Katalog

Jolanta Koba, 2015-06-23
Mińsk Mazowiecki

Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

W KLASIE II GIMNAZJUM


Nauczyciel prowadzący zajęcia: Jolanta Koba Grochalska
Temat: Bohaterowie literatury fantasy.
Czas trwania: 45 minut
Cel główny: kształtowanie umiejętności odbioru, analizy dzieła literackiego, filmowego
Cele szczegółowe:
Uczeń: określa co to jest literatura fantasy, wskazuje bohaterów, krainy , miejsca, autorów, odróżnia dobro od zła, wartościuje, analizuje teksty, przedstawia świat utworów, obraz średniowiecznego rycerza, wykazuje się znajomością pojęć, dokonuje analizy porównawczej, wnioskuje, przygotowuje charakterystykę (karta bohatera),
Metody i formy pracy: indywidualna, zbiorowa, praca z tekstem, kartą pracy, elementy wykładu, pogadanka heurystyczna.
Pomoce dydaktyczne: „Po polsku” .Podręcznik do języka polskiego dla klasy II gimnazjum, karty, materiały przygotowane przez nauczyciela.


TOK LEKCJI
I Czynności organizacyjno – porządkowe:
- powitanie uczniów, sprawdzenie obecności,

II Część wstępna lekcji:
- sprawdzenie pracy domowej: uczniowie rozwiązują krzyżówkę , w której znajdują się pojęcia związane z literaturą fantasy oraz średniowieczem.

1. ELFY, 2. MAGIA, 3.ŚREDNIOWIECZE, 4.TOLKIEN, 5.SAPKOWSKI, 6. PASTISZ, 7. EYCK Hasło krzyżówki: FANTASY (zał.1) ,
- zapisanie tematu zajęć,
-zapoznanie z celami lekcji:
Dzisiejsza lekcja jest kontynuacją lekcji poprzedniej poświęconej literaturze fantasy. Po wczorajszych zajęciach oraz analizie pracy domowej , powinniście już znać pojęcie fantasy oraz przedstawicieli gatunku: Tolkiena, Sapkowskiego, Rowling. Celem głównym dzisiejszej lekcji przyjrzymy się światu przedstawionemu, jej bohaterom,
III Część właściwa lekcji:
1.Na podstawie przygotowanych przez nauczyciela zdjęć, chętni uczniowie rozpoznają postacie świata literatury fantasy, przyczepiają do tablicy , określają miejsca, wskazują bohaterów oraz lektury, autorów, rasy.
- Proszę o zgłoszenie się chętnych uczniów, chciałabym , abyście podane zdjęcia przedstawiające bohaterów odpowiednio uporządkowali w kontekście : lektury, autora, miejsca, rasy i zawiesili na tablicy .
- Czy rozumiecie polecenie?
- Możecie pytać klasę o udzielanie pomocy , przy wykonywaniu zadania.
Nauczyciel kontroluje przebieg czynności, sprawdza czy polecenie wykonane jest dobrze.
Na podstawie tablicy, informacji przygotowanych przez uczniów z Internetu , znajomości lektur i filmów oraz analizy tekstów z poprzedniej lekcji uczniowie przedstawiają bohaterów, wskazują postawy moralne , świat przedstawiony.

2. Nauczyciel zadaje pytania, zwraca szczególną uwagę na prezentację Wiedźmina i Aragona oraz motywu średniowiecznych rycerzy w kreacji bohatera literatury fantasy.
Odczytanie kodeksu rycerskiego, podanie cech rycerza średniowiecznego.
3. Analiza porównawcza. Zadaniem uczniów jest dokonanie analizy porównawczej fragmentów prozy Sapkowskiego oraz Tolkiena z uwzględnieniem sposobu przedstawienia:
-obrazu rycerza średniowiecznego,
-świata przedstawionego,
-stylu. (zał. 2)
Nauczyciel , rozdaje karty pracy uczniom (praca w grupach), zał. 3.
Analiza , formułowanie wniosków.
4..Uczniowie tworzą postaci wymyślone przez siebie na podstawie karty bohatera.
Praca wspólna.
5.Podsumowanie Które z poznanych informacji bierzecie ze sobą w podróż do walizki , a które wyrzucamy do kosza.
Zadanie domowe:
Wejdź w rolę wybranego bohatera i napisz w 1. Osobie historię tej postaci

Zał.2 Teksty : Sapkowski „Ostatnie życzenie”.


….I wiedźmin poszedł przez ogień i wodę , wstecz się nie oglądał. Ale nie wziął ni butów żelaznych ni kostura. Wziął tylko swój miecz wiedźmiński…
…Nieznajomy nie był stary, ale włosy miał zupełnie białe. Pod płaszczem nosił wytarty skórzany kubrak, sznurowany pod szyją i na ramionach . Kiedy ściągał swój płaszcz, wszyscy zauważyli, że na pasie za plecami miał miecz. Nie było w tym nic dziwnego, w Wyzimie prawie wszyscy chodzili z bronią, ale nikt nie nosił miecza na plecach niby łuku czy kołczana…
…- Słyszysz , co mówię , pokrzywniku?
-Nie słyszy łajno ma w uszach- rzekł jeden z tych z tyłu, a drugi zarechotał.
-Płać i wynoś się…..
J.R.R.Tolkien „Władca Pierścieni”
…o nie koniec podróży. Śmierć to tylko kolejna ścieżka, którą wszyscy musimy podążyć.
…W tej stronie, wysoko nad sterczącym szczytem górskim biała gwiazda wyjrzała właśnie spośród rozdartych chmur. Gdy ją tak ujrzał zagubiony w przeklętym wrogim kraju, wzruszyło go jej piękno, a nadzieja wstąpiła znów w jego serce. Jak chłodny, jasny promień olśniła go bowiem nagle myśl, że bądź co bądź Cień jest czymś małym i przemijającym; istnieje światło i piękno, którego nigdy nie dosięgnie…
…Trzy Pierścienie dla królów elfów pod otwartym niebem,
Siedem dla władców krasnali w ich kamiennych pałacach,
Dziewięć dla śmiertelników, ludzi śmierci podległych,
Jeden dla Władcy Ciemności na czarnym tronie
W krainie Mordor, gdzie zaległy cienie,
Jeden, by wszystkimi rządzić, jeden, by wszystkie odnaleźć,
Jeden, by wszystkie zgromadzić i w ciemności związać
Opis: Aragorn
• Nie każde złoto blask odkrywa,
Ani wędrowiec myli drogi,
Starość dojrzała siłą bywa,
Korzeni mróz nie sięga srogi.
Z popiołów płomień się zapali,
I w mroku kiedyś skra zapłonie,
Złamaną klingę można scalić,
Wygnaniec siądzie znów na tronie.
o Przekład: Jerzy Łoziński
• Nie każde złoto jasno błyszczy,
Nie każdy błądzi, kto wędruje,
Nie każdą siłę starość zniszczy.
Korzeni w głębi lód nie skuje,
Z popiołów strzelą znów ogniska,
I mrok rozświetlą błyskawice.
Złamany miecz swą moc odzyska,
Król tułacz wróci na stolicę.

Zał .2


CECHA
TOLKIEN:

SAPKOWSKI:

OBRAZ ŚREDNIOWIECZNEGO RYCERZA :

ŚWIAT PRZEDSTAWIONY:

STYL:


Wnioski:

Wyświetleń: 395


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.