrzebnych do pracy z uczniami. Pisanie scenariuszy (konspektów) lekcji. Opracowywanie sprawdzianów, testów i kartkówek dla uczniów. Przygotowywanie i opracowywanie konkursów z przyrody i biologii. Opracowywanie materiałów służących przygotowaniu uczniów do udziału w konkursach. Przygotowywanie scenariuszy uroczystości szkolnych. Opracowywanie sprawozdań ze sprawdzianu po klasie VI, próbnych egzaminach gimnazjalnych, a także ewaluacji wewnętrznej szkoły. Wykonywanie dyplomów, ogłoszeń. Wypisywanie świadectw. 2.Publikacja materiałów w Internecie. Publikacja wybranych materiałów w Internecie np: http://www.publikacjeedukacyjne.pl http://www.profesor.pl 3.Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komputerowej. Wykorzystywanie na zajęciach sprzętu multimedialnego. Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, Internetu. Założenie strony internetowej „Z życia klasy”- zamieszczanie na niej informacji dotyczących wydarzeń klasowych, osiągnięć szkolnych oraz ogólnoszkolnych, a także ogłoszeń dla wychowanków i ich rodziców. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. (§ 8 ust. 2 pkt 3) 1.Praca w zespole przedmiotowym Aktywny udział w spotkaniach zespołu. Realizacja przydzielonych zadań. Współtworzenie wymaganej dokumentacji. Dzielenie się własną wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami wchodzącymi w skład zespołu. 2.Współpraca z innymi nauczycielami. Opracowanie i udostępnianie zainteresowanym nauczycielom własnych materiałów dydaktycznych. Pomoc w przygotowywaniu wspólnych przedsięwzięć. Przekazywanie nauczycielom uwag i materiałów szkoleniowych z odbytych kursów Konsultacje z nauczycielami przyrody i biologii innych szkół gminy oraz powiatu chrzanowskiego mających miejsce podczas wspólnych spotkań w ramach szkoleń organizowanych przez wydawnictwa edukacyjne. Wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą przedmiotową. 3.Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli. Prowadzenie zajęć otwartych w postaci lekcji koleżeńskich, uroczystości szkolnych, prezentacji metody projektu 4.Zamieszczanie publikacji własnych w Internecie. Umieszczanie w Internecie m.in. scenariuszy wybranych lekcji, akademii szkolnych, planu rozwoju zawodowego, publikacja raportu z ewaluacji pracy szkoły: http://www.publikacjeedukacyjne.pl http://www.profesor.pl. 5.Współpraca z biblioteką szkolną. Opracowywanie i umieszczanie w zbiorach biblioteki szkolnej materiałów dotyczących pracy własnej: materiały dydaktyczne ( m.in. roczne plany wynikowe nauczania przyrody i biologii, plany pracy wychowawczej, analiza sprawdzianu po klasie szóstej, sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej” plan rozwoju zawodowego), scenariusze zajęć, scenariusze uroczystości szkolnych. Wzbogacanie zbiorów biblioteki w prace wykonane wspólnie z uczniami na lekcjach oraz zajęciach dodatkowych. Przekazanie m.in. książeczek „Życie na łące”, „Parki Narodowe Polski”, zielników. Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniu w sprawach nieletnich (§ 8 ust. 2 pkt 4a) 1.Opracowanie programu działań ekologicznych na terenie szkoły „ MY TEŻ MOŻEMY POMÓC PRZYRODZIE”. Współpraca z organizacjami o charakterze ekologicznym: Organizacją Odzysku ,,Reba” w Warszawie, firmą „Karat” w Trzebini. Przeprowadzanie na terenie szkoły selektywnej zbiórki zużytych baterii, a także makulatury. Przekazywanie uczniom wiedzy na temat akcji ekologicznych: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi oraz włączenie się w ich przebieg na terenie szkoły. Zorganizowanie, wspólnie z biblioteką szkolną wystawy książek o tematyce ekologicznej. Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt – organizowanie na terenie szkoły zbiórek najbardziej potrzebnych rzeczy bezdomnym zwierzętom. Organizowanie na terenie szkoły ekologicznych konkursów praktycznych: „Najciekawszy karmnik dla ptaków”, „Jesienne drzewo ekologiczne z surowców wtórnych”. Dokarmianie zwierząt zimą. Dbanie o ukwiecenie sal lekcyjnych. 2.Realizowanie programu edukacyjnego „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”. Zgłoszenie szkoły (gimnazjum) do udziału w programie edukacyjnym mającym na celu przekazanie młodzieży zasad prawidłowego i smacznego odżywiania. Przeprowadzanie lekcji, zajęć dodatkowych w oparciu o materiały edukacyjne dostarczone przez organizatora. Zgłoszenie szkoły (gimnazjum) i udział w konkursie „ Żyj smacznie i zdrowo - Plakat społeczny.” 3.Opracowanie planu wychowawczego klasy w korelacji z Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki Szkoły. Praca, realizacja zadań, tematyki na zajęciach z wychowawcą. 4.Przygotowanie scenariuszy spotkań dla rodziców wychowanków w ramach pedagogizacji. Spotkanie, prelekcja, prezentacja multimedialna na tematy dotyczące trudności i problemów wychowawczych oraz dydaktycznych uczniów. 5.Efektywna praca z uczniem posiadającym opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Opracowanie wspólnie z nauczycielami zakresu dostosowań dla wychowanków posiadających trudności w uczeniu się, ale nie tylko z opinią lub orzeczeniem. Opracowanie form oraz metod pracy i wprowadzenie ich w życie m.in. podczas lekcji, zajęć wyrównawczych z uczniami mającymi trudności z przyswojeniem materiału. Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (§ 8 ust.2 pkt 4c) 1.Organizowanie imprez klasowych, a także klasowych wycieczek i wycieczek szkolnych. Organizowanie lub współudział w organizowaniu zajęć terenowych, wycieczek turystyczno – krajoznawczych (w tym 2-dniowych), przedmiotowych, kulturalnych. Integrowanie zespołu klasowego poprzez organizowanie np. klasowego „Dnia Chłopaka”, „Dnia Kobiet”, klasowych „Wróżb Andrzejkowych”, „Mikołajek”, „Wigilii”. Zorganizowanie „Klasowego Dnia Rodziny” mającego na celu promocję wartości rodzinnych oraz integrację zarówno dzieci, jak i ich rodziców poprzez wspólną zabawę, quizy, rozgrywki sportowe. 2.Podejmowanie działań mających na celu promowanie szkoły w środowisku. Angażowanie uczniów do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnętrznych, przedmiotowych i poza przedmiotowych. Angażowanie i przygotowywanie uczniów do występów z okazji różnych uroczystości obchodzonych w szkole. Zorganizowanie wspólnie z wychowankami „Klasowego Dnia Rodziny” oraz uczniami klas IV – VI imprezy środowiskowej „Dzień seniora”. Współpraca z innymi nauczycielami przy organizowaniu uroczystości o charakterze środowiskowym, wynikających z kalendarza uroczystości szkolnych np. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Przygotowanie zajęć prowadzonych metodą doświadczalną w ramach dni otwartych szkoły. 3.Wychodzenie naprzeciw potrzebom uczniów. Prowadzenie konsultacji dla uczniów wedle potrzeb: Indywidualna praca z uczniami przygotowującymi się do udziału w konkursach pozaszkolnych, m.in. Małopolskim Konkursie Przyrodniczym i Biologicznym, Powiatowym Konkursie Ekologiczno – Językowym z okazji Dnia Ziemi organizowanym przez szkołę w Myślachowicach, ogólnopolskim konkursie „ Żyj smacznie i zdrowo - Plakat społeczny” oraz innych wg napływających ofert. Indywidualna praca z uczniami posiadającymi problemy dydaktyczne z przedmiotu przyroda/biologia. Organizowanie szkolnych konkursów przyrodniczych i biologicznych zarówno teoretycznych, jak i praktycznych („Tajemnice przyrody”, „Jesienne drzewo ekologiczne z surowców wtórnych”, „Najciekawszy karmnik dla ptaków”). Pozyskanie sponsorów nagród dla uczniów biorących udział w konkursach szkolnych. Przygotowywanie i wykonywanie gazetek ściennych promujących przyrodnicze i biologiczne osiągnięcia uczniów. Współpraca z Samorządem Uczniowskim Szkoły Podstawowej (drugi opiekun) – pomoc w opracowaniu planu pracy na dany rok szkolny, udział w realizacji założonych celów i zadań. 4.Poznanie sytuacji środowiskowej i rodzinnej wychowanków, a także uczniów innych klas. Rozmowy z rodzicami uczniów. Współpraca z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas (rozmowy, konsultacje). Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami (§8 ust. 2 pkt 4e) 1.Współpraca z osobami i instytucjami działającymi na terenie szkoły. Współpraca z przedstawicielami służby zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz higieny osobistej: organizowanie wspólnie z pielęgniarką szkolną zajęć dla uczniów klas II gimnazjum dotyczących m.in. zasad prawidłowego i smacznego odżywiania, chorób układu pokarmowego, ich zapobiegania i sposobów leczenia, organizowanie wspólnie z pielęgniarką szkolną zajęć dla wychowanków na zajęciach z wychowawcą dotyczących promocji zdrowego stylu życia, zorganizowanie akcji „Stop próchnicy” (przeprowadzenie w klasach pogadanek dotyczących tej choroby układu pokarmowego, uświadamianie uczniom ważności przeprowadzania fluoryzacji, wykonanie przez uczniów plakatów dotyczących akcji), konsultacje wychowawcy z pielęgniarką. Współpraca z pedagogiem szkolnym, w celu konsultacji, wymiany doświadczeń dotyczących przede wszystkim problemów wychowawczych. 2.Współpraca z innymi osobami i instytucjami działającymi poza szkołą i wspierającymi jej pracę. Współpraca z Poradnią Psychologiczno — Pedagogiczną w celu diagnozowania trudności edukacyjnych i wychowawczych uczniów. Kierowanie uczniów na badania do Poradni i współpraca w zakresie uzyskania fachowej pomocy dla ucznia. Współpraca z rodzicami w celu integracji, ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych domu rodzinnego i szkoły. Prowadzenie zebrań, rozmów indywidualnych, angażowanie rodziców do udziału w życiu klasy, szkoły, zapraszanie na imprezy klasowe oraz szkolne środowiskowe. Współpraca z DPS w Płazie – przygotowanie życzeń oraz drobnych upominków dla podopiecznych z okazji świąt, przedstawianie zorganizowanych akademii np. z okazji „Dnia Seniora”. Współpraca z GKRPA w Chrzanowie - opracowanie i realizacja programu profilaktyki dotyczącej zdrowego stylu życia. 3.Realizowanie zadań mających na celu zapobiegać patologiom. Rozpoznawanie trudnej sytuacji wychowanków (kontakty z pedagogiem, pielęgniarką, rodzicami). Przeprowadzanie lekcji wychowawczych na temat agresji, zasad dobrego zachowania. Aktywne pełnienie dyżurów nauczycielskich w trakcie przerw śródlekcyjnych –informacja zwrotna do wychowawców na temat zaobserwowanych podczas dyżurów problemów. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony (§8 ust.2 pkt 5) 1.Opisywanie i analizowanie postępowania z uczniem posiadającym problemy dydaktyczne i wychowawcze. Opracowanie studium przypadku (nazwa problemu, krótka charakterystyka problemu,charakterystyka i opis podjętych metod pracy i form pomocy, uzyskane rezultaty i wnioski końcowe). Plan ma charakter otwarty i może w trakcie realizacji podlegać modyfikacji w związku z nowymi zadaniami wynikającymi z planu pracy szkoły. Plan rozwoju opracowała mgr Marzena Szczypczyk Wyświetleń: 467
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |