Katalog Ewa Kołomyjska, 2015-08-03 Łęczna Ogólne, Program nauczania Program zajęć terapeutycznych dla dziecka z ADHD z kl.1.I. Dane dziecka Imię i nazwisko:............................................... Data urodzenia:.................................................. II Charakterystyka dziecka Została sporządzona na podstawie orzeczenia nr. ............. o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez PPP w ............ Na podstawie diagnozy lekarskiej stwierdzono u dziecka ADHD typu mieszanego oraz zaburzenia zachowania opozycyjno- buntownicze. U dziecka występuje obniżony nieharmonijny rozwój funkcji poznawczych. Ogólny poziom inteligencji kształtuje się na poziomie inteligencji przeciętnej. Są to: myślenie abstrakcyjne, rozumienie arytmetyczne oraz tempo uczenia się wzrokowo- ruchowego na materiale symbolicznym. Mocną stroną ucznia są: adekwatny do wieku zasób słownictwa, znajomość i rozumienie zasad społecznych, prawidłowa spostrzegawczość i analiza wzrokowa. Istotne zaburzenia występują w zakresie: pamięci świeżej i trwałej, koncentracji uwagi, syntezy wzrokowej, grafomotoryki, myślenia przyczynowo- skutkowego oraz tempa pracy. III Cele zajęć: Działań dydaktycznych: -Usprawnienie najmniej zaburzonych funkcji i korygowanie odchyleń, ewentualne likwidowanie przyczyn uniemożliwiających prawidłowy rozwój i przebieg procesów uczenia się , Działań psychoedukacyjnych: - poprawa społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dziecka, poprzez nawiązywanie satysfakcjonujących kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi( zmiana sposobu zachowania) -przeciwdziałanie zaburzeniom nerwowym -zmniejszenie napięć i niepokojów( odreagowanie emocjonalne) -uczenie pozytywnego patrzenia na siebie, swoje życie i otoczenie( zmiana sądów o rzeczywistości) Warunki: Zajęcia mają formę zabawy, urozmaiconą pomocami dydaktycznymi, przeplataną zajęciami o charakterze relaksu Zasady: -Indywidualne bazowanie na funkcjach dobrze wyćwiczonych -optymalne wyćwiczenie funkcji opóźnionych -stopniowanie trudności -systematyczność -ciągłość oddziaływania psychoterapeutycznego Etapy diagnozowania: Na diagnozę składają się wnioski i indywidualne zalecenia z orzeczenia PPP dane z wywiadu z rodzicami wywiad z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami obserwacja zachowania w klasie obserwacja pracy indywidualnej i w warunkach zabawy zorganizowanej i spontanicznej analiza wytworów szkolnych Program terapeutyczny ważny od ... Zajęcia obejmują : Działania dydaktyczne: Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale obrazkowym i geometrycznym: -rozpoznawanie przedmiotów i ich elementów na obrazkach; -porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości; -dobieranie części do całości obrazka; -układanie obrazków po uprzednim rozcięciu; -układanie puzzli i loteryjek obrazkowych (na wzorze, według wzoru i bez wzoru); -zabawa "co się zmieniło?" lub "kto zmienił miejsce"; -różnicowanie znaków graficznych i rysunków; -grupowanie obrazków ze względu na wskazana cechę; -dobieranie obrazków o określonej czynności; -wyszukiwanie obrazków opisanych słownie; -zabawy w "skojarzenia"; -porządkowanie i opowiadanie historyjek obrazkowych; -eliminowanie obrazka nie pasującego do historyjki lub całości; -rozpoznawanie obrazków pokazywanych w krótkich ekspozycjach; -różnicowanie i segregowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru; -odtwarzanie układów wzrokowo - przestrzennych z klocków według wzoru -loteryjki, domina, układanki geometryczne jedno- i wielobarwne; -układanie figur po uprzednim rozcięciu; tworzenie wycinanki z figur geometrycznych lub obrazków z klocków geometrycznych; Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej na materiale litero podobnym i literowym: -odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych kształtów i wzorów literowych; -opracowanie samogłosek i spółgłosek; -tworzenie i pisanie sylab otwartych ze wszystkimi samogłoskami; -dobieranie par jednakowych sylab; -różnicowanie sylab podobnych; -dopełnianki, domina, suwaki i zegary sylabowe; -tworzenie wyrazów z rozsypanek sylabowych; -wyszukiwanie takich samych wyrazów; -loteryjka wyrazowa; -segregowanie wyrazów ze względu na obecność danej litery; -odszukiwanie prawidłowego układu liter w pokazanym wcześniej wyrazie; -układanie napisów pod obrazkami; -porządkowanie wyrazów zgodnie z ich strukturą ćwiczenia pamięci wzrokowej -układanie obrazków według kolejności w której były eksponowane; -zapamiętywanie jak największej liczby przedmiotów eksponowanych na obrazku; -odtwarzanie z pamięci układów wzrokowo - przestrzennych z klocków -dokańczanie szlaczka wg. wzoru, plątanin ki, labirynty -ćwiczenia stałości spostrzegania( przedmioty nakładające się) -zapisywanie zapamiętanych wyrazów -rozpoznawanie, którego obrazka brakuje w porównaniu ze stanem wcześniejszym - rozpoznawanie, której cyfry brakuje - układanie obrazków w określonym miejscu tabeli. -uzupełnianie z pamięci brakujących liter -,, Memo- owoce" -rysowanie z pamięci uprzednio pokazanych wzorów na tablicy ćwiczenia koncentracji uwagi: -doskonalenie koncentracji uwagi w oparciu o zabawy manipulacyjne -doskonalenie koncentracji uwagi w oparciu o materiał obrazkowy -gry i zabawy usprawniające koncentrację uwagi -doskonalenie koncentracji uwagi w oparciu o materiał literowy np. wyszukiwanie różnic między literami ćwiczenia pamięci słuchowej i wzrokowej: -zabawy muzyczno- ruchowe -ćwiczenia na materiale słownym - zabawy dydaktyczne -nauka treści wierszy na pamięć -ćwiczenia pamięci wzrokowej w oparciu o materiał obrazkowo- geometryczny, -historyjki obrazkowe, -materiał literowo- obrazkowy, - gry dydaktyczne ćwiczenia koncentracji uwagi: -doskonalenie koncentracji uwagi w oparciu o zabawy manipulacyjne -doskonalenie koncentracji uwagi w oparciu o materiał obrazkowy -gry i zabawy usprawniające koncentrację uwagi -doskonalenie koncentracji uwagi w oparciu o materiał literowy np. wyszukiwanie różnic między literami Ćwiczenia manipulacyjne: -zabawy stolikowe: pchełki, bierki, bilard stołowy; -ćwiczenia usprawniające ruch chwytny palców (pianino, deszcz, wydrapywanie, pstrykanie, pukanie); -ćwiczenia dłoni i pięści oraz układanie modeli z dłoni (kula, dziób, ptak itp.); -ćwiczenia sprawnościowe palców (kominiarz, rak, gra na flecie, powitanie palców, haczyk, grabie itp.); -zbieranie, nawlekanie, przewlekanie, przeplatanie drobnych elementów; -wydzieranki, wycinanki, naklejanki z bibułkowych kulek. Ćwiczenia grafomotoryczne: -stemplowanie, obrysowywanie szablonów i kopiowanie rysunków; -łączenie kropek liniami - tworzenie obrazków, trójkątów lub "zbieranie ziemniaków"; -kończenie rysunków i wykonywanie zagadek rysunkowych; -kreślenie w liniach kształtów literopodobnych; -pisanie litr ruchem ciągłym; -pisanie liter, sylab, wyrazów i zdań w liniaturze. Działania psychoedukacyjne w oparciu o Program zajęć wychowawczo- profilaktycznych, ,Spójrz inaczej" A. Kołodziejczyka Blok I( realizacja -5 spotkań) Integracja i budowa zaufania w grupie: -nawiązanie znajomości między dziećmi a prowadzącym -wytworzenie bezpiecznej atmosfery w grupie poprzez zabawę -ustalenie reguł i norm grupowych -nauczenie się większej dbałości i troski o innych, rozwijanie empatii -dawanie i otrzymywanie pozytywnych informacji o sobie Blok II( realizacja- 9 spotkań) Emocje -uczenie rozpoznawania i nazywania emocji -kształtowanie poczucia akceptacji dla innych -radzenie sobie z negatywnymi emocjami( złość, lęk, smutek) -poznawanie sposobów skutecznego godzenia się i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów Blok III( realizacja -3 spotkania) Komunikacja interpersonalna -kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania -uczenie nadawania komunikatów ,,ja" -uczenie się rozpoznawania sygnałów niewerbalnych Blok IV( realizacja -4 spotkania) Poczucie własnej wartości -budowanie poczucia własnej wartości, dowartościowanie dziecka o niskiej samoocenie - nauczenie się akceptowania własnych ograniczeń -uczenie radzenia sobie z porażkami -rozwijanie samoświadomości -uczenie się wykorzystywania swoich mocnych stron Blok V(realizacja -4 spotkania) Radzenie sobie ze stresem -zwiększenie samoświadomości na temat czynników wpływających na samopoczucie -nauka odprężania się , koncentracji, wyciszenie -poznanie technik redukowania napięcia emocjonalnego -kształtowanie umiejętności gospodarowania własnym czasem Do poszczególnych bloków tematycznych wplecione są ćwiczenia usprawniające zaburzone funkcje psychomotoryczne u ucznia. Szczególny nacisk położony jest na: -ćwiczenie ogólnej sprawności ruchowej( koordynacji ruchowej i ruchowo -wzrokowo -słuchowej) -ćwiczenia sprawności manualnej -ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej -ćwiczenia funkcji słuchowej -ćwiczenia pamięci -ćwiczenia logicznego myślenia -ćwiczenia koncentracji uwagi Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 45 minut V. Przewidywane efekty: - zwiększenie koncentracji uwagi u dziecka -zwiększenie zasobu pamięci świeżej -zwiększenie zasobu pamięci trwałej -zwiększenie umiejętności współpracy dziecka w grupie -podniesienie samooceny dziecka -zmniejszenie poziomu agresji -obniżenie poziomu aktywności dziecka VI. Ewaluacja: Sposoby ewaluacji: - diagnoza wstępna- rozpoznanie specyficznych potrzeb dziecka oraz jego możliwości -diagnoza bieżąca- rozpoznawanie postępów -diagnoza sumująca- pomiar osiągnięć ucznia pod koniec roku szkolnego Badanie osiągnięć dziecka: -prowadzenie dokumentacji -materiały pracy indywidualnej -rozmowy z nauczycielami uczącymi, rodzicami- obserwacja funkcjonowania dziecka w grupie dziecięcej Wyświetleń: 559
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |