Katalog Elżbieta Dmowska, 2015-06-22 Siedlce Zajęcia przedszkolne, Konspekty Konspekt zajęć prowadzonych metodą W. Sherborne w grupie dzieci 4- letnich (z udziałem rodziców).KONSPEKT ZAJĘCIA Z UDZIAŁEM RODZICÓW PROWADZONEGO METODĄ W. SHERBORNE W GRUPIE DZIECI 4- LETNICH Temat zajęcia: ,,Wspólna zabawa to świetna sprawa”- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem metody W. Sherborne Cele: - wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka - kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie - integrowanie się z grupą - wyczucie własnego ciała - rozwijanie sprawności ruchowej - wytworzenie miłej i przyjaznej atmosfery w grupie -kształtowanie poczucia bliskości z członkiem własnej rodziny - kształtowanie pozytywnych odczuć w kontakcie z innym dzieckiem Forma – zajęcie z całą grupą Metoda – metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne Środki dydaktyczne – magnetofon, płyta CD „ Muzyka relaksacyjna”, muzyka klasyczna 1. Powitanie: Prowadzący prosi aby uczestnicy w parach witali się ze sobą różnymi częściami ciała (np. plecami, głowami, łokciami).- labadoo 2. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała • Lustro- dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Na przemian robią do siebie różne miny i naśladują się nawzajem. • Czaty- ślizganie się z jednej części sali na drugą na brzuchu i powrót, ślizgając się na plecach. • Koncert (gra na plecach)- dziecko leży na brzuchu, rodzic klęczy obok niego. Dorosły gra na plecach dziecka, najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. Po tym następuje zmiana ról. (muzyka klasyczna w tle)- P. Czajkowski 3. Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni: • Bączek- wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Każdy próbuje odpychając się rękoma obracać się wokół własnej osi. • Wagoniki- rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po sali w różnych kierunkach, następnie „wagoniki” łączą się po 3 i nadal poruszają się po całej sali tworząc pociągi • Tunel- rodzice tworzą tunel, klęcząc obok siebie i podpierając się rękoma. Dzieci tworzą „pociąg” przy „wejściu” do tunelu i przechodzą na drugą jego stronę. Raz pod spodem , raz u góry. 4. Relaksacja • masaż grupowy – na kocu / grupa wykonuje polecenia prowadzącego: ( relacja razem) • Słońce świeci- koła • Deszczyk pada- opukiwanie • Pędzą konie- całymi dłońmi • Idą ciężkie słonie- opukiwanie pięściami • Idzie Pani na szpileczkach- stukanie paluszkami • Wyciera chusteczka- głaskanie 5. Ćwiczenia oparte na relacji „z”(partner aktywny, partner bierny) • ,,Spychacz” – dziecko i rodzic siedzą w rozkroku na podłodze oparci o siebie plecami. Jedno z dzieci przesuwa kolegę odpychając się nogami i rękami od podłoża. Potem następuje zmiana ról. • ,,Worek”- rodzic ciągnie po całej sali za kostki, leżące na podłodze dziecko. 6. Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”: • Odklejanie- dziecko leży na plecach, „przykleja” się do podłoża całym ciałem, rodzic klęczy obok niego i próbuje odkleić poszczególne części ciała dziecka. Potem następuje zmiana ról. • Paczka- dziecko siedzi skulone na podłodze, mocno ściska nogi i ręce. Rodzic próbuje „ rozpakować paczkę” odciągając ręce i nogi dziecka. Zasada: raz „odklejona” ręka lub noga nie może wrócić na swoje miejsce. 7. Relaksacja (spokojna muzyka relaksacyjna) • Swobodne leżenie na podłodze, głębokie oddechy, słuchanie spokojnej muzyki. 8. Ćwiczenia oparte na relacji „razem”: • Karuzela- Dzieci i rodzice stoją dookoła chusty, trzymając ją za uchwyty. Jedno z dzieci wraz ze swoim rodzicem siada w środku chusty. Uczestnicy trzymający za chustę, poruszają się w jedną stronę, kręcąc chustą, na początku wolno, później coraz szybciej. • Razem w kole- wszyscy uczestnicy siedzą w kole, trzymając się za ręce. Cała grupa na hasło prowadzącego porusza się do środka koła, na zewnątrz, w prawo, w lewo. 9. Relaksacja: • Taniec z chustami- dzieci z chustami w ręku tańczą przy spokojnej muzyce (muzyka klasyczna). . 10. Pożegnanie • Siedząc w kręgu następuje przesłanie „iskierki” oraz podziękowanie wszystkim współćwiczącym 11.Ocena zajęć przez dzieci • Każdy uczestnik wrzuca woreczek do koszyczka z buźką uśmiechniętą- jeśli zajęcia mu się podobały lub wrzuca woreczek do koszyczka z buźką smutną- jeśli zajęcia mu się nie podobały. Opracowała E. Dmowska Wyświetleń: 248
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |