Katalog Anna Renkiel, 2015-06-23 GORZKOWICE Język angielski, Program nauczania Program nauczania.Program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego przygotowujący do egzaminu gimnazjalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym zgodny z Podstawą Programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. ze zmianami z 30 maja 2014 r.) Opracowała: Anna Renkiel 1. Charakterystyka i główne założenia programu. Program oparty na podstawie programowej kształcenia ogólnego (Rozp. MEN z dnia 27 sierpnia 2012 ze zmianami z 30 maja 2014 r) oraz standardach egzaminacyjnych. 1.1 Warunki realizacji programu. Program został opracowany z myślą o uczniach w typowych warunkach szkolnych. 1.2 Odbiorcy programu. Zajęcia przeznaczone są dla uczniów z klas III, chcącyhc doskonalić umiejętności posługiwania się językiem angielskim, rozszerzyć wiedzę z zakresu gramatyki, słownictwa oraz kultury krajów anglojęzycznych. 1.3 Czas realizacji programu Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (45 min.) w ramach zajęć pozalekcyjnych, a udział w nich jest nieobowiązkowy. 2. Cele nauczania. 2.1 Cele ogólne programu: • przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego; • wspieranie ucznia słabego i z trudnościami w nauce; • wyrównywanie braków edukacyjnych; • rozpoczęcie kolejnego etapu edukacyjnego na poziomie zbliżonym do rówieśników; • podniesienie poziomu kompetencji językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania; • zapoznanie uczniów ze strategiami pomocnymi w nauce; • kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych narodów i kultur; • przygotowanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego; • rozwijanie umiejętności korzystania z komputera i programów multimedialnych jako środka dydaktycznego; • kształtowanie umiejętności pracy zespole; • kształtowanie umiejętności poszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji; • kształtowanie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy; • podniesienie jakości pracy szkoły; 2.2 Cele szczegółowe programu: • zmniejszenie bariery językowej spowodowanej brakiem wiary we własne możliwości i zaległościami z lat poprzednich; • rozumienie ogólnego sensu prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy; • umiejętność wyszukiwania informacji oraz wykorzystania ich w praktyce. Rozwijanie sprawności słuchania: Uczeń: - pogłębienie wiedzy o zwyczajach, tradycjach krajach anglojęzycznych; - potrafi zrozumieć główne myśli w tekstach i rozmowach; - potrafi wyszukać i zapisać właściwą informację; - domyśla się z kontekstu znaczenia. Mówienie: Uczeń: • potrafi uzyskiwać i udzielać informacji dotyczących omawianych zagadnień; • posługuje się zróżnicowanymi strukturami leksykalno-gramatycznymi, pozwalającymi na osiągnięcie wskazanych celów komunikacyjnych, potrafi w paru zdaniach udzielić krótkiej wypowiedzi na dany temat. Czytanie: Uczeń: • rozumie ogólny zamysł tekstu; • potrafi wyszukać szczegółowe informacje w autentycznym tekście zawierającym słownictwo lub struktury gramatyczne na poziomie podstawowym i rozszerzonym; • potrafi sprawdzić prawdziwość informacji na podstawie tekstu. Pisanie: Uczeń: • potrafi zredagować prosty tekst użytkowy (opis, notatka, pocztówka, życzenia); • wykazuje się znajomością różnorodnych środków językowych umożliwiających formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym i leksykalnym. 3. Metody, formy i techniki pracy. Metody: metoda komunikacyjna - kładąca nacisk na wyrażanie własnych poglądów i opinii, ich uzasadnianie i obronę; metoda audiolingwalna - oparta na wielokrotnych powtórzeniach znanych zwrotów, odsłuchu w odtwarzacza CD. Zakłada ona, iż najważniejszym elementem nauki języka obcego jest podejmowanie prób, nawet jeśli będą zakończone niepowodzeniem; drama - scenki sytuacyjne. Formy: W celu jak największej aktywizacji uczniów na zajęciach będą stosowane różnorodne formy pracy , od pracy indywidualnej poprzez pracę w parach i grupach, do pracy z całą grupą uczniów. Techniki: słuchanie wypowiedzi, komentarzy, poleceń nauczyciela i kolegów; powtarzanie za wzorcem; zadawanie pytań do tekstu i odpowiadanie na nie; czytanie w celu ogólnego zrozumienia, wyszukiwanie danych w tekście; rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych, rebusów, krzyżówek; odgrywanie ról w różnych sytuacjach, inscenizacja; mapa słów; fiszki; interaktywność. 4. Treści nauczania. Zakres tematyczny poruszany na zajęciach jest zgodny z podstawą programową i obejmuje treści, za pomocą których uczeń będzie posługiwał się pewnym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, technika, świat przyrody, oraz elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych. Ponieważ program przewiduje wyrównywanie szans edukacyjnych i uzupełnianie braków jest on ściśle związany z materiałem omawianym podczas zajęć obowiązkowych, jednak zakres, tempo realizacji, stopień trudności realizowanych treści będą dostosowane do poziomu i możliwości grup. Słownictwo: - człowiek, - dom, - szkoła, - praca, - żywienie i zakupy - życie codzienne, - podróżowanie i turystyka, - zdrowie i sport, - nauka i technika, - kultura krajów anglojęzycznych. Gramatyka: - przyimki, zaimki, spójniki, przedimki, - czasy: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect, Future Simple, - stopniowanie przymiotników, - zdania warunkowe i czasowe, - czasowniki modalne, - rzeczowniki policzalne i niepoliczalne. 5. Oczekiwane osiągnięcia uczniów. Po zakończonym cyklu zajęć uczeń : - posiada zasób słownictwa z omówionej tematyki, potrzebny do prowadzenia rozmowy na dany temat, - dostrzega różnice w kulturze i obyczajach polskich i krajów anglojęzycznych, - potrafi pracować z autentycznymi tekstami pisanymi i słuchanymi oraz ze słownikiem, - jest tolerancyjny i otwarty wobec innych kultur, - potrafi pracować samodzielnie i w grupie, - korzysta z różnych źródeł informacji, - zna formę egzaminu gimnazjalnego. 6. Ewaluacja i ocenianie. Program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego przeznaczony jest do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych. Kompetencje uczniów sprawdzane są przede wszystkim przy wykonywaniu zadań praktycznych, jednak ocenianie będzie dokonywane też na bieżąco, ustnie, przez prowadzenie obserwacji - zachowań, umiejętności współpracy, a także na podstawie frekwencji uczniów na zajęciach pozalekcyjnych, zapisów w dzienniku zajęć oraz samooceny uczniów. O efektach programu będą również świadczyć wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz oceny semestralne i końcoworoczne. Wyświetleń: 296
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |