Katalog Tomasz Matejek, 2015-06-23 Międzyrzec Podlaski Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO TOMASZ ……………………… NAUCZYCIEL WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W ZESPOLE PLACÓWEK OŚWIATOWYCH NR 1 W MIĘDZYRZECU PODLASKIM Czas odbywania stażu: 01.09.2012 – 31.05.2015 Opiekun stażu: …………………. Cele: 1. Podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do podwyższenia jakości pracy, a tym samym pracy szkoły. 2. Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. § 7. ust 1. pkt. 1 Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Lp. ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej ■ aktywny udział w pracach Rady Pedagogicznej Podniesienie efektywności własnej pracy, doskonalenie umiejętności współpracy z innymi nauczycielami oraz dzielenie się wiedzą zdobytą poprzez obserwacje, ankiety i rozmowy indywidualne. okres stażu 2. Doskonalenie WSO ■ nowelizacja kryteriów oceniania uczniów z Wychowania Fizycznego ■ wdrożenie w życie WSO Dzięki nowelizacji kryteriów oceniania będę mógł sprawiedliwie ocenić każdego ucznia. okres stażu 3. Współpraca z Dyrekcją szkoły i gronem pedagogicznym ■ współorganizowanie konkursów, wycieczek, zawodów i uroczystości szkolnych ■ indywidualne rozmowy na temat poszczególnych uczniów. Ścisła współpraca z dyrekcją i gronem pedagogicznym pozwoli szybko „wyłapać" ewentualne przejawy agresji wśród uczniów czy konflikty w zespole klasowym. okres stażu 4. Współpraca z rodzicami ■ informowanie rodziców o postępach młodzieży (w czasie dni otwartych, rozmów telefonicznych i indywidualnych spotkań) ■ podejmowanie wspólnych decyzji odnośnie kar i nagród w klasie ■ wspólne podejmowanie decyzji odnośnie wycieczek i wyjść klasowych (zwłaszcza płatnych) Współpracując z rodzicami, spotykając się z nimi i rozmawiając będę miał możliwość lepiej poznać swoich wychowanków, zrozumieć powody ich postępowania w różnych sytuacjach. okres stażu 5. Współpraca z pielęgniarką szkolną ■ rozmowy z pielęgniarką odnośnie grup dyspanseryjnych i możliwości udziału w zawodach sportowych Poznanie grup dyspanseryjnych wychowanków wpłynie na odpowiedni dobór ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego. Początek roku szkolnego 6. Współpraca z biblioteką szkolną ■ korzystanie z księgozbiorów na użytek własny oraz pracy dydaktyczno-wychowawczej Poprzez współpracę z biblioteką wzbogacę warsztat pracy samokształceniowej. okres stażu 7. Współpraca z gronem pedagogicznym ■ konsultacje w sprawie opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej ■ konsultacje w sprawach problemów wychowawczych Wszystkie poczynania ukierunkuję na współpracę z nauczycielami i rodzicami w celu wyszukiwania najlepszych rozwiązań dla ich problemów. okres stażu § 7. ust 1.pkt 2 Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. Lp. ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Udział w procesie WDN ■ konsultacje zespołowe ■ udział w lekcjach pokazowych i zajęciach otwartych ■ udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych pozwoli na wydajniejszą pracę dydaktyczną na lekcjach wychowania fizycznego. Tworzenie własnego warsztatu pracy urozmaici zajęcia i wprowadzi nowatorskie rozwiązania metodyczne. według potrzeb 2 Udział w zewnętrznych formach doskonalenia ■ warsztaty metodyczne ■ konferencje metodyczno - szkoleniowe według ofert 3. Samodzielne poszerzanie umiejętności ■ gromadzenie i czytanie literatury fachowej, artykułów metodycznych, czasopism, książek i gazet ■ śledzenie stron internetowych dotyczących wychowania fizycznego i awansu zawodowego okres stażu 4. Tworzenie własnego warsztatu pracy ■ budowanie bazy materiałów i pomocy dydaktycznych: testów, planów pracy, książek i czasopism o tematyce sportowej , sprzętu sportowego (piłki, lotki, kleje, pompki, stroje sportowe itd.) ■ dbanie o wygląd i porządek na sali gimnastycznej i boisku szkolnym. okres stażu § 7. ust 1. pkt. 3.Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty. Lp. ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Analiza dokumentacji ■ analiza Karty Nauczyciela z dn. 26.01.1986 ■ analiza rozporządzenia MEN z dnia 14 listopada 2007r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczyciela (Dz. U. z 2007. Nr 214, poz.1580) ■ analiza Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty ■ analiza rozporządzenia MEN z 19 kwietnia 1999 roku w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych Znajomość przepisów prawa oświatowego pozwoli na rzetelne przygotowanie się do egzaminu na stopień nauczyciela mianowanego. IX-2012 V-2015 2. Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego ■ bieżące śledzenie publikacji i czasopism oświatowych ■ śledzenie stron internetowych: http://www.men.gov.pl/ http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/ Publikacje innych nauczycieli w czasopismach i na stronach internetowych pomogą inaczej spojrzeć na własne działania. okres stażu § 7. ust 2. pkt. 1.Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w działaniach. Lp. ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Poznanie procedury awansu zawodowego ■ zapoznanie się z rozporządzenia MENiS z dnia 14 listopada 2007r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego nauczyciela ■ napisanie i złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu Poznanie procedury oraz nawiązanie współpracy z opiekunem stażu wpłynie na posiadanie rzetelnej i kompletnej wiedzy na temat awansu zawodowego i wprowadzenie ewentualnych zmian w Planie Rozwoju Zawodowego. IX-2012 2. Współpraca z opiekunem stażu ■ zawarcie kontraktu ■ ustalenie harmonogramu spotkań i konsultacji z opiekunem ■ obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu i ich omówienie ■ hospitacje przeprowadzone przez opiekuna stażu okres stażu 3. Przygotowanie i prowadzenie dokumentacji: szkolnej, własnych działań, związanej z awansem zawodowym ■ systematyczne prowadzenie dzienników lekcyjnych i zajęć pozalekcyjnych ■ przygotowanie kryteriów oceniania przedmiotowego systemu oceniania spójnych z WSO ■ przygotowanie programu zajęć dla uczniów uczestniczących w dodatkowych lekcjach SKS ■ gromadzenie świadectw i zaświadczeń Rzetelne przygotowywanie dokumentacji ułatwi mi pracę w kolejnych latach stażu, a także przyczyni się do efektywniejszej, wydajniejszej pracy. okres stażu 4. Pobudzenie uczniów do czynnego udziału w lekcjach obowiązkowych i szkolnych kołach sportowych ■ stosowanie metod aktywizujących ■ kształtowanie wśród uczniów umiejętności współdziałania w grupie ■ kształtowanie świadomego, mądrego i samodzielnego podejmowania decyzji ■ propagowanie zdrowego stylu życia ■ propagowanie przestrzegania zasad fair -play i kulturalnego dopingowania ■ przygotowanie do czynnego i bezpiecznego wypoczynku Stosowanie różnego rodzaju metod i technik nauczania, zarówno na lekcjach wychowania fizycznego, jak i na zajęciach dodatkowych, rozwiną i poszerzą umiejętności uczniów. okres stażu 5. Współorganizowanie zawodów szkolnych ■ Dzień Sportu ■ inne wynikające w trakcie roku Poprzez organizację zawodów chciałbym ukazać młodzieży, że ruch jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a także kształtowania osobowości. okres stażu 6. Dzielenie się swoją wiedzą i publikacja własnych prac ■ dzielenie się wiedzą zdobytą na szkoleniach z nauczycielami wychowania fizycznego ■ opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie internetowej Wymiana doświadczeń i przepływ informacji skutecznie poszerzą warsztat pracy okres stażu 7. Zakończenie procedury awansu zawodowego ■ napisanie sprawozdania z przebiegu Planu Rozwoju Zawodowego ■ złożenie wniosku o postępowanie egzaminacyjne Uzyskanie wyższego stopnia awansu korzystnie wpłynie na pracę z uczniami. V-2015 § 7. ust 2. pkt.2.Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. L.p ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Poznanie środowiska uczniowskiego ■ obserwacja uczniów ■ indywidualne rozmowy z uczniami ■ indywidualne rozmowy z rodzicami ■ współpraca z wychowawcami Wszystkie te działania mają na celu zintegrowanie środowiska uczniowskiego. Mają wpłynąć na walkę z przejawami negatywnych zachowań i zachęcić do wzajemnego współdziałania, oraz stosowania zasad współżycia na co dzień. okres stażu 2. Uaktywnienie środowiska szkolnego i lokalnego na rzecz rozwiązania problemów społecznych i cywilizacyjnych ■ angażowanie uczniów do działania na rzecz szkoły ■ współpraca z innymi wychowawcami, nauczycielami, opiekunem stażu ■ wpajanie uczniom potrzeby pomocy innym Uaktywnienie ma na celu pogłębianie w uczniach wiary we własne siły, dążenie do realizacji postawionych celów. Uczniowie będą dobrze funkcjonować w grupie, stawiać sobie zadania i czuć się odpowiedzialni za ich realizację oraz dawać przykład wzorowego wywiązywania się z podjętych obowiązków. Nabiorą większegozaufania do nauczycieli i wychowawców. Poznanie środowiska uczniów jest niezbędne w pracy wychowawcy. Nauczyciel bowiem powinien być ukierunkowany na szybkie ujawnienie i rozpoznanie sytuacji zagrażających dziecku w prawidłowym rozwoju, tkwiących w nim samym, jego rodzinie, lub w podejściu nauczyciela, a także wynikających z zaburzeń kontaktów rówieśniczych. okres stażu 3. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych. ■ zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych służących wyeliminowaniu: - agresji, - radzeniu sobie z porażkami i niepowodzeniami ■ promowanie sukcesów i osiągnięć uczniów w różnorodnej formie ■ włączanie się w realizację programów profilaktycznych szkoły 4. Uwzględnianie w pracy wychowawczej współczesnych problemów i zagrożeń ■ rozwiązywanie aktualnych problemów natury wychowawczej na forum klasy, bądź poza nią ■ zainteresowanie uczniów aktualnymi problemami społecznymi ■ uświadomienie uczniom szkodliwości nałogów takich jak: palenie tytoniu, spożywanie alkoholu, przyjmowanie sterydów. 5. Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów ■ prowadzenie dodatkowych zajęć dla uczniów ■ szczególna opieka nad uczniami uzdolnionymi sportowo ■ pomoc uczniom mających problemy z przyswajaniem wiedzy z zakresu wychowania fizycznego okres stażu 6. Przekazywanie dziedzictwa kulturowego ■ czynne i bierne uczestnictwo w akademiach szkolnych ■ współudział w realizacji projektów tematycznych okres stażu 7. Promowanie szkoły ■ organizowanie i współudział w wycieczkach i wyjazdach szkolnych i klasowych ■ zachęcanie młodzieży do udziału w zawodach szkolnych i turniejach poza- szkolnych ■ przygotowanie uczniów do zawodów w czasie dodatkowych zajęć ■ udział wraz z młodzieżą w pozaszkolnych zawodach sportowych i uroczystościach okolicznościowych Należy uświadomić uczniom ich rolę w promowaniu szkoły w środowisku i wzbudzić poczucie dumy i chęci dalszej pracy na rzecz swojej szkoły. okres stażu § 7. ust 2. pkt. 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Lp. ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Stosowanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej ■ opracowanie wyników analiz pomiarów dydaktycznych, testów ■ opracowanie tabeli sprawnościowych i rekordów szkoły ■ przygotowanie i opracowanie materiałów dydaktycznych (planów pracy) ■ przygotowywanie dyplomów Dzięki stosowaniu technologii informatycznej zgromadzę ciekawe rozwiązania, które będą sprzyjały wszechstronnemu rozwojowi uczniów i opanowaniu przez nich wiadomości i umiejętności. Programy komputerowe znacznie ułatwią mi pracę i skrócą jej czas. okres stażu 2. Stosowanie Internetu w pracy pedagogicznej ■ pozyskiwanie filmów z ćwiczeniami do zajęć wychowania fizycznego, zajęć dodatkowych i bezpiecznego wypoczynku okres stażu 3. Stosowanie programów komputerowych w pracy dydaktyczno -opiekuńczo- -wychowawczej ■ przy pomocy programu Word opracowywanie materiałów przeznaczonych do publikacji, przygotowania dyplomów, oraz dokumentowanie awansu zawodowego okres stażu § 7. ust 2. pkt. 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań . Lp. ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki ■ korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej ■ śledzenie stron internetowych ■ aktywna praca nad samokształceniem i podnoszeniem kwalifikacji zawodowych Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych pozwoli na wydajniejszą pracę dydaktyczną na lekcjach wychowania fizycznego. Na bazie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej będę starał się pomóc uczniom. okres stażu 2. Realizacja zadań opiekuńczo — wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły ■ dostarczanie uczniom pozytywnych wzorców i pomoc w procesie kształtowania ich charakteru - podnoszenie kultury osobistej ■ pokazanie im ich własnych mocnych stron ■ objęcie szczególną opieką uczniów słabych oraz „zamkniętych w sobie" ■ przeciwdziałanie konfliktom w klasie ■ podnoszenie znajomości obowiązków i praw ucznia ■ sprawowanie opieki nad uczniami podczas uroczystości, wycieczek i zawodów sportowych uroczystości ■ pełnienie dyżurów w czasie przerw śródlekcyjnych okres stażu 3. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze ■ zidentyfikowanie problemu ■ obserwacja rozwoju problemu oraz jego znaczenie ■ na bazie wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i dydaktycznej prognoza zaistniałego problemu ■ propozycja rozwiązania problemu ■ analiza efektu oddziaływań okres stażu § 7.ust 2. pkt. 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Lp. ZADANIA FORMY REALIZACJI SPODZIEWANE EFEKTY TERMIN REALIZACJI 1. Opracowanie dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia stażu ■ wniosek o rozpoczęcie stażu ■ plan rozwoju zawodowego ■ sprawozdanie ■ wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego Poznam przepisy dotyczące awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. Będę potrafił opracować sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego i przygotować wniosek o podjęcie postępowania egzaminacyjnego. IX-2012 V-2015 2. Współtworzenie prawa wewnątrzszkolnego i posługiwanie się przepisami ■ udział w zespołach nadzorujących egzaminy klas VI ■ uczestnictwo w szkoleniowych Rady Pedagogicznej ■ praca w komisjach powołanych w szkole ■ współ organizacja uroczystości szkolnych i pozaszkolnych ■ aktualizacja wiedzy poprzez indywidualne studium prawa oświatowego Zapoznam się z zasadą funkcjonowania i organizacji szkoły (zgodną z przepisami), wpłynie na jeszcze większą umiejętność tworzenia własnego warsztatu pracy, zgodnego z obowiązującymi regulacjami prawnymi. okres stażu Zatwierdzam do realizacji.............. Podpis nauczyciela Wyświetleń: 158
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |