Katalog

Aneta Chyczewska, 2015-09-04
raciąż

Historia, Sprawozdania

UZYSKIWANIA POZYTYWNYCH EFEKTÓW W PRACY DYDAKTYCZNEJ, WYCHOWAWCZEJ LUB OPIEKUŃCZEJ NA SKUTEK WDROŻENIA DZIAŁAŃ MAJĄCYCH NA CELU DOSKONALENIE PRACY WŁASNEJ I PODNIESIENIA JAKOŚCI PRACY SZKOŁY §8 ust.2 pkt.1.

- n +

Podjęte działania :


1. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w warsztatach i szkoleniach.

2. Przygotowanie uczniów do Ogólnopolskiej Olimpiady Historycznej.

3. Organizacja i przeprowadzenie konkursów szkolnych.

4. Promocja szkoły poprzez organizację uroczystości patriotycznych dla społeczno­ści lokalnej.

5. Doskonalenie i wzbogacanie własnego warsztatu pracy.

6. Stosowanie metod aktywizujących w pracy pedagogicznej oraz praca z uczniem zdolnymi i mającym trudności w nauce.

7. Pełnienie dodatkowych funkcji i praca w różnych zespołach.

Opis i analiza:


Ad.1 Rodzaj, cel i przebieg działania.

Większość wykonywanych przez człowieka zawodów, kojarzy się z takim określeniami, jak: kariera zawodowa, awans zawodowy czy sukces zawodowy.
W odniesieniu do zawodu nauczycielskiego, awans kojarzy się przede wszystkim z powodzeniami w pracy dydaktyczno – wychowawczej, oznaczającymi jakościowe rezultaty w nauczaniu i wychowaniu. Kariera zawodowa i związany z tym awans, oznaczający przechodzenie od niższych do wyższych pozycji w hierarchii społecznej danej grupy zawodowej, wiążą się zawsze z podnoszeniem jakości swojej pracy z jednoczesnym podnoszeniem jakości pracy całej szkoły. Aby sprostać tym zadaniom, podejmowałam nowe wyzwania. Konieczność rozwiązywania różnorodnych problemów związanych z wykonywaną pracą skłoniła mnie do uczestniczenia w różnych formach doskonalenia. Brałam udział w następujących szkoleniach i warsztatach metodycznych:
Awans zawodowy nauczyciela mianowanego
Egzamin maturalny z historii. Nowa matura z historii od 2015r
Trudne zachowania uczniów -jak sobie z nimi radzić.
Motywowanie rodziców do współpracy w celu wzmocnienia działań profilaktycznych i wychowawczych szkoły
Wykorzystywanie wyników ewaluacji zewnętrznej do doskonalenia pracy szkoły
Agresja wśród dzieci i młodzieży
Reforma programowa systemu oświaty oraz wdrażanie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
Zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzieliłam się z innymi nauczycielami.

Efekty
Reforma oświaty nakłada na nauczyciela obowiązek kształcenia u ucznia umiejętności ważnych dla jego dalszego rozwoju. Sprzyja temu stosowanie różnych atrakcyjnych metod nauczania. Udział we wspomnianych szkoleniach i konferencjach oraz czytanie fachowej literatury, nauczyły mnie uatrakcyjniać zajęcia poprzez stosowanie różnych metod aktywizujących. Wzrosła też moja umiejętność przekazywania wiedzy w sposób jak najbardziej przystępny dla ucznia,wyposażył mnie w wiedzę do spojrzenia na każdego ucznia w indywidualny sposób. W czasie szkoleń pogłębiałam swoją wiedzę na temat przepisów i procedur dotyczących awansu zawodowego. Uzyskane informacje pomogły mi właściwie realizować plan rozwoju zawodowego, opracować sprawozdanie i przygotować dokumentację.

Szkolenie o nowej procedurze egzaminu maturalnego z historii, było nieocenione w przygotowaniu uczniów do nowej matury z historii. Zdobytą wiedzą podzieliłam się z uczniami i nauczycielem historii. Przydatne w pracy dydaktycznej okazały się szkolenia Zmiany w oświacie. Reforma programowa systemu oświaty oraz Wdrażanie podstawowy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Szkolenia te pomogły mi w dokonaniu właściwego wyboru programu nauczania i podręczników do nauczania historii i historii i społeczeństwa. Myślę, że w przyszłości zaowocowało to dobrym przygotowaniem do egzaminu maturalnego z historii, a tym samym szkoła osiągnęła zadowalające wyniki co z kolei podniosło jakość pracy szkoły.

Dużą część mojej pracy stanowi praca wychowawcza. W pracy wychowawcy klasowego, wobec narastającego problemu demoralizacji, bardzo przydatne były szkolenia: „Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacją” „Agresja wśród dzieci i młodzieży”, „Działania interwencyjne i procedury prawne wobec młodzieży zagrożonej demoralizacją” oraz „Patologie społeczne XXI wieku. Zagrożenia młodzieży uzależnieniami”.
Ukończenie wyżej wymienionych szkoleń dało mi wiedzę z zakresu ważnych problemów społecznych XXI wieku (narkomania, alkoholizm, prostytucja, bezrobocie) i poszerzyło warsztat pracy wychowawcy klasowego. Zdobyta wiedza pozwoliła mi również na zwiększenie trafności i skuteczności oddziaływań szkoły w sytuacjach zagrożenia demoralizacją. Dla szkoły i uczniów pojawiła się możliwość zorganizowania cyklu zajęć na godzinach wychowawczych o tej tematyce. Uważam, że przekazywanie przeze mnie wiedzy zdobytej na szkoleniach w czasie godzin wychowawczych moim wychowankom, przyczyniło się w jakimś stopniu do podejmowania przez nich właściwych decyzji życiowych.
Wszystkie ukończone formy pozwoliły mi rozwinąć się intelektualnie i zawodowo. Poszerzyłam swoje horyzonty, wiedzę i umiejętności, co jednocześnie podnosi jakość pracy szkoły.




Ad.2 Rodzaj, cel i przebieg działania.



W ramach pracy z uczniem zdolnym podjęłam działania mające na celu
przygotowania uczniów do olimpiad i konkursów historycznych. Zachęciłam i przygotowałam dwoje uczniów liceum do Ogólnopolskiej Olimpiady Historycznej. Przygotowanie do olimpiady jest wyzwaniem zarówno dla ucznia jak i nauczyciela. Aby odnieść sukces w olimpiadzie uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami wykraczającymi poza treści zawarte w podstawie programowej. Dotyczy to zwłaszcza wybranej specjalności.
Znajomość podręczników szkolnych jest niewystarczająca, dlatego uczniowie powinni korzystać również z podręczników akademickich do historii powszechnej i historii Polski do wybranej epoki, np. średniowiecza.
Ponadto, zgodnie z regulaminem, na każdym etapie uczestnicy olimpiady muszą wykazać się znajomością dodatkowej literatury.
Przygotowania uczniów do olimpiady objęły kilka obszarów:
sprawdzenie wiedzy merytorycznej i jej usystematyzowanie
zadbanie o odpowiednie wyposażenie warsztatu pracy ucznia: zestawy podręczników, podręczniki akademickie, czasopisma, encyklopedie historyczne, teksty źródłowe
konstruowanie i napisanie przynajmniej kilku prac oraz ich omówienie z uczniem.
przeanalizowanie z uczniem treści lektury
wsparcie psychologiczne, poradzenie sobie ze stresem
przeprowadzenie szkolnego etapu olimpiady
Uczennica 3 klasy liceum została finalistką Ogólnopolskiej Olimpiady Historycznej i dzięki temu była zwolniona z egzaminu maturalnego z historii, otrzymała 100% z poziomu rozszerzonego. Uczeń drugiej klasy liceum niestety nie został finalistą, ale przeszedł pisemny drugi okręgowy etap olimpiady.

Efekty

Dla ucznia:
olimpiada jest rzeczywistym wyzwaniem intelektualnym,
uczeń pogłębia swoją wiedzę, którą może wykorzystać na dalszych
etapach kształcenia
rozszerza horyzonty, zyskuje cenne doświadczenia samodzielnej pracy
pobudza do twórczego myślenia
daje możliwość zweryfikowania wiedzy i umiejętności przed uznanymi autorytetami
zwolnienie z egzaminu maturalnego z historii
sukces uczennicy w olimpiadzie otworzył jej drogę na wymarzone studia. Uczennica jest studentką prawa Uniwersytetu Warszawskiego.

Dla szkoły:
Udział w olimpiadzie i odniesiony sukces przyczynił się do:
podniesienia jakości pracy szkoły
prestiżu i promocji placówki w środowisku lokalnym oraz poszerzenia oferty edukacyjnej szkoły.
pozytywny wizerunek szkoły jako placówki aktywnej dbającej o wszechstronne wykształcenie uczniów

Dla mnie:
udział w olimpiadzie był nabyciem nowych doświadczeń organizacyjnych oraz informacji i wiedzy historycznej. Ponadto sukces ucznia to sukces nauczyciela.


Ad.3 Rodzaj, cel i przebieg działania.


Konkursy, to jedna z form aktywności, dlatego zachęcałam wszystkich uczniów do udziału w nich. W czasie odbywania stażu wraz z drugim nauczycielem każdego roku organizowałam konkursy historyczne mające na celu popularyzowanie wiedzy historycznej wśród uczniów. Odpowiednio wcześniej opracowałam regulamin konkursów, określiłam zakres materiału, kryteria oceniania i pozyskanie nagród.
Jednym z konkursów był konkurs szkolny ,,Północne Mazowsze Moja Mała Ojczyzna”. Odbyły się 2 etapy konkursu: konkurs wiedzy i przygotowania albumu o swojej miejscowości. Poziom merytoryczny uczniów, był zaskakująco wysoki. Przygotowali piękne albumy, które zostały wystawione w sali historycznej i służą jako pomoc dydaktyczna dla pozostałych uczniów.
Kolejny konkurs, to konkurs szkolny dotyczący patrona szkoły mjr. Henryka Dobrzańskiego „Hubala”. Celem konkursu było przybliżenie informacji o patronie placówki.
Cykl konkursów dotyczących wiedzy na temat państw Unii Europejskiej organizowanych w ramach cyklicznie odbywających się w szkole Dni Europejskich przygotowanych przez zespół humanistyczny.
Konkursem również szkolnym był konkurs „Wielka wojna w Raciążu i okolicach”. Byłam również współorganizatorem konkursu plastycznego „ Janusz Korczak przyjaciel dzieci i młodzieży”.
Przeprowadziłam szkolny etap konkursu Historycznego ,,Krąg”.

Efekty

Dla ucznia:
sprawdzenia swoich umiejętności
poszerzyli wiedzę z historii ich miasta i okolic
rozwijali swoje zainteresowania i pasje
doskonalili proces samokształcenia

Dla szkoły:
każdy konkurs jest podniesieniem jakości pracy szkoły i poszerzeniem oferty edukacyjnej o interesujące i atrakcyjne oraz zgodne z nauczanymi treściami pozycje.
kształtuje się pozytywny wizerunek szkoły jako placówki twórczej, atrakcyjnej, dbającej o wszechstronne wykształcenie uczniów.
szkoła zapewnia warunki do rozwoju samorządności i włącza uczniów do wszechstronnego życia szkolnego.

Dla mnie:
konkursy były nabyciem nowych doświadczeń organizacyjnych oraz informacji i wiedzy historycznej.


Ad.4 Rodzaj, cel i przebieg działania.

