Katalog

Anna Renkiel, 2015-06-23
GORZKOWICE

Język angielski, Program nauczania

Program nauczania.

- n +

Program
zajęć wyrównawczych z języka angielskiego
przygotowujący do egzaminu gimnazjalnego
na poziomie podstawowym i rozszerzonym
zgodny z
Podstawą Programową
(Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r.
ze zmianami z 30 maja 2014 r.)



Opracowała:
Anna Renkiel
1. Charakterystyka i główne założenia programu.
Program oparty na podstawie programowej kształcenia ogólnego (Rozp. MEN z dnia 27 sierpnia 2012 ze zmianami z 30 maja 2014 r) oraz standardach egzaminacyjnych.
1.1 Warunki realizacji programu.
Program został opracowany z myślą o uczniach w typowych warunkach szkolnych.

1.2 Odbiorcy programu.
Zajęcia przeznaczone są dla uczniów z klas III, chcącyhc doskonalić umiejętności posługiwania się językiem angielskim, rozszerzyć wiedzę z zakresu gramatyki, słownictwa oraz kultury krajów anglojęzycznych.

1.3 Czas realizacji programu
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (45 min.) w ramach zajęć pozalekcyjnych, a udział w nich jest nieobowiązkowy.
2. Cele nauczania.

2.1 Cele ogólne programu:
• przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego;
• wspieranie ucznia słabego i z trudnościami w nauce;
• wyrównywanie braków edukacyjnych;
• rozpoczęcie kolejnego etapu edukacyjnego na poziomie zbliżonym do rówieśników;
• podniesienie poziomu kompetencji językowych: mówienia, słuchania, pisania i czytania;
• zapoznanie uczniów ze strategiami pomocnymi w nauce;
• kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych narodów i kultur;
• przygotowanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego;
• rozwijanie umiejętności korzystania z komputera i programów multimedialnych jako środka dydaktycznego;
• kształtowanie umiejętności pracy zespole;
• kształtowanie umiejętności poszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji;
• kształtowanie umiejętności planowania i organizowania własnej pracy;
• podniesienie jakości pracy szkoły;

2.2 Cele szczegółowe programu:
• zmniejszenie bariery językowej spowodowanej brakiem wiary we własne możliwości i zaległościami z lat poprzednich;
• rozumienie ogólnego sensu prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy;
• umiejętność wyszukiwania informacji oraz wykorzystania ich w praktyce.

 Rozwijanie sprawności słuchania:
Uczeń:
- pogłębienie wiedzy o zwyczajach, tradycjach krajach anglojęzycznych;
- potrafi zrozumieć główne myśli w tekstach i rozmowach;
- potrafi wyszukać i zapisać właściwą informację;
- domyśla się z kontekstu znaczenia.

 Mówienie:
Uczeń:
• potrafi uzyskiwać i udzielać informacji dotyczących omawianych zagadnień;
• posługuje się zróżnicowanymi strukturami leksykalno-gramatycznymi, pozwalającymi na osiągnięcie wskazanych celów komunikacyjnych, potrafi w paru zdaniach udzielić krótkiej wypowiedzi na dany temat.

 Czytanie:
Uczeń:
• rozumie ogólny zamysł tekstu;
• potrafi wyszukać szczegółowe informacje w autentycznym tekście zawierającym słownictwo lub struktury gramatyczne na poziomie podstawowym i rozszerzonym;
• potrafi sprawdzić prawdziwość informacji na podstawie tekstu.

 Pisanie:
Uczeń:
• potrafi zredagować prosty tekst użytkowy (opis, notatka, pocztówka, życzenia);
• wykazuje się znajomością różnorodnych środków językowych umożliwiających formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem fonetycznym, ortograficznym i leksykalnym.

3. Metody, formy i techniki pracy.
Metody:
 metoda komunikacyjna - kładąca nacisk na wyrażanie własnych poglądów i opinii, ich uzasadnianie i obronę;
 metoda audiolingwalna - oparta na wielokrotnych powtórzeniach znanych zwrotów, odsłuchu w odtwarzacza CD. Zakłada ona, iż najważniejszym elementem nauki języka
obcego jest podejmowanie prób, nawet jeśli będą zakończone niepowodzeniem;
 drama - scenki sytuacyjne.
Formy:
W celu jak największej aktywizacji uczniów na zajęciach będą stosowane różnorodne formy pracy , od pracy indywidualnej poprzez pracę w parach i grupach, do pracy z całą grupą uczniów.
Techniki:
 słuchanie wypowiedzi, komentarzy, poleceń nauczyciela i kolegów;
 powtarzanie za wzorcem;
 zadawanie pytań do tekstu i odpowiadanie na nie;
 czytanie w celu ogólnego zrozumienia, wyszukiwanie danych w tekście;
 rozwiązywanie ćwiczeń gramatycznych, rebusów, krzyżówek;
 odgrywanie ról w różnych sytuacjach, inscenizacja;
 mapa słów;
 fiszki;
 interaktywność.
4. Treści nauczania.
Zakres tematyczny poruszany na zajęciach jest zgodny z podstawą programową i obejmuje treści, za pomocą których uczeń będzie posługiwał się pewnym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów: człowiek, dom, szkoła, praca, życie rodzinne, żywienie, zakupy i usługi, podróżowanie i turystyka, kultura, sport, zdrowie, technika, świat przyrody, oraz elementy wiedzy o krajach anglojęzycznych.
Ponieważ program przewiduje wyrównywanie szans edukacyjnych i uzupełnianie braków jest on ściśle związany z materiałem omawianym podczas zajęć obowiązkowych, jednak zakres, tempo realizacji, stopień trudności realizowanych treści będą dostosowane do poziomu i możliwości grup.
Słownictwo:
- człowiek,
- dom,
- szkoła,
- praca,
- żywienie i zakupy
- życie codzienne,
- podróżowanie i turystyka,
- zdrowie i sport,
- nauka i technika,
- kultura krajów anglojęzycznych.
Gramatyka:
- przyimki, zaimki, spójniki, przedimki,
- czasy: Present Simple, Present Continuous, Past Simple, Past Continuous, Present Perfect, Future Simple,
- stopniowanie przymiotników,
- zdania warunkowe i czasowe,
- czasowniki modalne,
- rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.
5. Oczekiwane osiągnięcia uczniów.
Po zakończonym cyklu zajęć uczeń :
- posiada zasób słownictwa z omówionej tematyki, potrzebny do prowadzenia rozmowy na dany temat,
- dostrzega różnice w kulturze i obyczajach polskich i krajów anglojęzycznych,
- potrafi pracować z autentycznymi tekstami pisanymi i słuchanymi oraz ze słownikiem,
- jest tolerancyjny i otwarty wobec innych kultur,
- potrafi pracować samodzielnie i w grupie,
- korzysta z różnych źródeł informacji,
- zna formę egzaminu gimnazjalnego.

6. Ewaluacja i ocenianie.
Program zajęć wyrównawczych z języka angielskiego przeznaczony jest do realizacji w ramach zajęć pozalekcyjnych. Kompetencje uczniów sprawdzane są przede wszystkim przy wykonywaniu zadań praktycznych, jednak ocenianie będzie dokonywane też na bieżąco, ustnie, przez prowadzenie obserwacji - zachowań, umiejętności współpracy, a także na podstawie frekwencji uczniów na zajęciach pozalekcyjnych, zapisów w dzienniku zajęć oraz samooceny uczniów. O efektach programu będą również świadczyć wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz oceny semestralne i końcoworoczne.

Wyświetleń: 296


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.