Katalog

Marzena Szczypczyk, 2015-09-04
Chrzanów

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju nauczyciela mianowanego.

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA MIANOWANEGO
NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO





Imię i nazwisko nauczyciela – mgr MARZENA SZCZYPCZYK

Szkoła – Zespół Szkół w Płazie

Stanowisko – nauczyciel przyrody w szkole podstawowej i biologii w publicznym gimnazjum

Data rozpoczęcia stażu – 01 września 2013 r.

Data zakończenia stażu – 31 maja 2016 r.

Czas trwania stażu – 2 lata i 9 miesięcy


Czynności organizacyjne:

1.Poznanie procedury awansu zawodowego i przygotowanie planu rozwoju.
 Analiza przepisów prawa oświatowego oraz informacji dotyczących awansu zawodowego nauczycieli.
 Sporządzenie planu rozwoju zawodowego.
 Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu.

2.Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego.
 Gromadzenie dokumentacji w formie elektronicznej i papierowej.
 Przygotowanie ewentualnych korekt.

3. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego
 Opracowanie sprawozdania z realizacji zatwierdzonego planu rozwoju.
 Uzyskanie oceny dorobku zawodowego.

Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły
(§ 8 ust.2 pkt1)

1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności podejmowania działań na rzecz podwyższania jakości pracy szkoły.
 Organizowanie i przeprowadzanie szkolnych etapów konkursów z przyrody i biologii np. konkursu „Tajemnice przyrody” mającego na celu wyłonienie najlepszego przyrodnika wśród uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej, a także wśród uczniów klas I – III gimnazjum.
 Zachęcanie i motywowanie uczniów do brania udziału w konkursach szkolnych i pozaszkolnych.
 Opieka nad pracownią biologiczną, wzbogacanie wyposażenia, dbałość o sprzęt i wystrój.
 Zakup we własnym zakresie i korzystanie z literatury specjalistycznej.
 Wykorzystanie na lekcji programów multimedialnych.
 Realizacja projektu edukacyjnego w gimnazjum mającego na celu poszerzenie wiedzy biologicznej uczniów oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej.


2. Konstruowanie i wdrażanie narzędzi badawczych i pomiaru dydaktycznego.
 Opracowanie Przedmiotowego Systemu Oceniania z przedmiotu przyroda i biologia.
 Ewaluacja Przedmiotowego Systemu Oceniania.
 Opracowanie narzędzi dotyczących sposobu sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów.
 Przeprowadzanie na koniec roku szkolnego testów sprawdzających wiadomości i umiejętności przyrodnicze uczniów klasy IV oraz V szkoły podstawowej, a także biologiczne uczniów klasy I i II gimnazjum.
 Opracowanie planu naprawczego mającego na celu uzupełnienie oraz powtórzenie ewentualnych braków wiadomości i umiejętności uczniów.

3.Poszerzanie wiedzy i umiejętności w celu doskonalenia warsztatu i metod pracy.
 Aktywny udział w różnych formach doskonalenia zawodowego adekwatny do potrzeb nauczyciela i szkoły: warsztatach, szkoleniach, kursach, konferencjach metodycznych:
 „Obserwacja, eksperyment i TIK w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych”,
 „Promocja zdrowia i profilaktyka zaburzeń odżywiania”,
 „Zamiast zwykłej akademii, czyli pomysły na ciekawe eventy angażujące społeczność szkoły”,
 Szkolenie dotyczące zmian w sprawdzianie szóstoklasisty – sprawdzian szóstoklasisty w roku 2015,
 „Awans zawodowy nauczyciela – porady praktyczne na zakończenie”.

4.Studiowanie literatury pedagogicznej.
 Czytanie literatury i czasopism pedagogicznych.
 Wykorzystanie w pracy rozwiązań proponowanych w fachowej literaturze oraz źródłach internetowych.
 Poszukiwanie nowych rozwiązań dydaktycznych.
 Pogłębianie wiedzy z przepisów prawa oświatowego, a zwłaszcza dotyczących awansu zawodowego.

