Katalog

Bogumiła Michalak, 2015-06-22
Baranowo

Edukacja czytelnicza, Konspekty

Scenariusz zajęć: "Poszukujemy informacji na temat historii książki".

- n +

Temat: Poszukujemy informacji na temat historii książki.

Cele:
Po zakończeniu lekcji uczeń:
• rozumie znaczenie pojęć: tabliczka, hieroglify, papirus, zwój, pergamin, kodeks, papier, rękopis, inicjał, iluminacja, skryba, druk, Gutenberg, e-book;
• potrafi opisać rodzaje materiału, z którego były wykonane książki;
• wyszukuje w Internecie informacje i zdjęcia na określony temat;
• sprawniej korzysta ze słownika języka polskiego;
• tworzy krótką notatkę na podstawie zgromadzonych samodzielnie informacji;
• wykazuje się szacunkiem dla książki, zauważa jej piękno.

Metody:
• burza mózgów,
• metoda zajęć praktycznych,
• dyskusja.

Formy:
• praca zbiorowa,
• praca w grupach (zróżnicowana).

Środki dydaktyczne:
• „Wirtualna historia książki i bibliotek” (internetowy wortal i hipermedialny podręcznik zaprojektowany w celach edukacyjnych przez Stanisława Skórkę, dostępny w Internecie: http://www.wsp.krakow.pl/whk/ )
• komputery z dostępem do Internetu,
• karty pracy dla uczniów,
• słowniki języka polskiego.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Część wstępna – zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji.

2.„Burza mózgów”. Nauczyciel prosi uczniów o podanie i zapisanie na tablicy skojarzeń związanych z pojęciem „historia książki”. (Mogą pojawić się odpowiedzi: papirus, pergamin, pismo, druk, Gutenberg, itp.).

3.Praca w parach przy komputerze i ze słownikiem języka polskiego – wyjaśnianie pojęć związanych z historią książki (rysunki na skale, tabliczki gliniane i woskowe, hieroglify, papirus, zwój, pergamin, kodeks, papier, rękopis, inicjał, iluminacja, skryba, druk, Gutenberg, e-book) i pozyskiwanie zdjęć z Internetu związanych z wyjaśnianym zagadnieniem.
Po wykonaniu zadań uczniowie prezentują efekty swojej pracy.
Omówienie wyników.

4.Podsumowanie zajęć: Dyskusja kierowana pytaniami nauczyciela:
-Czy to już koniec historii książki, jej rozwoju?
-Książka papierowa czy e-book? Co wolicie?
-Czy e-book wyprze książkę papierową z obiegu?




Wyświetleń: 193


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.