Katalog

Elżbieta Dmowska, 2015-06-22
Siedlce

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Konspekt zajęć prowadzonych metodą W. Sherborne w grupie dzieci 4- letnich (z udziałem rodziców).

- n +

KONSPEKT ZAJĘCIA Z UDZIAŁEM RODZICÓW PROWADZONEGO METODĄ W. SHERBORNE W GRUPIE DZIECI 4- LETNICH
Temat zajęcia: ,,Wspólna zabawa to świetna sprawa”- ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem metody W. Sherborne
Cele:
- wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji samego siebie
- integrowanie się z grupą
- wyczucie własnego ciała
- rozwijanie sprawności ruchowej
- wytworzenie miłej i przyjaznej atmosfery w grupie
-kształtowanie poczucia bliskości z członkiem własnej rodziny
- kształtowanie pozytywnych odczuć w kontakcie z innym dzieckiem
Forma – zajęcie z całą grupą
Metoda – metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
Środki dydaktyczne – magnetofon, płyta CD „ Muzyka relaksacyjna”, muzyka klasyczna

1. Powitanie:
Prowadzący prosi aby uczestnicy w parach witali się ze sobą różnymi częściami ciała (np. plecami, głowami, łokciami).- labadoo
2. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
• Lustro- dziecko siedzi naprzeciwko rodzica. Na przemian robią do siebie różne miny i naśladują się nawzajem.
• Czaty- ślizganie się z jednej części sali na drugą na brzuchu i powrót, ślizgając się na plecach.
• Koncert (gra na plecach)- dziecko leży na brzuchu, rodzic klęczy obok niego. Dorosły gra na plecach dziecka, najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. Po tym następuje zmiana ról. (muzyka klasyczna w tle)- P. Czajkowski
3. Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni:
• Bączek- wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Każdy próbuje odpychając się rękoma obracać się wokół własnej osi.
• Wagoniki- rodzic siedzi w rozkroku, obejmując rękoma siedzące przed nim dziecko. Poruszają się po sali w różnych kierunkach, następnie „wagoniki” łączą się po 3 i nadal poruszają się po całej sali tworząc pociągi
• Tunel- rodzice tworzą tunel, klęcząc obok siebie i podpierając się rękoma. Dzieci tworzą „pociąg” przy „wejściu” do tunelu i przechodzą na drugą jego stronę. Raz pod spodem , raz u góry.
4. Relaksacja
• masaż grupowy – na kocu / grupa wykonuje polecenia prowadzącego: ( relacja razem)
• Słońce świeci- koła
• Deszczyk pada- opukiwanie
• Pędzą konie- całymi dłońmi
• Idą ciężkie słonie- opukiwanie pięściami
• Idzie Pani na szpileczkach- stukanie paluszkami
• Wyciera chusteczka- głaskanie
5. Ćwiczenia oparte na relacji „z”(partner aktywny, partner bierny)
• ,,Spychacz” – dziecko i rodzic siedzą w rozkroku na podłodze oparci o siebie plecami. Jedno z dzieci przesuwa kolegę odpychając się nogami i rękami od podłoża. Potem następuje zmiana ról.
• ,,Worek”- rodzic ciągnie po całej sali za kostki, leżące na podłodze dziecko.
6. Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”:
• Odklejanie- dziecko leży na plecach, „przykleja” się do podłoża całym ciałem, rodzic klęczy obok niego i próbuje odkleić poszczególne części ciała dziecka. Potem następuje zmiana ról.
• Paczka- dziecko siedzi skulone na podłodze, mocno ściska nogi i ręce. Rodzic próbuje „ rozpakować paczkę” odciągając ręce i nogi dziecka. Zasada: raz „odklejona” ręka lub noga nie może wrócić na swoje miejsce.
7. Relaksacja (spokojna muzyka relaksacyjna)
• Swobodne leżenie na podłodze, głębokie oddechy, słuchanie spokojnej muzyki.
8. Ćwiczenia oparte na relacji „razem”:
• Karuzela- Dzieci i rodzice stoją dookoła chusty, trzymając ją za uchwyty. Jedno z dzieci wraz ze swoim rodzicem siada w środku chusty. Uczestnicy trzymający za chustę, poruszają się w jedną stronę, kręcąc chustą, na początku wolno, później coraz szybciej.
• Razem w kole- wszyscy uczestnicy siedzą w kole, trzymając się za ręce. Cała grupa na hasło prowadzącego porusza się do środka koła, na zewnątrz, w prawo, w lewo.
9. Relaksacja:
• Taniec z chustami- dzieci z chustami w ręku tańczą przy spokojnej muzyce (muzyka klasyczna).

. 10. Pożegnanie
• Siedząc w kręgu następuje przesłanie „iskierki” oraz podziękowanie wszystkim współćwiczącym
11.Ocena zajęć przez dzieci
• Każdy uczestnik wrzuca woreczek do koszyczka z buźką uśmiechniętą- jeśli zajęcia mu się podobały lub wrzuca woreczek do koszyczka z buźką smutną- jeśli zajęcia mu się nie podobały.
Opracowała E. Dmowska
Wyświetleń: 248


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.