Katalog

Mariola Kubiaczyk, 2015-08-03
oruchów

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Warsztaty integracyjne.

- n +

Zajęcia warsztatowe: Integracja klasy

Założenia ogólne:
Typ szkoły: gimnazjum klasa I
Czas trwania: 90 min

Cele lekcji:
Uczeń:
pozna zainteresowania, marzenia, oczekiwania swoich klasowych kolegów
poczuje się bezpiecznie w klasie – zwiększy się jego zaufanie do członków klasy
przekona się, że ma prawo mieć własne zdanie, z którym wszyscy się liczą

Metody pracy:
Praca w grupach

Pomoce:
Kartki papieru, długopisy

Przebieg zajęć.
Przywitanie uczestników
Prezentacja siebie
Prowadzący stwierdza, że trudno jest pracować na zasadzie anonimowości i zachęca, aby każdy przedstawił się zupełnie inaczej, niż to czynił dotychczas, aby powiedział o tym, o czym być może nikomu nie mówił, o swoich pasjach, zainteresowaniach, o tym co najbardziej lubi.

Zawarcie kontraktu
Ustalenie zasad, które będą obowiązywały podczas spotkania

Marzenia
Zamknijcie oczy. Wyobraźcie sobie, że za chwilę przyjdzie do was prawdziwa wróżka, która może spełnić dwa Wasze życzenia. Pomyślcie o co poprosilibyście wróżkę. Każdy uczestnik wypowiada po 2 marzenia.

Tunel rąk, pokaz mody.
Klasa zostaje podzielona na dwie grupy. Młodzież ustawia się w szpalerze, twarzami do siebie i wzajemnie kładzie sobie ręce na barki. Każdy uczeń przechodzi przez powstały w ten sposób tunel rąk.
Następnie obie grupy stają naprzeciw siebie. Każdy powoli przechodzi przez środek, pozostali w milczeniu wpatrują się w niego, odprowadzają go wzrokiem na koniec sali.
Po ćwiczeniach wszyscy siadają w kręgu, osoby chętne mówią o uczuciach, jakie towarzyszyły im podczas tych ćwiczeń.

Ćwiczenie ruchowe „ Śmieszne ruchy”.
Odtwarzamy rytmiczną muzykę. Uczestnicy ustawiają się w dużym kole. Każdy po kolei wchodzi do koła i pokazuje jakiś gest, który wszyscy powtarzają. Po ćwiczeniu uczniowie dzielą się swoimi odczuciami: Jak czułem się wchodząc do koła? Co było miłe, zaskakujące, nieprzyjemne?

Poznawanie wzajemnych oczekiwań. Oferta dla klasy.
Po kolei każdy mówi czego oczekuje od swojej klasy i co w zamian mógłby dać swoim klasowym rówieśnikom.
Następnie dzielimy uczniów na grupy sześcioosobowe; każda z grup próbuje wymienić cechy swojej klasy

Łańcuch pomocy.
Wszyscy siedzą w kręgu. Prowadzący pyta uczniów: gdybyście mieli kłopoty, byli w trudnej sytuacji, z którą sami nie potrafilibyście sobie poradzić, do kogo z klasy zwrócilibyście się o pomoc? Podejdźcie do tej osoby, weźcie ją za rękę i przyprowadźcie na środek sali.
Każdy dokonuje takiego wyboru. Zdarza się, że niektóre osoby są wielokrotnie wybierane. Kiedy wszyscy są na środku, zwracamy uwagę na budowę figury, życząc, by zawsze byli tak blisko siebie jak w tym momencie, by ich wzajemna pomoc trwała przez wiele lat.

Podsumowanie
Każdy z uczestników podsumowuje zajęcia wypowiadając 2 - 3 zdania. Z czym wychodzę? Czy coś się zmieniło? Co szczególnie mi się podobało?



Ewaluacja zajęć integracyjnych

1.Najbardziej interesującym ćwiczeniem było ………................................. ponieważ ........................................................
Najmniej interesującym ćwiczeniem było..................................................... ponieważ..................................................
Zajęcia uświadomiły mi to, że.......................................................
2. Jak oceniasz atmosferę panującą podczas warsztatów? (Zakreśl właściwą odpowiedź lub wpisz swoją, inną od niżej wymienionych)
a. wesoła
b. życzliwa
c. napięta
d. czuło się skrępowanie
e. inna, jaka.....................................................

3. Czy łatwo było ci mówić o swoich odczuciach w obecności grupy?
A) Tak, bo lubię mówić o sobie
B) Tak, bo mam zaufanie do klasy
C) Nie, bo nie potrafię mówić o sobie
D) Nie, bo nie mam zaufania do klasy

4. Czy Twoim zdaniem przeprowadzone zajęcia wpłynęły znacząco na zachowanie klasy? Co się zmieniło w klasie?



Wyświetleń: 338


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.