5.Rozwijanie zainteresowań uczniów.
 Prowadzenie zajęć Koła Ekologicznego dla uczniów klas IV – VI szkoły podstawowej i Koła Biologicznego dla uczniów klas I – III gimnazjum.
Opracowanie planu pracy zajęć – uwzględnienie w nim zajęć mających na celu lepsze poznanie i zrozumienie otaczającej nas przyrody (zajęć prowadzonych metodą doświadczalną, a także zajęć mających miejsce w terenie).
Organizowanie akcji, wystaw oraz zajęć promujących zdrowy tryb życia oraz ekologię w szkole.
Kształtowanie pozytywnych nawyków i zachowań uczniów poprzez organizowanie różnego rodzaju akcji, m.in.: zbiórkę surowców wtórnych (makulatury, zużytych baterii), zbiórkę najpotrzebniejszych rzeczy dla bezdomnych zwierząt ze schroniska.
Współpraca z Instytutem Biologii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (organizowanie na jego terenie zajęć).
Stwarzanie uczniom możliwości rozwoju intelektualnego miedzy innymi poprzez organizowanie wyjazdów i udział w lekcjach muzealnych, a także wystawach organizowanych przez Muzeum w Chrzanowie.
 Rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez udział w zajęciach o tematyce przyrodniczej/ekologicznej organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Chrzanowie oraz w Płazie.

6.Przygotowywanie uczniów do egzaminów zewnętrznych.
 Prowadzenie konsultacji, rozwiązywanie przykładowych sprawdzianów szóstoklasisty (pytania przyrodnicze) oraz testów gimnazjalnych (pytania biologiczne).

7.Organizowanie imprez/akademii szkolnych.
 Organizowanie imprez/akademii przydzielonych przez dyrektora szkoły: np. Pierwszy Dzień Wiosny, zakończenie roku szkolnego i inne.
 Organizowanie imprez z własnej inicjatywy:
 Zorganizowanie imprezy środowiskowej dla dziadków uczniów klas IV – VI - „Dzień Seniora” ,
 Zorganizowanie „Klasowego Dnia Rodziny” dla wychowanków i ich rodziców.
 Wybieranie scenariuszy, podział ról, przygotowanie sali (dekoracje).

8.Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań.
 Aktywna praca w zespole przedmiotowo – wychowawczym.
 Przeprowadzenie analizy, a następnie opracowanie sprawozdania i wniosków ze sprawdzianu po klasie szóstej.
 Praca w zespole przygotowującym, analizującym, opracowującym sprawozdanie i wnioski, do dalszej pracy, próbnego egzaminu gimnazjalnego dla uczniów klas II PG,
 Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli (na Radach Pedagogicznych).
 Pełnienie funkcji przewodniczącego zespołu ewaluacyjnego pracy gimnazjum w obszarze „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”.

9.Współpraca z wychowawcami klas oraz rodzicami uczniów.
 Przekazywanie własnych obserwacji dotyczących postępów w nauce uczniów bądź problemów wychowawczych.

Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej
(§ 8 ust. 2 pkt 2)

1.Organizacja warsztatu pracy przy użyciu technik komputerowych.
 Opracowanie planu rozwoju zawodowego, dokumentów potwierdzających realizację zadań oraz sprawozdania z realizacji zadań planu rozwoju zawodowego.
 Przygotowanie planów wynikowych, rozkładów materiału, przedmiotowego systemu oceniania, planów wychowawczych.
 Opracowywanie pomocy dydaktycznych potrzebnych do pracy z uczniami.
 Pisanie scenariuszy (konspektów) lekcji.
 Opracowywanie sprawdzianów, testów i kartkówek dla uczniów.
 Przygotowywanie i opracowywanie konkursów z przyrody i biologii.
 Opracowywanie materiałów służących przygotowaniu uczniów do udziału w konkursach.
 Przygotowywanie scenariuszy uroczystości szkolnych.
 Opracowywanie sprawozdań ze sprawdzianu po klasie VI, próbnych egzaminach gimnazjalnych, a także ewaluacji wewnętrznej szkoły.
 Wykonywanie dyplomów, ogłoszeń.
 Wypisywanie świadectw.

2.Publikacja materiałów w Internecie.
 Publikacja wybranych materiałów w Internecie np:
 http://www.publikacjeedukacyjne.pl
 http://www.profesor.pl

3.Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komputerowej.
 Wykorzystywanie na zajęciach sprzętu multimedialnego.
 Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, encyklopedii multimedialnych, Internetu.
 Założenie strony internetowej „Z życia klasy”- zamieszczanie na niej informacji dotyczących wydarzeń klasowych, osiągnięć szkolnych oraz ogólnoszkolnych, a także ogłoszeń dla wychowanków i ich rodziców.

Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć.
(§ 8 ust. 2 pkt 3)


1.Praca w zespole przedmiotowym
 Aktywny udział w spotkaniach zespołu.
 Realizacja przydzielonych zadań.
 Współtworzenie wymaganej dokumentacji.
 Dzielenie się własną wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami wchodzącymi w skład zespołu.

2.Współpraca z innymi nauczycielami.
 Opracowanie i udostępnianie zainteresowanym nauczycielom własnych materiałów dydaktycznych.
 Pomoc w przygotowywaniu wspólnych przedsięwzięć.
 Przekazywanie nauczycielom uwag i materiałów szkoleniowych z odbytych kursów
 Konsultacje z nauczycielami przyrody i biologii innych szkół gminy oraz powiatu chrzanowskiego mających miejsce podczas wspólnych spotkań w ramach szkoleń organizowanych przez wydawnictwa edukacyjne. Wymiana doświadczeń, dzielenie się wiedzą przedmiotową.

3.Prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli.
 Prowadzenie zajęć otwartych w postaci lekcji koleżeńskich, uroczystości szkolnych, prezentacji metody projektu

4.Zamieszczanie publikacji własnych w Internecie.
 Umieszczanie w Internecie m.in. scenariuszy wybranych lekcji, akademii szkolnych, planu rozwoju zawodowego, publikacja raportu z ewaluacji pracy szkoły:
 http://www.publikacjeedukacyjne.pl
 http://www.profesor.pl.

5.Współpraca z biblioteką szkolną.
 Opracowywanie i umieszczanie w zbiorach biblioteki szkolnej materiałów dotyczących pracy własnej: materiały dydaktyczne ( m.in. roczne plany wynikowe nauczania przyrody i biologii, plany pracy wychowawczej, analiza sprawdzianu po klasie szóstej, sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej” plan rozwoju zawodowego), scenariusze zajęć, scenariusze uroczystości szkolnych.
 Wzbogacanie zbiorów biblioteki w prace wykonane wspólnie z uczniami na lekcjach oraz zajęciach dodatkowych. Przekazanie m.in. książeczek „Życie na łące”, „Parki Narodowe Polski”, zielników.

Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniu w sprawach nieletnich (§ 8 ust. 2 pkt 4a)

1.Opracowanie programu działań ekologicznych na terenie szkoły „ MY TEŻ MOŻEMY POMÓC PRZYRODZIE”.
 Współpraca z organizacjami o charakterze ekologicznym: Organizacją Odzysku ,,Reba” w Warszawie, firmą „Karat” w Trzebini.
 Przeprowadzanie na terenie szkoły selektywnej zbiórki zużytych baterii, a także makulatury.
 Przekazywanie uczniom wiedzy na temat akcji ekologicznych: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi oraz włączenie się w ich przebieg na terenie szkoły.
 Zorganizowanie, wspólnie z biblioteką szkolną wystawy książek o tematyce ekologicznej.
 Współpraca ze schroniskiem dla zwierząt – organizowanie na terenie szkoły zbiórek najbardziej potrzebnych rzeczy bezdomnym zwierzętom.
 Organizowanie na terenie szkoły ekologicznych konkursów praktycznych:
 „Najciekawszy karmnik dla ptaków”,
 „Jesienne drzewo ekologiczne z surowców wtórnych”.
 Dokarmianie zwierząt zimą.
 Dbanie o ukwiecenie sal lekcyjnych.

2.Realizowanie programu edukacyjnego „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”.
 Zgłoszenie szkoły (gimnazjum) do udziału w programie edukacyjnym mającym na celu przekazanie młodzieży zasad prawidłowego i smacznego odżywiania.
 Przeprowadzanie lekcji, zajęć dodatkowych w oparciu o materiały edukacyjne dostarczone przez organizatora.
 Zgłoszenie szkoły (gimnazjum) i udział w konkursie „ Żyj smacznie i zdrowo - Plakat społeczny.”

3.Opracowanie planu wychowawczego klasy w korelacji z Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki Szkoły.
 Praca, realizacja zadań, tematyki na zajęciach z wychowawcą.

4.Przygotowanie scenariuszy spotkań dla rodziców wychowanków w ramach pedagogizacji.
 Spotkanie, prelekcja, prezentacja multimedialna na tematy dotyczące trudności i problemów wychowawczych oraz dydaktycznych uczniów.
5.Efektywna praca z uczniem posiadającym opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
 Opracowanie wspólnie z nauczycielami zakresu dostosowań dla wychowanków posiadających trudności w uczeniu się, ale nie tylko z opinią lub orzeczeniem.
 Opracowanie form oraz metod pracy i wprowadzenie ich w życie m.in. podczas lekcji, zajęć wyrównawczych z uczniami mającymi trudności z przyswojeniem materiału.


Poszerzanie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (§ 8 ust.2 pkt 4c)

1.Organizowanie imprez klasowych, a także klasowych wycieczek i wycieczek szkolnych.
 Organizowanie lub współudział w organizowaniu zajęć terenowych, wycieczek turystyczno – krajoznawczych (w tym 2-dniowych), przedmiotowych, kulturalnych.
 Integrowanie zespołu klasowego poprzez organizowanie np. klasowego „Dnia Chłopaka”, „Dnia Kobiet”, klasowych „Wróżb Andrzejkowych”, „Mikołajek”, „Wigilii”.
 Zorganizowanie „Klasowego Dnia Rodziny” mającego na celu promocję wartości rodzinnych oraz integrację zarówno dzieci, jak i ich rodziców poprzez wspólną zabawę, quizy, rozgrywki sportowe.

2.Podejmowanie działań mających na celu promowanie szkoły w środowisku.
 Angażowanie uczniów do udziału w konkursach wewnątrzszkolnych i zewnętrznych, przedmiotowych i poza przedmiotowych.
 Angażowanie i przygotowywanie uczniów do występów z okazji różnych uroczystości obchodzonych w szkole.
 Zorganizowanie wspólnie z wychowankami „Klasowego Dnia Rodziny” oraz uczniami klas IV – VI imprezy środowiskowej „Dzień seniora”.
 Współpraca z innymi nauczycielami przy organizowaniu uroczystości o charakterze środowiskowym, wynikających z kalendarza uroczystości szkolnych np. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy.
 Przygotowanie zajęć prowadzonych metodą doświadczalną w ramach dni otwartych szkoły.

3.Wychodzenie naprzeciw potrzebom uczniów.
 Prowadzenie konsultacji dla uczniów wedle potrzeb:
 Indywidualna praca z uczniami przygotowującymi się do udziału w konkursach pozaszkolnych, m.in. Małopolskim Konkursie Przyrodniczym i Biologicznym, Powiatowym Konkursie Ekologiczno – Językowym z okazji Dnia Ziemi organizowanym przez szkołę w Myślachowicach, ogólnopolskim konkursie „ Żyj smacznie i zdrowo - Plakat społeczny” oraz innych wg napływających ofert.
 Indywidualna praca z uczniami posiadającymi problemy dydaktyczne z przedmiotu przyroda/biologia.
 Organizowanie szkolnych konkursów przyrodniczych i biologicznych zarówno teoretycznych, jak i praktycznych („Tajemnice przyrody”, „Jesienne drzewo ekologiczne z surowców wtórnych”, „Najciekawszy karmnik dla ptaków”).
 Pozyskanie sponsorów nagród dla uczniów biorących udział w konkursach szkolnych.
 Przygotowywanie i wykonywanie gazetek ściennych promujących przyrodnicze i biologiczne osiągnięcia uczniów.
 Współpraca z Samorządem Uczniowskim Szkoły Podstawowej (drugi opiekun) – pomoc w opracowaniu planu pracy na dany rok szkolny, udział w realizacji założonych celów i zadań.

4.Poznanie sytuacji środowiskowej i rodzinnej wychowanków, a także uczniów innych klas.
 Rozmowy z rodzicami uczniów.
 Współpraca z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas (rozmowy, konsultacje).

Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami
(§8 ust. 2 pkt 4e)

1.Współpraca z osobami i instytucjami działającymi na terenie szkoły.
 Współpraca z przedstawicielami służby zdrowia w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz higieny osobistej:
 organizowanie wspólnie z pielęgniarką szkolną zajęć dla uczniów klas II gimnazjum dotyczących m.in. zasad prawidłowego i smacznego odżywiania, chorób układu pokarmowego, ich zapobiegania i sposobów leczenia,
 organizowanie wspólnie z pielęgniarką szkolną zajęć dla wychowanków na zajęciach z wychowawcą dotyczących promocji zdrowego stylu życia,
 zorganizowanie akcji „Stop próchnicy” (przeprowadzenie w klasach pogadanek dotyczących tej choroby układu pokarmowego, uświadamianie uczniom ważności przeprowadzania fluoryzacji, wykonanie przez uczniów plakatów dotyczących akcji),
 konsultacje wychowawcy z pielęgniarką.
 Współpraca z pedagogiem szkolnym, w celu konsultacji, wymiany doświadczeń dotyczących przede wszystkim problemów wychowawczych.

2.Współpraca z innymi osobami i instytucjami działającymi poza szkołą i wspierającymi jej pracę.
 Współpraca z Poradnią Psychologiczno — Pedagogiczną w celu diagnozowania trudności edukacyjnych i wychowawczych uczniów. Kierowanie uczniów na badania do Poradni i współpraca w zakresie uzyskania fachowej pomocy dla ucznia.
 Współpraca z rodzicami w celu integracji, ujednolicenia oddziaływań wychowawczych i dydaktycznych domu rodzinnego i szkoły. Prowadzenie zebrań, rozmów indywidualnych, angażowanie rodziców do udziału w życiu klasy, szkoły, zapraszanie na imprezy klasowe oraz szkolne środowiskowe.
 Współpraca z DPS w Płazie – przygotowanie życzeń oraz drobnych upominków dla podopiecznych z okazji świąt, przedstawianie zorganizowanych akademii np. z okazji „Dnia Seniora”.
 Współpraca z GKRPA w Chrzanowie - opracowanie i realizacja programu profilaktyki dotyczącej zdrowego stylu życia.

3.Realizowanie zadań mających na celu zapobiegać patologiom.
 Rozpoznawanie trudnej sytuacji wychowanków (kontakty z pedagogiem, pielęgniarką, rodzicami).
 Przeprowadzanie lekcji wychowawczych na temat agresji, zasad dobrego zachowania.
 Aktywne pełnienie dyżurów nauczycielskich w trakcie przerw śródlekcyjnych –informacja zwrotna do wychowawców na temat zaobserwowanych podczas dyżurów problemów.

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony (§8 ust.2 pkt 5)

1.Opisywanie i analizowanie postępowania z uczniem posiadającym problemy dydaktyczne i wychowawcze.
 Opracowanie studium przypadku (nazwa problemu, krótka charakterystyka problemu,charakterystyka i opis podjętych metod pracy i form pomocy, uzyskane rezultaty i wnioski końcowe).


Plan ma charakter otwarty i może w trakcie realizacji podlegać modyfikacji w związku z nowymi zadaniami wynikającymi z planu pracy szkoły.



Plan rozwoju opracowała mgr Marzena Szczypczyk



Wyświetleń: 467


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.