Katalog Ewelina Wdowiak, 2015-06-22 Raciążek Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na nauczyciela kontraktowego.Cele rozwoju zawodowego w okresie stażu Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i sposobów jej prowadzenia. 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy. 4. Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie ich. 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich. 6. Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego. 7. Poznanie środowiska społecznego uczniów. 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego (Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013.); Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, Karty Nauczyciela i Rozporządzenia MENiS. 2. Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu. • Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu; • Określenie form współpracy i częstości spotkań (konsultacji); • Określenie źródeł z zakresu literatury matematycznej; • Zapoznanie się z zasobami środków dydaktycznych pracowni matematycznych; • Określenie sposobu pisania konspektów; • Zapoznanie się ze sposobami sprawdzania u uczniów nabytych wiadomości i umiejętności; Omówienie zasad współpracy; Zawarcie z opiekunem pisemnego kontraktu, określającego zasady współpracy; 3. Opracowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły. • Zredagowanie we współpracy z opiekunem Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły; wrzesień 2014 Plan Rozwoju Zawodowego 4. Poznanie przepisów, organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły. • Zaznajomienie się ze Statutem szkoły; • Zapoznanie się ze szkolnym systemem oceniania; • Poznanie organizacji roku szkolnego; • Poznanie aktów prawnych regulujących pracę szkoły (Ustawa o Systemie Oświaty) Zapoznanie z dokumentami 5. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. • Obserwacja; • Udział w Radach Pedagogicznych; • Rozmowy z innymi nauczycielami; Organizacja zajęć własnych (kółek matematycznych, zajęć wyrównawczych, itp.) 6. Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole. • Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej (dziennik szkolny, arkusze ocen itp.) Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej 7. Uczestniczenie w pracach organów szkoły, związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. • Wdrażanie do wewnątrzszkolnego systemu oceniania; • Udział w konferencjach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli; • Współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym; • Współpraca z rodzicami; Wrzesień 2014 - maj 2015 Potwierdzenia uczestnictwa w spotkaniach i konferencjach 8. Zapoznanie się z przepisami i podstawowymi zasadami dotyczącymi zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy oraz z przepisami ppoż. • Udział w szkoleniu BHP; • Lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie; • Praktyczne stosowanie zasad BHP podczas codziennych zajęć w szkole; Zaświadczenie o ukończeniu kursu; Znajomość i przestrzeganie przepisów BHP. 9. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. • Gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, arkuszy obserwacji, dzienników zajęć dodatkowych (kółka matematycznego, zespołu wyrównawczego), świadectw, programów, sprawozdań, potwierdzeń, konspektów, itp. Segregator (teczka) stażysty 10. Przygotowanie projektu sprawozdania z przebiegu stażu. • Dokonanie autoanalizy i samooceny; • Przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju (sukcesy i porażki). Sprawozdanie z realizacji planu 11. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dołączoną dokumentacją. • Sporządzenie wniosku; • Przygotowanie dokumentacji. Wniosek, dokumentacja z realizacji stażu. 2. Uczestnictwo jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omówienie ich 1. Poznawanie zasad omawiania obserwowanych zajęć. • Rozmowa z opiekunem stażu i wyciąganie wniosków. Wnioski, karty obserwacji. 2. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu, z uwzględnieniem zajęć obserwowanych. • Opracowanie tematów, zakresu i terminów. Karty obserwacji, potwierdzenia opiekuna stażu. 3. Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli • Obserwacja lekcji opiekuna stażu lub innych nauczycieli; • Sporządzenie notatek i wyciągnięcie wniosków; • Omówienie wyników obserwowanych lekcji. raz w miesiącu Wnioski z obserwacji . 4. Doskonalenie umiejętności właściwej oceny obserwowanych zajęć. • Konsultacje z opiekunem stażu, dokładna analiza sposobu prowadzenia zajęć, ewaluacja. Wnioski z obserwacji. 5. Analiza efektów pracy. • Prowadzenie zeszytu z zapisem obserwowanego przebiegu lekcji i jego analiza po odbytej lekcji; Wprowadzenie udoskonaleń w obserwacji zajęć 3. Prowadzenie zajęć z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub innych nauczycieli, wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omówienie ich 1. Zapoznanie się z programem nauczania obowiązującym w szkole. • Analiza podstawy programowej; • Zapoznanie się z obowiązującymi podręcznikami, zeszytami ćwiczeń i poradnikami dla nauczyciela realizującego program Matematyka z plusem oraz Matematyka z kluczem; • Skonstruowanie planów wynikowych z matematyki dla klasy V i VI szkoły podstawowej oraz klasy II gimnazjum. wrzesień 2014 Plany wynikowe 2. Poznawanie zasad omawiania prowadzonych zajęć. • Rozmowa z opiekunem stażu i wyciąganie wniosków. Arkusze obserwacji. 3. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu, z uwzględnieniem zajęć prowadzonych. • Opracowanie tematów, zakresu i terminów. Konspekty lekcji, potwierdzenia opiekuna stażu. 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, a także dyrektora szkoły. • Opracowanie szczegółowych konspektów; • Konsultacja z opiekunem stażu; • Analiza przeprowadzonej lekcji, raz w miesiącu Konspekty lekcji, wnioski z obserwacji 5. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. • Działanie autorefleksyjne; • Dokumentacja efektów własnej pracy (konspekty, dzienniki zajęć dodatkowych itp.); • Pozyskiwanie informacji zwrotnych ze strony uczniów oraz innych nauczycieli (uwagi, rozmowy); Autorefleksja, autoanaliza 6. Doskonalenie umiejętności właściwej oceny prowadzonych zajęć. • Konsultacje z opiekunem stażu, dokładna analiza sposobu prowadzenia zajęć, ewaluacja. Scenariusze lekcji, wnioski z obserwacji. 7. Analiza efektów własnej pracy. • Prowadzenie zeszytu z zapisem planowanego przebiegu lekcji i jego analiza po odbytej lekcji; • Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć 8. Przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych • Przygotowanie uczniów do konkursów matematycznych • Współpraca z innymi nauczycielami • Udział w organizowaniu tygodnia matematycznego w szkole styczeń - maj 2015 Prowadzenie kółka matematycznego, przygotowanie materiałów do tygodnia matematycznego 4. Uczestnictwo w wewnątrz-szkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrz-szkolnym i zewnętrznym doskonaleniu oraz samokształcenie. • Udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej; • Poznanie form i metod pracy zespołu samokształceniowego; • Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego; • Dążenie do pogłębiania wiedzy i umiejętności w nauczaniu (czytanie fachowej literatury i czasopism, rozmowy ze starszymi praktyką pedagogami); • Uczestnictwo w szkoleniu BHP; • Kontakt z pedagogiem i psychologiem szkolnym. Potwierdzenia uczestnictwa w spotkaniach, szkoleniach i konferencjach; Zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce; 2. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. • Działanie autorefleksyjne; • Dokumentacja efektów własnej pracy (konspekty, dzienniki zajęć dodatkowych itp.); • Pozyskiwanie informacji zwrotnych ze strony uczniów oraz innych nauczycieli (uwagi, rozmowy); Autorefleksja, autoanaliza 3. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności interpersonalnych • Udział w dostępnych zajęciach warsztatowych; • Zbieranie i gromadzenie informacji; • Samoocena. Zaświadczenie o uczestnictwie 4. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych • Udział w zajęciach warsztatowych, zbieranie i gromadzenie informacji, autorefleksja, samoocena. Zaświadczenia 5. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. • Publikacja w Internecie planu rozwoju zawodowego; • Korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych; • Przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera; • Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej. wrzesień 2014 – maj 2015 Segregator (teczka) stażysty, nośnik z zapisem elektronicznym 5. Znajomość środowiska uczniów ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów 1. Zapoznanie z Programem Wychowawczym Szkoły. • Analiza Programu Wychowawczego; Zapoznanie z dokumentem 2. Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym. • Współpraca z nauczycielami będącymi wychowawcami; • Kontakty z pedagogiem oraz psychologiem szkolnym. wrzesień 2014 – maj 2015 Wnioski 3. Integrowanie się ze środowiskiem szkolnym. • Udział w organizowaniu uroczystości, imprez na terenie oraz konkursów matematycznych. Wyświetleń: 248
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |