Katalog

Dorota Berenc, 2015-06-23
Aleksandrów Łódzki

Język polski, Scenariusze

Potęga plotki - scenariusz lekcji dla kl. VI.

- n +

Scenariusz lekcji dla klasy VI

Temat: Potęga plotki.

Cele lekcji: uczeń czyta różne teksty kultury, buduje wypowiedzi z argumentami popierającymi tezę, poszerza słownictwo, uświadamia sobie krzywdzącą rolę plotki.

Metody i formy pracy: drama, heureza, burza mózgów, ćwiczenia słownikowe, praca w grupie, w parach.

Środki dydaktyczne: Słownik języka polskiego, zdjęcie rzeźby C. Claudel pt. „Plotkarki”, rysunek M. Raczkowskiego, tekst i nagranie piosenki Kayah pt. „Na językach”, prezentacja multimedialna na temat rzeźbiarki.

Przebieg lekcji:

1. Gra dramatyczna. Klasa dzieli się na grupy. Na środku sali stoi kilka krzeseł, gdzie każda z grup demonstruje sytuację przekazywania sobie ważnej tajemnicy. Rozmawiamy o układzie ciał, gestach, minach, sposobie używania głosu.
Uczniowie oglądają krótką prezentację na temat rzeźbiarki. Opisują rzeźbę C. Claudel wykonaną w zielonym onyksie i brązie. Charakterystyczny układ postaci, nachylonych ku sobie, z twarzami uniesionymi ku mówiącej, która gestem zaznacza, że udziela niezwykłej informacji. Skupienie głów wyraźnie wskazuje na zaciekawienie słuchaczy, sugeruje też, że tajemnica zdradzana jest szeptem.

2. Uczniowie gromadzą czasowniki i przymiotniki, które tworzą związki frazeologiczne ze słowem „plotka”.
Co robimy z plotkami?-opowiadamy, rozsiewamy, puszczamy, roznosimy, robimy je, powtarzamy, szerzymy, środowisko wrze, gotuje się, trzęsie się od plotek
Co robią plotki?-krążą, kursują, wylatują wróblem, a wracają wołem
Jaka jest plotka?- kłamliwa, bzdurna, rodzinna, literacka, polityczna, stugębna

3. Próby definiowania, gromadzenie skojarzeń, porównanie z definicją słownikową.
plotka – nie sprawdzona lub kłamliwa pogłoska, wiadomość przekazywana z ust do ust, najczęściej szkodząca czyjejś opinii

4. Jak powstaje plotka? Uczniowie uzupełniają dialog z lukami o przekazywanej z ust do ust informacji, która zmienia się, rozrasta o domysły i dopowiedzenia.
Gdzie umieszczane są plotki o znanych ludziach?

5. Rozdanie kserokopii z rysunkiem M. Raczkowskiego. Interpretacja tekstu, zwrócenie uwagi na potęgę plotki i jej krzywdzący charakter.

6. Wysłuchanie nagrania piosenki Kayah i omówienie tekstu refrenu. Podkreślenie kąśliwości ludzkich słów (porównanie słów do psa biegającego bezpańsko nocą), wyjaśnienie przenośni „bo nie ludzie słowa, ale słowa ludzi niosą”.

7. Uczniowie w grupach mają za zadanie napisać krótką mowę przeciwko plotce na temat: „Precz z plotkowaniem!”Prezentują swoje prace.
8. Podanie ćwiczenia do domu: Narysuj wybrany związek frazeologiczny ze słowem plotka.

opracowała Dorota Berenc
Wyświetleń: 289


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.