W dzisiejszych czasach nasilonej konkurencji, gdzie decyzja o wyborze szkoły niekoniecznie podyktowana jest miejscem zamieszkania, stało się rzeczą oczywistą, że szkoła musi kształtować swój wizerunek, tak aby stała się dla ucznia atrakcyjnym i godnym zainteresowania miejscem jego przyszłej edukacji. Kształtowanie wizerunku szkoły nie jest rzeczą nową, aczkolwiek nie przywiązywano do niedawna uwagi do eksponowania tego, co dotyczy szkoły na zewnątrz. Obecnie wszystkie typy szkół coraz bardziej zainteresowane są nawiązywaniem kontaktu ze środowiskiem lokalnym, jako szansy na utrzymanie i ewentualne powiększenie liczby uczniów.
W przypadku szkoły w małym miasteczku, jest to tym bardziej istotne.
Ze swojej strony dołożyłam wszelkich starań, aby nasza szkoła była postrzegana pozytywnie w lokalnym środowisku. Organizowałam lub współorganizowałam uroczystości o treści patriotycznej integrujące społeczność lokalną ze szkołą.
Dziś na początku XXI wieku, żyjąc w zawrotnym tempie,często negujemy wszelkie wartości, odrzucamy przeszłość, wysuwając na plan pierwszy życie teraźniejszością. Męczą nas pompatyczne i górnolotne słowa, a pojęcie patriotyzmu próbuje się deprecjonować. W tym duchu młodzież Zespołu Szkół pod moim kierunkiem przygotowała montaż słowno-muzyczny „Mojej Ojczyźnie” skierowany do Klubu Seniora, młodzieży i społeczności lokalnej.
Dzięki zaangażowaniu uczniów, powstała piękna scenografia, wzruszająca i podniosła oprawa muzyczna i poetycka. Wszyscy w skupieniu wsłuchiwali się w muzykę i wzruszające teksty poezji. Wielu osobom zakręciła się łezka w oku. W ramach podziękowania otrzymałam od Klubu Seniora dyplom.

Z okazji 25-lecia upadku komunizmu w Polsce zorganizowałam z drugim nauczycielem historii uroczyste spotkanie, które odbyło się w MCKRiS w Raciążu. Wzięli w nim udział Burmistrz Miasta, dyrekcja, nauczyciele, uczniowie Zespołu Szkół, a także przedstawiciele komitetu „ Solidarność” w Raciążu sprzed 25 lat oraz
mieszkańcy miasta. Prowadzący spotkanie uczniowie Zespołu Szkół przedstawili dwie prezentacje dotyczące Czasów PRL-u i film pokazujący drogę Polski do wolności. Na koniec spotkania uczeń przeprowadził dyskusję panelową z zaproszonymi przedstawicielami Solidarności,którzy w 1989 roku założyli komitet w
Raciążu. Chętnie podzielili się swoimi wspomnieniami i refleksjami sprzed 25 lat. Dużym zainteresowaniem cieszyły się wystawy „ Czasy PRL-u i ,,Solidarności”
przygotowane przez uczniów.

Efekty

Uroczystości o treści patriotycznej są okazją , aby zastanowić się nad naszym patriotyzmem. Kolejne rocznice zachęcają nas nie tylko do oddania czci bohaterom za ich męstwo, ofiarność i miłość, ale również skłaniają do refleksji nad przyszłością naszego państwa. Trzeba pamiętać, że Ojczyzna to wielki obowiązek, obowiązek aby mówić młodemu pokoleniu o rzeczach trudnych, patriotyzmie, polskości, bohaterach narodowych.

Dla ucznia:
kształtują u uczniów postawy patriotyczne
uczniowie mogli poczuć się spadkobiercami i częścią wielowiekowej tradycji
utrwalają szacunek dla historii
uczniowie mogli zaprezentować swoją pomysłowość, talent, kreatywność wobec lokalnej społeczności
skłaniają do refleksji nad przyszłością

Dla szkoły:
dzięki uroczystościom szkoła postrzegana jest w środowisku lokalnym jako ośrodek wdrażający do odbioru kultury wyższej,
kształtuje się pozytywny wizerunek szkoły
podniesienie atrakcyjności i prestiżu placówki w regionie
integracja szkoły ze społecznością lokalna.

Dla mnie:
satysfakcja płynąca z odniesienia sukcesu wychowawczego
zaistnienie w środowisku jako nauczyciel twórczy ,kreatywny,chętny do współpracy.
organizowanie przedstawień, rodzi nowe pomysły i uatrakcyjnia pracę szkoły,
poczucie satysfakcji z odniesionych sukcesów i motywację do dalszej pracy.




