Katalog

Marta , 2015-06-22
Zwoleń

Matematyka, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela ubiegającego się o st. zawodowy nauczyciela mianowanego.

- n +

Cele opracowanego planu rozwoju

na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. (z późn. zmianami) w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli:
• Poszerzanie wiedzy o poszczególnych obszarach pracy szkoły oraz określenie możliwości i podejmowanie w tym zakresie działań własnych poprzez uczestnictwo w pracy organów szkoły
• Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych poprzez doskonalenie zawodowe
• Podniesienie efektywności działań wychowawczo – dydaktycznych poprzez rozwijanie osobistych zainteresowań
• Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły
• Rozszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego
• Uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego

§7 ust.1. pkt 1

Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego

Przypomnienie zadań i zasad funkcjonowania szkoły. Analiza dokumentów szkoły: statut szkoły, program wychowawczy szkoły, program profilaktyki, regulaminy, wewnątrzszkolny system oceniania.
Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
Współpraca ze strukturami samorządowymi, innymi organizacjami działającymi na rzecz systemu edukacji
Zaznajomienie się ze specyfiką pracy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, uwzględnianie w działaniu własnym opinii i zaleceń PPP w stosunku do wychowanków, współpraca z pedagogiem szkolnym.

Praca w zespołach nauczycielskich. Praca w zespole przedmiotowym, zespole wychowawczym.
Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. Gromadzenie dokumentacji. Współpraca z dyrektorem. Udział w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli – rady szkoleniowe.
Współpraca z Dyrektorem Szkoły i gronem pedagogicznym. Pomoc w organizacji imprez i uroczystości szkolnych.
Praca w różnego rodzaju komisjach egzaminacyjnych. Praca w Zespołach Nadzorujących przebieg egzaminu maturalnego. Praca w komisji przeprowadzającej egzaminy poprawkowe z matematyki.
Współorganizowanie konkursów szkolnych i międzyszkolnych. Praca w komisji przeprowadzającej Zespołowy Konkurs Matematyczny.
Realizacja zadań opiekuńczo-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły
Sporządzenie planu godzin wychowawczych uwzględniającego potrzeby dziecka związane z jego rozwojem emocjonalnym, fizycznym, intelektualnym, ale także problemy wynikające ze specyfiki środowiska.
Dostarczenie uczniom pozytywnych wzorców.
Organizowanie klasowych imprez
Sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych oraz szkolnych.
Pełnienie dyżurów w trakcie przerw śródlekcyjnych
Realizowanie programu wychowawczego w ramach godzin wychowawczych; opracowanie dokumentów koniecznych np. w pracy wychowawcy.
Badanie relacji między uczniami w sferze przyjaźni, koleżeństwa, wrogości, motywowanie uczniów do osiągnięcia sukcesów, badanie przyczyn niepowodzeń dydaktycznych, rozwijania zachowań społecznych itp.
Praca w Komisji Ewaluacyjnej – ewaluacja wewnętrzna.
Praca w zespole układającym tygodniowy plan zajęć.

§7 ust.1. pkt 2
Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie
lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.

1.
Prowadzenie zajęć obserwowanych przez dyrektora szkoły lub opiekuna stażu.
2.
Prowadzenie zajęć otwartych (dla nauczycieli stażystów, praktykantów).
3.
Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu.
4.
Uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli.
5. Doskonalenie wewnątrzszkolne.

6. Doskonalenie zinstytucjonalizowane.
7. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej i metodycznej.

§7 ust.1. pkt 3

Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt. 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postepowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły – z uwzględnieniem specyfiki, typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

1. Poznanie procedury awansu zawodowego. Zapoznanie się i analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego.
Tworzenie na własny użytek biblioteczki tekstów aktów prawnych dotyczących awansu.
Zapoznanie się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego (Internet).
Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu, planu rozwoju, sprawozdania.
Uaktualnianie własnej wiedzy na temat awansu (portale internetowe, literatura fachowa).
2. Analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania
w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły.
Analiza Karty Nauczyciela, Ustawy o Systemie Oświaty, Praw Ucznia i Karty Praw Dziecka – stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej.
3. Zapoznanie się z Prawami Ucznia i Konwencją Praw Dziecka.
4. Udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych podejmujących temat przepisów dotyczących systemu oświaty. Udział w Radach Pedagogicznych.

§ 7 ust. 2. pkt 1

Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach;

w przypadku n-li, o których mowa w art.1 ust. 1 a Karty Nauczyciela- umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobyty dziecka oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.

1. Ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu.
Rozmowa z opiekunem stażu ustalenie zasad współpracy, zawarcie kontraktu. Harmonogram lekcji obserwowanych wg potrzeb nauczyciela i zaleceń opiekuna stażu.
Korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku i planu rozwoju.
Opracowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego.
2. Dalsze poznawanie i prowadzenie obowiązującej dokumentacji nauczyciela, w tym dotyczącej zadań szkoły, nauczyciela przedmiotu, wychowawcy, własnego awansu zawodowego.
3. Praca w zespołach nauczycielskich.
Praca w zespole przedmiotowym, zespole wychowawczym.

4. Tworzenie narzędzi pomiaru dydaktycznego. Analiza i ewaluacja własnych działań
5.
Okresowe diagnozowanie osiągnięć nauczyciela wychowawcy, dokonywanie korekty i modyfikacji pracy z uczniami, porównywanie wyników i ocena skuteczności podejmowanych działań. Okresowe ankietowanie uczniów na temat współpracy z wychowawcą.
6. Nanoszenie korekt do planów pracy.


7. Publikowanie własnych prac. Opublikowanie planu rozwoju zawodowego
w internecie.
Udostępnienie nauczycielom uczącym rozkładów materiału i sprawdzianów.
8. Współorganizacja i przeprowadzenie konkursów matematycznych przynajmniej na poziomie szkolnym. Przygotowanie uczniów do konkursów.
9. Opracowanie regulaminu klasopracowni. Analiza przepisów BHP. Opracowanie regulaminu.
Zastosowanie regulaminu i przestrzeganie jego zasad.
10. Udział w akademiach i uroczystościach szkolnych. Pomoc w przygotowywaniu oprawy muzycznej wybranych imprez szkolnych.
11. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie dokumentów, zaświadczeń, scenariuszy lekcji. Autorefleksje, autoanaliza, opis realizacji planu.

§ 7 ust. 2.pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

1. Poznawanie struktury i problemów środowiska uczniowskiego i lokalnego.
Zaznajomienie się z dokumentami zgromadzonymi w szkole: opinie i orzeczenia PPP, zapisy w protokołach Rady Pedagogicznej i zespołu wychowawczego.
2. Poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów. Rozmowy z uczniami, konsultacje z rodzicami, wywiady, współpraca z rodzicami, konsultacje z wychowawcami i pedagogiem szkolnym.
3. Współpraca z pedagogiem szkolnym. Współpraca z pedagogiem szkolnym przy rozpoznawaniu i rozwiązywaniu problemów z uczniami.
4. Obserwowanie uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych (wycieczki, spacery, wyjścia do kina, itp.). Obserwacja
5. Indywidualne kontakty z uczniem. Rozmowa.
6. Motywowanie i wspieranie uczniów w rozwoju. Prowadzenie zajęć mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych.
Prowadzenie zajęć dodatkowych przygotowujących do matury z matematyki.
Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych uczniów poprzez organizację pomocy koleżeńskiej.
7. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych
Opieka nad uczniami podczas imprez szkolnych
i pozaszkolnych;
8. Współpraca z nauczycielami podczas organizacji imprez szkolnych. Udział i współorganizowanie uroczystości szkolnych.
9. Współorganizacja wycieczek szkolnych.

§ 7 ust. 2. pkt 3

Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

1. Wykorzystanie komputera i technologii informacyjnej w codziennej pracy nauczyciela. Opracowywanie przy pomocy komputera pomocy i środków dydaktycznych.
Przygotowanie i opracowanie dokumentacji nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego.
Opracowywanie i przygotowanie dyplomów i wyróżnień.
2. Wykorzystanie Internetu w pracy zawodowej i życiu codziennym.
Wykorzystanie zasobów Internetu do przygotowywania lub uatrakcyjniania zajęć lekcyjnych.

Opublikowanie w Internecie własnego planu rozwoju oraz sprawozdania z przebiegu stażu.

Opublikowanie wybranych scenariuszy zajęć
Konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi staż poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych
3. Korzystanie z komputera podczas zajęć dydaktycznych. Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera w ramach lekcji z przedmiotu statystyka.
4. Tablica ogłoszeń w klasopracowni. Zamieszczanie bieżących i ciekawych informacji.

§ 7 ust.2 pkt 4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez n-la zadań.

1. Wdrażanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów, konfliktów, integrowania zespołu klasowego, przeciwdziałaniu agresji. Praca z uczniami i wychowankami.
2. Rozmowy z rodzicami na temat postępów ich dzieci w nauce. Kontakty podczas wywiadówek i spotkań indywidualnych.
3. Aktualizacja wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki Samokształcenie, lektura czasopism.
Korzystanie z zasobów Internetu w celu poszerzania wiadomości.
Wykorzystywanie zdobytej wiedzy w pracy wychowawcy.
4. Udział w pracach zespołu przedmiotowego i zespołu wychowawczego. Omawianie bieżących problemów.
5. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych. Bieżące diagnozowanie i rozwiązywanie trudności wychowawczych i edukacyjnych.
6. Kształtowanie i doskonalenie kompetencji osobowościowych koniecznych w pracy. Umiejętność nawiązywania dobrego kontaktu z uczniami, życzliwości, otwartości w kontaktach interpersonalnych, umiejętność współpracy w zespole.

§ 7 ust.2. pkt 5

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

1. Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego. Analiza Statutu szkoły, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programów Wychowawczych, Programów Profilaktycznych, regulaminów.
2. Przeanalizowanie aktów prawnych i poznanie procedury nadawania stopni awansu zawodowego nauczycieli. Śledzenie i analiza dokumentów (Rozporządzenie MEN z 1. 12. 2004 (z późn. zmianami) w sprawie awansu zawodowego nauczycieli, Karta Nauczyciela, Ustawa o systemie oświaty.)
Opracowanie dokumentacji koniecznej do rozpoczęcia stażu.
Znajomość przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy właściwych dla szkoły.
3. Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa oświatowego Wykazywanie się znajomością przepisów w konkretnych działaniach.
Gromadzenie własnych zasobów tekstów aktów w formie pisemnej i elektronicznej.
4. Aktywne uczestnictwo w pracach organów szkoły oraz kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. Udział w Radach Pedagogicznych i zespole przedmiotowym opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne.
Udział w pracach różnorodnych komisji;
Prawidłowa organizacja wycieczek szkolnych.
5. Przestrzeganie przepisów BHP. Uczestnictwo w szkoleniu BHP.
Stosowanie przepisów BHP podczas pracy dydaktyczno – wychowawczej.
6. Współpraca z pedagogiem szkolnym w celu udzielania pomocy i wspomagania dzieci
z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi. Analiza trudności edukacyjnych i złych zachowań, poszukiwanie rozwiązań zarówno
w sprawach dydaktycznych jak i wychowawczych.
7. Konstruowanie rozkładów materiału, przedmiotowych systemów oceniania, wymagań edukacyjnych i innych dokumentów nauczyciela. Tworzenie dokumentów nauczyciela.


Wyświetleń: 136


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.