AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Janusz Karcz, 2015-06-23
Głuchołazy

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć profilaktycznych.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH
Z dnia 27.10.2014r.

Scenariusz zajęć został zaplanowany do pracy z grupą II dziewcząt i chłopców upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym, na co dzień przebywających w grupach wychowawczych Ośrodka.

Temat: Niwelowanie zachowań agresywnych.
Mała - wielka złość - Jak z tym żyć?

Cele ogólne: Minimalizowanie destrukcyjnych sposobów reagowania w sytuacjach trudnych.
Cele szczegółowe: wychowanek po zajęciach:
 Potrafi wyrażać swoje emocje.
 Wie, jak odreagowywać napięcia emocjonalne.
 Zna różne techniki radzenia sobie z wybuchem złości.
Środki dydaktyczne: ołówki, kartki, kartki z obrazkiem człowieka do rysowania "mapy złości", flamastry lub markery.
Metody i formy pracy: objaśnienie, pogadanka, aktywna, indywidualna, zespołowa.
Czas trwania: 90 minut
Konspekt opracował: mgr Janusz Karcz
Prowadzący: mgr Katarzyna Kowalczyk

TOK ZAJĘĆ:
Część wstępna:
Wychowankowie zgromadzeni zostali na świetlicy i zapoznani z tematyką zajęć. Podano i objaśniono cel i temat zajęć: zaznaczenie, że agresja nie jest tym samym co przemoc, oznacza zbliżanie się, atakowanie, wynika z natury człowieka.

Część zasadnicza:
1. Zabawa:, "Kiedy jestem wściekły":
Grupa siedzi w kole. Dzieci wypowiadają kolejno swe imiona i pokazują, co robią, kiedy są wściekłe, np. "Nazywam się Karolina, kiedy jestem wściekła, robię tak" (ręką wykonuje ruch jakby chciała uderzyć).
2. Podział na grupy: młodsze dzieci i starsi wychowankowie.
Młodsi wykonują ćwiczenie: "Agresja na obrazku". Każde dziecko dorysowuje ludzikowi na obrazku oznaki- cechy charakterystyczne dla złości, agresji.
W tym czasie starsi wychowankowie dopisują skojarzenia do słowa "wściekłość".
Następnie wspólnie przyglądamy się obrazkom, doszukujemy się cech wspólnych, a potem odczytujemy skojarzenia. W ten sposób powstaje "mapa złości". Każdy może później dopisać do niej swoje skojarzenia.
3. Rozmowa nt., co można zrobić, gdy ktoś czuje, że zaraz "wybuchnie".
Zbiera się pomysły uczestników, następnie prowadzący podaje wypisane na planszy pomysły dotyczące tego, co można zrobić, gdy ktoś czuje, że "wybuchnie":
I. WYJRZYJ PRZEZ OKNO. PATRZENIE W DAL USPOKAJA.
II. POLICZ DO 10.
III. WRZESZCZ LUB PŁACZ, ALE TYLKO WTEDY, GDY JESTEŚ SAM.
IV. PRZECIĄGNIJ SIĘ LUB IDŹ NA SPACER DLA ODPRĘŻENIA.
V. ODDYCHAJ GŁĘBOKO PRZEZ 2 MINUTY. SKUP SIĘ NA TEJ CZYNNOŚCI.
VI. WYGADAJ SIĘ PRZED BRATNIĄ DUSZĄ.
4. Zabawa: "Głaskanie jeża":
Uczestnicy dobierają się parami. Jedno dziecko będzie najpierw jeżem, musi się "najeżyć", tzn. zwinąć w kłębek i wyobrazić sobie, że jest urażone. Drugie dziecko usiłuje wydobyć partnera z izolacji. Może ono głaskać jeża, delikatnie przetaczać go, rozmawiać z nim, itp. Potem następuje zamiana ról.
Na koniec grupa dzieli się doświadczeniami z ćwiczenia. Dzięki czemu można było najłatwiej rozładować napięcie? Co pomagało odjeżyć się?
5. Zabawa "Jesteśmy wspólnotą".
Dzieci piszą imię członka grupy na środku kartonu. Próbują połączyć wszystkie swe imiona na wzór krzyżówki. W ten sposób zaznacza się jedność, wspólnotę, integrację grupy.

Część końcowa:
Dzieci dzielą się wrażeniami z zajęć. Co im się najbardziej podobało, a co nie?
Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.
Wychowankowie doprowadzili do porządku miejsce zajęć.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 379


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.