Katalog Ewa Giebel, 2015-06-22 Zabrze Przyroda, Konspekty "Poznajemy rodzaje skał".EwaGiebel 19.06.2013 r. SCENARIUSZ LEKCJI Klasa: IV a Temat: Poznajemy rodzaje skał. 1. Cele lekcji: Wymagania ogólne: Uczeń: orientuje się w otaczającej go przestrzeni przyrodniczej korzysta z własnych obserwacji, tekstów, mapy dokumentuje i prezentuje wyniki obserwacji Wymagania szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje i nazywa skały typowe dla swojego miejsca zamieszkania: piasek, glinę, wapienie wyjaśnia od czego zależy twardość skał nazywa zewnętrzną warstwę Ziemi obserwuje minerały w różnych okazach skał na podstawie obserwacji dzieli skały na trzy rodzaje na podstawie obserwowanych okazów wymienia różnice między poszczególnymi rodzajami skał na podstawie mapy w atlasie określa rodzaje skał występujące w okolicach jego miejsca zamieszkania 2. Zakres treści: Budowa skorupy ziemskiej i skał, podział skał występujący w przyrodzie, różnice występujące pomiędzy rodzajami skał, skały występujące w najbliższej okolicy. 3. Środki dydaktyczne: podręcznik: Marko – Worłowska M., Szlajfer F., Stawarz J., 2011, Tajemnice przyrody, Nowa Era, Warszawa ćwiczenia: Golanko J., Moździerz U., Stawarz J., 2012, Tajemnice przyrody, Nowa Era, Warszawa Atlas Ilustrowany „Świat przyrody” okazy minerałów 4. Metody pracy: - asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z mapą - samodzielnego uczenia się: wyszukiwanie na mapie skał występujących w najbliższej okolicy - praca w grupie 5. Formy organizacyjne nauczania: - praca indywidualna - praca w grupie 6. Miejsce pracy: - gabinet przyrodniczy 7. Przebieg lekcji: Część nawiązująca: przywitanie się z uczniami, sprawdzenie obecności, podanie tematu zajęć Część postępująca lekcji: • Nauczyciel prosi uczniów o określenie jaka warstwa otacza Ziemię oraz co ją buduje. • Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela. • Nauczyciel wyjaśnia, dlaczego w życiu codziennym nie widzimy skorupy ziemskiej. • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, a następnie każdej z nich podaje przygotowane zestawy skał. • Na podstawie obserwacji uczniowie określają, co buduje każdą skałę. • Nauczyciel poleca określić uczniom co różni minerały między sobą. • Po dokładnym zapoznaniu się z okazami uczniowie zauważają inną barwę, twardość oraz połysk. • Nauczyciel poleca określić uczniom na jakie trzy rodzaje mogą podzielić skały pod względem spójności minerałów. Prosi o zapisanie tych informacji w zeszytach wg podanej tabelki. • Po wspólnych ustaleniach wybrani przedstawiciele grup prezentują swoje wnioski z obserwacji. Wymieniają różnice między poszczególnymi okazami. • Nauczyciel rozdaje grupom atlasy i poleca określić jakie rodzaje skał występują w okolicach miejsca zamieszkania ucznia. • Uczniowie prezentują swoje wyniki. Część podsumowująca lekcji: • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wykonanie zadania 1, 2 oraz 3 w zeszycie ćwiczeń (str. 89). • Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Wyświetleń: 293
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |