Katalog

Marta Targońska, 2015-06-22
jawory

Informatyka, Scenariusze

O programach do pisania.

- n +

Scenariusz zajęć komputerowych w klasie IV

Temat lekcji: O programach do pisania.
Cele ogólne:
Tworzenie dokumentów tekstowych.
Cele operacyjne:
Wiadomości
Uczeń potrafi:
— wymienić programy nazywane edytorami tekstu
— Omówić, na czym polega redagowanie i formatowanie dokumentu
— podać sposoby wyboru i zmiany rodzajów czcionki, jej atrybuty i styl
Uczeń rozumie:
— w jakim celu formatuje się dokumenty
— jakie czynności związane są z formatowaniem dokumentów tekstowych
Umiejętności
Uczeń stosuje wiedzę w sytuacji typowej:
— pisze tekst z zachowaniem zasad interpunkcji
— zmienia wygląd napisanego tekstu
Uczeń stosuje wiedzę w sytuacji problemowej:
— samodzielnie stosuje wyróżnienia w tekście, dobierając czcionkę, jej atrybuty i styl
Postawy
— korzysta ze sprzętu komputerowego zgodnie z regulaminem pracowni
— dba o swoje stanowisko pracy
Metody: pogadanka, ćwiczenia
Formy: praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne: komputer, oprogramowanie (Notatnik, WordPad)
Czas zajęć: 45 min.



1. Sprawdzenie obecności
2. Logujemy się na poziom D
3. Co podczas pracy z tekstem np. na języku polskim jest dla was najtrudniejsze? (nieczytelne pismo, ortografia , nanoszenie poprawek)
4. Dzisiaj dowiecie się , do czego służą edytory tekstu. Powtórzymy podstawowe zasady pisania. Wyjaśnimy sobie Co to jest redagowanie tekstu a czym jest formatowanie tekstu?
5. Temat dzisiejszej lekcji brzmi „O programach do pisania”
6. Otwórzcie podręcznik na str.64
7. Jakie znacie programy do pisania: Notatnik, Word, Writer, WordPad, Paint, TuxPaint (są to programy do grafiki i mają tylko wbudowany moduł do pisania. Nie są przeznaczone do pisania a do rysowania).
8. Czy program Paint jest lepszy czy gorszy do pisania niż program Word?
9. Edytory tekstów służą przede wszystkim do tworzenia dokumentów tekstowych.
Najprostszym edytorem tekstu jest Notatnik. Spotkaliście się z nim na pewno wiele razy. To właśnie w nim informatycy zapisują krótkie informacje dla użytkowników programów. Notatnik możemy uruchomić podobnie, jak znany wam już program Paint.
Kliknijcie myszką przycisk menu Start i poszukajcie go w akcesoriach.
Zapiszcie w tym programie swoje imię i nazwisko.
W akcesoriach znajdziecie jeszcze jeden edytor tekstu wbudowany w system Windows. Nazywa się WordPad i ma dużo większe możliwości. Przyjrzyjmy mu się bliżej. Otwieramy program.
10. W oknie każdego edytora występuje pasek tytułu, menu główne i pasek narzędzi. Zwróćcie uwagę na rys1 na str. 64 i na układ wymienionych elementów w oknie edytora. Zapamiętajcie sobie i zaznaczcie kolorem te elementy.
Wracamy do naszych komputerów. Przyjrzyjcie się, jak wygląda okno WordPada.
Zapoznajmy się z paskiem narzędzi w uruchomionym edytorze. Ustawiajcie kursor myszy na kolejnych ikonach i przeczytajcie wyświetlane opisy.
Do czego służą ikony w pasku narzędzi?
Wypróbujcie teraz, do czego służą przyciski oznaczone małymi trójkątami. (rozwijają okno wyboru)
11. Przed napisaniem tekstu przypomnimy sobie niektóre funkcje klawiszy.
Jak piszemy wielkie litery
•wielkie litery piszemy z wciśniętym klawiszem SHIFT albo z włączonym CAPS LOCK
Jak piszemy polskie litery
•-litery : ą, ę, ł, ż, ć, ś, ó,– piszemy naciskając prawy klawisz ALT i literę zbliżoną do wybranej z wyjątkiem litery” ź”, którą uzyskamy naciskając ALT i „x”
Jak tworzymy odstępy między znakami
•odstępy tworzymy za pomocą klawisza SPACJA
Jak usuwamy błędy
•błędy usuwamy za pomocą klawiszy: BACKSPACE- usuwa znak bezpośrednio przed kursorem
•DELETE- kasuje znak bezpośrednio za kursorem
Jak przesuwamy kursor
•Klawisze ze strzałkami przesuwają kursor zgodnie ze wskazaniem strzałki
Jak przechodzimy do nowego wiersza, nowej linii.
•ENTER –używamy gdy przechodzimy do nowego wiersza

12. Zapoznajmy się teraz z najważniejszymi zasadami. Należy ich przestrzegać przy korzystaniu z edytora.
Przeczytajmy te zasady w podręczniku na dole str. 65 – pogrubioną czcionką.
Jakie trzy zasady powinniśmy zapamiętać?
Co to jest redagowanie tekstu? (wpisywanie i poprawianie czyli edycja)
Co to jest formatowanie tekstu? (ustalanie wielkości, koloru, rodzaju czcionki, oraz układ tekstu)
13. Poznaliśmy już najważniejsze informacje o edytorze. Pora na ćwiczenie praktyczne.
Wykonamy ćw. 3 str 66.
Zapiszcie tekst z punktu 3 w WordPadzie ale uwaga! Nie formatujcie go. Tekst przepisujecie po 4 linijki każda osoba.
Jeżeli ktoś zapisał, to sprawdźcie, czy w tekście nie ma błędów.
Wykonujemy kolejne polecenia w tym ćwiczeniu.
Przy wyborze kroju pisma proszę pamiętać, że nie wszystkie kroje mają polskie znaki
Aby zmienić krój całego tekstu klikamy zaznacz wszystko lub przeciągamy myszką z wciśniętym lewym klawiszem myszy. Ale kiedy chcemy zmienić czcionkę jednego wyrazu wystarczy stanąć kursorem na tym wyrazie, bez zaznaczania go.
Aby zmienić rozmiar czcionki np. na 5 należy na górze gdzie jest rozmiar czcionki wpisać żądany i potwierdzić enterem
W razie kłopotów proszę podnosić rękę w górę.

14. Kto zrobił , to wykonajcie ćwiczenie Sprawdź się (nie, nie, nie)
Czego dowiedzieliście się na dzisiejszej lekcji?
Jakie znacie edytory tekstów?
Co to jest redagowanie tekstu?
Czym jest formatowanie tekstu?
Jakie zasady warto pamiętać podczas redagowania tekstu.
Zadanie dodatkowe

1. Zapisz tekst

Dziś po dyktandzie w szkole
Wrócił Jerzyk do domu markotny.
Ziewał, ziewał — i zdrzemnął się przy stole,
Bo i dzień był jakiś senny i słotny.
I przyszły do Jerzyka trzy słówka:
brzózka, jabłko i główka (...)
J. Tuwim - Słowa i słufka (fragment)



2. Sformatuj powyższy tekst zgodnie z poleceniem:
1. Rodzaj czcionki: Times New Roman
2. Styl czcionki: pochylenie tekstu
3. Wielkość czcionki: 14
4. Kolor czcionki: czerwony
5. Wyrównaj tekst do środka

Wyświetleń: 218


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.