Katalog Dorota Berenc, 2015-06-23 Aleksandrów Łódzki Język polski, Scenariusze Potęga plotki - scenariusz lekcji dla kl. VI.Scenariusz lekcji dla klasy VI Temat: Potęga plotki. Cele lekcji: uczeń czyta różne teksty kultury, buduje wypowiedzi z argumentami popierającymi tezę, poszerza słownictwo, uświadamia sobie krzywdzącą rolę plotki. Metody i formy pracy: drama, heureza, burza mózgów, ćwiczenia słownikowe, praca w grupie, w parach. Środki dydaktyczne: Słownik języka polskiego, zdjęcie rzeźby C. Claudel pt. „Plotkarki”, rysunek M. Raczkowskiego, tekst i nagranie piosenki Kayah pt. „Na językach”, prezentacja multimedialna na temat rzeźbiarki. Przebieg lekcji: 1. Gra dramatyczna. Klasa dzieli się na grupy. Na środku sali stoi kilka krzeseł, gdzie każda z grup demonstruje sytuację przekazywania sobie ważnej tajemnicy. Rozmawiamy o układzie ciał, gestach, minach, sposobie używania głosu. Uczniowie oglądają krótką prezentację na temat rzeźbiarki. Opisują rzeźbę C. Claudel wykonaną w zielonym onyksie i brązie. Charakterystyczny układ postaci, nachylonych ku sobie, z twarzami uniesionymi ku mówiącej, która gestem zaznacza, że udziela niezwykłej informacji. Skupienie głów wyraźnie wskazuje na zaciekawienie słuchaczy, sugeruje też, że tajemnica zdradzana jest szeptem. 2. Uczniowie gromadzą czasowniki i przymiotniki, które tworzą związki frazeologiczne ze słowem „plotka”. Co robimy z plotkami?-opowiadamy, rozsiewamy, puszczamy, roznosimy, robimy je, powtarzamy, szerzymy, środowisko wrze, gotuje się, trzęsie się od plotek Co robią plotki?-krążą, kursują, wylatują wróblem, a wracają wołem Jaka jest plotka?- kłamliwa, bzdurna, rodzinna, literacka, polityczna, stugębna 3. Próby definiowania, gromadzenie skojarzeń, porównanie z definicją słownikową. plotka – nie sprawdzona lub kłamliwa pogłoska, wiadomość przekazywana z ust do ust, najczęściej szkodząca czyjejś opinii 4. Jak powstaje plotka? Uczniowie uzupełniają dialog z lukami o przekazywanej z ust do ust informacji, która zmienia się, rozrasta o domysły i dopowiedzenia. Gdzie umieszczane są plotki o znanych ludziach? 5. Rozdanie kserokopii z rysunkiem M. Raczkowskiego. Interpretacja tekstu, zwrócenie uwagi na potęgę plotki i jej krzywdzący charakter. 6. Wysłuchanie nagrania piosenki Kayah i omówienie tekstu refrenu. Podkreślenie kąśliwości ludzkich słów (porównanie słów do psa biegającego bezpańsko nocą), wyjaśnienie przenośni „bo nie ludzie słowa, ale słowa ludzi niosą”. 7. Uczniowie w grupach mają za zadanie napisać krótką mowę przeciwko plotce na temat: „Precz z plotkowaniem!”Prezentują swoje prace. 8. Podanie ćwiczenia do domu: Narysuj wybrany związek frazeologiczny ze słowem plotka. opracowała Dorota Berenc Wyświetleń: 289
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |