AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Arkadiusz Skrzyński, 2015-06-22
Gdynia

Wychowanie fizyczne, Konspekty

Scenariusz lekcji wychowania fizycznego.

- n +

Temat: Nauczanie podania piłki do rugby za pomocą gier i zabaw.

Zadania dydaktyczne:
- nauczanie chwytów i podań piłki do rugby,
- nauczanie biegu z piłką rugby.

Zadania kształtujące:
- kształtowanie siły.

Zadania wychowawcze:
- wdrażanie do samokontroli zachowania podczas gier i zabaw ruchowych,

Metody realizacji zadań lekcji:
- problemowa, gra szkolna, zabawowa, dyskusja, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu.

Miejsce ćwiczeń:
- sala gimnastyczna.

Czas trwania:
- 45 minut.

Sprzęt:
- piłki do rugby, gwizdek, znaczniki.

Po zakończeniu lekcji:
1. W zakresie umiejętności uczeń potrafi:
- swobodnie operować piłką (podanie, chwyt) w odległości 3-4 m od partnera,
- wykonać podanie piłki do partnera w biegu,
- dostosować siłę i sposób podania piłki w zależności od zadania ruchowego.
2. W zakresie motoryczności uczeń:
- wzmacnia siłę dynamiczną ramion, tułowia i nóg.
3. W zakresie wiadomości uczeń:
- pozna podstawowe przepisy gry w rugby dotyczące podania piłki.
4. W zakresie usamodzielnienia uczeń:
- wdrażany jest do samokontroli zachowania podczas gier i zabaw ruchowych.


1.0. CZĘŚĆ WSTĘPNA (12’)
1.1. Czynności organizacyjne. (1’)
- Zbiórka, raport, przedstawienie zadań lekcji.
- Ustawienie w szeregu, sprawdzenie obuwia i stroju.
1.2. Zabawa ożywiająca. (4’)
Zabawa z nitką. Każde zadanie należy wykonać jak najszybciej, według wskazówek prowadzącego, uważając, aby nie zerwać nitki łączącej wszystkich ćwiczących w zespołach. N-l wyznacza teren i czuwa nad prawidłowym przebiegiem zabawy.
- Bieg z nitką trzymaną z przodu, w szeregu, do wyznaczonego punktu i powrót tyłem.
- J.W. nitka trzymana za plecami.
- Bieg w rzędzie, nitka trzymana w prawych dłoniach, po dotarciu do wyznaczonego punktu zmiana ręki i powrót na miejsce startu.
- Bieg z nitką trzymaną w dowolny sposób slalomem między pachołkami.
1.3. Ćw. wszechstronnie przygotowujące do zadań lekcji. (7’)
Ćwiczenia rozgrzewające z piłkami rugby, ustawienie w „rozsypce”:
- „Czy potrafisz przerzucać piłkę bokiem z prawej ręki do lewej i na odwrót? – wykonaj ćwiczenie 5 razy”.
- „Czy zdołasz wykonać „pompkę’ na piłce? - wykonaj ćwiczenie 5 razy”.
- „Czy umiesz przetoczyć piłkę z lewej ręki do prawej przez wyprostowane ramiona, klatkę piersiową, i na odwrót? - wykonaj ćwiczenie 3 razy na każdą stronę”.
- „Czy potrafisz leżąc na plecach umieścić piłkę między podniesionymi w górę pod kątem 90° nogami? - wykonaj ćwiczenie 10 razy”.
- „Czy złapiesz piłkę wyrzuconą do góry po wykonaniu skłonu tułowia do przodu z nogami w rozkroku? – spróbuj zrobić 10 razy”.
- „Czy zdołasz przetoczyć piłkę pod tułowiem w leżeniu tyłem? - wykonaj ćwiczenie 8 razy”.
- „Czy potrafisz złapać piłkę wyrzuconą w górę oburącz, w leżeniu przodem? - wykonaj ćwiczenie 7 razy”.
- „Czy potrafisz zrobić dwa przysiady po podrzuceniu piłki do przodu? – powtórz 6 razy”.
- „Czy umiesz biec w miejscu przez 10 sekund przekładając piłkę miedzy kolanami?”.
- „Czy jesteś w stanie wykonać 10 podskoków obunóż nad piłką do przodu i tyłu oraz w prawo i lewo?”.

2.0. CZEŚĆ GŁÓWNA. (29’)
2.1. Zadania ruchowe kształtujące cechy motoryczne-siła. (5’)
Ćwiczenia wykonywane w parach, na zmianę. Nauczyciel wyznacza dystans.
- Kształtowanie siły poprzez:
a) wykonywanie ćwiczeń z oporem:
> bieg z oporującym z przodu partnerem, (ręce biegnącego na barkach oporującego),
> ćwiczenie j.w., oporujący trzyma ćwiczącego z tyłu, za biodra,
> ćwiczenie j.w., oporujący trzyma z tyłu ćwiczącego, za ręce.
b) zabawa „Łańcuch”
Podział na dwa zespoły ustawione naprzeciwko siebie w „szachownicy”. Dzieci trzymają się za ręce. Na sygnał prowadzącego każda ze stron stara się „przepchnąć” rywali jak najdalej od miejsca rozpoczęcia zabawy. Wygrywa zespół, który zrobi to efektywniej.
2.2. Podstawowe przepisy gry w rugby dotyczące podania piłki. (1’)
Dyskusja, szereg.
2.3. Ćwiczenia techniczne w ruchu z piłką rugby –doskonalenie
chwytów i podań piłki. (12’)
Nauczyciel ustawia pachołki i czuwa nad przestrzeganiem reguł.
- Pokaz techniki podania i chwytu piłki.
- Zabawa „Gwiazda”.
I odmiana.
Uczniowie podzieleni na cztery grupy, dwie piłki po przeciwnych stronach. Po podaniu piłki do partnera po prawej/lewej stronie uczniowie przemieszczają się w skipie A do kolejnego rzędu zgodnie z kierunkiem podania piłki.
II odmiana.
Reguły zabawy j.w. prowadzący zwiększa ilość piłek do czterech.
III odmiana.
Reguły zabawy j.w.
Dwie piłki, po podaniu piłki uczeń przebiega do przeciwległego rzędu obiegając tyłem rzędy.
IV odmiana.
Reguły zabawy j.w.
Po podaniu uczeń obiega wszystkie rzędy i wraca do początkowego.
2.4. Ćwiczenia techniczne w ruchu z piłką rugby – doskonalenie biegu z piłką. (5’)
- Zabawa „Kwadraty”.
Podział na dwie grupy, które ustawiają się w „kwadraty”.
Na sygnał prowadzącego uczeń przebiega do najbliższego wierzchołka figury (zgodnie ze wskazaniem nauczyciela) i przekazuje piłkę podaniem. Kolejny uczeń biegnie w wyznaczonym kierunku. Wygrywa zespół, który szybciej wykona pięć „obiegnięć”.
2.5. Gra szkolna - wykorzystanie elementów techniki indywidualnej w czasie gry. (6’)
Ustawienie dowolne, według potrzeb gry. Nauczyciel czuwa nad przestrzeganiem reguł gry.
- Gra szkolna – TAG RUGBY
Uczniowie podzieleni na dwa zespoły. Gra polega na zdobywaniu punktów poprzez przykładanie piłki za linią końcową wyznaczonego przez n-l boiska. Warunek-obowiązują przepisy Tag Rugby . Ilość wykonywanych kroków z piłka po zerwaniu jednej Tagi-3, przy zerwaniu dwóch Tag następuje strata piłki. Kierunek podawania piłki-do tyłu i boku.

3.0. CZĘŚĆ KOŃCOWA. (4’)
3.1. Ćwiczenia uspakajające, rozciągające i rozluźniające. (3’)
- Demonstracja w parach figury, zadania ruchowego charakterystycznego dla dyscypliny sportowej – rugby. Ustawienie dowolne.
3.2. Podsumowanie zajęć, wskazówki dla uczniów, czynności organizacyjne. (1’)
- Zbiórka, podsumowanie, wyróżnienie najlepiej ćwiczących. Ustawienie w szeregu.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 228


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.