Ad.5 Rodzaj, cel i przebieg działania.

Ważna role w pracy każdego nauczyciela jest podnoszenie swoich umiejętności zawodowych poprzez samokształcenie. W związku z rozpoczętym stażem zapoznałam się z publikacjami dotyczącymi uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego zamieszczonymi na lamach „ Glosu Nauczycielskego”, publikacjach zawartych w serwisach internetowych (www.literka.pl , www.eduinfo.pl www.profesor.pl , www.publikacje.edu.pl ) oraz publikacja wydawnictwa WSiP: Awans zawodowy nauczycieli- poradnik.
Przez cały okres stażu śledziłam i analizowałam na bieżąco pojawiające się zmiany. Stworzenie bazy informacyjnej związanej z uzyskiwaniem przez nauczycieli stopnia nauczyciela dyplomowanego pozwoliło mi na tworzenie dokumentacji związanej z odbywaniem stażu w sposób właściwy i profesjonalny( poprawne sformułowanie wniosku o podjecie stażu, napisanie planu rozwoju zawodowego oraz sprawozdania z niego).
Przygotowując się do zajęć często korzystam z informacji umieszczonych na wielu stronach( np. www.wiw.pl/historia, www.polska.pl, www.obop.com.pl , www.cbos.org.pl itp.) i historycznych encyklopedii multimedialnych ( np. Historia Świata), co sprawia, ze lekcje historii i WOS-u staja się bardziej atrakcyjne dla uczniów, a co za tym idzie, nauczane treści są bardziej przystępne i łatwiej przyswajane.

W okresie stażu przygotowałam i zgromadziłam pomoce dydaktyczne w formie:
historycznych filmów edukacyjnych ,
Teczek Instytutu Pamięci Narodowej,
Biuletynów Instytutu Pamięci Narodowej,
programów komputerowych wspomagających nauczanie historii ( cykl programów wydawnictwa Operon i Nowa Era ),
Historycznych encyklopedii multimedialnych,
opracowanego zestawu tekstów źródłowych do nauczania historii
opracowanego zestawu sprawdzianów
czasopisma ,,Mówią wieki”, ,,Dzieje państwa i narodu polskiego''

Efekty

Dla mnie:
wzbogacenie własnego warsztatu pracy,
rozwój zawodowy poprzez nabycie nowych wiadomości i umiejętności

Dla szkoły:
posiadanie coraz większej i bardziej nowoczesnej bazy dydaktycznej

Dla ucznia:
korzystanie z nowoczesnych i interesujących środków dydaktycznych, dzięki czemu lekcje staja się bardziej ciekawe i efektywniejsze.
Ad.6 Rodzaj, cel i przebieg działania.


Podnoszenie jakości pracy szkoły objawia się m.in. przez podnoszenie jakości pracy z uczniami. Dokonać tego można w różnoraki sposób. Jednym z takich sposobów jest prowadzenie lekcji z wykorzystaniem różnorodnych metod i form pracy oraz wykorzystaniem dostępnych środków dydaktycznych, w tym sprzętu komputerowego i audiowizualnego.
Organizując proces nauczania określałam tematykę cele, przewidywane efekty, sposoby sprawdzania i oceny osiągnięć uczniów oraz starałam się do realizacji tych celów dobierać odpowiednie metody. Metoda nauczania jako sposób kierowania przez nauczyciela procesem uczenia się dla osiągnięcia podstawowych celów w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw powinna cechować się różnorodnością. Dlatego tez w swojej pracy stosowałam często metody aktywizujące takie jak: metoda projektu, metaplan , burze mózgów, drzewo decyzyjne, dyskusja, elementy dramy.

Stosowanie metod aktywizujących w procesie dydaktycznym sprzyja pogłębieniu zdobytej wiedzy i trwałości uzyskanych efektów. Uczniowie muszą myśleć podczas wykonywania podjętych działań. Angażują się emocjonalnie, są aktywni w sferze percepcyjnej, ruchowej, werbalnej i emocjonalno-motywacyjnej. Prowadzenie różnorodnych pod względem metod i form pracy lekcji dało mi poszerzenie umiejętności dydaktycznych oraz wzbogacenie warsztatu pracy.
Dla uczniów moje działania przyniosły na pewno możliwość uczestniczenia w ciekawie prowadzonych lekcjach. Prowadzenie przeze mnie lekcji z wykorzystaniem metod aktywizujących i nowoczesnych środków technicznych z pewnością jest przejawem wysokiej jakości pracy szkoły oraz stanowi swego rodzaju reklamę w środowisku lokalnym.
Podczas swojej pracy dydaktycznej spotykałam uczniów o różnych uzdolnieniach i motywacjach do nauki. Starałam się pracować i z jednymi, i z drugimi tak, aby osiągnąć oczekiwane efekty. Praca z uczniem mającym trudności w nauce polegała przede wszystkim na dostosowaniu wymagań i metod pracy w stosunku do takiego ucznia .przygotowywaniu innych form kontroli kart pracy tylko do uzupełnienia, tylko wybranych fragmentów tekstów źródłowych, zestawu prostych pytań do tekstów, kart pracy pisanych powiększoną lub wytłuszczoną czcionką itd.). W pracy z uczniem mało zdolnym ważną rolę odgrywa również wzmacnianie mocnych stron i łagodzenie niepowodzeń. Swoistego zaangażowania wymaga także praca z uczniem zdolnym. W swojej pracy starałam się jednak, w miarę posiadanego czasu, zaktywizować takich uczniów do działań ponadprogramowych.
W ramach pracy z uczniem zdolnym podejmowałam następujące działania:
przygotowywałam uczniów do udziału w olimpiadach, konkursach historycznych
angażowałam uczniów w przygotowywanie dodatkowych materiałów na zajęcia,
angażowałam uczniów w organizację szkolnych wystaw historycznych ( zbieranie i opracowanie materiałów)
prowadziłam zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów (koło historyczne 2014/2015 przeprowadzanie wywiadów z mieszkańcami Raciąża przygotowanie prezentacji multimedialnych)

Efekty
Dla mnie:
wzbogacenie własnego warsztatu pracy,
nabycie nowych umiejętności dydaktycznych w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

Dla szkoły:
podniesienie jakości pracy poprzez większy profesjonalizm działań wobec wyżej wymienionych uczniów,
Dla uczniów:
dostosowanie działań edukacyjnych (wymagań, metod i form pracy) do potrzeb ucznia, co zapewnia mu rozwój na jego możliwości intelektualne.

Ad.7 Rodzaj,cel i przebieg działania.

Pracując w Zespole Szkół w Raciążu, pełniłam funkcję wychowawcy klas średnich. Praca wychowawcy związana jest z podejmowaniem czasami bardzo trudnych wyzwań. Specyfika środowiska lokalnego (miasto poniżej 5000 mieszkańców z przyległymi biednymi terenami wiejskimi) charakteryzująca się wysokim bezrobociem, częstymi przypadkami patologii, brakiem dostępu do ośrodków kultury wpływa niekorzystnie na zachowania uczniów i ich motywacje do nauki.
Jako wychowawca musiałam radzić sobie z niepowodzeniami dydaktycznymi i problemami rodzinnymi moich wychowanków. Z jednej strony miałam w klasie uczniów z rodzin rozbitych i patologicznych. Z drugiej strony miałam również uczniów osiągających wysokie wyniki w nauce, uczniów uzdolnionych, niesprawiających problemów wychowawczych. Swoimi działaniami wychowawczymi starałam się obejmować i jednych i drugich. Na początku każdego roku szkolnego po zapoznaniu się z Programem Wychowawczym Szkoły oraz po konsultacji z uczniami i rodzicami, odnośnie ich oczekiwań i propozycji, układam plan pracy wychowawcy oraz tematykę godzin wychowawczych .
W zależności od celu jaki sobie założyłam na dany rok szkolny dla zespołu klasowego dobierałam odpowiednie działania wychowawcze.
W pierwszym roku były to zazwyczaj działania integrujące zespół klasowy. Każda klasa pierwsza uczestniczy w zajęciach integracyjnych,w których ja również brałam udział i byłam współorganizatorem.
Celem zajęć jest stworzenie zintegrowanych zespołów klasowych, aby panowała w nich życzliwa atmosfera, oparta na poczuciu bezpieczeństwa, wzajemnej akceptacji, zaufaniu i otwartym porozumiewaniu się. Zajęcia dają poczucie wspólnoty, stwarzają klimat zaufania i bezpieczeństwa, pobudzają aktywność uczestników oraz równy status w grupie na rozpoczęcie nauki w nowej szkole. Dzięki nawiązanym relacjom na starcie, a potem na bieżąco wzmacnianym przez wychowawcę klasy zazwyczaj udaje się stworzyć zgrany zespół klasowy. Bliższemu poznaniu i okazją do obserwacji wychowanków w innych warunkach niż szkolne organizowałam wielokrotnie wycieczki szkolne planując je tak, aby ich program był zgodny z nauczanymi na poszczególnych etapach treściami ze szczególnym uwzględnieniem miejsc pamięci narodowej, klasowe ogniska, rajdy rowerowe do miejsc związanych z lokalną historią itp.) oraz działania wdrażające do systematycznej pracy (indywidualne rozmowy z uczniami, jak również w obecności rodziców, indywidualne rozmowy z rodzicami lub opiekunami prawnymi dzieci, rozmowy z pedagogiem szkolnym, z którym ściśle współpracowałam przy diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych, współpraca z kierownikiem i wychowawcami internatu intensyfikuję również działania mające na celu pomoc dla dzieci z rodzin patologicznych ( wspólnie określamy potrzeby uczniów i ich rodzin, nawiązujemy współpracę z kuratorami sądowymi, instytucjami samorządowymi: MOPS i GOPS.
Podjęte przeze mnie działania pozwoliły uwierzyć rodzicom, że nauczyciel kieruje się zawsze dobrem dziecka, zbudować tak ważne dla prawidłowego funkcjonowania szkoły właściwe relacje na linii rodzic- szkoła, które korzystnie wpływają na stosunek ucznia do nauczyciela, a w konsekwencji do nauczanych przez niego przedmiotów oraz na wyniki w nauce.
W roku egzaminu maturalnego moje działania wychowawczo-dydaktyczne są skierowane przede wszystkim na pomoc wychowankom w przygotowaniu do egzaminu. Zapoznaję się z wnioskami raportu o wynikach uczniów z egzaminu próbnego, konsultuję się z nauczycielami poszczególnych przedmiotów co do potrzeb uczniów. O wynikach, postępach i ewentualnych trudnościach dzieci staram się na bieżąco informować rodziców. Efektem dydaktyczno wychowawczym podejmowanych na tym etapie działań są satysfakcjonujące wyniki z egzaminu moich wychowanków, jak również zadowolenie rodziców, że ich dzieci osiągnęły wyniki współmierne do ich możliwości .
Na bieżąco również monitorowałam nieobecności uczniów i weryfikowałam usprawiedliwienia uczniowskie, w celu wykluczenia wagarów szkolnych, które są najczęściej przyczyną niepowodzeń i trudności szkolnych.
O sytuacjach mnie niepokojących informowałam pedagoga szkolnego, z którym ustalałam dalszą strategię działań, oraz rodziców, z którymi dociekałam przyczyn niechodzenia dziecka do szkoły i ustalałam środki zaradcze, które miały poprawić sytuację (np. codzienne monitorowanie przez rodzica obecności dziecka w szkole, ustalenie miejsca pobytu podczas nieobecności dziecka na zajęciach itp.).
Z mojego doświadczenia zawodowego mogę wnioskować, że odniesienie sukcesu wychowawczego jest bardzo trudne bez wzajemnego zaufania nauczyciel- rodzic, stąd staram się konsekwentnie podwyższać swoje kompetencje w tej płaszczyźnie. W czasie odbywanego stażu brałam udział w szkoleniu: „Motywowanie rodziców do współpracy w celu wzmocnienia działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły”. Zdobytą wiedzę starałam się wykorzystać w czasie prowadzenia zebrań z rodzicami, czy indywidualnych rozmów.
Uważam, że moja współpraca z rodzicami była bardzo dobra, pozwoliła na wzmocnienie więzi emocjonalnych rodziców ze szkołą, co w konsekwencji przyczyniło się do uzyskania pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, nie było żadnych niejasnych i niesprecyzowanych sytuacji. Szkoła pozyskała we mnie skutecznego pracownika z większym doświadczeniem .



Będąc wychowawcą osiągnęłam następujące efekty:

Dla mnie:
satysfakcję z posiadania wychowanków i nabywanie nowych doświadczeń w pracy dydaktyczno-wychowawczej,
nawiązywanie kontaktów z rodzicami i lepsze poznawanie środowiska lokalnego oraz problemów związanych z funkcjonowaniem placówki;

Dla szkoły:
posiadanie skutecznego pracownika z coraz większym doświadczeniem, radzącego sobie w trudnych sytuacjach,
stworzenie skutecznego zespołu do rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych,
postrzeganie szkoły jako placówki godnej zaufania i czynnego partnera w procesie wychowawczym młodzieży.

Dla uczniów:
posiadanie wychowawcy wymagającego, a jednocześnie otwartego na ich problemy, organizującego czas wolny, obdarzającego ich sympatią, dbającego o klasę jako społeczność uczniowską, do którego można zwrócić się o pomoc w każdej sytuacji.

W okresie odbywania stażu pełniłam co roku funkcję przewodniczącej zespołu nadzorującego egzamin maturalny, pomocne okazały się informacje uzyskane na szkoleniach przewodniczących zespołów nadzorujących. Uzyskane wiadomości przekazywałam uczniom i ich rodzicom na zebraniach i spotkaniach klasowych, czego efektem było świadome i odpowiedzialne podejście do egzaminu zewnętrznego zarówno i jednych, jak i drugich, a z drugiej strony zapewniało sprawne i kompetentne przeprowadzenie tej formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów w naszej szkole. Egzamin maturalny jest dla ucznia wielkim wyzwaniem ,sprawdza wiadomości i umiejętności zdobyte w tracie nauki w szkole. Chcąc jak najlepiej przygotować uczniów do egzaminu maturalnego z historii, ową dodatkową godzinę doliczoną do pensum każdorazowo poświęcałam na pracę z maturzystami. Przygotowałam wcześniej plan pracy uwzględniając zagadnienia, które przysparzają uczniom najwięcej problemów. Niewątpliwie działaniem na korzyść rozwijania umiejętności uczniów jest przeprowadzenie dwóch próbnych egzaminów maturalnych z historii , w tym przystąpienie do egzaminu z Operonem oraz przeprowadzenie Matury Próbnej(marzec). Od lat biorę udział w pracach komisji zespołu humanistycznego, wspólnie z nauczycielami opracowujemy i analizujemy wyniki egzaminu oraz ustalamy wnioski do dalszej pracy. Efektem wyżej wymienionych działań jest zapoznanie uczniów z procedurami przeprowadzania egzaminu właściwego jak również danie możliwości oceny własnych umiejętności, a co za tym idzie, szansy na uzupełnienie braków.
Na skutek moich działań:
Szkoła:
lepiej przygotowuje uczniów do egzaminu maturalnego pod względem merytorycznym i organizacyjnym,co z kolei przekłada się na podniesienie jakości pracy szkoły
Uczniowie:
mają szansę na ukierunkowany rozwój i pomoc w trudnościach w przygotowaniu do egzaminu maturalnego
Rodzice:
znają cele i procedury przeprowadzania egzaminów zewnętrznych i wypływające z nich korzyści.

Jestem przekonana, że wszystkie podejmowane przeze mnie działania w okresie odbywania stażu, skierowane na potrzeby własnego rozwoju i wynikające z bieżących potrzeb szkoły, wpłynęły na podniesienie jakości jej pracy we wszystkich obszarach pracy placówki: dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym.








Wyświetleń: 95


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.