Katalog Dorota Wojda, 2015-06-23 Sawin Zajęcia zintegrowane, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imie i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Dorota Wojda Opiekun stażu: Anna Świca Nazwa placówki: Zespól Szkół w Sawinie Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2012 r Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2015r. Cel główny: zdobycie stopnia zawodowego nauczyciela mianowanego Podstawa prawna: o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. nr 260, poz.2593 ze zm.) o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. nr. 214 poz. 1580) o Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela ( Dz.U. z 2006r. nr97, poz.674, z późn. zm. ) § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego. • analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, • napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, • sformułowanie wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego wrzesień 2012r. wrzesień 2012r. czerwiec 2015r. • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu • opracowanie planu rozwoju zawodowego • wniosek o postępowanie egzaminacyjne na nauczyciela mianowanego 2. Współpraca z opiekunem stażu. Rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie „kontraktu” określającego przejrzyste warunki współpracy i wzajemnej obserwacji zajęć (harmonogram) wrzesień 2012r. • kontrakt • harmonogram współpracy 3. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna i innych nauczycieli. • obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli • omówienie obserwowanych zajęć cały okres stażu • wnioski z obserwowanych zajęć (notatka) 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. • przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna (raz na dwa miesiące) • omówienie przeprowadzonych zajęć w obecności opiekuna (konsultacje, opracowanie konspektów zajęć, analiza) cały okres stażu • scenariusze zajęć • wnioski z przeprowadzonych zajęć (notatka) 5. Diagnozowanie własnych potrzeb w zakresie niezbędnych oraz możliwych form doskonalenie własnego warsztatu pracy. • analiza mocnych i słabych stron reprezentowanego przez nauczyciela warsztatu pracy (autorefleksja i samoocena) • analiza efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej nauczyciela poprzez ogląd osiągnięć uczniów cały okres stażu • plan rozwoju zawodowego 6. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. • udział w różnych instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, warsztaty, konferencje, szkolenia w sferze zarówno dydaktycznej, jak i wychowawczej) • uczestnictwo w pracach zespołu wychowawczego i ewaluacyjnego, • uczestniczenie w szkoleniowych radach pedagogicznych • udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli, • ukończenie kursów kwalifikacyjnych cały okres stażu • zaświadczenia o ukończonych kursach, warsztatach, o udziale w szkoleniach • potwierdzenie udziału w spotkaniach • świadectwo 7. Rozbudowa własnego warsztatu pracy. • gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki pedagogicznej • stosowanie aktywnych metod nauczania, • opracowanie i uzupełnianie zaplecza pomocy dydaktycznych – gazetki, testy, karty pracy itp. • dobieranie różnorodnych metod i narzędzi w procesie sprawdzania i oceniania, • samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej i psychologicznej systematycznie w okresie całego stażu • zbiór kart pracy, testów, scenariuszy zajęć • zestaw przykładowych metod oraz narzędzi ewaluacji wykorzystywanych w czasie zajęć • notatki, 8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. • gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.) • napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego • złożenie wniosku o postępowanie kwalifikacyjne cały okres stażu VI 2015r. • teczka ze zgromadzonymi materiałami • potwierdzenie opiekuna stażu o gromadzeniu dokumentacji • sprawozdanie • wniosek wraz z wymaganą dokumentacją. § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Diagnozowanie postaw oraz osiągnięć wychowawczych uczniów. • poznanie postaw, zachowań i problemów reprezentowanych przez daną grupę wiekową uczniów • poznanie potrzeb i oczekiwań uczniów • obserwacja i analiza możliwości uczniów • rozmowy indywidualne z uczniami cały okres stażu • bieżąca dokumentacja, notatki 2. Bieżąca analiza zmian cywilizacyjnych oraz społecznych • aktualizacja wiedzy na temat nowych technologii, szczególnie w zakresie przekazu informacji oraz form porozumiewania się • uczestnictwo w życiu kulturalnym środowiska lokalnego • kształtowanie postaw sprzyjających odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo. cały okres stażu • wykaz różnych źródeł informacji • zestaw informacji na temat lokalnej oferty kulturalnej i edukacyjnej 3. Praca na rzecz środowiska lokalnego. • organizowanie i udział w akcjach charytatywnych prowadzonych w szkole • współpraca z wychowawcami innych klas, logopedą, pedagogiem i psychologiem szkolnym • współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, parafią, Gminnym Ośrodkiem Kultury, bibliotekami. cały okres stażu (według potrzeb) • notatki, protokoły 4. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych. • realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy • opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce • bieżące kontakty z rodzicami uczniów (rozmowy indywidualne, współpraca z trójką klasową) cały okres stażu (według potrzeb) • program profilaktyczny szkoły • scenariusze zajęć • notatki własne • zapisy w dzienniku • protokoły • program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych 5. Przygotowanie harmonogramu spotkań okolicznościowych klasy. Organizowanie spotkań okolicznościowych: • Sprzątanie Świata - Dzień Ekologa • Dzień Chłopaka • Bezpieczny uczeń – spotkanie z policjantem • Dzień Papieski • Ślubowanie klas pierwszych • Andrzejki – wróżby i zabawa Andrzejkowa • Mikołajki • Jasełka • Dzień Babci i Dziadka • Bal karnawałowy • Pierwszy Dzień Wiosny • Dzien Rodziny • Dzień Dziecka cały okres stażu • scenariusze, zdjęcia, potwierdzenie opiekuna stażu 6. Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów. • organizowanie lub współorganizowanie wycieczek, • przygotowywanie uroczystości szkolnych • organizowanie i przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych, • współtworzenie gazetki szkolnej (gromadzenie materiałów w zależności od tematu realizowanej gazetki oraz wykonanie gazetki) • prowadzenie zajęć pozaprogramowych (zajęcia z uczniem zdolnym) cały okres stażu • sprawozdania, potwierdzenia • program wychowawczy • program pracy z uczniem zdolnym • adnotacje w dzienniku lekcyjnym lub pozalekcyjnym • notatki, fotografie 7. Wykorzystanie zasobów lokalnych do potrzeb edukacyjnych • przygotowanie zajęć pozwalających uczniom odnaleźć się dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym zamieszkiwanego środowiska • opracowanie zajęć na temat zalet i zagrożeń życia we współczesnych czasach cały okres stażu • scenariusze zajęć • wytwory prac uczniów 8. Pedagogizacja rodziców • organizowanie zebrań z rodzicami • organizowanie pogadanek dla rodziców cały okres stażu • scenariusze spotkań • kopie protokołów z zebrań • potwierdzenie opiekuna stażu § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej. • nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi komputera • korzystanie z Internetu (wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej) • przygotowanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy, testów, prac klasowych, sprawdzianów) na komputerze • opracowanie dokumentacji szkolnej (np. rozkładów materiału) • przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów • wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową • przygotowywanie notatek uroczystości szkolnych • opracowanie i przeprowadzanie lekcji z wykorzystaniem technologii komputerowej • przygotowanie prezentacji multimedialnej na zajęcia • dokumentowanie przebiegu stażu cały okres stażu • scenariusze, dyplomy • plany pracy • testy, sprawdziany pisane przy pomocy komputera • potwierdzenia 2. Publikacje w Internecie. • umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego cały okres stażu • strona internetowa (wydruki) 3. Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. • śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu • korzystanie ze stron MEN, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, i innych cały okres stażu • wydruki § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowaniu w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zdań Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, czy też umiejętności wychowawczych cały okres stażu • potwierdzenia udziału (zaświadczenia) 2. Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki • studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki • wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętych z literatury fachowej cały okres stażu (na bieżąco) • notatki (ksero) z literatury • potwierdzenie opiekuna stażu 3. Aktywne realizowanie zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. • poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja uczniów, współpraca z PPP i GOPS • współpraca z rodzicami • bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych • wykorzystanie znajomości zagadnień z zakresu pedagogiki, psychologii, znajomości prawa oświatowego do diagnozowania konieczności kierowania uczniów z trudnościami w nauce, zaburzeniami w zachowaniu oraz o obniżonej normie intelektualnej do PPP oraz tworzenie programów pracy z tymi uczniami • praca w zespołach wychowawczych cały okres stażu • potwierdzenia • dokumentacja podjętych działań • dokumentacja do PPP • programy pracy • protokoły § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Aktualizacja wiedzy na temat przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej. • Poznanie procedury awansu zawodowego (Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MEN dotyczących funkcjonowania oświaty) • Indywidualne studiowanie przepisów prawa oświatowego, • śledzenie wszelkich zmian w przepisach • na bieżąco śledzenie zmian w dokumentacji szkolnej, a zwłaszcza • statutu szkoły wraz z WSO • regulaminu współpracy z rodzicami • programu wychowawczego szkoły • programu profilaktycznego szkoły cały okres stażu • potwierdzenie opiekuna stażu o analizie wymienionych dokumentów • znajomość przepisów • dokumentacja szkolna 2. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. • udział w radach pedagogicznych oraz zespołach przedmiotowych opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne • dostosowanie własnej oferty edukacyjnej do wymogów prawa (podstawa programowa, standardy wymagań, ocenianie) • pomoc w organizacji imprez szkolnych. cały okres stażu • listy obecności • potwierdzenia • sprawozdania • konkretne dokumenty Plan rozwoju zawodowego jest planem otwartym i może ulec zmianie w trakcie trwania stażu za zgodą opiekuna stażu oraz dyrektora szkoły. ........................ ....................... podpis stażysty podpis opiekuna stażu Zatwierdzam do realizacji .......................... podpis i pieczęć dyrektora szkoły Wyświetleń: 184
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |