AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Bochen, 2015-07-22
Pińczów

Edukacja dla bezpieczeństwa, Konspekty

Zadania i czynności ratownika w zaburzeniach oddychania i zatrzymaniu krążenia.

- n +

Scenariusz lekcji z edukacji dla bezpieczeństwa
Data:
Klasa:
Dział tematyczny: Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach

Temat: Zadania i czynności ratownika w zaburzeniach oddychania i zatrzymaniu krążenia
Cele lekcji:
• Uczeń potrafi dokonać wstępnej oceny poszkodowanego, funkcji życiowych i rozpoznać nagłe zatrzymanie krążenia (NZK)
• Uczeń wyjaśnia, dlaczego ważne jest jak najszybsze podjęcie resuscytacji od momentu zatrzymania oddychania i krążenia
• Uczeń potrafi udzielić pomocy osobie nieprzytomnej
• Uczeń potrafi ułożyć poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
• Uczeń prawidłowo wykonuje resuscytację krążeniowo – oddechową (RK-O)
• Uczeń kształtuje w sobie postawę gotowości do niesienia pomocy potrzebującym, poświęcenia i altruizmu

Metody pracy:
• Elementy wykładu
• Praca z podręcznikiem
• Pokaz
• Ćwiczenia praktyczne
• Dyskusja

Formy pracy:
• praca zespołowa
• praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
• prezentacja multimedialna „Zadania i czynności ratownika w zaburzeniach oddychania i zatrzymaniu krążenia”
• podręcznik
• materiały ilustracyjne
• karimaty
• manekin do nauki resuscytacji krążeniowo- oddechowej
• środki dezynfekcyjne, gaziki,
• maseczki do wentylacji
• rękawiczki jednorazowe
• laptop, tablica interaktywna

Przebieg lekcji
Wprowadzenie – elementy wykładu, dyskusja
Przedstawienie celu lekcji i podanie tematu. Odwołanie się do wiedzy i doświadczenia uczniów - przypomnienie, co to jest pierwsza pomoc, jak dbamy o własne bezpieczeństwo (ratownika) podczas udzielania pierwszej pomocy, kim jest osoba nieprzytomna i jak można ten stan rozpoznać i jak dokonać wstępnej oceny poszkodowanego. Uczniowie wymieniają oznaki krążenia.
Część główna
1. Uczniowie otrzymują wydrukowane schemat – Algorytm postępowania w przypadku nagłego zatrzymania krążenia . Jednocześnie na tablicy interaktywnej wyświetlana jest prezentacja multimedialna (odpowiednio zilustrowana z komentarzem).

2. Nagłe zatrzymanie krążenia – NZK

Nauczyciel omawia przyczyny nagłego zatrzymania krążenia i oddechu. Odwołując się do wiedzy uczniów przypomina cztery elementy łańcucha przeżycia. Nauczyciel omawia algorytm BLS (basic life suport) – podstawowe zabiegi ratujące życie).

Nauczyciel omawia i demonstruje zasady wstępnej oceny poszkodowanego.
Prowadzący odwołując się do wcześniejszej wiedzy uczniów przypomina schemat wzywania pomocy kwalifikowanej.

3. Resuscytacja krążeniowo – oddechowa – pokaz, ćwiczenia.
Nauczyciel wyjaśnia czym jest resuscytacja krążeniowo – oddechowa oraz omawia jej znaczenie. Omawia algorytm RKO.
I. Pokaz nauczyciela z omówieniem demonstrowanych czynności
II. Pokaz umiejętności bez komentarza
III. Uczeń demonstruje określone czynność, a kolejny ją omawia

4. Pozycja bezpieczna
Nauczyciel omawia wskazania do zastosowania pozycji bezpiecznej. Wyjaśnia jej znaczenie, oraz demonstruje pozycję bezpieczną.
Podsumowanie:
Nauczyciel podsumowuje z uczniami jak powinien zachować się ratownik podczas udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej (ostatni slajd prezentacji multimedialnej).
Zadanie domowe:
Jako zadanie domowe uczniowie maja uzupełnić krzyżówkę i wyjaśnij znaczenie hasła.


Załącznik 2.
Schemat resuscytacji krążeniowo-oddechowej u dorosłych przy NZK


• Oceniamy stan świadomości: głośno pytamy, potrząsamy za ramię, klaszczemy nad twarzą, łapiemy za małżowinę uszną, brew

• Przy braku kontaktu układamy poszkodowanego na plecach, sprawdzamy, czy oddycha. Jeśli nie ma oddechu, sprawdzamy zawartość jamy ustnej, w razie potrzeby oczyszczamy ją

• Wzywamy pomoc

• Udrażniamy drogi oddechowe przez odciągnięcie głowy do tyłu i uniesienie żuchwy

• Sprawdzamy, czy oddech samoistnie nie powrócił po ok. 10 s. – (wzrokiem, słuchem, dotykiem)

• NIE SPRAWDZAMY TĘTNA!

• Jeśli osoba poszkodowana nie oddycha, przystępujemy do uciskania klatki piersiowej. Uciskamy oburącz mostek w połowie na głębokość 4-5 cm w tempie 100 uciśnięć na minutę

• 30 uciśnięć - 2 oddechy

• Kontrolujemy powrót czynności życiowych. Przy ich braku prowadzimy RKO aż do ich przywrócenia, przybycia fachowej pomocy lub fizycznego wyczerpania ratownika.


Załącznik 3.
Rozwiąż krzyżówkę i wyjaśnij znaczenie hasła. Posłuż się podręcznikiem i innymi źródłami informacji.


1. Czynność, którym celem jest podtrzymanie podstawowych funkcji życiowych: krążenia i oddychania
2. Inaczej: zabieg medyczny z zastosowaniem AED
3. Osoba, która reaguje na bodźce zewnętrzne, to osoba ...........
4. Miejsce, z którym łączy numer 999
5. Ofiara wypadku
6. Inne określenie pozycji bocznej ustalonej – pozycja
7. Dbając o własne bezpieczeństwo, należy zawsze mieć je przy sobie
8. Jest niezbędnym wyposażeniem samochodu; zabezpiecza miejsce wypadku
HASŁO: ...............................
.......................................

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 743


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.