Katalog Agnieszka Walczak, 2015-06-23 Poznań Język polski, Konspekty Raport Zośki z akcji pod Arsenałem - scenariusz zajęć z języka polskiego w gimnazjum.Scenariusz zajęć z języka polskiego- kl. II gimnazjum przy omawianiu zagadnień związanych z lekturą „Kamienie na szaniec” A. Kamińskiego Temat: Raport Zośki z akcji pod Arsenałem. Cele lekcji: -uczeń wie, czym jest raport i w jakich sytuacjach jest używana jego pisemna wersja, -potrafi napisać , przy wsparciu nauczyciela, raport w formie listu oficjalnego, -stosuje odpowiednie w raporcie zwroty, formuły oraz słownictwo oficjalne, - wyszukuje w tekście informacje szczegółowe i potrafi ich użyć w narzuconej formie wypowiedzi, -tworzy tekst spójny, poprawny pod względem językowo- stylistycznym, ortograficznym i interpunkcyjnym, - relacjonuje wydarzenia w sposób skondensowany, traktując je wybiórczo. Lekcja poprzedzona była konstruowaniem szczegółowego planu akcji pod Arsenałem ( w klasach słabszych - podczas poprzednich zajęć, w klasach pracujących sprawnie- jako zadanie domowe). Przebieg zajęć Faza I-wprowadzająca 1.Swobodna rozmowa na temat różnych zawodów, które wykorzystują w swojej pracy raporty. Uczniowie mieli na ten temat wcześniej porozmawiać z rodzicami. 2.Rozdanie uczniom gotowych formularzy policyjnych raportów, prześledzenie w Internecie różnych typów raportów. 3. Rozmowa na temat głównego celu lekcji: napisanie raportu w imieniu Zośki po akcji pod Arsenałem do dowództwa. Określenie formy zapisu- list oficjalny. Ustalenie głównych komponentów treści : sprawozdanie/ opis sytuacji (relacja z wydarzeń), podanie liczby ofiar, użytej broni, itp. Ustalenie celu pisania i zwrócenie uwagi na szczególne warunki (konspiracja, tajność). Faza II- rozwinięcie 1.Podział klasy na czteroosobowe zespoły. Przydział ról wewnątrz grup i informacja o zasadach pracy. 2.Prośba o napisanie raportu na kartce. Wspólne zredagowanie na tablicy formuł grzecznościowych, lokalizacja danych z informacją o imieniu, nazwisku i adresie zamieszkania, daty, nagłówka, zwrotu do odbiorcy, podpisu, itd. 3.Wyznaczenie czasu pracy i kontrolowanie jej przebiegu przez nauczyciela oraz udzielanie wsparcia w razie potrzeby. 4.Odczytanie przez sprawozdawców propozycji raportów przygotowanych przez grupy. Faza III- podsumowanie 1.Konkurs na najlepszy ( najbardziej rzeczowy, wykorzystujący szczegóły wydarzeń i odpowiednie słownictwo) raport. 2.Zebranie raportów przez nauczyciela. Poprawione w domu otrzymają ocenę, a wybrany przez uczniów w konkursie, uzupełniony przez nauczyciela, dodatkowo zostanie wpisany do zeszytów na lekcji następnej. Autorka scenariusza:Agnieszka Walczak Wyświetleń: 182
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |