Katalog Katarzyna Wadas, 2015-06-23 Wola Język polski, Konspekty Scenariusz zajęć z języka polskiego: "Co może mnie łączyć ze starożytną Grecją?"Temat Co może mnie łączyć ze starożytną Grecją? Powiązanie z wcześniejszą wiedzą: Uczeń zna wybrane mity oraz bohaterów mitologicznych Cele lekcji: 1. Uczeń poznaje i utrwala związki frazeologiczne związane z mitologią, potrafi je wyjaśnić. 2. Uczeń wyszukuje odpowiednie skojarzenia związane z danym związkiem frazeologicznym. 3. Uczeń utrwala podstawowe wiadomości o bohaterach mitologicznych. 4. Uczeń uświadamia sobie wpływ kultury śródziemnomorskiej na język współczesnych Polaków. 5. Uczeń współtworzy pomoce dydaktyczne i potrafi pracować na tablicy interaktywnej. Cele sformułowane w języku ucznia: 1. Wyjaśnimy związki frazeologiczne związane z mitami, będziemy odczytywali symbole, przypomnimy sobie bohaterów mitologicznych. 2. Po zajęciach będziecie znali frazeologizmy mitologiczne i będziecie wiedzieli gdzie ich szukać. Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji): 1. Potrafisz wytłumaczyć własnymi słowami frazeologizmy pochodzące z różnych mitów.. 2. Potrafisz wypełnić kartę pracy korzystając ze słowników i dostępnej literatury. 3. Potrafisz zaprezentować swój mit korzystając z tablicy interaktywnej. Materiały i pomoce dydaktyczne: imiona wypisane na kartkach samoprzylepnych, rozsypanka wyrazowa z frazeologizmami, kłębek włóczki, puszka, jabłko, duży kamień, konik - zabawka, karteczki z frazeologizmami, mitologiczne karty pracy. Forma pracy: praca w grupie , karty pracy Przebieg zajęć: 1.Wstęp Mitologia to zbiór mitów (czyli opowieści o bogach i bohaterach ) stworzonych w początkach jakiejś kultury. Znane są mity Greków, Rzymian, Indian, Słowian, Egipcjan. W mitach starożytni szukali odpowiedzi na dręczące ich pytania: Jak powstał świat ? Skąd wziął się człowiek? Dlaczego pada deszcz? Dlaczego wieje wiatr? Wiele motywów mitycznych przeszło do baśni ludowych, inne były inspiracją malarzy, rzeźbiarzy i poetów. Dziś zapraszam was do wspólnej zabawy, której tematem będą bohaterowie i bogowie mityczni Grecji i Rzymu. 2.Nadanie imion mitologicznych. Na poprzednich zajęciach uczniowie dobrani zostali w pary za pomocą patyczków. Imiona są wypisane na KARTECZKACH samoprzylepnych w dwóch kolorach: czerwonym - żeńskie, niebieskim - męskie. Uczniowie otrzymują imię które mają przyklejone na czole. W parach bawią się w grę „zgadnij kim jestem” Od chwili gdy odgadną kim są mogą zwracać się do siebie używając wyłącznie nowych imion. Przykłady imion: IMIONA ŻEŃSKIE IMIONA MĘSKIE HERA HESTIA DEMETER ATENA AFRODYTA ARTEMIDA KORA POSEJDON APOLLO HADES ZEUS HEFAJSTOS HELIOS HERKULES Aby zapamiętać nowe imiona proponuję, by wstali wszyscy: • których imię rozpoczyna się od głoski H • których imię kończy się na głoskę A • którym podoba się nowe imię • którzy mają w imieniu głoskę E • ustawcie się według alfabetu dziewczyny osobno i chłopcy osobno 3. Układanie rozsypanki frazeologicznej Każdy zespół otrzymuje komplet frazeologizmów, które należy ułożyć na czas. KOŃ TROJAŃSKI PUSZKA PANDORY STAJNIA AUGIASZA PIĘTA ACHILLESA MĘKI TANTALA JABŁKO NIEZGODY SYZYFOWA PRACA RÓG OBFITOŚCI OŚLE USZY PO NITCE DO KŁĘBKA ZNALEŹĆ SIĘ W LABIRYNCIE Wklejcie do swojej karty pracy odpowiedni związek frazeologiczny. 4.. Rozpoznawanie i dopasowanie rekwizytów do swojej karty pracy kłębek nici - mit o Ariadnie i Tezeuszu puszka, skrzyneczka - mit o Pandorze jabłko - jabłko niezgody - wybór najpiękniejszej kobiety: Hera, Afrodyta, Atena kamień - mit o Syzyfie konik - wojna trojańska, koń trojański piórko – ikarowe loty mit o Dedalu i Ikarze 5. Wyjaśnianie znaczenia frazeologizmów mitycznych – rozdanie kart pracy Uczniowie korzystają z dostępnych słowników oraz książek, aby wyjaśnić znaczenie związków. 1. koń trojański (podstęp) 2. puszka Pandory (źródło nieszczęść) 3. ikarowe loty (odważne przedsięwzięcie, które może zakończyć się fiaskiem) 4. jabłko niezgody (przyczyna sporu) 5. nić Ariadny (pomoc, wskazówka, rozwiązanie trudnego problemu) 6. syzyfowa praca (nadaremna, niepotrzebna) karta pracy związek lub wyraz znaczenie współczesne przykładowe zdanie pochodzenie - mit symbol związek lub wyraz znaczenie współczesne przykładowe zdanie pochodzenie - mit symbol związek lub wyraz znaczenie współczesne przykładowe zdanie pochodzenie - mit symbol związek lub wyraz znaczenie współczesne przykładowe zdanie pochodzenie - mit symbol związek lub wyraz znaczenie współczesne przykładowe zdanie pochodzenie - mit symbol związek lub wyraz znaczenie współczesne przykładowe zdanie pochodzenie - mit symbol 6. Prezentacja swojego związku frazeologicznego z użyciem tablicy interaktywnej*. Zdania podsumowujące: 1. Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem się… 2. Po dzisiejszej lekcji zapamiętam… 3. ZACHĘTKI I MOTYWCE dla najpilniej pracujących. Zadanie domowe: Mapa. Zaznaczcie na mapie starożytnej Grecji miejsce, z który związany jest Wasz mit. Mitologia grecka w języku - frazeologizmy postacie koń trojański (podstęp) puszka Pandory (źródło nieszczęść) ikarowe loty (odważne przedsięwzięcie, które może zakończyć się fiaskiem) jabłko niezgody (przyczyna sporu) nić Ariadny (pomoc, wskazówka, rozwiązanie trudnego problemu) syzyfowa praca (nadaremna, niepotrzebna) mapa Wyświetleń: 209
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |