AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Kościjańczuk, 2015-05-29
olsztyn

Wychowanie fizyczne, Konspekty

EDUKACJA ZDROWOTNA: Charakterystyka składników odżywczych cz.4.

- n +

Lekcja 4. Charakterystyka składników odżywczych i ich znaczenie dla organizmu cd.

WĘGLOWODANY
Węglowodany są głównym źródłem energii. Spożywane w nadmiarze, szczególnie w postaci cukru i słodyczy, przekształcane są w tłuszcze i odkładane. Węglowodany w swej pierwotnej postaci magazynowane są w minimalnej ilości (mniej niż1% masy ciała), a zapas ten starcza na około 12 godzin.
Węglowodany dzielą się na proste i złożone.
Cukry proste (słodycze, cukier) są szybko wchłaniane, bez trawienia, następuje szybki wzrost we krwi. Tłumacząc obrazowo: jesteśmy głodni zjadamy batonika, cukier jest szybko przyswajany, szybko daje energię i poczucie sytości, które bardzo szybko znika. Nie dostarczamy wartościowych produktów i dalej jesteśmy głodni. Ma to sens kiedy chcemy podratować się przed klasówką – glukoza jest jedynym paliwem dla mózgu, cukierek lub kawałek czekolady będzie wskazany ;)
Cukry złożone ( produkty zbożowe) trawione są dłużej i na dłużej dają poczucie sytości np.: bułka razowa z ziarnami i masłem (tłuszcz spowalnia wchłanianie) trawiona jest stopniowo i dostarcza partiami energię do krwi dłużej jesteśmy syci i dostarczyliśmy dużo wartościowych składników.
Źródło: makaron, ryż, chleb, ziemniaki i zboża (skobia)

Trzeba podkreślić, iż najwartościowsze jest ciemne, razowe, z mąki gruboziarnistej pieczywo najlepiej z ziarnami. Należy odróżniać ciemne wartościowe od podróbki: pieczywo im cięższe tym lepsze, ciemne lekkie pieczywo jest pieczywem z mąki jasnej pszennej i zabarwione aby udawało wartościowe (można przynieść dla przykładu).
Pieczywo pieczone w supermarketach wcale nie jest zdrowe: sklepy dostają głęboko mrożone ciasto, które mogło zostać zrobione wiele miesięcy temu, daleko poza naszym krajem, w składzie ma polepszacze, środki konserwujące propionian wapnia (E-282) przeciw pleśniom i sorbinian potasu (E-202) - może wywołać reakcje alergiczne


Błonnik pokarmowy to węglowodany nieprzyswajalne przez człowieka. W układzie pokarmowym człowieka błonnik przechodzi w postaci niezmienionej. Najlepsze źródło błonnika w diecie to pełne ziarna zbóż, kiełki, orzechy, nasiona, warzywa strączkowe, kapusta, brokuły i suszone owoce.
Funkcja jaką pełni w organizmie:
- stymuluje perystaltykę jelit
- ułatwia usuwanie toksycznych resztek
- obniża poziom cholesterolu i ryzyko miażdżycy
- stanowi pożywkę dla dobrych bakterii żyjących w naszym organizmie
Można wymienić jeszcze kilka, ale co za dużo…
Warto podkreślić, iż powszechnie stosowane w odchudzaniu otręby są doskonałym źródłem błonnika, ale zajadając się nimi zamiast wyczyścić jelita możemy je zapchać, ponieważ chłoną one dużo wody, trafiając do żołądka i jelit zwiększą swoją objętość i po prostu je zatkają. Zaleca się trzy łyżki dziennie dodane do jakiś płynnych pokarmów. Doskonały błonnik znajdziemy w warzywach.


TŁUSZCZE i oleje są ważnym składnikiem pożywienia:
- są głównym źródłem energii
- są częścią struktury błony komórkowej
- są częścią struktury tkanki nerwowej i mózgu
- źródłem izolacji dla ciała, pomagają regulować temperaturę
- niezbędne dla prawidłowego rozwoju układu rozrodczego
- pomagają przyswajać witaminy
Powinniśmy unikać tłuszczów nasyconych. Podnoszą one poziom cholesterolu w organizmie i mogą być przyczyną schorzeń serca. Spożywamy je najczęściej w postaci:
- kiełbas
- wypieków z farszem mięsnym
- ciast i ciasteczek
- śmietany
- smalcu
Z kolei "dobre" tłuszcze jadamy w:
- rybach
- orzechach i nasionach
- avocado
- słoneczniku
- oleju
Ponadto ryby, takie jak łosoś, makrela czy śledź, bogate są w kwasy tłuszczowe omega 3, bardzo korzystne dla naszego zdrowia.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 367


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.